Moeilijke taal

Plaats reactie
docwil

Moeilijke taal

Bericht door docwil »

Hallo allen,

Wat me opvalt bij mezelf en anderen is dat wanneer het over godsdienstige zaken gaat de taal zo ontzettend bombastisch en (voor buitenstaanders) onbegrijpelijk is.
Nu is het wel zo dat in zekere mate er "een geestelijke taal" bestaat, maar hoe kunnen we dit rijmen met het feit dat voor de Evangelieën en brieven gebruik werd gemaakt van de heersende wereldtaal; het Grieks?

Misschien moet er eens een cursus "normaal christelijk Nederlands" ontworpen en gegeven gaan worden.

Groeten,

Docwil:bou:
Matthijs

Bericht door Matthijs »

Volgend jaar komt er een herziene statenvertaling. Ook te begrijpen voor buitenstaanders, maar als de Heilige Geest niet werkt, dan heb je er nog niets aan. Je moet het niet alleen verstaan met het verstand!! Maar zeker met het hart weten en beleven. En dat beleven komt niet van de mens zelf, maar alleen door genade als je geestelijk leven geschonken krijgt. Dan ga je ook geestelijke taal verstaan.

Zou je misschien een voorbeeld kunnen geven wat jij bedoelt?

Dit misschien?
Ps. 70:1
"Laat allen die mijn ziel belagen."
Woordje belagen betekent: bedreigen

Of het woordje "gramschap" wat betekent: toorn
Harry

Bericht door Harry »

Ik denk niet zozeer dat het gaat om de taal uit de Bijbel, zelfs niet die van de Statenvertaling Het gaat volgens mij meer om al die bombastische termen en kreten waarmee de toeleidende weg is geplaveid. Hoe leg je een hedendaagse tiener uit wat een veronderstelde wedergeboorte is?
Yo...
Matthijs

Bericht door Matthijs »

Nou ik denk dat bedoelt wordt met geestelijk taal, dat je gaat begrijpt wat de dichter van psalm 130 bedoelt met "Uit diepten der ellenden" en "Gena, o God, gena, hoor mijn gebeen;" en "Door Uw gramschap, fel ontstoken, Is verbroken Al mijn vlees en lichaamskracht. Rust, noch vrede wordt gevonden, Om mijn zonden, In mijn beendren, dag of nacht"

"Schoon 'k arm ben en ellendig, Denkt God aan mij bestendig; Gij zijt mijn hulp, mijn kracht, Mijn redder, o mijn God, Bestierder van mijn lot, Vertoef niet, hoor mijn klacht."

"Er is niemand rechtvaardig, ook niet een; Er is niemand, die verstandig is, er is niemand, die God zoekt. Allen zijn zij afgeweken, te zamen zijn zij onnut geworden; er is niemand, die goed doet, er is ook niet tot een toe."

Of dit "Het zijn de goedertierenheden des HEEREN, dat wij niet vernield zijn, dat Zijn barmhartigheden geen einde hebben;"

"Heere! ga uit van mij; want ik ben een zondig mens."

Maar ook

"Ik ben gevonden van hen, die naar Mij niet vraagden; Ik ben gevonden van degenen, die Mij niet zochten; tot het volk, dat naar Mijn Naam niet genoemd was, heb Ik gezegd: Ziet, hier ben Ik, ziet, hier ben Ik."

"En Hij zeide tot haar: Uw zonden zijn u vergeven."

"Het is volbracht!"

Dit gaat een mens die geestelijk leven geschonken krijgt allemaal ondervinden. Of in ieder geval, dat ie het gaat begrijpen. En volgens mij kun je het ook niet eerder begrijpen, als je het ook zelf ondervonden hebt. Of om het met een Bijbels woord te zeggen: dan ga je het wedervaren. De wereld snapt hier helaas niets van. Alleen degene die levend gemaakt is.

En dat soort termen als "Wedergeboorte" daar zal denk ik een wedergeboren mens wel moeite voor willen doen om dat te begrijpen. En als ie thuis is in de Bijbel, dan begrijpt ie het vast wel. Een onbekeerde zou hoogstens alleen uit nieuwsgierigheid willen weten wat dat betekent.

