Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2017 (discussie)

Mara

Re: Curatorium Gerefomeerde Gemeenten 2017 (discussie)

Bericht door Mara »

-DIA- schreef: Ik heb een site gevonden van "vandooijeweerd", en de teksten en het hele klimaat dat die site ademt geeft me wel reden om een en ander te de overdenken. Was dit onze gereformeerde gemeente? Vind u het vreemd dat dit zo bij mij over komt?
Je moet hem niet zien als DE Gerefroemeerde Gemeente. Een predikant die jarenlang in een ver buitenland/zending heeft gearbeid, komt terug als een veranderde man. Hij heeft een veel bredere kijk op allerlei dingen gekregen. Ook op het begrip: bekering.
Een bekering van iemand uit een heidens volk dat afhankelijk was van afgoden en voortdurend de boze geesten vriendelijk moest houden, verloopt nu eenmaal heel anders dan iemand die gedoopt is en al dan niet belijdenis heeft gedaan in een Nederlandse reformatorische kerk.
In het verre buitenland hebben ze geen Dordtse Leerregels of Heidelbergse Catechismus.
En ook geen mede-gemeenteleden die hen bekritiseren en onderzoeken of het wel echt waar is.

"Jouw" gereformeerde gemeente bestaat niet meer op zoveel plaatsen. Omdat die predikanten er niet meer zijn.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
-DIA-

Bericht door -DIA- »

eilander schreef:Zeg gewoon inhoudelijk wat je bedoelt, DIA. Met 'klimaat' kunnen we niet zo veel, dat neigt naar stemmingmakerij.
Nee het is niet als stemmingmakerij bedoelt, wel als een 'verontrustend bericht'
Zie hier:
http://www.evangelist-van-dooijeweert.com/
Nog een opmerking: dhr. J.W.N. van Dooijeweerd zegt dat zijn werk uit twee delen bestaat: hij noemt zijn werk als evangelist in de GG, en zijn werk in Peru. Ik meende dat hij ook (volgens andere bronnen) bij de st. In de Rechte Straat heeft gewerkt?
Laatst gewijzigd door -DIA- op 12 jun 2017, 10:07, 1 keer totaal gewijzigd.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Mara schreef:
-DIA- schreef: Ik heb een site gevonden van "vandooijeweerd", en de teksten en het hele klimaat dat die site ademt geeft me wel reden om een en ander te de overdenken. Was dit onze gereformeerde gemeente? Vind u het vreemd dat dit zo bij mij over komt?
Je moet hem niet zien als DE Gerefroemeerde Gemeente. Een predikant die jarenlang in een ver buitenland/zending heeft gearbeid, komt terug als een veranderde man. Hij heeft een veel bredere kijk op allerlei dingen gekregen. Ook op het begrip: bekering.
Een bekering van iemand uit een heidens volk dat afhankelijk was van afgoden en voortdurend de boze geesten vriendelijk moest houden, verloopt nu eenmaal heel anders dan iemand die gedoopt is en al dan niet belijdenis heeft gedaan in een Nederlandse reformatorische kerk.
In het verre buitenland hebben ze geen Dordtse Leerregels of Heidelbergse Catechismus.
En ook geen mede-gemeenteleden die hen bekritiseren en onderzoeken of het wel echt waar is.

"Jouw" gereformeerde gemeente bestaat niet meer op zoveel plaatsen. Omdat die predikanten er niet meer zijn.
Dat begrijp ik ook, een evangelist zal geen kanseltaal kunnen gebruiken zoals we gewend zijn.
johangroen

Bericht door johangroen »

Is kanseltaal belangrijk dan? Waren alle predikanten in onze gergem maar zoals dooijeweerd, dat is genade leren vanuit de praktijk zoals de apostelen dat deden en zoals Jezus voorhield, daar is de gergem ver van af geweken

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
johangroen

Bericht door johangroen »

Mara schreef:

Prachtig gezegd mara want zo is het

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
-DIA-

Bericht door -DIA- »

johangroen schreef:
Mara schreef:

Prachtig gezegd mara want zo is het
Wel eerlijk blijven he? De predikanten van dezen weg zijn er nog wel, maar die hebben het wel zwaar te verduren, van binnen en van buiten.
Hendrien

Bericht door Hendrien »

Mara schreef:

Het spijt me wel, maar ik geloof niet dat een bekering zoveel anders verloopt. Ook ongelovige mensen uit reformatorische kerken in Nederland dienen de afgoden. Ze proberen ook door een uitwendig Bijbelse levensstijl God "gunstig" te stemmen!
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

johangroen schreef: zoals Jezus voorhield, daar is de gergem ver van afgeweken
Toe maar. Vorige week de GGiN, nu de GG... Kunnen de komende weken de HHKen de CGK een sneer verwachten?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
coco

