Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2017 (discussie)
Re: Curatorium Gerefomeerde Gemeenten 2017 (discussie)
Voor beide standpunten is wat te zeggen. Maar ik vind het wel verstandig als een kerkenraad niet maar zomaar alle studenten verkiesbaar stelt. Ik ben het met Luther eens. Ik zou dat ook niet doen. Je moet toch een toets doen op karakter en opvattingen.
Dat heeft niets met verdeeldheid op zich te maken, maar met veelkleurigheid, die er in ieder rechtzinnig kerkverband moet zijn. Als alles een eenheidsworst is, dan is dat mijns inziens niet het werk van de heilige Geest, maar van groupthink. De bijbel openbaart ons nadrukkelijk dat kerken en gemeenten verschillend zijn en dat er ook grote accentverschillen zijn tussen de bijbelschrijvers is duidelijk.
Dat heeft niets met verdeeldheid op zich te maken, maar met veelkleurigheid, die er in ieder rechtzinnig kerkverband moet zijn. Als alles een eenheidsworst is, dan is dat mijns inziens niet het werk van de heilige Geest, maar van groupthink. De bijbel openbaart ons nadrukkelijk dat kerken en gemeenten verschillend zijn en dat er ook grote accentverschillen zijn tussen de bijbelschrijvers is duidelijk.
Helemaal mee eens. Om die reden kun je gebed om uitbreiding, en dankbaarheid voor uitbreiding zeker wel combineren met de beslissing om uiteindelijk een bepaalde kandidaat of predikant niet te beroepen.Moderamen schreef:De wijngaard is groter dan een gemeente. Wanneer jij een wijngaard hebt behandel je ook niet iedere boom hetzelfde. De een heeft extra voeding nodig, de ander moet extra gesnoeid worden en weer een ander heeft meer zonlicht nodig. De bomen vragen om een andere behandeling. Ook zo met gemeenten. Het heeft geen zin, en getuigd niet van ambtelijke leiding in biddend opzien, om bomen (gemeenten) te kandideren voor een behandeling (predikant) die totaal niet bij deze boom past. Laat staan om verschillen te bagatelliseren.Jantje schreef:
Waarom wordt er gebeden om uitbreiding van de predikanten en meer arbeiders, terwijl men bij het afkomen van aanstaande dominees, zodanig kritisch is dat gemeente a kandidaat b niet moet en gemeente c kandidaat d liever niet op de preekstoel heeft?
Waarom bidt je dan voor uitbreiding van arbeiders in de wijngaard?
Gemeenten onderling zijn niet hetzelfde, maar ook weer niet zo in concurrentie met elkaar dat je niet een andere gemeente een kandidaat gunt, zeker als hij beter bij die gemeente past.
Als de Heere wil dat een kandidaat die in onze ogen niet zou passen, tóch naar zo'n gemeente gaat, gebeurt dat echt wel. Dan worden harten van kerkenraden en gemeenteleden geneigd om te doen wat Hij wil. Daar hoeven we ons echt geen zorgen om te maken.
Wij behoren met verstand om te gaan met beroepingswerk en te doen wat naar onze inzichten het beste is voor onze gemeente, uiteraard in afhankelijkheid en met gebed om Gods leiding en verlichting.
Ik zou het helemaal niet verkeerd vinden als bijvoorbeeld ds v Boven ook in Houten en Vlissingen preekt en bijvoorbeeld ds Vreugdenhil ook in de Valk/Wekerom en Barneveld.DDD schreef:Voor beide standpunten is wat te zeggen. Maar ik vind het wel verstandig als een kerkenraad niet maar zomaar alle studenten verkiesbaar stelt. Ik ben het met Luther eens. Ik zou dat ook niet doen. Je moet toch een toets doen op karakter en opvattingen.
Dat dit niet gebeurd is volgens mij geen verschil in karakter, maar zoals @Jantje zegt, mene mene tekel upharsin.
En om dat te zeggen van een of meerdere van Gods knechten, vind ik nogal wat.
Ik vind dat men over de eigen schaduw moet kunnen heenstappen. Binnen de Ger Gem zijn er echt wel verschillen, maar geen dusdanige verschillen in de leer dat dit als een splijtzwam zou moeten werken binnen het kerkverband of de gemeente.
Zolang het gaat over de grootte van een gemeente, of andere verschillen, om een kandidaat of een oude/jonge predikant wel/niet te beroepen, zou ik daar geen bezwaar tegen hebben, wel als het gaat om mene mene tekel upharsin. Dit zou, zeker binnen het kerkverband, niet mogen.
