God is alwetend, Hij weet van te voren al wie Zijn Naam aan zal roepen, dus dat is verkiezing. Maar dat sluit algemene verzoening zeer zeker niet uit!
Dat is wat Arminius en Pelagus leerden over de uitverkiezing. De bijbelse (calvinistische leer) daarover is wezenlijk anders, nl:
God had van eeuwigheid mensen uitverkoren. Om wat voor reden? Niet omdat Hij vantevoren wist wie er waarlijk gingen geloven, maar puur omdat Hij ze heeft liefgehad. Waarom dan de 1 wel, en de ander niet uitverkoren? Pure souvereine vrijmacht. Menselijk gezien dus 'willekeur'. Lees daarover maar eens goed Rom 9:11 - 16. Daarin staat dat duidelijk.
Dus de Paulinische brieven maar eruit scheuren? Volgens mij gaan maar een paar teksten heel duidelijk over de heidenen! Maar Heb 2:9, daar kan ik niks mee als je zegt dat het over heidenen gaat. Net zoals in Joh 1:29 ‘zie het Lam Gods dat de zonden der wereld wegneemt’. Als je daar gaat rommelen met het woordje ‘wereld’ dan kun je het in Joh 3:16 ook wel wegschrappen.
Vind je wel leuk he, je bijbel leegscheuren...
Ik geloof alleen dat jij vergeet dat de bijbel waar jij uit leest een vertaling is. Een vertaling van een boek wat geschreven is:
1) ruim 2000 jaar geleden
2) in een andere cultuur
3) voor een zeer divers publiek
4) in een taal die heeeel veeeel verschilt van de westerse talen
Bedenk die dingen nog eens, voordat je je vastbijt op de 'letter' des woords.
Zo is binnen het grieks het heeel gewoon om dingen te 'overdrijven' (komt in onze taal ook veelvuldig voor), als je zegt: 'dat was écht een mooie preek, de hele gemeente was onder de indruk', bedoel je dan dat echt ieder lid van de gemeente onder de indruk was? Ik heb al eerder wat texten genoemd waarin het woordje allen ook niet letterlijk gelezen kan worden.
Wat betreft het woordje wereld, dat word in de bijbel op meerdere manieren gebruikt:
1) een zeer grote hoeveelheid (denk aan de keizer, die 'de gehele wereld' liet beschreven
2) een zeer divers publiek (uit alle stammen, volkeren, en naties)
3) de wereld als zijnde planeet
4) de wereld als aanduiding voor hen die uit Adam zijn, soms wereld zelf gepersonifiëerd
5) op zeer enkele plaatsen ook als zijnde alle mensen
En, als je wereld dan toch wil lezen als zijnde allen mensen, verklaar dan deze text maar eens:
2 Cor 5:9 Want God was in Christus de wereld met Zichzelven verzoenende, hun zonden hun niet toerekenende; en heeft het woord der verzoening in ons gelegd. . Als je het daar echt letterlijk wil lezen, zal je dus moeten geloven in een alverzoening, want er staan in die text 3 dingen:
1) God verzoend zich met de wereld
2) in Christus
3) en rekend hun de zonden niet toe
Als de zonden voor iedereen betaald zijn, waarom zou dat overbodig werk zijn? Hoe kunnen wij beoordelen of God ‘overbodig’ werk doet als er genade ‘overblijft’? Dan nemen we de bekende appendix van de blindedarm er maar weer bij.. heeft God door die te maken ook ‘overbodig’ werk gedaan? (heel oneerbiedig gezegd maar niet zo bedoeld!)
Ik ben geen bioloog, maar dat ding zal vast wel eoa functie hebben/gehad hebben. Maar waar ik zeker van ben is dat God niets overbodigs doet, en daar de verworven verzoening alleen bruikbaar is voor mensen, en er tevens een houdbaarheidsdatum aanzit (ergens in openbaringen staat dat de genadetijd op zal zijn), dan kan je niets anders dan daaruit concluderen dat er van die genade overblijft. En dat wil er bij mij niet in...
