Heilig Avondmaal
Re: Heilig Avondmaal
Gisteren hadden wij alsnog het HA. Alleen nog steeds niet met onze eigen ds. Hij zit nog steeds in de lappenmand.
In theorie is dat geen probleem: als je voor God en je geweten avondmaal kan vieren, kan je dat in principe altijd. Avondmaal is een 'voorafje' van het samenzijn met Christus. Daar ben je dan toch altijd klaar voor? Voorbereiding voor het avondmaal is goed. Maar het zou niet nodig moeten zijn.Zita schreef:Hoe goed zou het zijn om een gastpredikant totaal zonder een week van voorbereiding Heilig Avondmaal te laten bedienen?
Schuldbelijdenis zou ook niet nodig moeten zijn.... Maar het is wel de praktijk. Zo ook de voorbereidingsweek, al is ook daarin alleen maar schuld te maken.Marco schreef:In theorie is dat geen probleem: als je voor God en je geweten avondmaal kan vieren, kan je dat in principe altijd. Avondmaal is een 'voorafje' van het samenzijn met Christus. Daar ben je dan toch altijd klaar voor? Voorbereiding voor het avondmaal is goed. Maar het zou niet nodig moeten zijn.Zita schreef:Hoe goed zou het zijn om een gastpredikant totaal zonder een week van voorbereiding Heilig Avondmaal te laten bedienen?
Misschien is 'niet nodig zijn' niet helemaal de juiste omschrijving. 'Niet meer nodig zijn dan anders' is wellicht beter: wie rekent op de komst van de Heer, wil daar altijd op voorbereid zijn. Schuldbelijdenis is dan niet méér nodig (maar ook niet minder) dan anders, en zelfbeproeving net zo (of net andersom).eilander schreef:Schuldbelijdenis zou ook niet nodig moeten zijn.... Maar het is wel de praktijk. Zo ook de voorbereidingsweek, al is ook daarin alleen maar schuld te maken.Marco schreef:In theorie is dat geen probleem: als je voor God en je geweten avondmaal kan vieren, kan je dat in principe altijd. Avondmaal is een 'voorafje' van het samenzijn met Christus. Daar ben je dan toch altijd klaar voor? Voorbereiding voor het avondmaal is goed. Maar het zou niet nodig moeten zijn.Zita schreef:Hoe goed zou het zijn om een gastpredikant totaal zonder een week van voorbereiding Heilig Avondmaal te laten bedienen?
Dat de voorbereiding toch nodig is, geeft wel aan waarom we het avondmaal zo nodig hebben..
http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/248 ... ndmaal-2-/
Ik worstel hier mee. In de NGB staat over de merktekenen van de ware kerk: "Indien zij gebruikt de reine bediening van de sacramenten, gelijk Christus ze heeft ingesteld." Daar zou je toch ook uit kunnen concluderen dat het niet zonder de bediening van het H. Avondmaal kan?Het kan toch niet bestaan dat een gemeente van Jezus Christus Zijn dood niet gedenkt? Dan moeten we toch wel aan een valse kerk gaan denken? Er is toch een dominee die het bedient, dan kan hij toch alleen aangaan?
Ik worstel hier mee. In de NGB staat over de merktekenen van de ware kerk: "Indien zij gebruikt de reine bediening van de sacramenten, gelijk Christus ze heeft ingesteld." Daar zou je toch ook uit kunnen concluderen dat het niet zonder de bediening van het H. Avondmaal kan?Het kan toch niet bestaan dat een gemeente van Jezus Christus Zijn dood niet gedenkt? Dan moeten we toch wel aan een valse kerk gaan denken? Er is toch een dominee die het bedient, dan kan hij toch alleen aangaan?