Dat heb ik echt nog nooit gehoord: dat ze in Vlissingen ds. Van Boven te licht vinden.ejvl schreef:Ik zou het helemaal niet verkeerd vinden als bijvoorbeeld ds v Boven ook in Houten en Vlissingen preekt en bijvoorbeeld ds Vreugdenhil ook in de Valk/Wekerom en Barneveld.
Dat dit niet gebeurd is volgens mij geen verschil in karakter, maar zoals @Jantje zegt, mene mene tekel upharsin.
Ik vind dat men over de eigen schaduw moet kunnen heenstappen. Binnen de Ger Gem zijn er echt wel verschillen, maar geen dusdanige verschillen in de leer dat dit als een splijtzwam zou moeten werken binnen het kerkverband of de gemeente.
Zolang het gaat over de grootte van een gemeente, of andere verschillen, om een kandidaat of een oude/jonge predikant wel/niet te beroepen, zou ik daar geen bezwaar tegen hebben, wel als het gaat om mene mene tekel upharsin. Dit zou, zeker binnen het kerkverband, niet mogen.
Maar ik ben het niet helemaal met je eens. Oog hebben voor verschillen die er zijn, en ook tot op zekere hoogte recht doen aan de verschillen lijkt mij verstandiger.
Zorgen die er over de ontwikkelingen binnen je kerkverband zijn, mogen ook gewoon geuit worden vind ik. Natuurlijk mogen er geen oordelen over de persoonlijke staat van mensen uitgesproken worden, maar dat mag een GG-er ook niet over een OGGiN-er of over een PKN-er.
Kortom: ik zou wat nuchterder omgaan met de verschillen die er zijn en dus geen poging doen om ze te verdoezelen door iedere predikant op elke kansel te willen hebben.
Eens als het gaat over verschillen van karakter of de grootte van de gemeente, of iets anders, maar niet als het om de leer gaat, zeker niet binnen hetzelfde kerkverband.eilander schreef:Kortom: ik zou wat nuchterder omgaan met de verschillen die er zijn en dus geen poging doen om ze te verdoezelen door iedere predikant op elke kansel te willen hebben.
Niet eens dus, maar waardoor wordt het 'karakter' van een gemeente bepaald volgens jou? Dat heeft toch ook alles met de 'ligging' te maken, en dus met de leer?ejvl schreef:Eens als het gaat over verschillen van karakter of de grootte van de gemeente, of iets anders, maar niet als het om de leer gaat, zeker niet binnen hetzelfde kerkverband.eilander schreef:Kortom: ik zou wat nuchterder omgaan met de verschillen die er zijn en dus geen poging doen om ze te verdoezelen door iedere predikant op elke kansel te willen hebben.
In Houten preken alle predikanten, ook predikanten van de uiterste rechterflank. Andersom ligt dat gevoeliger. In Arnhem net zo, en natuurlijk vraagt dat wijsheid van beide kanten. En je ziet ook dat gemeenten leeglopen als er teveel een beroep wordt gedaan op ieders verdraagzaamheid.ejvl schreef:Ik zou het helemaal niet verkeerd vinden als bijvoorbeeld ds v Boven ook in Houten en Vlissingen preekt en bijvoorbeeld ds Vreugdenhil ook in de Valk/Wekerom en Barneveld.DDD schreef:Voor beide standpunten is wat te zeggen. Maar ik vind het wel verstandig als een kerkenraad niet maar zomaar alle studenten verkiesbaar stelt. Ik ben het met Luther eens. Ik zou dat ook niet doen. Je moet toch een toets doen op karakter en opvattingen.
Maar goed, ook in middengemeenten zijn veel gemeenteleden er niet blij mee als een dominee met hoed op (alleen dat al) komt aanzetten, om over andere kleinigheden maar te zwijgen. En dan heb ik het nog niet over de visie op Gods verbond en de mate waarin de uitverkiezing de nodiging van het Evangelie inperkt.
Bijvoorbeeld een boerengemeente zoals de Valk/Wekerom die niet van fratsen houdt, hier past geen stadse predikant die het boerenleven niet begrijpt of die staat naar allerlei vernieuwingen zoals kerstliederen voor de dienst zingen (dat dat dit fout is), hoger tempo zingen, waar de gemeente geen trek in heeft, immers "et is altie zo geweust". Een predikant moet zich dan aanpassen aan de gewoonten van die conservatieve gemeente, en dat is niet altijd makkelijk.eilander schreef:Niet eens dus, maar waardoor wordt het 'karakter' van een gemeente bepaald volgens jou? Dat heeft toch ook alles met de 'ligging' te maken, en dus met de leer?
