Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

aggieoudje
Berichten: 897
Lid geworden op: 10 nov 2015, 21:41

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door aggieoudje »

In de dienst van de Hemelvaartsdag deze morgen ging Ds. A. J. Mensink voor. Hij preekte over Lukas 24: 52 En zij aanbaden Hem en keerden terug naar Jeruzalem met grote blijdschap.
Schriftlezingen: Lukas 24: 50 t/m 53, Fil. 2: 1 t/m 11
Zingen: Ps 72: 1 en 10
Ps 47: 3 en 4
Ps 97: 1
Ps 110: 1, 2 en 4
Ps 71: 17
Ps 68: 9 en 10
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door -DIA- »

Vanmorgen Hemelvaartsdag 2017
Psalmen: 47:3 - 68:2,9 - 24:3,4 - 21:13
TEKST:
LUKAS 24:50-53
En Hij leidde hen buiten tot aan Bethanië, en Zijn handen opheffende, zegende Hij hen.
En het geschiedde, als Hij hen zegende, dat Hij van hen scheidde, en werd opgenomen in den hemel.
En zij aanbaden Hem, en keerden weder naar Jeruzalem met grote blijdschap.
En zij waren allen tijd in den tempel, lovende en dankende God. Amen.

THEMA en PUNTEN:
CHRISTUS' HEMELVAART
1. De leiding tot de Hemelvaart
2. De zegen over de Hemelvaart
3. De aanbidding over de Hemelvaart
4. De blijdschap over de Hemelvaart
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
aggieoudje
Berichten: 897
Lid geworden op: 10 nov 2015, 21:41

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door aggieoudje »

In de morgendienst ging onze oud predikant Ds. J. H. Lammers uit Ridderkerk voor. Hij preekte over Jakobus 1: 5, 6 en 7 En als iemand van u in wijsheid tekortschiet, laat hij die dan vragen aan God, Die aan ieder overvloedig geeft en geen verwijten maakt, en ze zal hem gegeven worden. Maar laat hij er in geloof om vragen en daarbij niet twijfelen. Immers, wie twijfelt, lijkt op een golf van de zee, die door de wind voortgestuwd en op- en neergeworpen wordt. Want zo iemand moet niet denken dat hij iets ontvangen zal van de Heere.
Schriftlezing: Jakobus 1: 1 t/m 18
Zingen:
Ps 51: 4 en 6
Ps 49: 1 en 2
Ps 19: 4
Ps 43: 2, 3 en 5
Ps 119: 9
Ps 145: 6

In de avonddienst ging Prop. M. C. Boele uit Alblasserdam voor.
Hij preekte over Handelingen 1: 8 maar u zult de kracht van de Heilige Geest ontvangen, Die over u komen zal; en u zult Mijn getuigen zijn, zowel in Jeruzalem als in heel Judea en Samaria en tot aan het uiterste van de aarde.
Schriftlezing: Handelingen 1: 1 t/m 14
Zingen:
Ps 68: 3
Ps 72: 1 en 6
Ps 72: 10 en 11
Ps 61: 1, 4 en 7
Ps 73: 13 en 14
Ps 56: 5 en 6
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
aggieoudje
Berichten: 897
Lid geworden op: 10 nov 2015, 21:41

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door aggieoudje »

In de morgendienst van de 1e Pinksterdag ging Prof. Dr. M. J. Paul uit Ede voor.
Hij preekte over Handelingen 1: 8 maar u zult de kracht van de Heilige Geest ontvangen, Die over u komen zal; en u zult Mijn getuigen zijn, zowel in Jeruzalem als in heel Judea en Samaria en tot aan het uiterste van de aarde
Thema boven de preek: Kracht van Boven
Schriftlezingen: Hand. 1: 4 t/m 9 en Hand. 2: 1 t/m 6
Zingen:
Ps 121: 1
Ps 68: 9
Gez. 8 Bedezang voor de Predikatie
Ps 9: 1, 2 en 11
Ps 98: 2 en 3
Ps 118: 12

In de avonddienst ging Ds. A. J. Mensink voor. In deze dienst mochten 23 gemeenteleden Geloofsbelijdenis doen!
De tekst voor de preek kwam uit Ezechiël 36: 26 en 27 Dan zal Ik u een nieuw hart geven en een nieuwe geest in uw binnenste geven. Ik zal het hart van steen uit uw lichaam wegnemen en u een hart van vlees geven.
Ik zal Mijn Geest in uw binnenste geven. Ik zal maken dat u in Mijn verordeningen wandelt en dat u Mijn bepalingen in acht neemt en ze houdt.

Schriftlezingen: Ezechiël 36: 22 t/m 32 en Romeinen 8: 12 t/m 17
Zingen:
Ps 87: 1, 2 en 3
Ps 108: 1 en 2
Ps 48: 6
Ps 145: 1, 5 en 6
Ps 143: 10
Ps 33: 11 (gezongen door de nieuwe lidmaten)
Ps 67: 1 (toezingen iets gewijzigd)
Ps 68: 10
De nieuwe lidmaten kregen na hun jawoord ieder een tekstwoord mee uit één van de brieven van Paulus.

Vanmorgen in de dienst op 2e Pinksterdag ging Ds. J. P. J. Voets uit Ridderkerk voor. Hij preekte over Efeze 1: 13 en 14 In Hem bent ook u, nadat u het Woord van de waarheid, namelijk het Evangelie van uw zaligheid, gehoord hebt; in Hem bent u ook, toen u tot geloof kwam, verzegeld met de Heilige Geest van de belofte, Die het onderpand is van onze erfenis, tot de verlossing die ons ten deel viel, tot lof van Zijn heerlijkheid.
Punten van de preek:
1. Heilige Geest als eigendomskenmerk(vers 13)
2. Heilige Geest als voorschot(vers 14)
Zingen:
Ps 119: 3 en 86
Ps 9: 1 en 2
Ps 143: 10
Ps 119: 5 en 6
Ps 98: 1 en 2
Ps 33: 1 en 11
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
aggieoudje
Berichten: 897
Lid geworden op: 10 nov 2015, 21:41

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door aggieoudje »

In de morgendienst, waarin we ons voorbereidde op het Heilig Avondmaal van dv volgende week zondag, ging Ds. A. J. Mensink voor.
Hij preekte over Lukas 19: 5 En toen Jezus bij die plaats kwam, keek Hij op, zag hem en zei tegen hem: Zacheüs, haast u en kom naar beneden, want heden moet Ik in uw huis verblijven.
Schriftlezing: Lukas 19: 1 t/m 10
Zingen:
GDH: 3 en 6
Ps 74: 16 en 19
Ps 139: 14
Ps 139: 1, 2 en 6
Ps 31: 5
Ps 130: 3 en 4

In de avonddienst ging Ds. A. J. Kunz uit Katwijk voor. Hij preekte over 1 Korinthe 2: 12 En wij hebben niet ontvangen de geest van de wereld, maar de Geest Die uit God is, opdat wij zouden weten de dingen die ons door God genadig geschonken zijn.
Schriftlezing: 1 Korinthe 2
Zingen:
Ps 141: 1 en 9
Ps 111: 2 en 5
Ps 89: 7
Ps 45: 1 en 5
Ps 36: 3
Ps 25: 2 en 6
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Desiree »

aggieoudje schreef:In de morgendienst, waarin we ons voorbereidde op het Heilig Avondmaal van dv volgende week zondag, ging Ds. A. J. Mensink voor.
Hij preekte over Lukas 19: 5 En toen Jezus bij die plaats kwam, keek Hij op, zag hem en zei tegen hem: Zacheüs, haast u en kom naar beneden, want heden moet Ik in uw huis verblijven.
Schriftlezing: Lukas 19: 1 t/m 10
Zingen:
GDH: 3 en 6
Ps 74: 16 en 19
Ps 139: 14
Ps 139: 1, 2 en 6
Ps 31: 5
Ps 130: 3 en 4

In de avonddienst ging Ds. A. J. Kunz uit Katwijk voor. Hij preekte over 1 Korinthe 2: 12 En wij hebben niet ontvangen de geest van de wereld, maar de Geest Die uit God is, opdat wij zouden weten de dingen die ons door God genadig geschonken zijn.
Schriftlezing: 1 Korinthe 2
Zingen:
Ps 141: 1 en 9
Ps 111: 2 en 5
Ps 89: 7
Ps 45: 1 en 5
Ps 36: 3
Ps 25: 2 en 6
Als ik tijd heb van de week, zal ik die bovenste eens luisteren. Psalm 139:14 bij de voorbereiding. Mooi joh.. Goede week toegewenst!
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door -DIA- »

Zondagmiddag werd een preek gelezen... van?

De tekst: JESAJA 32:2
En die man zal zijn als een verberging tegen den wind, en een schuilplaats tegen den vloed, als waterbeken in een dorre plaats, als de schaduw van een zwaren rotssteen in een dorstig land.