Nou, maar dan maak je toch gebruik van algemene verzoening? Dan zeg je toch eigenlijk dat Christus wel voor allen die je roept gestorven is. Dus als mensen de Naam van de Heere aanroepen is Christus voor hen gestorven, als ze dat niet doen is Hij niet voor hen gestorven?
Christus is alleen gestorven voor alleen die Hem in een waar geloof aannemen. Er zijn 2 redenen om vrijuit te mogen nodigen:
1) Jezus, en heel de Schrift, doet dat
2) De Schrift is er duidelijk over dat er geen genade tekort zal zijn, dus iedereen die zich met God laat verzoenen,
zal zalig worden
En ik had nog even een algemeen vraagje, als er in Opb 3:20 staat dat jij je deur open moet doen, kun je dan ook de deur dichtlaten?
Als je uitverkoren bent, KAN je niet verloren gaan, dus als je uitverkoren ben, KAN je de deur van je hart niet dichtlaten, wel voor een tijdje, maar niet je hele leven lang. Het calvinisme noemt dat (het openen van je hart) het resultaat van God
onwederstandelijke roeping, dat woordje onwederstandelijk staat erbij om aan te duiden dat mens alleen maar kan gehoorzamen. De reden waarom de mens gehoorzaamd ligt dan ook niet in die mens zelf, maar in het feit dat God hem roept, zonder Gods roeping had hij nooit gevraagt om God (Ik ben gevonden van degenen, die Mij niet zochten; Ik ben openbaar geworden dengenen, die naar Mij niet vraagden)
Ja dat van Calvijn staat ook in 1 Joh 4:10 en een aantal keren in Joh 6. Maar degenen die Hij voor de grondlegging der wereld heeft liefgehad zullen Hem ook daadwerkelijk aanroepen, als je Hem aanroept kun je dat niet uit jezelf, maar dat is uit God (Kol 2:12) (dat bedoelde ik). Als je het zo cru stelt als je nu doet zou dat zoals ik al eerder zei alleen maar lijdelijkheid brengen.
De bijbel stelt dat zelf ook zo cru (zie de Romeinenbrief weer, met dat stukje over Ezau gehaat, Jacob liefgehad). De reden waarom je dat veel calvinisten (en mij ook) zo ziet benadrukken is omdat degene die hebben verzonnen dat God heeft uitverkozen omdat hij wist wie er zalig zouden worden, Arminius en Pelagus waren, en dat JUIST op die zienswijze van de uitverkiezing hun hele leer van de 'vrije wil' gebaseerd is. Dus ja, genoeg reden omdat nogal te benadrukken. Echter daarmee keur ik lijdelijkheid niet goed, alleen iets minder hard zeggen dan dat de bijbel dat doet, om daarmee de lijdelijkheid tegen te gaan vind ik ook een beetje gevaarlijk.
!! Ik bedoelde eigenlijk te zeggen dat bekering een betrekkelijk begrip is. Voor de één moet je van alles meegemaakt hebben, voor de ander is het nooit gebeurd omdat hij van kindsaf geloofd heeft in het Bloed. Maar ik vroeg dus wat jouw verklaring van bekering is. Is dat dat je plotseling zeker weet dat jouw zonden meegekruisigd zijn maar dat je ook in een nieuw leven met Christus op mag staan, of wat is dat nou eigenlijk? Dat begrijp ik niet helemaal.. Maar met jouw uitspraak ben ik het helemaal eens!!
