Algemene verzoening

ptl

Bericht door ptl »

Niettemin schrijft Johannes in Openbaringen 7:9: ‘En zie, een grote schare die niemand tellen kon uit alle volk en stammen en natiën en talen stonden voor de troon en voor het Lam...’
‘Dezen zijn het, die komen uit de grote verdrukking; en zij hebben hun gewaden gewassen en die wit gemaakt in het bloed des Lams.’ vs. 14.

Een schare die niemand tellen kan - dit suggereert tevens dat er naast een groep ‘uitverkorenen’, een oneindig groot aantal mensen is die hun gewaden wit gemaakt hebben in het bloed des Lams - en dit bloed, weten we, staat voor vergeving van zonden.
Dezen hebben dan ook een heerlijke toekomst - vs. 15-17.

Mijn mening is dan ook dat er naast de uitverkorenen, die niet alleen behouden zullen worden, maar tevens verenigd zullen worden met Christus (immers ze zijn zijn lichaam), een grote groep mensen is die behouden zullen worden, omdat ze vergeving van zonden hebben ontvangen. Oftewel, je kunt behouden worden zonder dat je uitverkoren bent. Immers de uitverkiezing is niet slechts behoudenis, maar ‘gelijkvormig worden aan het beeld zijn Zoons’ Rom. 8:28-30. De uitverkorenen hebben straks een bijzonder erfdeel - Ef. 1:11, Rom. 8:17, en ontvangen daarom als onderpand de heilige Geest - hiermee zijn de uitverkorenen verzegeld. Ef. 1:13-14.
Een beetje zoals de Johova-getuigen dus, 1e en 2e klas zaligen. Lijkt me een beetje onwaarschijnlijk (en er zijn zat bijbelteksten die dat tegenspreken, alleen daarvoor zou ik moeten gaan zoeken). Daarbij, een schare die niemand tellen kan is in het grieks niets anders dan een zeer groot getal, zeg dat van de gehele wereldbevolking 1% zalig word, en neem dat over de paar 1000 jaar dat de aarde bestaat, je hebt het dan over miljarden, ik wens je veel succes bij het tellen...

Daarbij zou ik geen bijbeltexten weten die duidelijk maken dat er onderscheid zal zijn tussen uitverkorenen, en 2e rangsheiligen. Ik lees in de bijbel maar over 2 groepen, de ene gaat naar de hemel, en de andere zal eeuwig moeten boeten in de hel. Een tussenweg is er niet...
lebaoth
Contacteer:

Bericht door lebaoth »

Hoi Ptl,

nou ik ben geen theoloog dus ik zal je niet slaan :lol:
Is moeilijk, want het zijn er nogal veel. Echter, iets wat opvalt dat de meeste bij Paulus, de heidenapostel, voorkomen. Het zou dus kunnen dat Paulus deze versterkte vorm gebruikt om duidelijk te maken dat het heil niet alleen voor Joden is, maar voor allen. Dus niet letterlijk allen, maar wel uit alle volken.
Dus de Paulinische brieven maar eruit scheuren? Volgens mij gaan maar een paar teksten heel duidelijk over de heidenen! Maar Heb 2:9, daar kan ik niks mee als je zegt dat het over heidenen gaat. Net zoals in Joh 1:29 ‘zie het Lam Gods dat de zonden der wereld wegneemt’. Als je daar gaat rommelen met het woordje ‘wereld’ dan kun je het in Joh 3:16 ook wel wegschrappen. Maar dat kan dan weer niet? Of 2 Kor 5:15 ‘indien Eén voor ALLEN gestorven is’? Kijk ik wil best niet geloven in de algemene verzoening, maar nu ik weer verder naar die teksten kijk begint het me steeds aannemelijker te lijken..
De betaling is volgens jouw losgekoppeld van de verdienste? Dus Christus ging eerst voor iedereens zonden sterven (dat is tenslotte algemene verzoening), en slechts voor degenen bekeerd worden, betaald hij daadwerkelijk? Dat zou dus betekenen dat er nogal wat genade overblijft. Waarom zou God dat doen (ik geloof namelijk dat God nooit iets overbodigs doet...)?
Nee, heb ik inderdaad verkeerd omschrijven. Als de zonden voor iedereen betaald zijn, waarom zou dat overbodig werk zijn? Hoe kunnen wij beoordelen of God ‘overbodig’ werk doet als er genade ‘overblijft’? Dan nemen we de bekende appendix van de blindedarm er maar weer bij.. heeft God door die te maken ook ‘overbodig’ werk gedaan? (heel oneerbiedig gezegd maar niet zo bedoeld!)
Ik geloof niet dat je mij termen als ellendekennis heb zien gebruiken hier in deze topic...
Sorry :) Ik zat gewoon even te denken aan dingen die mensen bij de uitverkiezing vaak bedenken.. en daar maak ik me zelf schuldig aan, aan oordelen over andermans geloof dus ik schreef het meer op als vermaning voor mezelf :).
Juist omdat God alwetend is, zou algemene verzoening Bijbels kunnen zijn. Hij weet van tevoren al wie Zijn Naam aan zal roepen en wie niet. Nogmaals God verwerft niet de zaligheid voor iedereen, maar alleen voor hen die Hem aanroepen.
Deze snap ik even niet. Kan je deze nader toelichten?
Zekers. De zaligheid ligt in Christus’ dood, daardoor kunnen wij geloven. God schenkt aan iedereen die er om vraagt de Heilige Geest, Luk 11:13. Door de Heilige Geest kunnen wij Christus als Heere belijden, 1 Kor 12:3. En dus kunnen wij door de Heilige Geest geloven in het Bloed van het Lam, dat ons reinigt van alle zonden, 1 Joh 1:9. God is alwetend, Hij weet van te voren al wie Zijn Naam aan zal roepen, dus dat is verkiezing. Maar dat sluit algemene verzoening zeer zeker niet uit!
Met de uitverkiezing heeft de mens niets te maken, als het om zijn zaligheid gaat (zoals al eerder gezegd). Hij mag zelfs vrijuit reageren op bijbelse roepingen (bekeerd u, en leef, etc), zelfs al zou hij niet uitverkozen zijn (iets wat hij niet kan weten). Ook moet een voorganger in de gemeente ook iedereen nodigen tot Jezus (en dus niet alleen zij die zondekennis hebben, zoals bv de Ger Gem in Ned leert). De reden dat je vrijuit mag nodigen ligt in het vertrouwen dat God zich niet misrekend heeft, maw dat Jezus voor allen die behouden worden, is gestorven.
Nou, maar dan maak je toch gebruik van algemene verzoening? Dan zeg je toch eigenlijk dat Christus wel voor allen die je roept gestorven is. Dus als mensen de Naam van de Heere aanroepen is Christus voor hen gestorven, als ze dat niet doen is Hij niet voor hen gestorven?
Een 'willekeurig' mens is van eeuwigheid geliefd door God-3enig, zonder enige redenen, anders dan redenen die God uit ZichZelf heeft genomen -> Omdat God deze mens liefhad, heeft Hij deze ook uitverkozen -> Omdat deze is uitverkozen, is Christus voor hem gestorven -> Omdat Christus voor zijn zonde is gestorven (en dus omdat hij is uitverkozen) roept God hem (en het calvinisme haast zich om erbij te voegen) onwederstandelijk -> De reactie van de mens op deze roeping door God (die roeping word ook wel bekering genoemt, de mens word als het ware omgekeerd van met z'n gezicht naar de zonde, met z'n gezicht naar God gericht gedraait) is geloof.
Die volgorde klopt volgens mij, maar sluit algemene verzoening niet uit. En ik had nog even een algemeen vraagje, als er in Opb 3:20 staat dat jij je deur open moet doen, kun je dan ook de deur dichtlaten?
De eerste zichtbare daad in die 'keten' van Godswerk is de kruisdood van Christus. Daarin ligt dan ook de zekerheid. Je geloof kan wegzijn, je bekering kan je in twijfel trekken, echter Jezus' dood is een vaststaand feit. De zekerheid van je behoud ligt dus in het Bloed.
Die zekerheid haal je echter weg als je zegt dat Christus voor ieders zonden is gestorven, maar niet iedereen zalig word. Dat houd nl. in dat de wetenschap dat Jezus voor jouw zonden is gestorven, nix meer zegt, Christus is dan immers voor de zonden van iedereen gestorven. Ik hoop dat ik het zo iets verduidelijkt heb
Ja het is nu wel wat duidelijker, dankjewel! :) Maar goed, ik weet niet of ik in algemene verzoening geloof, volgens mij wel namelijk maar weet het niet helemaal zeker. Maar in ieder geval, ik haal dan niet minder troost uit Christus’ dood als toen ik nog nooit van algemene verzoening gehoord had.
Je kan iets ook anders lezen, namelijk (naar mijn mening meer) binnen het verband van de hele bijbel
Ja dat ben ik volkomen met je eens, maar ik bedoelde dat je niet kunt zeggen dat de algemene verzoeningsleer gevaarlijk is omdat je bij de alverzoeningstheorie uit kunt komen.
God heeft verkozen die Hij van voor de grondlegging der wereld heeft liefgehad (Calvijn), en niet degenen van wie Hij wist dat ze Hem zouden aanroepen (Arminius)
Ja dat van Calvijn staat ook in 1 Joh 4:10 en een aantal keren in Joh 6. Maar degenen die Hij voor de grondlegging der wereld heeft liefgehad zullen Hem ook daadwerkelijk aanroepen, als je Hem aanroept kun je dat niet uit jezelf, maar dat is uit God (Kol 2:12) (dat bedoelde ik). Als je het zo cru stelt als je nu doet zou dat zoals ik al eerder zei alleen maar lijdelijkheid brengen.
Binnen het calvinisme (bijbelse) theologie gaat bekering vooraf aan het ware geloof, indien je je dus niet zeker bent van je bekering, onderzoekt dan jezelf, want nix is erger dan strax, in de dag des oordeels te moeten horen: 'Ik heb u nooit gekend, gaat weg van mij' (Mat 7:20-23)
!! Ik bedoelde eigenlijk te zeggen dat bekering een betrekkelijk begrip is. Voor de één moet je van alles meegemaakt hebben, voor de ander is het nooit gebeurd omdat hij van kindsaf geloofd heeft in het Bloed. Maar ik vroeg dus wat jouw verklaring van bekering is. Is dat dat je plotseling zeker weet dat jouw zonden meegekruisigd zijn maar dat je ook in een nieuw leven met Christus op mag staan, of wat is dat nou eigenlijk? Dat begrijp ik niet helemaal.. Maar met jouw uitspraak ben ik het helemaal eens!!
1) God nam redenen uit ZichZelf, en verkoos dus niet mensen uit omdat Hij ervan wist dat ze zouden gaan geloven. Maw: Gods liefde stond bij de uitverkiezing boven Zijn alwetendheid
Mag je één van Gods eigenschappen loskoppelen van een ander in een bepaalde situatie? Dat begrijp ik namelijk niet. Die mensen zouden inderdaad gaan geloven omdat God hen heeft liefgehad, dat ben ik helemaal met je eens.
Ik geloof dat een ieder, voor wie Christus gestorven is, ook daadwerkelijk behouden word
Misschien is er ook een verschil tussen alleen de kruisiging en de opstanding? Sorry dit is zomaar een gedachtengangetje van me.. bijvoorbeeld de Doop beeldt uit dat je met Christus begraven bent, maar niet alle gedoopten worden ook daadwerkelijk behouden, dus niet alle gelovigen staan ook daadwerkelijk op met Christus. Zou je dat ook niet kunnen uitduiden met het sterven en opstaan? (Voor het geval je niet aan kinderdoop doet: Simon de tovenaar uit Hand 8)
Lebaoth

