Ik wel.DDD schreef:Er zijn ook gemeenten die één kandidaat kandideren, of (ik weet niet of dat ook nu gebeurt) geen. Ik zie niet in wat het probleem is.
Want als er nu een bepaald(e) (aantal) gemeente(n) in een bosrijke omgeving van het midden des lands, alleen die kandidaat kandideert die door de kerkenraad door 'de keuring' is gekomen, en de andere kandidaten jaar in, jaar uit als 'Mené, mené, thekel upharsin' bestempeld, dan vind ik dat zeer kwalijk... En dat terwijl haar eerste predikant nota bene een kandidaat was...
Helaas is het meerdere malen gebeurt dat sommige kandidaten niet geplaatst werden; er waren heel wat gemeentes die wel kand. Brons en kand. Van der Heiden plaatsten, 2 jaar terug, maar kand. Zondag oversloegen... Nou, ik vind dat je dan eigenlijk tegen God zegt: "Sorry, die is te 'licht' voor de gemeente; die 'hoef ik niet'."
Verder: als het goed is, kiest de gemeente een kerkenraad. Dan moet de kerkenraad ook het vertrouwen hebben in de gemeente dat zij de kandidaat kiest die God het beste in de gemeente vindt passen. Zo krijgen alle door God aangestelde kandidaten een eerlijke kans... Ik ben het hierin dan ook van harte met Forummer eens...
Waarom zouden we anders zo smeken om uitstoting van arbeiders in de wijngaard, als we ze vervolgens (voor een gedeelte) niet bij de gemeente vinden passen? Waarom bidt je dan nog om uitbreiding van predikanten???