Dat is toch niet nodig. Je kunt de DKO aanpassen door in de tekst zelf in te grijpen, of door een extra document in het statuut op te nemen, waarin wordt aangegeven hoe men de DKO wil lezen.Moderamen schreef:@Luther
(Los van deze zaak en appelprocedure) Op de synode was men er toch wel van overtuigd om de DKO op niet-principiële punten te herzien binnen een niet al te lange termijn. De reden hiervoor was: om zo problemen met de de aardse rechter te ondervangen. Mooi dat het in deze zaak er dan niet om gaat spannen qua DKO, maar die mogelijkheid is er wel zolang er geen aanpassing komt. Kan me daarom wel enigszins vinden in de 'paniekerige' post van Tom.
Maar als je geen antwoord krijgt op brieven, is dat al voldoende reden om naar de classis te gaan, en op dat moment ben je keurig de kerkelijke, interne rechtsprocedure aan het bewandelen.Moderamen schreef:Over de interne rechtsafhandeling zegt Janssen juist dat hij geen kans heeft gehad doordat brieven stelselmatig genegeerd werden. De vraag is of de rechter dan nog steeds oordeelt om (nu nog) de interne rechtsafhandeling in gang te zetten.
DE hoofdvraag blijft, of de rechter zal ingrijpen in het kerkrecht (dat zal hij niet doen, vermoed ik) en of hij onregelmatigheden ontdekt in het toepassen van de eigen regels (in dat geval wordt de zaak terugverwezen naar de kerkenraad en classis om passende maatregelen te nemen).
Wat sowieso al een punt van aandacht is, is het feit dat de kerkenraad van Kruiningen geheime stukken heeft moeten overhandigen aan de rechter, en dat ds. Bredeweg heeft gesproken (moeten spreken?) over een ambtelijk gesprek onder vier ogen. Het bevreemdt mij, dat op dit punt geen gebruik gemaakt is van het ambtelijk verschoningsrecht.