Uitverkiezing in de preek?

ndonselaar
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Met mijn laatste zin wil ik niet beweren dat iemand anders of ik de predestinatie snap, maar wel hoe we die in de prediking gestalte mógen geven.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Refojongere

Bericht door Refojongere »

de verkondiging staat niet onder de beheersing van de predestinatie, maar de predestinatie staat onder de beheersing van de verkondiging.

Als we dit niet snappen, verstaan we ook de predestinatie niet.
Sorry, maar zou je dat voor mij kunnen uitleggen??? De verkiezing wordt toch nergens door beheerst? De prediking is er toch omdat Gods verkiezing er is? De prediking staat toch wel onder beheersing van de uitverkiezing?

Zoals daar staat in DL1:III:
En opdat de mensen tot het geloof worden gebracht, zendt God goedertierenlijk verkondigers van deze zeer blijde boodschap, tot wien Hij wil, en wanneer Hij wil (Ps. 147:19,20 / Hand. 14:16 / Hand. 16:6 en 7)

[Aangepast op 27/9/03 door Refojongere]
ndonselaar
Contacteer:

Sorry, maar zou je dat voor mij kunnen uitleggen??? De verkiezing wordt toch nergens door beheerst? De prediking is er toch omdat Gods verkiezing er is? De prediking staat toch wel onder beheersing van de uitverkiezing?

God volvoert Zijn verkiezing toch alleen door de prediking?

Hoe kan de prediking onder de beheersing staan van de verkiezing? Hoe kun je dan nog het Evangelie prediken?
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
refo

Bericht door refo »

Volgens mij is dat al heel de 20e eeuw in het geding in de verschillende GerGemmen, Donselaar. En in de 21e eeuw gaan we er mee door.
Wachten we af of verwachten we?
ndonselaar
Contacteer:

Zoals daar staat in DL1:III:
En opdat de mensen tot het geloof worden gebracht, zendt God goedertierenlijk verkondigers van deze zeer blijde boodschap, tot wien Hij wil, en wanneer Hij wil (Ps. 147:19,20 / Hand. 14:16 / Hand. 16:6 en 7)

Dit bevestigt mijn stelling RJ. Hier spreken de DL niet van de verkiezing. Als dat zo zou zijn dan zou iedereen die Gods Woord hoort zalig worden. Hier spreken de DL echter van de bijzondere of eerste (Calvijn) verkiezing van de prediking. Dus de predestinatie staat onder de beheersing van de verkondiging.
limosa

Bericht door limosa »

ndonselaar,

Dus de predestinatie staat onder de beheersing van de verkondiging.

Benader je dit nu niet teveel rationeel? Ik denk dat je nu twee onverenigbare zaken in één zin aan elkaar probeert te smeden. Wordt nu in de predestinatie bepaald wie er zalig worden of in de verkondiging? Mij lijkt: in de predestinatie. Je kunt niet spreken van een "beheersen" van de predestinatie door de verkondiging. Het zijn twee verschillende maar wel elkaar invullende grootheden.

Waar wij mensen mee te maken hebben is de verkondiging zoals de DL ook aantonen in het citaat. Want dat is het (gewone) middel dat God gebruikt om degenen die hij in de predestinatie uitverkoren heeft toe te brengen. De uitverkiezing hoeven wij ons niet druk over te maken. Er zullen er zijn die onder de verkondiging geleeft hebben en toch niet geloven/wedergeboren zijn/uitverkoren. En het omgekeerde zal ook best voorkomen. Wij mensen weten helemaal niets van de uitverkiezing.

Daarom zou ik niet willen zeggen dat de predestinatie onder beheersing van wat dan ook staat. Maar de verkondiging ook niet. Met dezelfde barmhartigheid als waarmee God Zijn volk uitverkoren heeft doet Hij, door de verkondiging van Zijn Woord, "deze zeer blijde boodschap" tot ons komen. Beiden (predestinatie en verkondiging) ontspringen aan Gods barmhartigheid en zijn aan elkaar niet ondergeschikt.

Ik zou het meer willen zien in een doel-middel vergelijking. Het doel (dat er een schare die niemand tellen kan zalig wordt) ligt vast in de predestinatie. Maar wij mensen kunnen daar niet in kijken. Wij worden geconfronteerd met de verkondiging, het middel waarmee God Zijn eeuwige raad zal uitvoeren. We mogen er van uitgaan dat er voor degenen die onder die verkondiging verkeren de mogelijkheid bestaat om in de eeuwige zaligheid in te gaan. Want dat is ons meer dan genoeg bekendgemaakt. Wie tot Mij komt zal Ik . . . , Klopt en u zal . . . , Ik heb geen lust in . . . , O alle gij dorstigen . . . Daarom kunnen we zien dat de verkondiging niet onder beheersing van de predestinatie staat.

Wij kunnen het doen met de verkondiging. En straks zal wel blijken (of niet als we het ook dan niet mogen zien) dat allen die in de predestinatie werden aangewezen ook werkelijk zalig worden. Want er zal er geen één toch nog verloren gaan. En er zal er geen één zalig worden die niet in de predestinatie uitverkoren was.

limosa
limosa

Bericht door limosa »

En straks zal wel blijken (of niet als we het ook dan niet mogen zien) dat allen die in de predestinatie werden aangewezen ook werkelijk zalig worden. Want er zal er geen één toch nog verloren gaan. En er zal er geen één zalig worden die niet in de predestinatie uitverkoren was.

Mmm, ik denk dat we dat niet zullen zien. Want het is op dat moment natuurlijk niet meer relevant. Het is "logisch" geworden . . .
Plaats reactie