Ik versta onder bekering de vernieuwende daad, gewerkt door God, in een mens, met als resultaat het ware geloof. Iedereen met een waar geloof is dus bekeerd, anders is zijn geloof niet uit God, maar uit zichzelf. Die bekering staat los van de zekerheid van de zaligheid. Hoeveel christenen zijn er niet, die jij en ik als ware gelovigen beschouwen, die niet durven te zeggen dat Christus voor hun is gestorven? Aan de andere kant kent elke ware christen
iets bij bevinding van de zaligheid die in Christus is, het kan dan een maar een klein beetje zijn, iets wat zijzelf niet als bekering zien, maar het is wel uit God. En de reden waarom ze zichzelf niet bij Gods kinderen durven te rekenen? Dat ligt nu juist verscholen in de termen 'zonde- en ellendekennis', iets waar elk waar christen niet omheen kan. Omdat ze zien dat ze, uit zichzelf niets kunnen doen dan zondigen, doet ze zeggen: dat God voor zulk een zondig mens als mij is gestorven, dat is onmogelijk.
Mag je één van Gods eigenschappen loskoppelen van een ander in een bepaalde situatie? Dat begrijp ik namelijk niet. Die mensen zouden inderdaad gaan geloven omdat God hen heeft liefgehad, dat ben ik helemaal met je eens.
Paulus benadrukte dat ten zeerste, omdat de dwaling, later uitgebreid door mensen als Arminius en Pelagus, toen ook al voorkwam. De vraag ligt namelijk wie de eerste stap heeft gezet, de mens of God. Als God de eerste stap heeft gezet, dan heeft Hij eerst de mens liefgehad, en daarna gered. Als de mens de eerste stap zet (al is het dan niet chronologisch), dus dat God de mens verkoos omdat hij wist van die mens dat hij ging geloven, doet af aan Gods almacht, Gods vrije wil, Gods souvereiniteit, etc.
Misschien is er ook een verschil tussen alleen de kruisiging en de opstanding? Sorry dit is zomaar een gedachtengangetje van me.. bijvoorbeeld de Doop beeldt uit dat je met Christus begraven bent, maar niet alle gedoopten worden ook daadwerkelijk behouden, dus niet alle gelovigen staan ook daadwerkelijk op met Christus. Zou je dat ook niet kunnen uitduiden met het sterven en opstaan? (Voor het geval je niet aan kinderdoop doet: Simon de tovenaar uit Hand 8)
Christus heeft de dood in zijn letterlijke zin overwonnen voor de gehele wereld, iedereen zal namelijk opstaan uit de doden (zie openbaringen). Tevens heeft hij de hel overwonnen in de zin dat Zijn kinderen daar niet naartoe hoeven omdat Hij voor hun betaald heeft. Wat je echter bedoelt met je 'gedachtengang' is me niet helemaal duidelijk. Misschien kan je jezelf nader toelichten?
Ez 18:23 ‘Zou Ik enigzins lust hebben aan den dood des goddelozen, spreekt de Heere HEERE; is het niet, als hij zich bekeert van zijn wegen, dat hij leve?’ Deze tekst zie je ongeveer terug in 1 Tim 2:4.
Hiertegenover de ernstige tekst:
Pro 1:23 Keert u tot Mijn bestraffing; ziet, Ik zal Mijn Geest ulieden overvloediglijk uitstorten; Ik zal Mijn woorden u bekend maken.
Pro 1:24 Dewijl Ik geroepen heb, en gijlieden geweigerd hebt; Mijn hand uitgestrekt heb, en er niemand was, die opmerkte;
Pro 1:25 En gij al Mijn raad verworpen, en Mijn bestraffing niet gewild hebt;
Pro 1:26 Zo zal Ik ook in ulieder verderf lachen; Ik zal spotten, wanneer uw vreze komt.
Pro 1:27 Wanneer uw vreze komt gelijk een verwoesting, en uw verderf aankomt als een wervelwind; wanneer u benauwdheid en angst overkomt;
Pro 1:28 Dan zullen zij tot Mij roepen, maar Ik zal niet antwoorden; zij zullen Mij vroeg zoeken, maar zullen Mij niet vinden;