En dat geldt andersom ook. Een gemeente die bruist van activiteiten, jeugdverenigingen, Bijbelstudies, zangavonden, concerten, uitbundigheid, enzovoorts. Een hele conservatieve predikant die op de Veluwe is opgegroeid, is dit niet gewend, en moet zich dan wel kunnen aanpassen, en dat is niet altijd makkelijk.
Ik zeg niet dat dit niet zou kunnen, maar dat maakt wat mij betreft wel het karakter van een gemeente.
De leer zou in in ieder geval op hoofdlijnen hetzelfde moeten zijn, er kunnen nuanceverschillen zijn, maar deze zijn niet bepalend voor de zaligheid.
Maar ik moet mij misschien wat bescheidener opstellen, want ik zou mij niet durven uitspreken in een oordeel over het wel of niet beroepen/aannemen/niet aannemen van een predikant/kandidaat naar een gemeente. Dit zou altijd Gods werk moeten zijn.
Ik geef in deze alleen hoe ik erover denk, maar claim daarmee niet de waarheid in pacht te hebben of te zeggen dat de huidige praktijk verkeerd is.
Duidelijk, je hebt ook wel gelijk natuurlijk. Al denk ik dat er heel veel paralel loopt (tussen wat ik de leer noem, en wat jij karakter noemt).ejvl schreef:Bijvoorbeeld een boerengemeente zoals de Valk/Wekerom die niet van fratsen houdt, hier past geen stadse predikant die het boerenleven niet begrijpt of die staat naar allerlei vernieuwingen zoals kerstliederen voor de dienst zingen (dat dat dit fout is), hoger tempo zingen, waar de gemeente geen trek in heeft, immers "et is altie zo geweust". Een predikant moet zich dan aanpassen aan de gewoonten van die conservatieve gemeente, en dat is niet altijd makkelijk.eilander schreef:Niet eens dus, maar waardoor wordt het 'karakter' van een gemeente bepaald volgens jou? Dat heeft toch ook alles met de 'ligging' te maken, en dus met de leer?
En dat geldt andersom ook. Een gemeente die bruist van activiteiten, jeugdverenigingen, Bijbelstudies, zangavonden, concerten, uitbundigheid, enzovoorts. Een hele conservatieve predikant die op de Veluwe is opgegroeid, is dit niet gewend, en moet zich dan wel kunnen aanpassen, en dat is niet altijd makkelijk.
Ik zeg niet dat dit niet zou kunnen, maar dat maakt wat mij betreft wel het karakter van een gemeente.
De leer zou in in ieder geval op hoofdlijnen hetzelfde moeten zijn, er kunnen nuanceverschillen zijn, maar deze zijn niet bepalend voor de zaligheid.
Maar ik moet mij misschien wat bescheidener opstellen, want ik zou mij niet durven uitspreken in een oordeel over het wel of niet beroepen/aannemen/niet aannemen van een predikant/kandidaat naar een gemeente. Dit zou altijd Gods werk moeten zijn.
Ik geef in deze alleen hoe ik erover denk, maar claim daarmee niet de waarheid in pacht te hebben of te zeggen dat de huidige praktijk verkeerd is.
Ik begrijp echter niet zo goed dat je zegt "de leer zou in ieder geval op hoofdlijnen hetzelfde moeten zijn". Naar mijn overtuiging ís het ook hetzelfde.
Ik zeg denk ik ook niets nieuws, maar de praktijk is wel dat sommige kansels (al zal dat niet altijd met zoveel woorden gezegd worden, en zeker niet in eigen publikaties) voor sommige predikanten gesloten lijken. We hoeven daar onze ogen ook niet voor te sluiten. We moeten toch uitgaan van de praktijk, en niet van wat we het meest ideaal zouden vinden of zouden wensen? Ik meen dat dit toch een nuchtere en te verifiëren constatering is. De eenheid is helaas verbroken, nu zonder scheuring zoals in 1953. Daardoor kunnen de GG voor de buitenwereld als een stevig bastion overkomen, ook omdat de buitenwereld vaak niet de juiste verhoudingen kan inschatten.eilander schreef:Dat heb ik echt nog nooit gehoord: dat ze in Vlissingen ds. Van Boven te licht vinden.ejvl schreef:Ik zou het helemaal niet verkeerd vinden als bijvoorbeeld ds v Boven ook in Houten en Vlissingen preekt en bijvoorbeeld ds Vreugdenhil ook in de Valk/Wekerom en Barneveld.