PS: hier nog een tekst: Ez 18:23 ‘Zou Ik enigzins lust hebben aan den dood des goddelozen, spreekt de Heere HEERE; is het niet, als hij zich bekeert van zijn wegen, dat hij leve?’ Deze tekst zie je ongeveer terug in 1 Tim 2:4.
ptl

Bericht door ptl »

God is alwetend, Hij weet van te voren al wie Zijn Naam aan zal roepen, dus dat is verkiezing. Maar dat sluit algemene verzoening zeer zeker niet uit!
Dat is wat Arminius en Pelagus leerden over de uitverkiezing. De bijbelse (calvinistische leer) daarover is wezenlijk anders, nl:

God had van eeuwigheid mensen uitverkoren. Om wat voor reden? Niet omdat Hij vantevoren wist wie er waarlijk gingen geloven, maar puur omdat Hij ze heeft liefgehad. Waarom dan de 1 wel, en de ander niet uitverkoren? Pure souvereine vrijmacht. Menselijk gezien dus 'willekeur'. Lees daarover maar eens goed Rom 9:11 - 16. Daarin staat dat duidelijk.
Dus de Paulinische brieven maar eruit scheuren? Volgens mij gaan maar een paar teksten heel duidelijk over de heidenen! Maar Heb 2:9, daar kan ik niks mee als je zegt dat het over heidenen gaat. Net zoals in Joh 1:29 ‘zie het Lam Gods dat de zonden der wereld wegneemt’. Als je daar gaat rommelen met het woordje ‘wereld’ dan kun je het in Joh 3:16 ook wel wegschrappen.
Vind je wel leuk he, je bijbel leegscheuren...

Ik geloof alleen dat jij vergeet dat de bijbel waar jij uit leest een vertaling is. Een vertaling van een boek wat geschreven is:
1) ruim 2000 jaar geleden
2) in een andere cultuur
3) voor een zeer divers publiek
4) in een taal die heeeel veeeel verschilt van de westerse talen

Bedenk die dingen nog eens, voordat je je vastbijt op de 'letter' des woords.

Zo is binnen het grieks het heeel gewoon om dingen te 'overdrijven' (komt in onze taal ook veelvuldig voor), als je zegt: 'dat was écht een mooie preek, de hele gemeente was onder de indruk', bedoel je dan dat echt ieder lid van de gemeente onder de indruk was? Ik heb al eerder wat texten genoemd waarin het woordje allen ook niet letterlijk gelezen kan worden.