Dat je wedergeboren bent betekent: dat je door de Geest vernieuwd bent, en dat je van de zonde verlost bent. Dus we zijn het van nature niet vernieuwd, maar verdorven en zondig "van de voetzool af tot het hoofd toe"
lebaoth
Contacteer:

Bericht door lebaoth »

Helemaal met je eens, Docwil (Slied?).

Matthijs, niet-christenen moeten toch ook weten wat wedergeboorte inhoudt? Als je tegen hen zegt dat ze wedergeboren moeten worden, maar ze weten niet wat dat inhoudt, of dat ze zich moeten bekeren, maar ze kunnen niets met dat woord 'bekeren' heeft evangelisatie weinig nut..
'Geloof in de Heere Jezus Christus en gij zult zalig worden.'
moderne gelovige

Bericht door moderne gelovige »

Oorspronkelijk gepost door lebaoth
Helemaal met je eens, Docwil (Slied?).

Matthijs, niet-christenen moeten toch ook weten wat wedergeboorte inhoudt? Als je tegen hen zegt dat ze wedergeboren moeten worden, maar ze weten niet wat dat inhoudt, of dat ze zich moeten bekeren, maar ze kunnen niets met dat woord 'bekeren' heeft evangelisatie weinig nut..
Is een verklarende woordenlijst niets met woorden zoals wedergeboorte duidelijk uitgelegd? of doorverwijzen naar andere sites? aan julllie om uit te maken welke verantwoord is tenslotte heeft OSW toch een bepaalde doelgroep voor ogen..??..

Ook even reageren op "begrijpelijke versie" van de statenvertaling.
Er is toch de grootnieuwsbijbel? een ideale bijbel voor starters?
Barak

Bericht door Barak »

Zo´n 8 jaar geleden ben ik tot geloof gekomen vanuit de wereld. Dat wil zeggen dat ik niet ben opgevoed met de Bijbel/kerk/godsdienst/geloof. Prijst God ervoor dat dat nog steeds gebeurt ook al lijkt het niet zo als je in de huidige kerken kijkt.

Na mijn bekering sloot ik mij aan bij de NHK (bonds). Maar helaas heb ik het er maar een jaar volgehouden, omdat men daar veel te moeilijk doet qua woordgebruik. Dat zie ik ook hier op de website in de stukjes die de dominees schrijven. Dan denk ik schrijf toch gewoon nederlands.

Als er bijbelteksten worden geciteerd kan ik het begrijpen, maar gewoon in je eigen spreek en schrijftaal moet het eenvoudiger kunnen. Juist om de huidige generatie te bereiken.
docwil

Bericht door docwil »

Goedemorgen,

Leuk om een plaatsgenoot en een vroegere plaatsgenoot hier tegen te komen.
Geestelijke taal is inderdaad wel okee, en ik weet door Gods genade precies wat dit allemaal inhoudt. Toch is het geloof ook "uit het gehoor". Ik geloof ook in een "intelligentiecomponent", alhoewel je er niet slim voor hoeft te zijn.

Groeten,

Docwil
Lecram

Bericht door Lecram »

Het is idd de verantwoordelijkheid van diegene die aan evangelisatie doet om dat in eenvoudige woorden en beelden uit te leggen. Dat deed Jezus ook.

Nu is dit forum geen evangelisatieforum, dus zullen er bij thelogische onderwerpen termen vallen die niet iedereen zal begrijpen. Dit is afhankelijk van de discussie. Het is dan ook niet te doen om iedere keer alle termen uit te leggen.
Als je een college wiskunde op een hogeschool volgt, kan je toch ook niet aan de leraar vragen of hij het wat simpeler vertelt? Er wordt een bepaalde basiskennis verwacht.

Maar als je een term niet begrijpt, waarom vraag je dat dan niet gewoon?
capricornus

Bericht door capricornus »

Een levend geloof drukt zich uit in levende woorden.
Levende Liefde doet het zelfs zonder woorden.
Plaats reactie