Het thema was:
DE VEILIGE HOEDER DER ZIJNEN
a. Een nauwkeurig aangewezen Schuilplaats
b. Een zeer noodzakelijke Schuilplaats
c. Een volkomen veilige Schuilplaats


Zoals iedereen kan zien, hierboven, weet ik niet meer van wie de preek was.
Het was een wat oudere prediker, ik denk aan predikers als ds. Minderman, of
ds. Beversluis.

Kan iemand zeggen van wie deze preek was?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door JCRyle »

-DIA- schreef:Zondagmiddag werd een preek gelezen... van?

De tekst: JESAJA 32:2
En die man zal zijn als een verberging tegen den wind, en een schuilplaats tegen den vloed, als waterbeken in een dorre plaats, als de schaduw van een zwaren rotssteen in een dorstig land.

Het thema was:
DE VEILIGE HOEDER DER ZIJNEN
a. Een nauwkeurig aangewezen Schuilplaats
b. Een zeer noodzakelijke Schuilplaats
c. Een volkomen veilige Schuilplaats


Zoals iedereen kan zien, hierboven, weet ik niet meer van wie de preek was.
Het was een wat oudere prediker, ik denk aan predikers als ds. Minderman, of
ds. Beversluis.

Kan iemand zeggen van wie deze preek was?
Van Ds. H.A. Minderman uit de bundel 'De pelgrim naar Sion'
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door -DIA- »

JCRyle schreef:
-DIA- schreef:Zondagmiddag werd een preek gelezen... van?

De tekst: JESAJA 32:2
En die man zal zijn als een verberging tegen den wind, en een schuilplaats tegen den vloed, als waterbeken in een dorre plaats, als de schaduw van een zwaren rotssteen in een dorstig land.

Het thema was:
DE VEILIGE HOEDER DER ZIJNEN
a. Een nauwkeurig aangewezen Schuilplaats
b. Een zeer noodzakelijke Schuilplaats
c. Een volkomen veilige Schuilplaats


Zoals iedereen kan zien, hierboven, weet ik niet meer van wie de preek was.
Het was een wat oudere prediker, ik denk aan predikers als ds. Minderman, of
ds. Beversluis.

Kan iemand zeggen van wie deze preek was?
Van Ds. H.A. Minderman uit de bundel 'De pelgrim naar Sion'
Hartelijk dank!
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door JCRyle »

Veel kan je natrekken op deze site: www.prekenregister.nl
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door -DIA- »

JCRyle schreef:Veel kan je natrekken op deze site: http://www.prekenregister.nl
Die is handig! Dank voor de link!
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
aggieoudje
Berichten: 897
Lid geworden op: 10 nov 2015, 21:41

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door aggieoudje »

In beide diensten ging Ds. A. J. Mensink voor en in beide diensten vervolgde hij de preekstof over Zacheüs in de voorbereidingsdienst. In de morgendienst waarin het Heilig Avondmaal werdt bediend preekte hij over Lukas 19: 6 En hij haastte zich en kwam naar beneden en ontving Hem met blijdschap.
Schriftlezing: Lukas 19: 1 t/m 10
Zingen:
Ps 86: 3 en 5
Ps 68: 2
Ps 68: 17
Ps 103: 2 en 3
Ps 31: 5
Ps 105: 2 en 5
Ps 133: 1, 2 en 3 (aan de tafels)
Ps 134: 1, 2 en 3 (aan de tafels)
Ps 103: 1
Aan de tafels las de dominee gedeeltes uit 1 Petrus 1 en 2
(Na het zingen voor de avondmaalsviering bleef het orgel hangen, de dominee stelde voor dan maar a capella te zingen, maar dat was gelukkig uiteindelijk niet nodig want het orgel herstelde zich op tijd)

In de avonddienst van voortgezette bediening, nabetrachting en dankzegging preekte de dominee over Lukas 19: 8 Zacheüs nu ging staan en zei tegen de Heere: Zie, de helft van mijn goederen, Heere, geef ik aan de armen, en als ik van iemand iets heb afgeperst, geef ik dat vierdubbel terug.
Schriftlezing: Efeze 4: 17 t/m 32 (gelezen aan de tafel)
Zingen:
Ps 142: 2, 4 en 5
Ps 97: 4 en 7
Ps 147: 2
10 Geb: 9 (aan de tafel)
Ps 15: 1, 2, 4 en 5
Ps 119: 34
Ps 147: 6
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door -DIA- »