Wat betreft het woordje wereld, dat word in de bijbel op meerdere manieren gebruikt:
1) een zeer grote hoeveelheid (denk aan de keizer, die 'de gehele wereld' liet beschreven
2) een zeer divers publiek (uit alle stammen, volkeren, en naties)
3) de wereld als zijnde planeet
4) de wereld als aanduiding voor hen die uit Adam zijn, soms wereld zelf gepersonifiëerd
5) op zeer enkele plaatsen ook als zijnde alle mensen

En, als je wereld dan toch wil lezen als zijnde allen mensen, verklaar dan deze text maar eens: 2 Cor 5:9 Want God was in Christus de wereld met Zichzelven verzoenende, hun zonden hun niet toerekenende; en heeft het woord der verzoening in ons gelegd. . Als je het daar echt letterlijk wil lezen, zal je dus moeten geloven in een alverzoening, want er staan in die text 3 dingen:
1) God verzoend zich met de wereld
2) in Christus
3) en rekend hun de zonden niet toe
Als de zonden voor iedereen betaald zijn, waarom zou dat overbodig werk zijn? Hoe kunnen wij beoordelen of God ‘overbodig’ werk doet als er genade ‘overblijft’? Dan nemen we de bekende appendix van de blindedarm er maar weer bij.. heeft God door die te maken ook ‘overbodig’ werk gedaan? (heel oneerbiedig gezegd maar niet zo bedoeld!)
Ik ben geen bioloog, maar dat ding zal vast wel eoa functie hebben/gehad hebben. Maar waar ik zeker van ben is dat God niets overbodigs doet, en daar de verworven verzoening alleen bruikbaar is voor mensen, en er tevens een houdbaarheidsdatum aanzit (ergens in openbaringen staat dat de genadetijd op zal zijn), dan kan je niets anders dan daaruit concluderen dat er van die genade overblijft. En dat wil er bij mij niet in...
Nou, maar dan maak je toch gebruik van algemene verzoening? Dan zeg je toch eigenlijk dat Christus wel voor allen die je roept gestorven is. Dus als mensen de Naam van de Heere aanroepen is Christus voor hen gestorven, als ze dat niet doen is Hij niet voor hen gestorven?
Christus is alleen gestorven voor alleen die Hem in een waar geloof aannemen. Er zijn 2 redenen om vrijuit te mogen nodigen:
1) Jezus, en heel de Schrift, doet dat
2) De Schrift is er duidelijk over dat er geen genade tekort zal zijn, dus iedereen die zich met God laat verzoenen, zal zalig worden
En ik had nog even een algemeen vraagje, als er in Opb 3:20 staat dat jij je deur open moet doen, kun je dan ook de deur dichtlaten?
Als je uitverkoren bent, KAN je niet verloren gaan, dus als je uitverkoren ben, KAN je de deur van je hart niet dichtlaten, wel voor een tijdje, maar niet je hele leven lang. Het calvinisme noemt dat (het openen van je hart) het resultaat van God onwederstandelijke roeping, dat woordje onwederstandelijk staat erbij om aan te duiden dat mens alleen maar kan gehoorzamen. De reden waarom de mens gehoorzaamd ligt dan ook niet in die mens zelf, maar in het feit dat God hem roept, zonder Gods roeping had hij nooit gevraagt om God (Ik ben gevonden van degenen, die Mij niet zochten; Ik ben openbaar geworden dengenen, die naar Mij niet vraagden)
Ja dat van Calvijn staat ook in 1 Joh 4:10 en een aantal keren in Joh 6. Maar degenen die Hij voor de grondlegging der wereld heeft liefgehad zullen Hem ook daadwerkelijk aanroepen, als je Hem aanroept kun je dat niet uit jezelf, maar dat is uit God (Kol 2:12) (dat bedoelde ik). Als je het zo cru stelt als je nu doet zou dat zoals ik al eerder zei alleen maar lijdelijkheid brengen.
De bijbel stelt dat zelf ook zo cru (zie de Romeinenbrief weer, met dat stukje over Ezau gehaat, Jacob liefgehad). De reden waarom je dat veel calvinisten (en mij ook) zo ziet benadrukken is omdat degene die hebben verzonnen dat God heeft uitverkozen omdat hij wist wie er zalig zouden worden, Arminius en Pelagus waren, en dat JUIST op die zienswijze van de uitverkiezing hun hele leer van de 'vrije wil' gebaseerd is. Dus ja, genoeg reden omdat nogal te benadrukken. Echter daarmee keur ik lijdelijkheid niet goed, alleen iets minder hard zeggen dan dat de bijbel dat doet, om daarmee de lijdelijkheid tegen te gaan vind ik ook een beetje gevaarlijk.

!! Ik bedoelde eigenlijk te zeggen dat bekering een betrekkelijk begrip is. Voor de één moet je van alles meegemaakt hebben, voor de ander is het nooit gebeurd omdat hij van kindsaf geloofd heeft in het Bloed. Maar ik vroeg dus wat jouw verklaring van bekering is. Is dat dat je plotseling zeker weet dat jouw zonden meegekruisigd zijn maar dat je ook in een nieuw leven met Christus op mag staan, of wat is dat nou eigenlijk? Dat begrijp ik niet helemaal.. Maar met jouw uitspraak ben ik het helemaal eens!!
Ik versta onder bekering de vernieuwende daad, gewerkt door God, in een mens, met als resultaat het ware geloof. Iedereen met een waar geloof is dus bekeerd, anders is zijn geloof niet uit God, maar uit zichzelf. Die bekering staat los van de zekerheid van de zaligheid. Hoeveel christenen zijn er niet, die jij en ik als ware gelovigen beschouwen, die niet durven te zeggen dat Christus voor hun is gestorven? Aan de andere kant kent elke ware christen iets bij bevinding van de zaligheid die in Christus is, het kan dan een maar een klein beetje zijn, iets wat zijzelf niet als bekering zien, maar het is wel uit God. En de reden waarom ze zichzelf niet bij Gods kinderen durven te rekenen? Dat ligt nu juist verscholen in de termen 'zonde- en ellendekennis', iets waar elk waar christen niet omheen kan. Omdat ze zien dat ze, uit zichzelf niets kunnen doen dan zondigen, doet ze zeggen: dat God voor zulk een zondig mens als mij is gestorven, dat is onmogelijk.
Mag je één van Gods eigenschappen loskoppelen van een ander in een bepaalde situatie? Dat begrijp ik namelijk niet. Die mensen zouden inderdaad gaan geloven omdat God hen heeft liefgehad, dat ben ik helemaal met je eens.
Paulus benadrukte dat ten zeerste, omdat de dwaling, later uitgebreid door mensen als Arminius en Pelagus, toen ook al voorkwam. De vraag ligt namelijk wie de eerste stap heeft gezet, de mens of God. Als God de eerste stap heeft gezet, dan heeft Hij eerst de mens liefgehad, en daarna gered. Als de mens de eerste stap zet (al is het dan niet chronologisch), dus dat God de mens verkoos omdat hij wist van die mens dat hij ging geloven, doet af aan Gods almacht, Gods vrije wil, Gods souvereiniteit, etc.
Misschien is er ook een verschil tussen alleen de kruisiging en de opstanding? Sorry dit is zomaar een gedachtengangetje van me.. bijvoorbeeld de Doop beeldt uit dat je met Christus begraven bent, maar niet alle gedoopten worden ook daadwerkelijk behouden, dus niet alle gelovigen staan ook daadwerkelijk op met Christus. Zou je dat ook niet kunnen uitduiden met het sterven en opstaan? (Voor het geval je niet aan kinderdoop doet: Simon de tovenaar uit Hand 8)
Christus heeft de dood in zijn letterlijke zin overwonnen voor de gehele wereld, iedereen zal namelijk opstaan uit de doden (zie openbaringen). Tevens heeft hij de hel overwonnen in de zin dat Zijn kinderen daar niet naartoe hoeven omdat Hij voor hun betaald heeft. Wat je echter bedoelt met je 'gedachtengang' is me niet helemaal duidelijk. Misschien kan je jezelf nader toelichten?
Ez 18:23 ‘Zou Ik enigzins lust hebben aan den dood des goddelozen, spreekt de Heere HEERE; is het niet, als hij zich bekeert van zijn wegen, dat hij leve?’ Deze tekst zie je ongeveer terug in 1 Tim 2:4.
Hiertegenover de ernstige tekst:
Pro 1:23 Keert u tot Mijn bestraffing; ziet, Ik zal Mijn Geest ulieden overvloediglijk uitstorten; Ik zal Mijn woorden u bekend maken.
Pro 1:24 Dewijl Ik geroepen heb, en gijlieden geweigerd hebt; Mijn hand uitgestrekt heb, en er niemand was, die opmerkte;
Pro 1:25 En gij al Mijn raad verworpen, en Mijn bestraffing niet gewild hebt;
Pro 1:26 Zo zal Ik ook in ulieder verderf lachen; Ik zal spotten, wanneer uw vreze komt.
Pro 1:27 Wanneer uw vreze komt gelijk een verwoesting, en uw verderf aankomt als een wervelwind; wanneer u benauwdheid en angst overkomt;
Pro 1:28 Dan zullen zij tot Mij roepen, maar Ik zal niet antwoorden; zij zullen Mij vroeg zoeken, maar zullen Mij niet vinden;
roseline

Bericht door roseline »

Ptl
Origineel gepost door ptl
Niettemin schrijft Johannes in Openbaringen 7:9: ‘En zie, een grote schare die niemand tellen kon uit alle volk en stammen en natiën en talen stonden voor de troon en voor het Lam...’
‘Dezen zijn het, die komen uit de grote verdrukking; en zij hebben hun gewaden gewassen en die wit gemaakt in het bloed des Lams.’ vs. 14.

Een schare die niemand tellen kan - dit suggereert tevens dat er naast een groep ‘uitverkorenen’, een oneindig groot aantal mensen is die hun gewaden wit gemaakt hebben in het bloed des Lams - en dit bloed, weten we, staat voor vergeving van zonden.
Dezen hebben dan ook een heerlijke toekomst - vs. 15-17.

Mijn mening is dan ook dat er naast de uitverkorenen, die niet alleen behouden zullen worden, maar tevens verenigd zullen worden met Christus (immers ze zijn zijn lichaam), een grote groep mensen is die behouden zullen worden, omdat ze vergeving van zonden hebben ontvangen. Oftewel, je kunt behouden worden zonder dat je uitverkoren bent. Immers de uitverkiezing is niet slechts behoudenis, maar ‘gelijkvormig worden aan het beeld zijn Zoons’ Rom. 8:28-30. De uitverkorenen hebben straks een bijzonder erfdeel - Ef. 1:11, Rom. 8:17, en ontvangen daarom als onderpand de heilige Geest - hiermee zijn de uitverkorenen verzegeld. Ef. 1:13-14.
Een beetje zoals de Johova-getuigen dus, 1e en 2e klas zaligen. Lijkt me een beetje onwaarschijnlijk (en er zijn zat bijbelteksten die dat tegenspreken, alleen daarvoor zou ik moeten gaan zoeken). Daarbij, een schare die niemand tellen kan is in het grieks niets anders dan een zeer groot getal, zeg dat van de gehele wereldbevolking 1% zalig word, en neem dat over de paar 1000 jaar dat de aarde bestaat, je hebt het dan over miljarden, ik wens je veel succes bij het tellen...
Als er staat: een schare die niemand tellen kan, dan kan niemand die schare tellen, ook niet in het grieks - daar staat hetzelfde, het is correct vertaald :)

Als je gaat vermelden dat grieken nogal de neiging hadden om te overdrijven, dan zeg ik: ja, dan is het ook overdrijven dat al onze ongerechtigheden zullen worden vergeven en gereinigd...
Daarbij zou ik geen bijbeltexten weten die duidelijk maken dat er onderscheid zal zijn tussen uitverkorenen, en 2e rangsheiligen. Ik lees in de bijbel maar over 2 groepen, de ene gaat naar de hemel, en de andere zal eeuwig moeten boeten in de hel. Een tussenweg is er niet...
Lees bijv. Op. 20 - daar gaat het al over een groep mensen die vóór het duizendjarig rijk opgewekt zullen worden en de rest van de doden die ná het duizendjarig rijk geoordeeld zullen worden op grond van hun werken - en hierbij òf het eeuwige leven ontvangen òf de tweede dood. Die eerste groep is dus al 'verkozen' boven de andere groep. En dan heb je nog de bruid van het Lam, dat is ook een uitverkoren groep mensen. Tja.

Echter Paulus had het slechts tegen díe groep mensen die tot het lichaam van Christus behoren, dus vandaar dat 'ie de andere groepen niet noemt.

Lees het boek Openbaringen!

Groetjes, Rose.
ptl

Bericht door ptl »

Rose,

Het boek openbaringen is een profetisch boek, vol van beelden en symbolen. Zo komen in openbaringen heel veel symbolische getallen voor (7 zegels, 1440 uitverkorenen, 666 als getal van het beest, en ga zo maar door). Ook worden in openbaringen dingen dubbel beschreven (net als in Genenis de schepping gedeeltelijk dubbel beschreven word). Persoonlijk denk ik dat we heel erg voorzichtig moeten zijn met dingen die beschreven zijn in openbaringen, en nergens anders in de schrift, toe te gaan passen.

En wat betreft openbaringen, die heb ik al meerdere keren gelezen, icm de Synopsis van Darby, die naar mijns inziens een goede, bijbelgetrouwe, uitleg geeft, en niet zo'n suggestieve uitleg vol gissingen zoals veel moderne bijbelverklaarders dat doen, en ik moet zeggen dat ik nog steeds het merendeel niet snap. Echter ik geloof, dat als de tijden die beschreven worden echt aanbreken, Gods volk deze zullen herkennen, en moed scheppen uit hetgeen er in de Openbaringen beschreven staat

Wat betreft die 'schare die niemand tellen kan', daarvan geloof ik dat zij horen bij de uitverkorenen. Ik geloof dus ook dat er niet enkelen, maar zeer velen zalig zullen worden. De Schrift leert tenslotte dat buiten Christus verdienste om, niemand zalig kan worden. Tevens leert de Schrift ook dat een ieder die zalig word, dat word omdat God dat zo gewilt heeft. Ik geloof absoluut niet dat er iemand buiten het ware geloof in Christus om zalig kan worden!
lebaoth
Contacteer:

Bericht door lebaoth »

God had van eeuwigheid mensen uitverkoren. Om wat voor reden? Niet omdat Hij vantevoren wist wie er waarlijk gingen geloven, maar puur omdat Hij ze heeft liefgehad. Waarom dan de 1 wel, en de ander niet uitverkoren? Pure souvereine vrijmacht. Menselijk gezien dus 'willekeur'. Lees daarover maar eens goed Rom 9:11 - 16. Daarin staat dat duidelijk.
Ja weet ik, dat bedoelde ik in mijn vorige reactie ook aan te geven, omdat God hen heeft liefgehad kunnen zij de Naam van de Heere aanroepen. Alleen zeg ik dingen zo af en toe nogal incompleet.. sorry hoor.
Vind je wel leuk he, je bijbel leegscheuren...
Sommige teksten zou ik inderdaad liever niet willen zien.. maar goed ik stelde het wat scherp. Maar nogmaals de vraag: als er staat ‘het Lam Gods Dat de zonden der wereld wegneemt’ en als er staat ‘en niet alleen voor onze zonden maar voor de zonden der gehele wereld’ en je neemt dat niet letterlijk, dan kun je toch Joh 3:16 ook niet letterlijk nemen?
Bedenk die dingen nog eens, voordat je je vastbijt op de 'letter' des woords.
Ja dankje dat je me er aan herinnert. En inderdaad in Semitische talen wordt het nogal is zeer sterk uitgedrukt. Maar ik probeer nog steeds te begrijpen wanneer je iets wat zeer sterk is uitgedrukt wel letterlijk moet nemen en wanneer niet. Want bij de één kun je het wel letterlijk nemen en bij de ander niet. Bijv 1 Tim 2:1-6 (ik heb het nog nagezocht in een GBS-uitgave omdat ik dacht dat het in Jongbloed misschien anders zou staan, maar er staat precies hetzelfde) ‘Ik vermaan dan voor alle dingen, dat gedaan worden smekingen, gebeden, voorbiddingen, dankzeggingen, voor alle mensen;
Voor koningen, en allen, die in hoogheid zijn; opdat wij een gerust en stil leven leiden mogen in alle godzaligheid en eerbaarheid.
Want dat is goed en aangenaam voor God, onzen Zaligmaker;
Welke wil, dat alle mensen zalig worden, en tot kennis der waarheid komen.
Want er is een God, er is ook een Middelaar Gods en der mensen, de Mens Christus Jezus;
Die Zichzelven gegeven heeft tot een rantsoen voor allen, zijnde de getuigenis te zijner tijd;
Waartoe ik gesteld ben een prediker en apostel (ik zeg de waarheid in Christus, ik lieg niet), een leraar der heidenen, in geloof en waarheid.’
Hij wil dat alle mensen zalig worden en tot kennis der waarheid komen. Waarom zou dit anders geschreven zijn? Of lees ik dit ook weer verkeerd in de context?
En, als je wereld dan toch wil lezen als zijnde allen mensen, verklaar dan deze text maar eens: 2 Cor 5:9 Want God was in Christus de wereld met Zichzelven verzoenende, hun zonden hun niet toerekenende; en heeft het woord der verzoening in ons gelegd. . Als je het daar echt letterlijk wil lezen, zal je dus moeten geloven in een alverzoening, want er staan in die text 3 dingen:
1) God verzoend zich met de wereld
2) in Christus
3) en rekend hun de zonden niet toe
Wat jij doet vind ik niet helemaal eerlijk (sorry). Je bent het niet met mij eens, en dan zeg je maar dat ik dingen uit z’n context ruk en doe je dat vervolgens zelf ook. Wel zeg me dan precies waarom, ik begrijp nog een heleboel niet, maar doe niet zo flauw dan. Als het op deze manier moet dan stop ik er mee.
Er staat trouwens duidelijk ‘en heeft het woord der verzoening in ons gelegd’. Als je in alverzoening gelooft kom je met tig teksten in botsing, volgens mij met algemene verzoening niet. Zo ja, noem dan een paar teksten?
Ik ben geen bioloog, maar dat ding zal vast wel eoa functie hebben/gehad hebben. Maar waar ik zeker van ben is dat God niets overbodigs doet, en daar de verworven verzoening alleen bruikbaar is voor mensen, en er tevens een houdbaarheidsdatum aanzit (ergens in openbaringen staat dat de genadetijd op zal zijn), dan kan je niets anders dan daaruit concluderen dat er van die genade overblijft. En dat wil er bij mij niet in...
Ja maar HOE weet jij dat (zoals jij het noemt) ‘overblijvende genade’ iets overbodigs is wat God gedaan heeft? Hoe kunnen wij met ons menselijke verstand begrijpen wat God in Zijn oneindige wijsheid doet?
Als je uitverkoren bent, KAN je niet verloren gaan, dus als je uitverkoren ben, KAN je de deur van je hart niet dichtlaten, wel voor een tijdje, maar niet je hele leven lang. Het calvinisme noemt dat (het openen van je hart) het resultaat van God onwederstandelijke roeping, dat woordje onwederstandelijk staat erbij om aan te duiden dat mens alleen maar kan gehoorzamen. De reden waarom de mens gehoorzaamd ligt dan ook niet in die mens zelf, maar in het feit dat God hem roept, zonder Gods roeping had hij nooit gevraagt om God (Ik ben gevonden van degenen, die Mij niet zochten; Ik ben openbaar geworden dengenen, die naar Mij niet vraagden)
Ja volgens het calvinisme, dat weet ik wel. Maar ik snap dan niet helemaal waarom er dan nog bij gezegd wordt dat je de deur open moet doen, als dat ‘toch wel’ gebeurt?
De bijbel stelt dat zelf ook zo cru (zie de Romeinenbrief weer, met dat stukje over Ezau gehaat, Jacob liefgehad).
met dat zwart-witte bedoelde ik eigenlijk dat het gevaar van de uitverkiezingsleer is dat mensen gaan denken van als ik uitverkoren ben dan kom ik er toch wel. En op die manier stelde jij het. De Bijbel roept telkens weer…
De reden waarom je dat veel calvinisten (en mij ook) zo ziet benadrukken is omdat degene die hebben verzonnen dat God heeft uitverkozen omdat hij wist wie er zalig zouden worden, Arminius en Pelagus waren, en dat JUIST op die zienswijze van de uitverkiezing hun hele leer van de 'vrije wil' gebaseerd is. Dus ja, genoeg reden omdat nogal te benadrukken. Echter daarmee keur ik lijdelijkheid niet goed, alleen iets minder hard zeggen dan dat de bijbel dat doet, om daarmee de lijdelijkheid tegen te gaan vind ik ook een beetje gevaarlijk.
Nou ik ben geen calvinist geloof ik, weet alleen in grote lijnen de leer van Calvijn, Arminius en Pelagius. Ik benadrukte alleen maar dat omdat God hen heeft liefgehad, zij de Naam van de Heere aan zouden roepen, dat weet God dus al, dat bedoelde ik. Waarom zij God aanroepen is inderdaad omdat Hij hen heeft liefgehad. Ik wil het niet minder hard zeggen dan dat de Bijbel doet en volgens mij heb ik dat niet gedaan. Alleen zoals jij het zei ‘God heeft verkoren wie Hij voor de grondlegging der wereld heeft liefgehad’ als je dat zo stelt, dan moet je er gelijk een nodiging bij zeggen, zoals de Bijbel doet. Ja je kunt het natuurlijk ook op de Jonathan Edwards manier doen, maar zelfs bij al die ‘helse’ preken gaf hij nog een nodiging.
Ik versta onder bekering de vernieuwende daad, gewerkt door God, in een mens, met als resultaat het ware geloof. Iedereen met een waar geloof is dus bekeerd, anders is zijn geloof niet uit God, maar uit zichzelf. Die bekering staat los van de zekerheid van de zaligheid. Hoeveel christenen zijn er niet, die jij en ik als ware gelovigen beschouwen, die niet durven te zeggen dat Christus voor hun is gestorven? Aan de andere kant kent elke ware christen iets bij bevinding van de zaligheid die in Christus is, het kan dan een maar een klein beetje zijn, iets wat zijzelf niet als bekering zien, maar het is wel uit God. En de reden waarom ze zichzelf niet bij Gods kinderen durven te rekenen? Dat ligt nu juist verscholen in de termen 'zonde- en ellendekennis', iets waar elk waar christen niet omheen kan. Omdat ze zien dat ze, uit zichzelf niets kunnen doen dan zondigen, doet ze zeggen: dat God voor zulk een zondig mens als mij is gestorven, dat is onmogelijk.
Ja dankjewel.
Paulus benadrukte dat ten zeerste, omdat de dwaling, later uitgebreid door mensen als Arminius en Pelagus, toen ook al voorkwam. De vraag ligt namelijk wie de eerste stap heeft gezet, de mens of God. Als God de eerste stap heeft gezet, dan heeft Hij eerst de mens liefgehad, en daarna gered. Als de mens de eerste stap zet (al is het dan niet chronologisch), dus dat God de mens verkoos omdat hij wist van die mens dat hij ging geloven, doet af aan Gods almacht, Gods vrije wil, Gods souvereiniteit, etc.
Heb ik hierboven al twee keer uitgelegd, excuses voor het misverstand.
Christus heeft de dood in zijn letterlijke zin overwonnen voor de gehele wereld, iedereen zal namelijk opstaan uit de doden (zie openbaringen). Tevens heeft hij de hel overwonnen in de zin dat Zijn kinderen daar niet naartoe hoeven omdat Hij voor hun betaald heeft. Wat je echter bedoelt met je 'gedachtengang' is me niet helemaal duidelijk. Misschien kan je jezelf nader toelichten?
Ik bedoelde eigenlijk dat er misschien een verschil is tussen voor wie Christus is gestorven en voor wie Hij is opgestaan. Maar dat is een beetje een ingewikkeld verhaal, zal kijken of ik een artikel wat ik pas las hierover nog kan vinden want de schrijver daarvan kan het stukken beter uitleggen dan ik.
Hiertegenover de ernstige tekst:
Welk Bijbelboek is ‘Pro’? En als je dit aanhaalt, in vers 24 staat iets wat jouw uitleg van Opb 3:20 tegenspreekt, namelijk dat niet iedereen de uitgestrekte hand vastgrijpt.

Lebaoth
ptl

Bericht door ptl »

Welk Bijbelboek is ‘Pro’? En als je dit aanhaalt, in vers 24 staat iets wat jouw uitleg van Opb 3:20 tegenspreekt, namelijk dat niet iedereen de uitgestrekte hand vastgrijpt.
Oeps, gekopieerd uit een Engels programma. Pro staat voor Proverbs, spreuken dus. Toch denk ik niet dat mijn uitleg van Opb 3:20 in strijd is met deze tekst (ik neem aan dat je bedoelt van wat ik gezegd heb over dat God onwederstandelijk roept). Ter verduidelijking, er zijn 2 soorten roeping:
1) Uitwendige roeping, dat is de roeping die tot je komt uit de bijbel, vanaf de kansel, vanuit christelijke boeken, kortom, de oproep: Bekeer je en leeft
2) Innerlijke roeping, dat is dat God je hart vernieuwd, en tegelijkertijd de mens toeroept dat hij zich moet geloven.

De innerlijke roeping van God krijgen alleen zij die ook door Hem uitverkoren zijn (Rom 8:30). Uit zichzelf zal niemand gaan geloven, sterker nog, niemand bezit uit zichzelf kracht genoeg om zonder Gods hulp (de inwendige roeping) waarlijk te gaan geloven.

Ter verduidelijking (misschien overbodig) een voorbeeldje: Stel, pappa en zoon staan naast een heel diepe kuil te praten. Pappa waarschuwd zijn zoontje, dat als hij in die kuil valt, hij er nooit meer uitkomt. Pappa gaat even weg, en zoontjelief springt in de kuil. Als pappa terugkomt ziet hij zoontjelief in de kuil zitten. Nu kan pappa wel zeggen: Zoon, kom uit die kuil. Echter, zelfs al zou die zoon willen (en natuurlijk wil hij dat), zou hij niet kunnen. Het enigste wat hij kan doen is z'n vader vragen of die asjeblieft een touw naar beneden wil gooien, en hem eruit trekken. Vergelijk dit met de uitwendige roeping. Net als die vader aan de rant van die put, roept God ons ook toe dat wij uit de put moeten komen. Vanuit de bijbel kan iedereen weten dat er een touw is, om uit die put te worden getrokken (Jezus dood), wij kunnen zelfs dat touw vastpakken, alleen wij kunnen pas uit de put, als God ons via dat touw omhoog trekt...

Ik hoop dat het met dat voorbeeldje wat duidelijker is geworden...
Sommige teksten zou ik inderdaad liever niet willen zien.. maar goed ik stelde het wat scherp. Maar nogmaals de vraag: als er staat ‘het Lam Gods Dat de zonden der wereld wegneemt’ en als er staat ‘en niet alleen voor onze zonden maar voor de zonden der gehele wereld’ en je neemt dat niet letterlijk, dan kun je toch Joh 3:16 ook niet letterlijk nemen?
Johannes 3:16 kan je bijbels gezien ook niet letterlijk nemen, en wel omdat er staat Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een iegelijk die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe. . Dit KAN niet betekenen dat God iedereen heeft liefgehad, er staat in Romeinen Jacob heb ik liefgehad, maar Ezau heb ik gehaat.

Je zou, heel algemeen kunnen zeggen, dat je een tekst uit de bijbel nooit alleen kan lezen, dan ben je namelijk het evenwicht kwijt. Zo worden heel veel teksten beperkt door andere teksten, net als in de teksten hierboven. Echter als we bv het 2e gedeelte van Joh 3:16 lezen, zien we dat 1 aspect wel beperkt word door andere Schriftplaatsen, namelijk 'een ieder die gelooft', terwijl het het aspect van de zekerheid (het hebben van het eeuwige leven), niet beperkt word. Ter verduideliking: de Schrift leert dat er een niet waar geloof bestaat, en dat onware gelovigen niet zalig zullen worden. Dat is de beperking die over die tekst komt. Echter nergens in heel de Schrift word het eeuwige leven van ware gelovigen beperkt... Ik hoop dat je het nog een beetje kan volgen...
Maar ik probeer nog steeds te begrijpen wanneer je iets wat zeer sterk is uitgedrukt wel letterlijk moet nemen en wanneer niet. Want bij de één kun je het wel letterlijk nemen en bij de ander niet. Bijv 1 Tim 2:1-6 (ik heb het nog nagezocht in een GBS-uitgave omdat ik dacht dat het in Jongbloed misschien anders zou staan, maar er staat precies hetzelfde) ‘Ik vermaan dan voor alle dingen, dat gedaan worden smekingen, gebeden, voorbiddingen, dankzeggingen, voor alle mensen;
Voor koningen, en allen, die in hoogheid zijn; opdat wij een gerust en stil leven leiden mogen in alle godzaligheid en eerbaarheid.
Want dat is goed en aangenaam voor God, onzen Zaligmaker;
Welke wil, dat alle mensen zalig worden, en tot kennis der waarheid komen.
Misschien ook handig om te weten dat je op verschillende manieren kan spreken over Gods wil, namelijk:
1) Gods wil als zijnde Zijn besluitende wil. A God iets met Zijn besluitende wil wilt, dan is het er ook. Schepselen kunnen niet tegen deze wil ingaan.
2) Gods morele wil. Omdat God volledig goed is, kan Hij ook alleen maar iets goeds willen. Schepselen hebben echter wel de vrijheid, deze wil van God te overtreden. Echter, het overtreding van de morele wil van God is zonde. Een simpel voorbeeld: God haat de zonde, Hij wilt dus niet dat er gezondigd word, echter Hij laat de zonde wel toe.

Als we dus in de bijbel lezen over Gods wil, dan moeten we ons dus afvragen of het over over Gods besluitende wil, of over Gods morele wil gaat. En dat is niet altijd even makkelijk.
Wat jij doet vind ik niet helemaal eerlijk (sorry). Je bent het niet met mij eens, en dan zeg je maar dat ik dingen uit z’n context ruk en doe je dat vervolgens zelf ook. Wel zeg me dan precies waarom, ik begrijp nog een heleboel niet, maar doe niet zo flauw dan. Als het op deze manier moet dan stop ik er mee. Er staat trouwens duidelijk ‘en heeft het woord der verzoening in ons gelegd’. Als je in alverzoening gelooft kom je met tig teksten in botsing, volgens mij met algemene verzoening niet. Zo ja, noem dan een paar teksten?
Sorry, zo bedoelde ik het niet. Ik wou alleen aangeven dat als je teksten 'over' algemene verzoening letterlijk wilt lezen, je dat ook moet doen bij teksten die gaan over alverzoening, het betreft namelijk 'hetzelfde soort' teksten... En wat betreft teksten tegen de algemene verzoening: die zijn er niet (althans, niet duidelijk).
Ja maar HOE weet jij dat (zoals jij het noemt) ‘overblijvende genade’ iets overbodigs is wat God gedaan heeft? Hoe kunnen wij met ons menselijke verstand begrijpen wat God in Zijn oneindige wijsheid doet?
Kunnen we niet, tenzij de Schrift ons duidelijk genoeg is. En de Schrift leert ons (naar mijn mening duidelijk), dat:
1) God God is, en daarom nix overbodigs kan doen
2) Dat niet alle mensen zalig worden
3) Dat er een tijd zal komen dat er geen verzoening meer mogelijk zal zijn
Ja volgens het calvinisme, dat weet ik wel. Maar ik snap dan niet helemaal waarom er dan nog bij gezegd wordt dat je de deur open moet doen, als dat ‘toch wel’ gebeurt?
De reden daarvoor is dat het ware geloof een daad is die door de mens en God word gewerkt, een soort samenwerking dus. Het openen van de deur is het geloven. En de deur van je hart kan alleen maar open als God en jij samenwerken. De reden dat de mens meewerkt ligt in het feit dat God voorafgaand aan het geloof de mens een nieuwe wil heeft gegeven.
met dat zwart-witte bedoelde ik eigenlijk dat het gevaar van de uitverkiezingsleer is dat mensen gaan denken van als ik uitverkoren ben dan kom ik er toch wel. En op die manier stelde jij het. De Bijbel roept telkens weer…
Als je uitverkoren bent, kom je er inderdaad wel. Echter, eenieder die beseft in welke situatie hij zich bevind (nl op de bodem van de heel erg diepe kuil, waar hij zelf niet meer uit kan komen, om het verhaaltje er nog maar eens bij te halen) die zal uit eigenbelang behouding willen. Dus leidelijkheid is absoluut niet gegrond, maar anderszinds zou ik niet weten hoe je het zou moeten zeggen zonder Gods woord minder hard te maken dan het is
Alleen zoals jij het zei ‘God heeft verkoren wie Hij voor de grondlegging der wereld heeft liefgehad’ als je dat zo stelt, dan moet je er gelijk een nodiging bij zeggen, zoals de Bijbel doet. Ja je kunt het natuurlijk ook op de Jonathan Edwards manier doen, maar zelfs bij al die ‘helse’ preken gaf hij nog een nodiging.
Daar heb je absoluut gelijk in. Bij elke waarschuwing hoort een nodiging, en bij elke nodiging een waarschuwing....
Ik bedoelde eigenlijk dat er misschien een verschil is tussen voor wie Christus is gestorven en voor wie Hij is opgestaan. Maar dat is een beetje een ingewikkeld verhaal, zal kijken of ik een artikel wat ik pas las hierover nog kan vinden want de schrijver daarvan kan het stukken beter uitleggen dan ik.
Ik ben zeer benieuwd naar dat artikel.
roseline

Bericht door roseline »

Ptl,

Heb je Op. 20 gelezen?
Gaat het over verschillende groepen mensen die in de hemel komen, ja of nee? Heeft de een 'voorrang' op de ander, ja of nee? Maakt de een het duizendjarig rijk mee en de ander niet, ja of nee?

Kun je wel gaan zeggen dat het profetisch is, ja DAAR gaat het nu juist om. Immers, in de profetie ligt Gods woord.

Er aan toevoegen is zonde, maar eraf nemen ook! Of moeten we dat ook maar symbolisch zien? Moeten we dan de hemel maar symbolisch zien? En de Zoon van God?

Groetjes, Rose.
ptl

Bericht door ptl »

Origineel gepost door roseline
Ptl,

Heb je Op. 20 gelezen?
Gaat het over verschillende groepen mensen die in de hemel komen, ja of nee? Heeft de een 'voorrang' op de ander, ja of nee? Maakt de een het duizendjarig rijk mee en de ander niet, ja of nee?

Kun je wel gaan zeggen dat het profetisch is, ja DAAR gaat het nu juist om. Immers, in de profetie ligt Gods woord.

Er aan toevoegen is zonde, maar eraf nemen ook! Of moeten we dat ook maar symbolisch zien? Moeten we dan de hemel maar symbolisch zien? En de Zoon van God?

Groetjes, Rose.
Er zijn vele uitleggingen omtrent openbaringen, waarvan de meeste gebaseerd zijn op gokwerk. Ik geef echter de voorkeur aan Darby wat betreft profetie-uitleg: http://bible.crosswalk.com/Commentaries/DarbysSynopsisofNewTestament/dby.cgi?book=re&chapter=020

Wat hij zegt is:
De gemeente is al opgenomen. Samen met de al eerder opgenomen gemeente gaat de nieuwkomers (degenen die het beest niet aanbeden hebben, en onthoofd zijn om hun getuigenis), regeren 1000 jaar.

Het enigste onderscheid zit dus dat ze later komen. Echter nog steeds de 1ste opstanding (dus VOOR het oordeel). De reden dat ze pas na de opneming der gemeente worden opgewekt kan m liggen in het feit dat ze pas na de opneming der gemeente zijn gaan geloven. De bijbel laat zich hier echter niet over uit, dus laten we niet gaan gissen.

Ik zie dus het verschil niet echt
roseline

Bericht door roseline »

Je vergeet nog een aantal mensen.

Immers bij het laatste oordeel heb je ook nog twee groepen:
* doden die in het boek des levens staan geschreven en het eeuwige leven zullen verkrijgen - op grond van hun werken
* doden die daar niet in staan geschreven, en die in de poel des vuurs worden gegooid, de tweede dood - op grond van hun werken

Die missen dus al het duizendjarig rijk 'de overige doden werden niet meer levend...'

En inderdaad heb je dan eerst de gemeente die is opgenomen, en vervolgens de martelaren die het beest niet hebben aanbeden - maar die zijn dan allemaal allang opgewekt.

Wie ZIJN de uitverkorenen? Is dat niet de gemeente? Is dat niet het lichaam van Christus? Zijn dat niet degenen die de Geest ter verzegeling hebben ontvangen?

Dan behoren die martelaren daar toch niet meer bij? Die hebben zich na het opnemen van de gemeente bekeerd.

Groetjes, Rose.
ptl

Bericht door ptl »

Je vergeet nog een aantal mensen.

Immers bij het laatste oordeel heb je ook nog twee groepen:
* doden die in het boek des levens staan geschreven en het eeuwige leven zullen verkrijgen - op grond van hun werken
* doden die daar niet in staan geschreven, en die in de poel des vuurs worden gegooid, de tweede dood - op grond van hun werken

Die missen dus al het duizendjarig rijk 'de overige doden werden niet meer levend...'

En inderdaad heb je dan eerst de gemeente die is opgenomen, en vervolgens de martelaren die het beest niet hebben aanbeden - maar die zijn dan allemaal allang opgewekt.

Wie ZIJN de uitverkorenen? Is dat niet de gemeente? Is dat niet het lichaam van Christus? Zijn dat niet degenen die de Geest ter verzegeling hebben ontvangen?

Dan behoren die martelaren daar toch niet meer bij? Die hebben zich na het opnemen van de gemeente bekeerd.

Groetjes, Rose.
Hierover weet ik te weinig om serieus een discussie te kunnen voeren, en heb momenteel weinig tijd om erin te duiken, daar ik momenteel al bezig ben met een studie naar de 'predestinatie' en 'vrije wil'.
Sorry

Ptl.
roseline

Bericht door roseline »

Daarom vertel ik het je even :)

Ik heb me er namelijk wel in verdiept.
ptl

Bericht door ptl »

Daarom vertel ik het je even :)

Ik heb me er namelijk wel in verdiept.
Dank je!

PS> Is Leoboth het met me eens, ze heeft nog niet gereageerd op mijn post van 5-9-2002 op 19:59?
lebaoth
Contacteer:

Bericht door lebaoth »

Ja hier is Lebaoth, ze weet niet of ze het met je eens is, vandaar een wat late reactie.

Ooit heb ik me eens voorgenomen me niet bezig te gaan houden met onwederstandelijke, innerlijke en uitwendige roeping.. waarschijnlijk maak ik me er zo te makkelijk van af, sorry maar ik vind die termen gewoon erg moeilijk (ik weet wel ongeveer wat ze inhouden maar het gaat niet voor ieder mens op dezelfde manier op).
Johannes 3:16 kan je bijbels gezien ook niet letterlijk nemen, en wel omdat er staat Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een iegelijk die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe. . Dit KAN niet betekenen dat God iedereen heeft liefgehad, er staat in Romeinen Jacob heb ik liefgehad, maar Ezau heb ik gehaat.
Hier heb je waarschijnlijk weer die ‘overdreven’ Semitische manier van uitdrukken. In Gen 29:31 wordt ook gezegd dat Jakob Leah haatte, terwijl in vers 30 gezegd wordt dat Jakob Rachel méér lief had dan Leah. Het is dus discutabel of God niet van Ezau hield, de meest gebruikte uitleg is dat God méér van Jakob hield dan van Ezau. God kan dus de wereld wel liefgehad hebben. (nee dit is niet bedoeld om je argumenten goedkoop weg te doen mocht dit zo overkomen, maar je kunt zoals je eerder zei niet alles precies zo nemen als het gezegd wordt)
Kunnen we niet, tenzij de Schrift ons duidelijk genoeg is. En de Schrift leert ons (naar mijn mening duidelijk), dat:
1) God God is, en daarom nix overbodigs kan doen
2) Dat niet alle mensen zalig worden
3) Dat er een tijd zal komen dat er geen verzoening meer mogelijk zal zijn
Juist.
1) wij weten hoe je het ook wendt of keert niet wat in Gods ogen overbodig is en wat niet.
2) klopt, dat zegt de algemene verzoeningsleer ook zeer zeker niet.
3) ook dat ontkent de algemene verzoeningsleer niet
De reden daarvoor is dat het ware geloof een daad is die door de mens en God word gewerkt, een soort samenwerking dus. Het openen van de deur is het geloven. En de deur van je hart kan alleen maar open als God en jij samenwerken. De reden dat de mens meewerkt ligt in het feit dat God voorafgaand aan het geloof de mens een nieuwe wil heeft gegeven.
Nou ik heb altijd geleerd dat je zelf niks eraan moet doen omdat je dat toch niet kunt (Ef 2). Maar nogmaals, in Spreuken 1:24 staat volgens mij dat niet iedereen de deur open zal doen als Christus bij hen aanklopt (zie ook bijv. Jes 50:2, in Heb 12:25 wordt ook iets in die strekking gezegd).

In ieder geval bedankt voor je antwoorden, ik weet niet of de leer nu klopt of niet.. maar eens zullen we het weten :).

Lebaoth
ptl

Bericht door ptl »

Ja hier is Lebaoth, ze weet niet of ze het met je eens is, vandaar een wat late reactie.
Je hoeft het niet met me eens te zijn hoor, als je het maar met God eens bent...
Het is dus discutabel of God niet van Ezau hield, de meest gebruikte uitleg is dat God méér van Jakob hield dan van Ezau.
Zomaar een vraag (dus niet bedoelt als argument): Geloof jij dat God mensen van wie hij houd, verloren laat gaan?
Nou ik heb altijd geleerd dat je zelf niks eraan moet doen omdat je dat toch niet kunt (Ef 2). Maar nogmaals, in Spreuken 1:24 staat volgens mij dat niet iedereen de deur open zal doen als Christus bij hen aanklopt (zie ook bijv. Jes 50:2, in Heb 12:25 wordt ook iets in die strekking gezegd).
Geloof is een resultaat van de bekering, dus God geeft de mens de wil en de macht om te geloven. De bekering is een éénzijdig werk van God, geloven is een wederzijds werk tussen God en de mens.

Echter wat betreft de mogelijkheid je deur gesloten te houden, die is alleen te verklaren door er de in- en de uitwendige roeping bij te halen, opzich helemaal niet zulke hele moeilijke dingen.

Het idee is als volgt:
- God roept alle mensen toe: bekeer je en leef (uitwendige roeping)
- God vernieuwt in de wil van hen die Hij heeft uitverkoren, zodat ze willen gaan geloven, en tevens geeft Hij ze ook de macht om het te kunnen (inwendige roeping)

Van nature laat dus iedereen de deur van z'n hart dicht, omdat hij geen behoefte heeft aan God. Echter degenen die God heeft uitverkoren openen hun deur, omdat God in hun hart de wil daartoe heeft gewerkt.

Ik hoop dat je het zo duidelijker is geworden

Ptl
Plaats reactie