Ik vind dit buitensporige gebruik van smilies veel erger.Curie schreef: Als buitenstaander blijf ik het vreemd vinden dat er op dit forum zo buitensporig heisa wordt gemaakt over specifiek het curatorium van de Gereformeerde Gemeente.
Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2017 (discussie)
Re: Curatorium Gerefomeerde Gemeenten 2017 (discussie)
Mooi toch!?Vorst schreef:Curie heeft wel een punt natuurlijk.
Inderdaad kan je ervoor kiezen de topics niet te lezen. Ik vind het wel vermakelijk.
Dan raad ik jou aan het te lezen en Curie om het niet te lezen.
Ik lees het zelf ook.
-
Omdat de moderators van dit forum dit de voorgaande jaren steeds zo georganiseerd hebben. Ik dacht: laat ik me aan de regels houden...Curie schreef:Er worden bij voorbaat speciaal twee draadjes voor aangemaakt. Waarom?
-
Een voor feitelijke informatie en één om na afloop van de vergaderingen afhankelijk van het aantal aannemingen het curatorium te verwijten dan wel te bedanken. Zij draaien tenslotte aan de knoppen (volgens een aantal onder ons tenminste)Curie schreef:Er worden bij voorbaat speciaal twee draadjes voor aangemaakt. Waarom?
Zeker kan dat. De meeste Nederlanders kiezen daar zelfs voor.Curie schreef:Kunnen we deze hele forum happening niet overslaan (...)
De toegelaten student is afkomstig van het Hoornbeeck. Volgens mij zijn meer studenten daarvan afkomstig.
-
Weet iemand hoe een bezoek aan het curatorium verloopt?
Onlangs stond er een artikel in het RD over de werkwijze van curatoria. Hieronder over de Gereformeerde Gemeente:Refoforum2017 schreef:Weet iemand hoe een bezoek aan het curatorium verloopt?
Artikel: Werkwijze curatoriaDe kerkenraad heeft een heel belangrijke rol als het gaat om de toelating van mannen tot de predikantenopleiding van de Gereformeerde Gemeenten, zegt ds. M. Karens, secretaris van het curatorium van de Theologische School van de Gereformeerde Gemeenten. „Hij kent de persoon al langere tijd.”
Op een kerkenraadsvergadering –bij een vacante gemeente is de consulent aanwezig– zal de desbetreffende persoon worden gehoord „over zijn persoonlijke verhouding tot de Heere en de roeping tot het predikambt.” Na een schriftelijke stemming beslist de kerkenraad om een attest te geven of niet. Ds. Karens: „Het is van groot belang dat kerkenraden alleen diegenen doorsturen van wie zij de overtuiging hebben, dat de Heere hen zou kunnen gebruiken in het ambt van dienaar des Woords.”
Krijgt het desbetreffende lid een attest, dan moet die persoon zich aanmelden bij de secretaris van het curatorium. Die stuurt hem en de kerkenraad een uitvoerige vragenlijst.
Daarna volgt een uitnodiging voor de zitting van het curatorium –dit jaar op 29, 30 en 31 mei– in het gebouw van de Theologische School in Rotterdam. „De betrokkene wordt dan gevraagd of hij iets wil meedelen ten aanzien van de weg waarvan hij meent dat de Heere die met hem gehouden heeft. In de tweede plaats of hij iets wil vertellen over zijn werkzaamheden met de roeping tot het predikambt.”
De curatoren en de adviserende docenten geven daarna elk, in afwezigheid van de kandidaat, hun mening. „Hierbij komen ook aspecten aan de orde als studiezin, dienstbaarheid en het kunnen onderwijzen en dienen in de gemeenten anno 2017.”
Indien nodig worden aanvullende vragen gesteld. Daarna vindt een schriftelijke stemming plaats. „Telkens opnieuw is het gebed of de Heere getuigenis geeft van Zijn werk.”
Het aantal studenten dat het curatorium toelaat, varieert. „Hier is geen regel voor te noemen. Het uitzien en het hartelijk verlangen zijn er elk jaar dat er vele jonge mannen kunnen worden toegelaten. De geschiedenis leert dat het aantal varieert van nul tot vijf per jaar.”
De opleiding aan de Theologische School duurt vier jaar. De eerste twee jaren zijn aan de studie gewijd. „Na twee jaar gaan de studenten proponeren, een stichtelijk woord spreken. Aan het eind van het vierde leerjaar volgt het preparatoir examen, waarna de student kandidaat tot de heilige dienst kan worden en beroepbaar wordt gesteld.”
Mijn dochter zit ook op het Hoornbeeck.....wie weetrefo schreef:De toegelaten student is afkomstig van het Hoornbeeck. Volgens mij zijn meer studenten daarvan afkomstig.

Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Hoe ik als buitenstaander tegen het curatorium aankijk,
Verbazingwekkend vind ik dat er ieder jaar min of meer dezelfde mensen in het curatorium plaats nemen, dit moet je toch niet willen. Verbazend is het dat bij ieder curatoriumlid wel een lijntje loopt naar een student. Waarom hanteren ze niet een systeem van na 4 jaar aftreden.