aggieoudje schreef:In beide diensten ging Ds. A. J. Mensink voor en in beide diensten vervolgde hij de preekstof over Zacheüs in de voorbereidingsdienst. In de morgendienst waarin het Heilig Avondmaal werdt bediend preekte hij over Lukas 19: 6 En hij haastte zich en kwam naar beneden en ontving Hem met blijdschap.
Schriftlezing: Lukas 19: 1 t/m 10
Zingen:
Ps 86: 3 en 5
Ps 68: 2
Ps 68: 17
Ps 103: 2 en 3
Ps 31: 5
Ps 105: 2 en 5
Ps 133: 1, 2 en 3 (aan de tafels)
Ps 134: 1, 2 en 3 (aan de tafels)
Ps 103: 1
Aan de tafels las de dominee gedeeltes uit 1 Petrus 1 en 2
(Na het zingen voor de avondmaalsviering bleef het orgel hangen, de dominee stelde voor dan maar a capella te zingen, maar dat was gelukkig uiteindelijk niet nodig want het orgel herstelde zich op tijd)

In de avonddienst van voortgezette bediening, nabetrachting en dankzegging preekte de dominee over Lukas 19: 8 Zacheüs nu ging staan en zei tegen de Heere: Zie, de helft van mijn goederen, Heere, geef ik aan de armen, en als ik van iemand iets heb afgeperst, geef ik dat vierdubbel terug.
Schriftlezing: Efeze 4: 17 t/m 32 (gelezen aan de tafel)
Zingen:
Ps 142: 2, 4 en 5
Ps 97: 4 en 7
Ps 147: 2
10 Geb: 9 (aan de tafel)
Ps 15: 1, 2, 4 en 5
Ps 119: 34
Ps 147: 6
Hier was ook bed. H. Avondmaal in de morgendienst
Avonddienst: Nabetrachting.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door helma »

Zondag ging het bij ons over Cornelius. De boodschap die Petrus aan hem moest brengen. Hand.10: 42,43


42 En heeft ons geboden den volke te prediken, en te betuigen, dat Hij is Degene, Die van God verordend is tot een Rechter van levenden en doden.

43 Dezen geven getuigenis al de profeten, dat een iegelijk, die in Hem gelooft, vergeving der zonden ontvangen zal door Zijn Naam.

Nu heb ik een vraag over vers 42. Petrus vertelt Cornelius dat Jezus geboden heeft 'twee wegen' te preken.
Ik heb gezocht naar de vindplaats van dit gebod, omdat ik daar best wel eens discussies over heb met mensen die menen dat je (zeker in een evangelisatiedienst) niet het oordeel moet preken. Veel preken gaan dan wel over Gods zegen maar niet over Gods vloek. En de verlorenheid van onze zonde.
Refereert Petrus aan een bepaalde 'tekst'; of vat hij gewoon de kern samen van het onderwijs wat zij van Jezus kregen en die zij door moeten geven. " Lerende hen onderhoudende wat Ik u bevolen heb"
aggieoudje
Berichten: 897
Lid geworden op: 10 nov 2015, 21:41

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door aggieoudje »

In de morgendienst ging Ds. J. Prins uit Ouderkerk a/d IJssel voor. Hij preekte over Ezechiël 36: 25 Ik zal rein water op u sprenkelen en u zult rein worden. Van al uw onreinheden en van al uw stinkgoden zal Ik u reinigen.
Thema: Schoongewassen tot Gods eer.
Schriftlezing: Ezechiël 36: 16 t/m 28
Zingen:
Ps 103: 2 en 11
Ps 147: 1 en 10
Ps 51: 3 en 4
Ps 84: 3 en 6
Ps 103: 3
Ps 108: 1 en 2

In de avonddienst ging de door onze gemeente beroepen Predikant Ds A. L. v. Zwet uit Putten voor. Hij preekte over 2 Korinthe 3: 3 Het is immers openbaar geworden dat u een brief van Christus bent, door onze bediening opgesteld, geschreven niet met inkt, maar door de Geest van de levende God, niet op stenen tafelen, maar op tafelen van vlees, van de harten.
Thema: De Heilige Geest maakt mensen tot leesbare brieven van Christus
1. Hoe wordt die brief gemaakt
2. Wat staat er in die brief te lezen
3. Voltooide brief
Schriftlezing: 2 Korinthe 3
Zingen:
Ps 143: 5 en 6
Ps 25: 4 en 6
Ps 19: 5
Ps 119: 1, 7 en 17
Ps 108: 1 en 2
Ps 89: 7
(Wat was het een fijne en zegenrijke preek! Nu hopen en bidden op een positieve beslissing! Na ruim 2 jaar vacature verlangen we zo naar een nieuwe herder en leraar zeker nu onze andere predikant in september ook weg gaat!)
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
Gesloten