bekering

Anna Klein

bekering

Bericht door Anna Klein »

Kan iemand uit de Gerefomeerde Gemeenten me uitleggen of het nodig is dat je je bekeert, wat je daarvoor moet doen en hoe het komt dat er zo weinig mensen aan het avondmaal gaan?
jacob

Bericht door jacob »

Zo dat is niet zomaar even gedaan. Ik doe het voorlopig maar in het kort. Heb je nog meer vragen dan hoor ik het wel.

Moeten de mensen zich bekeren?

In de gerformeerde gemeenten vinden ze het heel erg nodig dat de mensen zich bekeren.

wat moet ik daar voor doen?

Alles! Maar het blijft een gave van God.

waarom er zo weinig mensen aan het avondmaal gaan?

Tja ik weet niet of dat iets bijzonder speciaal is voor de gereformeerde gemeenten is. Wat vind je weinig? Wij leren in de gergem dat iemand pas aan het avondmaal kan komen als hij/zij recht heeft op het bloed van Christus. Met andere woorden of hij/zij gelooft dat Christus de Zaligmaker is en dat Hij gestorven is voor zondige mensen.
Verder horen er geen mensen aan het Heilig avondmaal die er een ergelijke en zondige levensstijl op na houden.

ps. ik zou het pas genoeg vinden als ALLE mensen aan het avondmaal zouden gaan. Wat stel je voor dat we iemand in de gemeente zouden moeten missen. Helaas is die nood niet altijd aanwezig.

[Aangepast op 17/11/03 door jacob]
Matthijs

Bericht door Matthijs »

Waarom vraag je dat speciaal aan iemand uit de ger.gem.? De meesten ger.gemmers van dit forum zijn wel de meest behoudende ger.gergemmers. Dus niet van het lijdelijk afwachten gebeuren.

Dat je je moet bekeren is een opdracht van Gods Woord. Wie zich niet bekeert en niet Hem gelooft, zal verdoemd worden.

Wat je moet doen? Alles er aandoen, zodat je een goddeloze en vijand wordt, en dan zul je door het geloof in Hem gerechtvaarigd worden. Dan geloof je krijg je dan geschonken uit genade. Hij zal je uitnodigen om tot Hem te komen. Die ziek zijn hebben de medicijnmeester van node. De dorstigen mogen tot Hem komen. Gelukkig geen rechtvaardigen, vrienden en de goeie godsdienstige kerkmensen die altijd al wel gewild hebben, dat Hij Koning over hen zou zijn. Nee, Hij is gekomen voor goddelozen en bittere vijanden van Hem. Wat een onbegrijpelijk iets!

Ps. 110. "De HEERE heeft tot mijn Heere gesproken: Zit aan Mijn rechterhand, totdat Ik Uw vijanden gezet zal hebben tot een voetbank Uwer voeten. De HEERE zal den scepter Uwer sterkte zenden uit Sion, zeggende: Heers in het midden Uwer vijanden."

Rom.4:5 "Doch dengene, die niet werkt, maar gelooft in Hem, Die den goddeloze rechtvaardigt, wordt zijn geloof gerekend tot rechtvaardigheid."

Rom. 5:6 "Want Christus, als wij nog krachteloos waren, is te Zijner tijd voor de goddelozen gestorven."

Jes. 55:1 "O alle gij dorstigen! komt tot de wateren, en gij, die geen geld hebt, komt, koopt en eet, ja komt, koopt zonder geld, en zonder prijs, wijn en melk!"

Jes. 44:3 "Want Ik zal water gieten op de dorstigen, en stromen op het droge; Ik zal Mijn Geest op uw zaad gieten,"

Ben je dorstig naar verzoening van al je zonden, kun je jezelf niet meer redden? Kom dan tot Hem! Wie tot Hem komt, zal geenzins uitgeworpen worden. Maar kom dan wel zoals je bent. Eerlijk, ziek(schuld) en met lege handen. Zulke mensen zijn nou welkom bij Jezus!

Waarom er zo weinig mensen aan het Heilig Avondmaal gaan? Dat komt door het lijdelijk afwachten. Maar als de hele gemeente er aanschiet, dan mag je je vraagtekens er ook wel bijzetten als je aan hen niet kunt merken dat ze ook werkelijk een godzalig leven kennen. Het zou zo wel moeten zijn. Van de kleinste tot de grootste toe.

[Aangepast op 17/11/03 door Matthijs]
Liever Turks dan Paaps
ndonselaar
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Oorspronkelijk gepost door Anna Klein
Kan iemand uit de Gerefomeerde Gemeenten me uitleggen of het nodig is dat je je bekeert, wat je daarvoor moet doen en hoe het komt dat er zo weinig mensen aan het avondmaal gaan?
De vraagsstelling is verkeerd. Jezelf bekeren is onmogelijk! Bekeren is de God verheerlijkende vrucht van het nieuwe leven. Deze levensvernieuwing kan alleen tot stand komen als een mens 'wederomgeboren' is.

Wederomgeboren oftewel 'opnieuw van boven geboren' zijn, is een mysterie wat wij niet kunnen doorgronden. Hier heeft de Geest heerschappij.
Als God ons herschept, schept Hij tevens het rechtvaardigende geloof.

De nadruk op 'bekering' doet me denken aan Luther die hier zo mee geworsteld heeft. Het was voluit Rooms, niet katholiek, dat een mens zich eerst heilig maakte, geschikt maakte voor Gods genade. Dit is echter een heilloze weg. God rechtvaardigt geen 'boetvaardige', 'bekeerde', of mensen waar plaats gemaakt is. Nee Hij rechtvaardigt de goddeloze.

Dan nog iets over het Avondmaal. Het is een Goddelijke instelling. Het is een herdenken van Zijn dood totdat Hij komt. Dit Avondmaal is niet alleen voor 'doorgeleide' mensen, niet voor 'ongelovigen'. Nee, het is een tafel voor Zijn volk die versterkt wordt aan deze dis. Die alleen de dood in zichzelf waarnemen, maar het leven in Hem zien.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Matthijs

Bericht door Matthijs »

Oorspronkelijk gepost door ndonselaar
De vraagsstelling is verkeerd. Jezelf bekeren is onmogelijk! Bekeren is de God verheerlijkende vrucht van het nieuwe leven. Deze levensvernieuwing kan alleen tot stand komen als een mens 'wederomgeboren' is.
Niek,

Ben het helemaal met je eens, maar de opdracht is er wel! Anders krijg je weer het lijdelijk afwachten. Bekeert u en gelooft het Evangelie, zegt Gods Woord. En dan kom je er achter dat het onmogelijk is. Eerder NIET! Je moet het ook weten met het hart, dat je jezelf niet kunt bekeren. Daar kom je pas achter als je je wilt bekeren.
Liever Turks dan Paaps
limosa

Bericht door limosa »

Dat zijn veel vragen en geen makkelijke. Waarom wil je dat weten?
ndonselaar
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Matthijs, Henry schrijft over 'bekeert en gelooft u' het volgende:

Deze beiden (nl. bekering en geloof, ND) moeten samengaan. Wij moeten niet denken, dat verbetering van ons leven ons zal behouden, als wij daarbij niet tevens betrouwen op de gerechtigheid en genade van Christus, en evenmin moeten wij geloven, dat het vertrouwen op Christus ons zal behouden, als dit niet gepaard gaat met vernieuwing van ons hart en verbetering van ons leven. Christus heeft deze twee tezamen gevoegd en niemand mag ze van elkaar scheiden. Wederkerig zullen zij elkaar steunen en helpen. De bekering zal het geloof verlevendigen, en het geloof zal de bekering evangelisch doen zijn, en van beiden moet de oprechtheid blijken uit een naarstige, nauwgezette gehoorzaamheid aan al de geboden Gods. Aldus is de prediking van het Evangelie begonnen, en aldus gaat zij voort. Nog altijd luidt de roepstem: Bekeert u en gelooft, leeft een leven van bekering en een leven van geloof.

Beide weldaden schenkt Heere ons in het geheim van de wedergeboorte.

Als in een gemeente klinkt 'vraag om je bekering', dan klinkt dat alsof we eerst bekeerd moeten zijn voordat God in ons leven komt. Dat is Remonstrants. De predikanten dienen te prediken 'Wet en Evangelie', zodat in deze prediking de mens 'wederomgeboren' wordt en beide weldaden geschonken krijgt. Zo is dus ook een éénzijdige oproep tot 'geloof' niet goed. Ook hier ontbreekt een zuivere prediking van Wet en Evangelie.

Gr.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
england

Bericht door england »

Ik kan niet zeggen dat iemand de vraag nu beantwoord heeft. Wel heb ik een hele theolgische verhandeling gelezen... Ik weet niet of dit Anna's vraag was?

Bekeerd worden houdt in dat je de andere kant opgaat. Een omkeren naar God toe, in plaats van hard de andere kant op te hollen! God eist dat we voldoen aan het doel dat Hij stelde toen Hij ons maakte.Probeer dat maar eens een weekje te doen... Dan merk je wel dat het echt niet gaat.
EEn is er die dat wel gedaan heeft, en die zondaren nodigt om in Hem te geloven. Doordat wij zo gruwelijk eigenwijs zijn en denken het zelf wel te kunnen doen, en dat het allemaal wel mee zal vallen, willen wij niet het roer uit handen geven.
Wij moeten tot Christus komen, en beseffen dat wij steeds verder hollen, maar dat Hij kan geven dat we stil worden gezet, en omgedraaid.

Hoe dan? Lees je Bijbel, en kijk naar jezelf, terwijl je leest. Voldoe ik hier aan? Denk ik zo? Doe ik wat er staat? Bedoel en denk ik hetzelfde?

Als alles 'NEE' is vraag dat aan God dat Hij wil geven wat je mist, en zo nodig hebt! Vraag of Hij wil laten zien wat er gedaan moet worden, waar je terecht hoort te komen! Vraag of Hij het roer uit handen neemt, en het stuurt voor jou! Vraag of Hij genadig wil zijn! Alle tijd zonder God is genoeg om je voor goed buiten God te sluiten! God is niets verplicht, wij zijn degenen die weggehold zijn, en blijven hollen! Maar God wil en kan nog genade geven!
Anna Klein

Hoe kan het dan dat andere kerken ervan uit gaan dat er meerdere mensen bekeerd zijn?
Zijn er in de gg misschien een heleboel mensen bekeerd zonder dat ze het weten?
En hoe zit dat met uitverkiezing en eigen verantwoordelijkheid?
Lecram

Bericht door Lecram »

Dit klinkt heel algemeen. Het is nl. zo dat er heel grote verschillen zijn wat dat betreft in de GG
limosa

Bericht door limosa »

Dit klinkt heel algemeen.

Inderdaad, dit zijn geen vragen die je ff in de groep gooit waarna er dan geljik een kompleet antwoord op komt. Dit zjin vragen waarover je in gesprek moet raken met elkaar.
Daarom vroeg ik ook al: Waarom wil je dat weten? Dat was niet uit nieuwsgierigheid (nou ja, niet alleen . . .) maar om in gesprek te komen met elkaar.
Anna Klein

Omdat ik een eerlijk beeld wil krijgen wat de Gereformeerde Gemeente precies inhoudt en wat het verschil is tussen dit kerkgenootschap en andere kerken. Want ik vind de Gerefomeerde Gemeente tamelijk uniek.
Anna
lo-ruchama

Bericht door lo-ruchama »

Omdat ik een eerlijk beeld wil krijgen wat de Gereformeerde Gemeente precies inhoudt en wat het verschil is tussen dit kerkgenootschap en andere kerken. Want ik vind de Gerefomeerde Gemeente tamelijk uniek.
Anna
Hoi Anna,
Misschien kun je wat concreter zijn in je vraagstelling. Elke kerkgemeenschap is uniek. Misschien moet je hier en daar eens wat gaan lezen op het forum, dan krijg je een aardig beeld van de verschillen tussen (en in) de kerken. Ik realiseer me dat het ontzettend veel is, wat je dan door moet worstelen. Het lijkt mij alleen, dat de vraag zoals je hem nu stelt bijna niet te beantwoorden is.

Wellicht kan een ander op de vraag van Anna wel een antwoord geven, ik zou niet weten waar ik zou moeten beginnen...

Greetzzz...
Lootje
Anna Klein

Hoi Lootje,

Ik snuffel me suf, maar snap er steeds minder van.
Weet je niet een paar kleine antwoordjes?
Anna
limosa

Bericht door limosa »

Tja Anna, op deze manier is het toch moeilijk. Neem eens een andere uitgangspositie. Welke kerk ga je zelf naar toe bijvoorbeeld? Dat bepaald hoe je naar de GG kijkt en dan kun je wat specifieker vragen.
Plaats reactie