Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10419
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Zita »

Verwacht geen diepzinnigheid. Het zijn gewoon heerlijke boeken om ter ontspanning te lezen. Fijne humor, mooie taal, en inderdaad het mooist in het Engels. Van Jane Austen vind ik Pride and Prejudice wel het aardigst.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door -DIA- »

Ds. Conrad Mel
Het gruwelijke Sódom gestraft
Oorspronkelijke titel:
Het gruwlyk Sodom gestraft, ter waarschuwing aan Israël voorgestelt;
in verscheide boet- en bededaagspredikaatsien.
Beneffens de gantsche Historie van Sodom, uit Genesis XVIII en XIX.
Door den zeer Geleerden en Vermaarden D. Coenraat Mel, S.S. Th. Doct.
En algemeen Opziener over alle de Kerken en Scholen in het Vorstendom Hersvelt.
Uit het Hoogduits Vertaalt.
Te Amsterdam, by Adriaan Wor, en de Erve Onder de Linden, 1731.



Het boek is nu in de huidige spelling overgezet.

Tekst op de achterkant:
Ds. Conrad Mel (1666-1733) was een Duitse bevindelijke predikant, van wie verscheidene werken
in het Nederlands zijn vertaald. Deze negen boet- en biddagpredicaties die de omkering van Sodom
en Gomorra tot thema hebben, zijn reeds in 1731 vanwege de toenmalige actuele situatie in ons land
in het Nederlands verschenen. En nog steeds zijn Mels waarschuwende en ontdekkende toepassingen
hoogst actueel. Vandaar deze nieuwe uitgave in het hedendaags Nederlands. Het is de wens van de
uitgever dat dit eenvoudige werkje voor velen tot zegen gesteld mag worden.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Diakonos
Berichten: 61
Lid geworden op: 02 mei 2017, 16:35

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Diakonos »

-DIA- schreef:Ds. Conrad Mel
Het gruwelijke Sódom gestraft
Oorspronkelijke titel:
Het gruwlyk Sodom gestraft, ter waarschuwing aan Israël voorgestelt;
in verscheide boet- en bededaagspredikaatsien.
Beneffens de gantsche Historie van Sodom, uit Genesis XVIII en XIX.
Door den zeer Geleerden en Vermaarden D. Coenraat Mel, S.S. Th. Doct.
En algemeen Opziener over alle de Kerken en Scholen in het Vorstendom Hersvelt.
Uit het Hoogduits Vertaalt.
Te Amsterdam, by Adriaan Wor, en de Erve Onder de Linden, 1731.



Het boek is nu in de huidige spelling overgezet.

Tekst op de achterkant:
Ds. Conrad Mel (1666-1733) was een Duitse bevindelijke predikant, van wie verscheidene werken
in het Nederlands zijn vertaald. Deze negen boet- en biddagpredicaties die de omkering van Sodom
en Gomorra tot thema hebben, zijn reeds in 1731 vanwege de toenmalige actuele situatie in ons land
in het Nederlands verschenen. En nog steeds zijn Mels waarschuwende en ontdekkende toepassingen
hoogst actueel. Vandaar deze nieuwe uitgave in het hedendaags Nederlands. Het is de wens van de
uitgever dat dit eenvoudige werkje voor velen tot zegen gesteld mag worden.
Momenteel ook dit boekje aan het lezen..
Het is fijn dat op de dag van vandaag zulke boeken worden hertaald en uitgegeven worden!
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Isala »

Dit boek lees ik op dit moment:
God dienen in een heidense wereld.
R. Clements

De Joden waren als ballingen uit hun land weggevoerd. Hun tempel lag in puin. Het leek slechts een kwestie van tijd eer hun geloof en hun identiteit zouden opgaan in het trotse heidendom en de welvarende cultuur van het machtige Babel.
Toch is dat niet gebeurd, hetgeen vooral te danken is aan het optreden van twee opmerkelijke profeten: Ezechiël, die zijn volksgenoten een nieuw perspectief gaf, en Daniël, die een indrukwekkend voorbeeld bood van trouw blijven onder de moeilijkste omstandigheden.

De moderne westerse cultuur wordt net als die van Babel gekenmerkt door welvaart en macht, technologie en onverholen heidendom. Hoe kunnen wij God trouw blijven in zo’n omgeving?
Roy Clements laat zien hoe verrassend actueel de boodschap van Ezechiël en Daniël is.
Wat hij schrijft, is meer dan een heldere verklaring van twee bijbelboeken. Het is tegelijkertijd een concrete uitdaging voor christenen van nu.
Hora est!
dennis
Berichten: 1667
Lid geworden op: 01 mar 2011, 14:09

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door dennis »

Bezig in 'Op de huid' van Joke Verweerd. Vind het beter dan haar laatste boeken.
Charles
Berichten: 1553
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Charles »

Het proces van Franz Kafka. Tot mn schande nog nooit gelezen. Daarvoor De Vreemdeling en De Val van Camus gelezen (eigenlijk n.a.v. een artikel tijden terug over Camus in het RD) en eerste boek van Inwijding van Emants. Daarvoor weer 1984 van Orwell, een indrukwekkend boek, niet voor niets zo beroemd.

