Mee eens, Refojongere.Oorspronkelijk gepost door Refojongere
We hoeven geen volle zekerheid des geloofs te eisen. We hoeven ook geen verzekerd geloof te eisen. We hoeven geen volmaakt geloof te eisen. We behoeven alleen maar te vragen aan die catechisanten: Heb je de Heere Jezus nu liefgekregen? Wil je de smalle weg verkiezen en de wereld verzaken en achter Jezus aan te gaan?
En dan mogen ze best belijdenis doen hoor. De Heere Jezus staat immers centraal bij de belijdenisdienst, niet de mens, niet hun geloof, niet hun keuze, maar de Heere Jezus wordt beleden en verhoogd. En dan kan het best zo zijn dat ze niet hardop kunnen getuigen van hun bekering of uur van wedergeboorte en dat ze erom bidden om die verzekering te verkrijgen, die openbaring van Jezus Christus aan het hart. Dan is zien ook voor het gevoel hebben!
Bij belijdenis doen gaat het erom, dat je eerlijk antwoord geeft op de vragen.
En ook bij een pril geloof:
"Ik geloof, kom mijn ongeloof te hulp", kun je eerlijk ja zeggen.
Pim,
Inderdaad wordt er in de Hervormde Kerk vaak een ander (Hervormd) formulier gebruikt.
Maar ik heb geen belijdenis gedaan van de Hervormde Kerk, maar van het geloof.
Het was weliswaar in een Hervormd gebouw, maar het had ook in een GerGem dienst gekunt.
Het lijkt me helemaal niet goed dat je belijdenis doet van slechts één deel van de ware Kerk.
Je belijdt toch in gemeenschap met de kerk der vaderen.