Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2017 (discussie)

Zita
Moderator

Re: Curatorium Gerefomeerde Gemeenten 2017 (discussie)

Bericht door Zita »

RotterS schreef:
Refoforum2017 schreef:
Waarschijnlijk als Israëlpredikant. Op de laatste Generale Synode is hier zeer uitgebreid over gesproken en was het verlangen van de afgevaardigden dat broeder Dekker tot het ambt van predikant zou komen omdat ds. Silfhout 4 keer per jaar naar Israël gaat om de sacramenten te bedienen, terwijl Dekker daar eigenlijk al functioneert als predikant, behalve de bediening van de sacramenten.

Heel mooi dat Dekker gewoon de kerkelijke weg heeft bewandeld en een attest heeft gekregen van de gemeente van Den Haag.

Ik verwacht dat Dekker de opleiding zeer snel zal doorlopen.
Dit lijkt me wel sterk afhangen van zijn theologische vorming? Als hij bijvoorbeeld al een universitaire theologische studie heeft gevolgd, kan ik me dit voorstellen. Maar als er nog een stuk opleiding mist voor predikant (zoals talen, kerkrecht, kerkhistorie. poinemiek*) dan hoop ik dat hij op die punten wel een gedegen opleiding krijgt, ook al is hij dan een langere periode niet beschikbaar voor het werk in Israël.

*poinemiek (pastoraat) was het vak van ds. Terlouw. Is al bekend wie door het curatorium als opvolger wordt benoemd (desnoods voorlopig tot aan de eerstvolgende synode)?
Dekker heeft inderdaad al theologie gestudeerd. Het RD schreef in 2003:
Maarten Dekker (40) is sinds 1995 werkzaam voor de Zending Gereformeerde Gemeenten in Nigeria. Hij is docent/adjunct-directeur aan het Nigeria Reformed Theological College (NRTC) te Onuenyimu. Dekker studeerde geschiedenis en theologie aan de Rijksuniversiteit Leiden. Hij is gehuwd en vader van twee kinderen.
JCRyle

Bericht door JCRyle »

Dan zou M.L. Dekker de opleiding in twee jaar kunnen afronden, net als Ds. Terlouw toendertijd.
johannes1

Bericht door johannes1 »

Joostw schreef:
Tom schreef:In het online RD artikel lees ik niets over het worden van zendingspredikant. Kan toch ook voor Nederland zijn?
Het is mijn gegronde hoop dat er vandaag nog wat worden toegelaten. Deze predikanten zijn bijna 70 of ouder en gaan dus binnen 4 jaar hoogstwaarschijnlijk met emeritaat: ds. G.J. van Aalst, ds. L. Blok, ds. J. Schipper, ds. J.J. van Eckeveld, ds. C.G. Vreugdenhil, ds. M. Karens. Dan is het te verwachten dat er ook nog een handvol predikanten voor de 70iger jaren met emeritaat gaan. En in deze tijd zijn predikanten, dus ook studenten, harder nodig dan ooit.
Ds Karens gaat dir jaar met emeritaat. Gaat in Middelburg wonen.
Kleine correctie. Hij hoopt in januari 2018 met emeritaat te gaan.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

JCRyle schreef:Dan zou M.L. Dekker de opleiding in twee jaar kunnen afronden, net als Ds. Terlouw toendertijd.
Moet hij dan nog twee jaar studeren om de sacramenten te kunnen bedienen??
Zonderling

Bericht door Zonderling »

-
Laatst gewijzigd door Zonderling op 30 mei 2017, 17:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Posthoorn schreef:
JCRyle schreef:Dan zou M.L. Dekker de opleiding in twee jaar kunnen afronden, net als Ds. Terlouw toendertijd.
Dat zal zeker sneller kunnen. Theologische opleiding heeft hij al afgerond, preken doet hij ook al jaren. Wellicht is het wenselijk dat hij nog enkele maanden preekt in de gemeenten in Nederland en dan begin volgend jaar vanuit Den Haag uitgezonden kan worden t.b.v. werk in Israël.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
JCRyle

Bericht door JCRyle »

Posthoorn schreef:
Zoals Luther al aangeeft moet dat sneller kunnen dan 2 jaar. Maar goed we weten natuurlijk niet wat het curatorium (waarschijnlijk in overleg met de Theologische School) voor 'eisen' heeft. Het verschil met Ds. Terlouw is dat evangelist Dekker al preekt, dat deed Ds. Terlouw nog niet. Dus hierop zou je de studietijd kunnen beperken naar bijvoorbeeld 1 jaar.
2011

Bericht door 2011 »

Tiberius schreef:Ik hoor net dat dhr. M.L. Dekker uit Nazareth is toegelaten.
---knip---
Joostw

Bericht door Joostw »

Luther schreef:
Posthoorn schreef:
Dat zal zeker sneller kunnen. Theologische opleiding heeft hij al afgerond, preken doet hij ook al jaren. Wellicht is het wenselijk dat hij nog enkele maanden preekt in de gemeenten in Nederland en dan begin volgend jaar vanuit Den Haag uitgezonden kan worden t.b.v. werk in Israël.
Wie zegt dat dit voor het werk in Israël is?! Kan toch ook gewoon voor de gemeenten in NL zijn?!
JCRyle

Bericht door JCRyle »

Joostw schreef:
Luther schreef:
Posthoorn schreef:
Wie zegt dat dit voor het werk in Israël is?! Kan toch ook gewoon voor de gemeenten in NL zijn?!
Een inside-bron :OO3
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Is P.J. de Raaf de oncoloog uit het Erasmus MC?
GGBeroopingswerk

Bericht door GGBeroopingswerk »

Zita schreef:Is P.J. de Raaf de oncoloog uit het Erasmus MC?
Of de boeken schrijver?
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Zoon van de schrijver. Volgens mij is hij leraar.
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Tiberius schreef:Zoon van de schrijver. Volgens mij is hij leraar.
De leraar heet N.M. de Raaf.
De schrijver heeft wel een oncoloog-zoon die Johan heet.
JCRyle

Bericht door JCRyle »

Hij is 32 jaar, Getrouwd en vader van drie kinderen. Hij is diaken in Rotterdam-Alexanderpolder. (zie rd.nl)
Plaats reactie