Maar goed, de vakantiepret is weer voorbij. Dus nu is het weer 'Kwalitatieve methoden en technieken in de criminologie'. :baille :fouet
dennis
Berichten: 1667
Lid geworden op: 01 mar 2011, 14:09

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door dennis »

Charles schreef:Het proces van Franz Kafka. Tot mn schande nog nooit gelezen. Daarvoor De Vreemdeling en De Val van Camus gelezen (eigenlijk n.a.v. een artikel tijden terug over Camus in het RD) en eerste boek van Inwijding van Emants. Daarvoor weer 1984 van Orwell, een indrukwekkend boek, niet voor niets zo beroemd.

Maar goed, de vakantiepret is weer voorbij. Dus nu is het weer 'Kwalitatieve methoden en technieken in de criminologie'. :baille :fouet
Er zijn best raakvlakken tussen Het proces en criminologie ...
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door huisman »

Afbeelding
Robert Jacob Gordon is vrijwel vergeten in Nederland. Maar in de achttiende eeuw was deze Nederlander met Schotse wortels een bekendheid. Hij maakte lange reizen door het nog ongerepte Zuidelijk Afrika en liet ons een fabuleuze verzameling journaals, kaarten, tekeningen en schilderijen na.

Deze "Atlas Gordon" bevindt zich tegenwoordig in de collectie van het Rijksmuseum. Gordon biedt ons een unieke blik op het tijdperk van de Verlichting, toen kolonialisme samenging met een enorme honger naar kennis. Hij was bevriend met zowel vooraanstaande wetenschappers als inheemse stamhoofden. Hij was militair en diplomaat, botanist, zoöloog, cartograaf en antropoloog. Op zijn geheel eigen wijze verbeeldt hij het Verlichtingsideaal.

Luc Panhuysen beschrijft in dit boek de persoon Gordon en zijn ontdekkingsreizen, aan de hand van origineel bronmateriaal. Wij maken zijn ontberingen en hoogtepunten mee vanaf de eerste ontdekkingsreis tot aan zijn dramatische levenseinde, dat vrijwel samenviel met het einde van de Nederlandse republiek.
Een prachtig boek . Geschiedenis,avontuur en natuur komt allemaal aan bod. Het Rijksmuseum heeft een website aan deze ontdekkingsreiziger gewijd. Hier kun je o.a. alle tekeningen zien die tijdens zijn reizen gemaakt zijn van planten,dieren,mensen,landschappen.

https://www.robertjacobgordon.nl/search?type=drawing
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Mara »

Afbeelding

Tegenvallend. Ze kan schrijven, maar ik vond dit geen sympathiek boek.
Een schitterende kroniek, zoals dit boek genoemd werd, is het zeker niet! Laat dat maar aan Geert Mak over.
Waar de Eeuw van mijn vader mij diep ontroerde, lukte het met dit boek geen enkele keer.
Zij heeft zich ontworsteld aan het geloof van haar (voor)vaderen en wil tonen dat dit terecht is.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Dodo »

Ik heb Hemelvaart van haar hand gelezen. Ook niet veel aan. Geen goed plot, niet heel boeiend.

Dit weekend heb ik De Kinderwet gelezen, van Ian McEwan. Heel interessant, ik ga 'm zeker aanbevelen bij de leeskring.
Een belangrijke lijn is de vrouwelijke rechter, die een beslissing moet nemen over een jongeman van 17. Hij en zijn ouders zijn Jehova's Getuigen, en willen/mogen dus geen bloedproducten gebruiken. De jongen is ziek en heeft binnen enkele uren bloedproducten nodig of hij zal overlijden. De ouders en hij weigeren, de artsen willen het doorzetten.
De rechter moet beslissen wat hier moet gebeuren. Erg interessant!
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Mara »

Dodo schreef:Ik heb Hemelvaart van haar hand gelezen. Ook niet veel aan. Geen goed plot, niet heel boeiend.
Hemelvaart is van Judith Koelemeijer. Of heeft Jannetje K. ook een boek met diezelfde titel geschreven?
Hun namen lijken ook nogal op elkaar. :)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Dodo »

O, mijn fout. Ik haal ze door elkaar. Ik wist niet eens dat er twee van die achternaam waren.
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Nasrani »

Afbeelding
Afbeelding
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door samanthi »

Nasrani schreef:Afbeelding
Afbeelding
Deze zijn mijn man en ik ook aan het lezen.
Ingrijpend.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Nasrani »

samanthi schreef:
Nasrani schreef:Afbeelding
Afbeelding
Deze zijn mijn man en ik ook aan het lezen.
Ingrijpend.
Dat is het zeker. Wij lezen nu ook het dagboek wat er bijhoort. Ook zeer indrukwekkend.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Plaats reactie