Overigens denk ik dat een curatorium wel een goed middel is, niet iedereen kan predikant worden… al blijft het mensenwerk. Er zijn voorbeelden dat het curatorium zich danig heeft vergist. Er zijn er afgewezen die in andere kerken zegenrijke predikanten zijn (geweest).
Ik stel voor om de naam curatorium te veranderen in toelatingscommissie, klinkt wat eenvoudiger en minder zwaarwichtig.
k hoop, en dit is ook mijn gebed, dat er (heel) veel studenten worden toegelaten.
Verbazingwekkend vind ik dat er ieder jaar min of meer dezelfde mensen in het curatorium plaats nemen, dit moet je toch niet willen. Verbazend is het dat bij ieder curatoriumlid wel een lijntje loopt naar een student. Waarom hanteren ze niet een systeem van na 4 jaar aftreden.
Overigens denk ik dat een curatorium wel een goed middel is, niet iedereen kan predikant worden… al blijft het mensenwerk. Er zijn voorbeelden dat het curatorium zich danig heeft vergist. Er zijn er afgewezen die in andere kerken zegenrijke predikanten zijn (geweest).
Ik stel voor om de naam curatorium te veranderen in toelatingscommissie, klinkt wat eenvoudiger en minder zwaarwichtig.
k hoop, en dit is ook mijn gebed, dat er (heel) veel studenten worden toegelaten.
Ja dat stoort mij ook. Zover ik weet is er de afgelopen jaren nog nooit iemand toegelaten die met geen van alle curatoren persoonlijke banden had. Dus altijd is er vooraf enig contact met de toegelatenen. Vreemd toch?wilhelmus schreef: Verbazend is het dat bij ieder curatoriumlid wel een lijntje loopt naar een student. Waarom hanteren ze niet een systeem van na 4 jaar aftreden.
Is dit echt zo?Tom schreef:Ja dat stoort mij ook. Zover ik weet is er de afgelopen jaren nog nooit iemand toegelaten die met geen van alle curatoren persoonlijke banden had. Dus altijd is er vooraf enig contact met de toegelatenen. Vreemd toch?wilhelmus schreef: Verbazend is het dat bij ieder curatoriumlid wel een lijntje loopt naar een student. Waarom hanteren ze niet een systeem van na 4 jaar aftreden.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Het is een klein wereldje, en we zien bekende namen geregeld terugkomen.
Bijvoorbeeld de zoon van, het neefje van etc etc. Maar om nu te zeggen dat dit de doorslag geeft zou ik niet voor mijn rekening willen nemen. Maar om de 4 jaar wisselen lijkt me een goed plan.
Maar dat er vooraf daarover contact is tussen curatoren en aankomende studenten vind ik niet bewijsbaar.
Bijvoorbeeld de zoon van, het neefje van etc etc. Maar om nu te zeggen dat dit de doorslag geeft zou ik niet voor mijn rekening willen nemen. Maar om de 4 jaar wisselen lijkt me een goed plan.
Maar dat er vooraf daarover contact is tussen curatoren en aankomende studenten vind ik niet bewijsbaar.
Doe zoveel mogelijk niet meer mee / ben aan het afbouwen naar inactief
Ik weet niet of een dergelijke constatering enig nut heeft. Het heeft meer iets 'van zoeken naar iets ...' in zich.Bruna schreef:Het is een klein wereldje, en we zien bekende namen geregeld terugkomen.
Ja tussen sommige curatoren en aankomende studenten is er waarschijnlijk contact geweest. Maar ik neem aan dat het curatorium daar integer mee omgaat. Toen Stud. Agteresch gehoord werd, was zijn vader (curator) op dat moment vervangen door één van de secundi. We mogen er vanuit gaan dat dit vaker gebeurd.
Ps: Dit is overigens niet gelijk een reactie op Bruna, maar meer een onderstreping.
Precies. Laten we niet te snel de onderbuikgevoelens laten spreken. Misschien kan @Tom aangeven hoe hij tot de conclusie komt dat de laatste jaren alleen studenten aangenomen zijn die te linken zijn aan de curatoren.JCRyle schreef:Ik weet niet of een dergelijke constatering enig nut heeft. Het heeft meer iets 'van zoeken naar iets ...' in zich.Bruna schreef:Het is een klein wereldje, en we zien bekende namen geregeld terugkomen.
Ja tussen sommige curatoren en aankomende studenten is er waarschijnlijk contact geweest. Maar ik neem aan dat het curatorium daar integer mee omgaat. Toen Stud. Agteresch gehoord werd, was zijn vader (curator) op dat moment vervangen door één van de secundi. We mogen er vanuit gaan dat dit vaker gebeurd.
Ps: Dit is overigens niet gelijk een reactie op Bruna, maar meer een onderstreping.
Doe zoveel mogelijk niet meer mee / ben aan het afbouwen naar inactief