Ik begrijp er ook niets van. Als men aangeeft dat niemand 'kan' aangaan is er iets grondig mis lijkt me.Hendrien schreef:http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/248 ... ndmaal-2-/
Dat lijkt mij ook, in ieder geval zal de predikant en de kerkenraad horen aan te gaan daar er aan hen specifiek eisen van geloof en bekering worden gesteld als voorwaarde voor het ambt.Vorst schreef:Ik begrijp er ook niets van. Als men aangeeft dat niemand 'kan' aangaan is er iets grondig mis lijkt me.Hendrien schreef:http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/248 ... ndmaal-2-/
Natuurlijk komt deze eis tot iedereen, maar voor het ambt in het bijzonder.
Ik zou eerst willen vragen: waarom worstel je hiermee? Ik bedoel met deze vraag niet om iets persoonlijks van je te weten, maar meer of het je persoonlijk aangaat, of dat het je alleen gaat om als buitenstaander iets te zeggen over een dergelijke gemeente.Hendrien schreef:http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/248 ... ndmaal-2-/
Ik vind het antwoord van ds. Paul wel correct, maar los daarvan is er wel het nodige aan de hand in zo'n gemeente. Zelf heb ik jarenlang in een dergelijke gemeente gezeten maar vooral achteraf zie je hoe verkeerd het was: omdat er van alles aan de hand is wordt er voor gekozen om jarenlang geen Heilig Avondmaal te bedienen. Alsof het gedenken van de dood des Heeren daarvan afhankelijk is.
Natuurlijk moet onenigheid etc. opgelost worden, maar kies dan daarvoor...
Als er geen kinderen van God in de gemeente zouden zijn, is er ook nogal wat mis. Ook in dat geval zou ik (hoe droevig en schrijnend dat ook is) wel het sacrament bedienen. Dan is een lege tafel een enorme aanklacht.... De nabetrachting mag dan wel een bidstond zijn.
Anderzijds, is het ook niet een valse kerk als iedereen maar aan kan gaan, jong en oud?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Ik zou voorzichtig zeggen: ja, want dan wordt niet aan de voorwaarde van een zuivere prediking voldaan.Mara schreef:Anderzijds, is het ook niet een valse kerk als iedereen maar aan kan gaan, jong en oud?
Re: RE: Re: Heilig Avondmaal
Nee, alleen als er mensen aangaan die niet voldoen aan de zaken zoals in het formulier genoemd zijn, waarvan dit zichtbaar en duidelijk is, en deze worden niet geweerd.Mara schreef:Anderzijds, is het ook niet een valse kerk als iedereen maar aan kan gaan, jong en oud?
Nee, dat mag je denk ik zo niet stellen. Dat is té snel en té makkelijk. Ik denk dat je kerken niet mag afrekenen op de hoeveelheid Avondmaalsgangers. Het gaat in de kerk niet om kwaniteit, maar om kwaliteit. Namelijk of er wel of geen vrucht is op de prediking.Mara schreef:Anderzijds, is het ook niet een valse kerk als iedereen maar aan kan gaan, jong en oud?
Wordt er dan zuiver gepreekt??ejvl schreef:Nee, alleen als er mensen aangaan die niet voldoen aan de zaken zoals in het formulier genoemd zijn, waarvan dit zichtbaar en duidelijk is, en deze worden niet geweerd.Mara schreef:Anderzijds, is het ook niet een valse kerk als iedereen maar aan kan gaan, jong en oud?
Eens.ejvl schreef:Nee, alleen als er mensen aangaan die niet voldoen aan de zaken zoals in het formulier genoemd zijn, waarvan dit zichtbaar en duidelijk is, en deze worden niet geweerd.Mara schreef:Anderzijds, is het ook niet een valse kerk als iedereen maar aan kan gaan, jong en oud?
@ eilander: je zegt nogal wat.
Kan en wil je dit uitleggen? of nader toelichten?eilander schreef:Wordt er dan zuiver gepreekt??ejvl schreef:Nee, alleen als er mensen aangaan die niet voldoen aan de zaken zoals in het formulier genoemd zijn, waarvan dit zichtbaar en duidelijk is, en deze worden niet geweerd.Mara schreef:Anderzijds, is het ook niet een valse kerk als iedereen maar aan kan gaan, jong en oud?