Bericht door coco »

Luther schreef:
johangroen schreef: zoals Jezus voorhield, daar is de gergem ver van afgeweken
Toe maar. Vorige week de GGiN, nu de GG... Kunnen de komende weken de HHKen de CGK een sneer verwachten?
Ik begin eindelijk te begrijpen hoe mensen thuislezer worden.. :D
:hi
DDD

Bericht door DDD »

Nipo schreef:Naar aanleiding van de post van Luther:
Behalve de keuze van de kerkenraad/gemeente is toch ook nog de goedkeuring van de consulent nodig? Of vergis ik mij hierin?
De zin: "Wellicht zou het leiden tot een scheuring....." is in mijn herinnering in de publiciteit gekomen toen de gemeente van Vlaardingen een beroep wilde uitbrengen op haar gerepatrieerde zendingspredikant ds. L. Huisman in 1989. Consulent ds. F. Harinck wilde de beroepsbrief niet ondertekenen, omdat hij vreesde voor een scheuring in de gemeente. Ds. Huisman werd niet beroepen in Vlaardingen en ging naar Terneuzen. Bij beroepen op kandidaten is het fiat van de consulent toch ook nodig?
Waarna de droeve scheuring zich alsnog vertrok onder de wel beroepen predikant. Het blijft een ongelofelijk verhaal, inderdaad.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Luther schreef:
Jantje schreef:
Luther schreef:Ik vind de meeste reacties hier behoorlijk ongeestelijk van karakter.
Het behoort bij het geestelijk leiding geven aan een gemeente, dat een kerkenraad in biddend opzien tot de Koning van de kerk op een verstandige wijze werk maakt van het voorzien in de predikantsvacature. Dat daarbij ook allerlei afwegingen worden gemaakt, is volstrekt normaal en zeker niet per definitie ongeestelijk.
Dat kan in de ene gemeente betekenen dat men geen kandidaten stelt, bijvoorbeeld omdat de gemeente daarvoor eenvoudigweg te groot is. In een andere gemeente kan het betekenen dat men een tweetal stelt, of van twee kandidaten, of van een kandidaat en een predikant; net zoals trouwens de rest van het jaar gebeurt.
Let wel: als een kerkenraad een kandidaat of een predikant aan de gemeente voorstelt, dan zegt de kerkenraad daarmee dat zij meent dat deze persoon / personen in de specifieke context van deze gemeente met vrucht zal kunnen dienen. Niet elke predikant en elke kandidaat is geschikt om in elke gemeente te dienen. Er zijn nu eenmaal liggingsverschillen, karakterverschillen, ervaringsverschillen, en die mogen allemaal meespelen. Het lijkt me ongeestelijk om zomaar random alle predikanten en kandidaten geschikt te verklaren voor die ene gemeente en dan te zeggen dat we alles in de handen van de Heere leggen. De Heere werkt altijd middellijk, dus ook hierin.

Nog even twee voorbeelden om te verduidelijken:
- Het zou niet wijs zijn van de kerkenraad van de GG Barneveld-Zuid als zij bijvoorbeeld iemand als ds. A.T. Vergunst zou kandideren. Het zou veel verwarring en onrust in de gemeente geven. Wellicht zou het kunnen leiden tot een scheuring, of het vertrek van vele leden.
- Het zou niet wijs zijn van de kerkenraad van de GG Bodegraven als zij bijvoorbeeld iemand als ds. B.J. van Boven zouden kandideren. Het zou veel verwarring en onrust in de gemeente geven. Wellicht zou het leiden tot een scheuring, of het vertrek van vele leden.

Welnu: hetzelfde speelt bij kandidaten. Het is altijd te hopen dat zij een werkveld krijgen, waar ze met hun gaven, persoonlijkheid, accenten in de prediking het meest dienstbaar kunnen zijn, en de gemeente het beste kunnen dienen.
Het lijkt me een voluit geestelijke zaak als de kerkenraad op deze wijze het geheel van de gemeente op het oog heeft.
Ik ben het voluit eens met wat jij hier uiteenzet.