Maar ik ben het niet helemaal met je eens. Oog hebben voor verschillen die er zijn, en ook tot op zekere hoogte recht doen aan de verschillen lijkt mij verstandiger.
Zorgen die er over de ontwikkelingen binnen je kerkverband zijn, mogen ook gewoon geuit worden vind ik. Natuurlijk mogen er geen oordelen over de persoonlijke staat van mensen uitgesproken worden, maar dat mag een GG-er ook niet over een OGGiN-er of over een PKN-er.
Kortom: ik zou wat nuchterder omgaan met de verschillen die er zijn en dus geen poging doen om ze te verdoezelen door iedere predikant op elke kansel te willen hebben.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Naar mijn overtuiging ook. Ik luister graag naar ds van Boven, ds Mouw, maar ook naar ds Vreugdenhil of naar een lezing van evangelist v Dooijweerd. De verschillen onderling vind niet dermate dat er een andere leer verkondigd zou worden.eilander schreef: Ik begrijp echter niet zo goed dat je zegt "de leer zou in ieder geval op hoofdlijnen hetzelfde moeten zijn". Naar mijn overtuiging ís het ook hetzelfde.
Toch zijn er mensen, ook hier op het forum, die zeggen dat er wel een afwijking van de leer verkondigd wordt, een andere leer, dat er niet in meegegaan kan worden en dergelijken.
En dat zal zowel ter linkerzijde als ter rechterzijde zijn, al ken ik zelf deze uitspraken alleen van rechts naar links. Maar dat zijn eigenlijk nare termen om te gebruiken.
'Kansels lijken gesloten voor sommige predikanten' klinkt negatief. Als je de volgende formulering neemt, zeggen we dan hetzelfde? 'Niet iedere predikant wordt in elke gemeente uitgenodigd'. En ik vind dat niet persé negatief.-DIA- schreef:Ik zeg denk ik ook niets nieuws, maar de praktijk is wel dat sommige kansels (al zal dat niet altijd met zoveel woorden gezegd worden, en zeker niet in eigen publikaties) voor sommige predikanten gesloten lijken. We hoeven daar onze ogen ook niet voor te sluiten. We moeten toch uitgaan van de praktijk, en niet van wat we het meest ideaal zouden vinden of zouden wensen? Ik meen dat dit toch een nuchtere en te verifiëren constatering is. De eenheid is helaas verbroken, nu zonder scheuring zoals in 1953. Daardoor kunnen de GG voor de buitenwereld als een stevig bastion overkomen, ook omdat de buitenwereld vaak niet de juiste verhoudingen kan inschatten.eilander schreef:Kortom: ik zou wat nuchterder omgaan met de verschillen die er zijn en dus geen poging doen om ze te verdoezelen door iedere predikant op elke kansel te willen hebben.
Dat is waar, het moge negatief klinken, maar het zijn wel zaken die me diep treffen. We weten ook allemaal hoe ds. Mallan zich wel eens hard uitdrukte, soms kan dat door persoonlijke omstandigheden dan wel eens hard klinken. Ik geloof toch, die degene dit het hard zegt soms wel eens het meest lijdt aan wat hij waarneemt.eilander schreef:'Kansels lijken gesloten voor sommige predikanten' klinkt negatief. Als je de volgende formulering neemt, zeggen we dan hetzelfde? 'Niet iedere predikant wordt in elke gemeente uitgenodigd'. En ik vind dat niet persé negatief.-DIA- schreef:Ik zeg denk ik ook niets nieuws, maar de praktijk is wel dat sommige kansels (al zal dat niet altijd met zoveel woorden gezegd worden, en zeker niet in eigen publikaties) voor sommige predikanten gesloten lijken. We hoeven daar onze ogen ook niet voor te sluiten. We moeten toch uitgaan van de praktijk, en niet van wat we het meest ideaal zouden vinden of zouden wensen? Ik meen dat dit toch een nuchtere en te verifiëren constatering is. De eenheid is helaas verbroken, nu zonder scheuring zoals in 1953. Daardoor kunnen de GG voor de buitenwereld als een stevig bastion overkomen, ook omdat de buitenwereld vaak niet de juiste verhoudingen kan inschatten.eilander schreef:Kortom: ik zou wat nuchterder omgaan met de verschillen die er zijn en dus geen poging doen om ze te verdoezelen door iedere predikant op elke kansel te willen hebben.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Mooi en ontroerend!Zeemeeuw schreef:Ter lezing aanbevolen:
https://www.rd.nl/kerk-religie/afscheid ... -1.1407411
Ik ben geen GGer, maar ik hoor en lees hem graag.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon