Oorspronkelijk gepost door Bart-rk
PS wordt een dominee eigenlijk geweid (door een andere dominee ofzo)
Ik weet niet beter of de weidegang is voor dominee's niet verplicht.:,
Ik kan alleen voor mezelf spreken: Voor iemand die nooit heeft gebiecht, en dat nu de afgelopen jaren meemaakt (ik dus), is dit een moeilijk onderwerp. Ik zal dus ook nooit een biechter worden.
Je moet ook vertrouwen hebben in de priester. Het hebben van een 'biechtvader' is dan ook essentieel. Ik ben er nog naar op zoek.
Laten we van de biecht geen alleenzaligmakend gedoe maken, asjeblief. En geen voorrecht voor roomschen, dat zou jammer zijn.
Bekijk het gelovig geheel eens met een inwendig liefdevol religieus oog. Dan zie je heilige handelingen, sacer, dat voel je met je religieuze zintuigen, toch ? Het zijn die handelingen die ons korter bij de Heer brengen, of dit nu overeenkomt met het hedendaags farizee-isme dat je belijdt of een andere overtuiging - saduceeën genoeg -, of niet. Denk eens met je gelovig hart, dus.
De doop met water, zoals Johannes de doper deed met Jezus, die Hem en ons zuivert, al rillend doet roepen : Vader ! van mijn ziel !
De maaltijd met het Brood en Wijn, met Lichaam en Bloed, met Hem, voedsel voor de ziel.
De zalving met heilige olie, die ons verheft tot een onmeetbare hoogte, die ons tot priester maakt van het geloof, tot levende getuige en strijder, die ons bevestigt en ons doel duidelijk maakt.
Het huwelijk, dat ons van neukende aapjes tot gepaarde engelen verheft, ons een heilige partner verschaft, die onze biologie doordringt van een goddelijke trilling, een religieuze finaliteit.
Het priesterschap van enkelen, het zich vroegtijdig losmaken van voornoemde biologie, het heiligen van sexuele energie, het liedevol ter beschikking staan van iedereen, het zich offeren aan de Vader.
De biecht, in dit forum eventjes weer gekoppeld aan de misbruiken van weleer, maar an sich een her-bekering, een vernedering, een verheffing, een her-dopen van de ziel.
De zalving, van het lichaam en de ziel, de bevestiging van het kind-wijn van de Vader, de finale streling in deze wereld, een heerlijke aankondiging van de verheerlijking in de Heer.
Of er nu 2 of 5 of 7 of 9 of 12 of 49 zijn, ik sta open voor de aanwezigheid van de Vader en de Zoon en de Geest. U ook ?