Maar wat als het nou Gods weg is dat ds. Vergunst naar Barneveld-Zuid zou moeten en hij het middel zou zijn tot veel vrucht in deze stad???
Dan zal de Heere de harten van de kerkenraadsleden zo neigen dat ze na grondige bezinning en gebed tot het besluit komen dat ds. Vergunst een man is die met zijn gaven, persoonlijkheid en accenten deze gemeente het beste kan dienen. De Heere werkt middelijk. Jouw redenering lijkt op die man die zei: Als de Heere wil dat ik 86 word, dan word ik het, dus ik hoef de komende twintig jaar niet meer te eten.
Jantje schreef:En kun je ook antwoord geven op mijn vraag aangaande het bidden om arbeiders in de wijngaard en vervolgens hen als 'te wogen en te licht bevonden' beschouwen, jaar in, jaar uit (vanaf 1962 toe!)..., en daarom dus maar altijd dezelfde dominees beroepen (dit gebeurt niet alleen ter rechter- maar ook ter linkerzijde...!!!)... en geen kandidaten...
Ik zie daar geen tegenstelling. Het gebed om arbeiders is een algemeen gebed voor Gods kerk en koninkrijk. Dat wil niet zeggen dat je als kerkenraad niet ook heel nuchtere afwegingen mag maken, zoals ik eerder schreef. Als kerkenraad A besluit om kandidaat X niet te kandideren, zeggen ze niet: Gewogen, gewogen, maar te licht gevonden. Maar dan zeggen ze: Wij schatten in dat deze man met zijn gaven, eigenschappen en accenten beter past in een andere gemeente dan in die van ons. Is dat erg? Nee, totaal niet. Het is vooral verstandig geestelijk leiding geven met het oog op het geestelijk welzijn en de samenbinding van de gemeente. Jij verbindt er gelijk een groot oordeel aan. Dat is veel te zwart-wit.
Jantje schreef:Nu valt het met de aanstaande kandidaten wel mee, qua ligginsverschil, als je het vergelijkt met bovenstaande predikanten. Maar ben jij het niet met mij eens, dat, áls men 2 kandidaten zou hebben die in vergelijking staan tot bovenstaande predikanten én men zou ze allebei in Barneveld(-Centrum [?] en -Zuid) plaatsen en in Bodegraven, dat de gemeente tóch wel de kandidaat kiest die de ligging van de gemeente vertegenwoordigd? Dus met andere woorden: Als in Bodegraven straks een viertal geplaatst zou worden, weet je eigenlijk op voorhand tóch al wie er beroepen gaat worden (Huisman), evenals je dat in Barneveld ook wel ongeveer kunt weten (Mouw). Dus waarom moet je dan als kerkenraad al op Gods stoel gaan zitten? Je mag toch als kerkenraad ook vertrouwen dat God de leiding van de gemeente stuurt en uit de vier kandidaten dé kandidaat laat kiezen die Hij goed acht voor de gemeente?
Ik wilde geen namen noemen, maar nu je de betreffende gemeente met naam noemt, wilde ik hier toch iets over kwijt.
Jij schakelt in feite de verantwoordelijkheid van de kerkenraad uit. Vreemde gedachte! De kerkenraad heeft juist als taak en roeping om het welzijn van de gemeente op het oog te hebben. Dat vraagt vooral in het beroepingswerk een geestelijke houding, voorzichtigheid en nauwgezetheid. Als een kerkenraad ervan overtuigd is dat kandidaat X of dominee Y in hun gemeente niet vrucht kan dienen, moet zij hem niet kandideren. Dat is een volstrekt eerlijke en geestelijke beslissing voor die bepaalde plaatselijke gemeente. En dat kan in een andere gemeente weer anders liggen.
Jantje schreef:Wat betreft de vraag aangaande het tweetal van bestaande predikanten...: het is, praktisch gezien, natuurlijk onmogelijk dat je alle beroepbare predikanten kandideert voor de gemeente. Daarin moet je als kerkenraad een keuze maken. Helaas gebeurt het nu geregeld in bepaalde gemeentes, m.n. links van het midden, dat er een bepaald aantal dominees om de zoveel tijd een lading beroepen krijgt, en de andere predikanten niet of nauwelijks beroepen worden. Vervolgens wordt de betreffende predikant, de tweede daaropvolgende keer weer beroepen. 2 keer achter elkaar beroepen mag niet; er moet minimaal één keer een andere dominee worden beroepen. Daarom zou ik ervoor pleiten dat de gemeente een predikant die beroepen wordt en bedankt vervolgens 2 tot 3 jaar niet meer mag beroepen. Als je 4 keer per jaar beroept, waarvan 1 keer een kandidaat, betekent dat dus dat je in ieder geval 3 jaar lang elk jaar 3 verschillende dominees moet beroepen. Zo worden door alle gemeenten alle dominees beroepen.

