Beroepingswerk discussie [2]

Moderamen

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door Moderamen »

Lastig. Al kan je ook denken: andere kleinere gemeenten hebben toch wel eens een derde dienst. Oosterend heeft dat nooit aangezien predikanten die bijv. in Den Helder preken niet op zondag de veerboot willen nemen. Voor de classis Amsterdam is dit ook wel erg fijn.
Het is inderdaad wel opvallend. Overigens: in de GG zijn er niet veel arme gemeenten die beroepen. De meeste gemeenten die beroepen hebben bijzonder veel geld opgepot waar ze toch wel een flink aantal jaar een predikant van zouden kunnen onderhouden, al is de pastorie dan een twee-onder-een-kap en het traktement iets lager. Vergeet ook niet dat voor een gedeelte menselijke voorkeuren gewoon een rol spelen in het beroepingswerk.
DDD

Bericht door DDD »

Dat laatste lijkt mij de belangrijkste bijdrage. Het zou goed zijn als de salarissen van predikanten openbaar waren.
Moderamen

Bericht door Moderamen »

Als je het salaris van je eigen predikant wil weten kan je dat gewoon opvragen bij je kerkenraad hoor...
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

GGBeroopingswerk schreef:Er zijn in de GG verschillende kleine gemeenten. De gemeente Oosterend heeft geld, en daar stuurt God een dominee naartoe. De meeste andere kleine gemeenten hebben niet zoveel geld. En die hebben de hoop dat God heb een dominee stuurt schijnbaar al lang en breed opgegeven. Ze beroepen nooit.
Dat brengt mij tot de vraag: Waarom geeft God alleen rijke kleine gemeenten een dominee, en arme kleine gemeenten niet?
Ik weet ook niet precies te vertellen waar de scheidslijn ligt, maar ik weet wel dat er een eigen verantwoordelijkheid is als gemeente.

Als je geen idee hebt hoe je ooit een dominee zou kunnen onderhouden, is het gewoon niet verstandig te beroepen.

Wel mag je natuurlijk bidden om uitkomst, want de Heere kan wonderen doen zodat ook het financiële probleem opgelost wordt, en je mag ook naar wegen zoeken om het financieel dragelijker te maken (meer vrije zondagen bijvoorbeeld).

Dan krijg ik natuurlijk direct de vraag: mag je dan alleen beroepen als je een paar ton op de bank hebt staan? Ik begrijp die vraag, maar dan kom ik dus terug op mijn openingszin: ik weet niet precies waar de grens ligt.
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

In onze gemeenten zijn we gewend dat de dominee alleen maar dominee is. In veel andere landen heeft de predikant er een baan bij. Misschien is het voor kleine gemeenten een uitkomst om op die wijze een predikant te kunnen beroepen. In Hervormde gemeenten word er ook regelmatig een beroep uitgebracht, voor bijvoorbeeld 8/12, of 10/12.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
refo

Bericht door refo »

eilander schreef:
GGBeroopingswerk schreef:Er zijn in de GG verschillende kleine gemeenten. De gemeente Oosterend heeft geld, en daar stuurt God een dominee naartoe. De meeste andere kleine gemeenten hebben niet zoveel geld. En die hebben de hoop dat God heb een dominee stuurt schijnbaar al lang en breed opgegeven. Ze beroepen nooit.
Dat brengt mij tot de vraag: Waarom geeft God alleen rijke kleine gemeenten een dominee, en arme kleine gemeenten niet?
Ik weet ook niet precies te vertellen waar de scheidslijn ligt, maar ik weet wel dat er een eigen verantwoordelijkheid is als gemeente.

Als je geen idee hebt hoe je ooit een dominee zou kunnen onderhouden, is het gewoon niet verstandig te beroepen.

Wel mag je natuurlijk bidden om uitkomst, want de Heere kan wonderen doen zodat ook het financiële probleem opgelost wordt, en je mag ook naar wegen zoeken om het financieel dragelijker te maken (meer vrije zondagen bijvoorbeeld).

Dan krijg ik natuurlijk direct de vraag: mag je dan alleen beroepen als je een paar ton op de bank hebt staan? Ik begrijp die vraag, maar dan kom ik dus terug op mijn openingszin: ik weet niet precies waar de grens ligt.
Er zijn natuurlijk veel meer oplossingen te bedenken. Traktementen omlaag. Een dorsende os mag je niet muilbanden, maar vetmesten is ook weer niet nodig. Grote gemeenten houden zo geld over voor een fonds 'traktementssteun kleine gemeenten'.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

refo schreef: Er zijn natuurlijk veel meer oplossingen te bedenken. Traktementen omlaag. Een dorsende os mag je niet muilbanden, maar vetmesten is ook weer niet nodig. Grote gemeenten houden zo geld over voor een fonds 'traktementssteun kleine gemeenten'.
In de situatie waar lokale gemeenten autonoom zijn, bepaalt men ook ter plaatse wat de predikant gaat verdienen. En als er dan een rijk gemeentelid is die het traktement uit eigen zak aanvult, tja...
~~Soli Deo Gloria~~
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Precies, je hoeft toch geen fulltime een predikant te beroepen?!
Onze ds heeft een beroep voor 6/12 gekregen.
Inmiddels is het 9/12 en het word ws fulltime
Het salaris van een predikant word op de gemeenteavond gedeeld, net zoals alle andere kosten en onkosten.
Dmv een compleet financieel overzicht van wat er inkomt wat er uitgaat enz.
Dat hoort toch zo?
Je moet als gewoon gemeentelid toch weten hoe de zaken er voor staan!?
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Orchidee schreef:Precies, je hoeft toch geen fulltime een predikant te beroepen?!
Onze ds heeft een beroep voor 6/12 gekregen.
Inmiddels is het 9/12 en het word ws fulltimeAfbeelding
Dat is inderdaad ook een oplossing.
Orchidee schreef:Het salaris van een predikant word op de gemeenteavond gedeeld, net zoals alle andere kosten en onkosten.
Dmv een compleet financieel overzicht van wat er inkomt wat er uitgaat enz.
Dat hoort toch zo?
Je moet als gewoon gemeentelid toch weten hoe de zaken er voor staan!?
Ja. Hoe gedetailleerd dat zou moeten, daar kun je nog wel over van mening verschillen. Overigens is in de PKN het salaris van de predikant gewoon bekend, maar centraal geregeld. Dus het is niet 1-op-1 af te lezen uit het financieel overzicht dat verstrekt wordt.
GGBeroopingswerk

Bericht door GGBeroopingswerk »

Of je beroept een vrijgezel, kinderloos echtpaar of een AOW-er.

Die hebben minder nodig.
Ouddorp

Bericht door Ouddorp »

Vrijgezelle dominees zijn er niet zo veel. Ik ken er maar eentje in ons kerkverband.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Ouddorp schreef:Vrijgezelle dominees zijn er niet zo veel. Ik ken er maar eentje in ons kerkverband.
Toen de dominee van DIA nog vrijgezel was, zag je een hele reeks huwbare jongedames die al z'n doordeweekse preekbeurten afliepen. Was altijd wel een vermakelijk gezicht. ;)
~~Soli Deo Gloria~~
DDD

Bericht door DDD »

GGBeroopingswerk schreef:Of je beroept een vrijgezel, kinderloos echtpaar of een AOW-er.

Die hebben minder nodig.
Waarom zou een vrijgezel minder nodig hebben? Die moet voor alle kosten alleen opdraaien. Zijn vrouw werkt niet, ook niet in de huishouding, dus hij heeft veel hulp óf veel tijd nodig. Een kinderloos echtpaar is voordelig uit, als het puur om materiele zaken gaat, inderdaad.

Maar ik zie niet in waarom een predikant voor precies hetzelfde werk meer geld zou moeten krijgen omdat hij acht kinderen heeft. Ik vind dat in ieder geval niet logisch. Maar dat is misschien individualistisch.
Reiziger

Bericht door Reiziger »

Misschien omdat die vrijgezelle predikant geen negen mensen hoeft te onderhouden?
DDD

Bericht door DDD »

Ik vind dat echt geen goede reden. Ik zou wel eens willen weten in welke omstandigheden iemand meer salaris krijgt omdat hij een groot gezin heeft. Maar daar zou dan nog iets voor te zeggen zijn. Maar dat iemand die getrouwd is, een hoger salaris krijgt, lijkt me echt onbegrijpelijk. Daar kun je toch weinig argumenten voor aanvoeren, vermoed ik.
Gesloten