Er wordt ook over 'strategische' tweetallen gesproken. Ik weet niet of er kerkenraden zijn die dit doen. Ik weet wel dat er enkele gemeenten zijn die veel verschillende dominees beroepen. En daar heb ik hoogachting en waardering voor. Ik denk dan in het bijzonder aan de gemeente van Zwijndrecht en Middelburg-Zuid. Ook het laatste tweetal van Rijssen-Zuid (ds. Janse en ds. Van Boven), vind ik de kerkenraad waarderingswaardig. Álle predikanten zijn door God gegeven. Alle mensen zijn hetzelfde, van één lap gescheurd. En de verdeling en verschillen moet men juist tégengaan, door alle predikanten in álle gemeenten te laten voorgaan en te beroepen..., anders gaat men de CGK en de PKN achterna...
Misschien schokkend, maar de breedte binnen de GG is inhoudelijk ook behoorlijk. En ik heb zomaar het vermoeden dat jij dat of niet weet, of niet wilt accepteren, of dat van bovenaf zou willen gladstrijken.
Luther, Luther...
Wat zie je nu gebeuren in de kandidaatstellingen van de gemeenten?
De lichte gemeenten stemmen uit de kandidaten Huisman en De Kok;
De zware gemeenten stemmen uit de kandidaten De Kok en Mouw (of één van deze twee);
Het overige gedeelte stemt uit alle kandidaten.

Conclusie:
kandidaat Huisman krijgt de meeste beroepen;
kandidaat De Kok en kandidaat Mouw krijgen iets minder beroepen;
kandidaat Boudewijn krijgt niet veel beroepen (doordat men hem maar in een klein deel van de gemeenten kandideert).

Vergeef me dat ik dit voorspel. Maar ik ken het nu zo langzamerhand wel een beetje: altijd moeten de begaafste sprekers de meeste beroepen ontvangen en laat men hen die 'niet in het straatje passen' gewoon passeren, terwijl God ze Zelf heeft gezonden...!!!

2 jaar terug was dat ook het geval met ds. Brons (3 beroepen) en in 2007 met ds. De Waard (4 beroepen).
Ik vind het diep treurig als gemeenten zó beroepen en de kandidaat eigenlijk gewoon voorbij gaan... Het zijn wél Gods dienaren, die HIJ gezonden heeft hé? Beseffen we dat eigenlijk nog wel??? We zouden toch niet moeten 'kiezen'? Het zijn toch allemaal vertolkers van God Zelf? Ze zijn toch allemaal het middel waardoor God Zelf spreekt? Dus er moet dan toch in feite geen aanzien des persoons zijn? Daar mogen we de gemeenten toch op wijzen? Of is dat niet goed? Wat moet kandidaat Boudewijn niet voelen, toen hij zondag voorging en het tweetal bekend werd gemaakt waar hij niet op stond? Dominees zijn ook maar mensen... Laten we hen daarom niet vergelijken, maar iedereen op onze preekstoel wensen en als gemeenten beseffen dat God nog bemoeienissen heeft en dat wij daar dankbaar voor moeten zijn en daarvoor niet ondankbaar gedrag moeten tonen, door de helft van de kandidaten (ter linker- of ter rechterzijde) af te wijzen, en dus in feite ook de helft van het predikantenkorps...
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
refo

Bericht door refo »

Kerkenraden zijn ook maar mensen. Manslidmaten zijn ook maar mensen. En dan stemmen we wat goed in het gehoor ligt. Zo gaat dat.

Maar als je vindt dat God ze zendt, dan maakt dat toch voor jou niet uit?
windorgel

Bericht door windorgel »

Vier jaar geleden ontving kandidaat Van Ruitenburg veel minder beroepen dan de andere kandidaten. Hij wist echter al waar hij heen moest en die gemeente beriep hem ook.
Is daarin niet Gods wijs bestuur duidelijk te zien?

Verstuurd vanaf mijn SM-A510F met Tapatalk
Laag

Bericht door Laag »

Moeten de manslidmaten dan ook een gelijk aantal stemmen uitbrengen, want wat moeten de kandidaten niet voelen die niet gekozen worden.
Wat een vermaak zo'n forum. Ik lees denk ik zo'n 10 jaar mee. Ik moet nog gaan meemaken dat er ooit ergens overeenstemming over komt, dat men het eens word, dat men een handreiking doet....enz. Het topic van de GGiN vind ik persoonlijk het leukst...dat had ik ook echt nodig, dat er iets positiefs over ons gezegd zou gaan worden. Dank u.
Nipo

Bericht door Nipo »

Ja, dat de manslidmaten stemmen, dat weten we.
Mijn vraag was: heeft een beroep op een kandidaat ook de goedkeuring van de consulent nodig, zoals bij een beroep op een predikant? Want dat kan nog wel eens tot andere resultaten leiden, getuige mijn voorbeeld.....
Is er iemand die WEET hoe dat zit?
Laat uw woorden weinig zijn - Pred. 5 : 1
Plaats reactie