Geloofsbelijdenis

Gerrie

Bericht door Gerrie »

Oorspronkelijk gepost door Refojongere
We hoeven geen volle zekerheid des geloofs te eisen. We hoeven ook geen verzekerd geloof te eisen. We hoeven geen volmaakt geloof te eisen. We behoeven alleen maar te vragen aan die catechisanten: Heb je de Heere Jezus nu liefgekregen? Wil je de smalle weg verkiezen en de wereld verzaken en achter Jezus aan te gaan?

En dan mogen ze best belijdenis doen hoor. De Heere Jezus staat immers centraal bij de belijdenisdienst, niet de mens, niet hun geloof, niet hun keuze, maar de Heere Jezus wordt beleden en verhoogd. En dan kan het best zo zijn dat ze niet hardop kunnen getuigen van hun bekering of uur van wedergeboorte en dat ze erom bidden om die verzekering te verkrijgen, die openbaring van Jezus Christus aan het hart. Dan is zien ook voor het gevoel hebben!
Mee eens, Refojongere.

Bij belijdenis doen gaat het erom, dat je eerlijk antwoord geeft op de vragen.
En ook bij een pril geloof:
"Ik geloof, kom mijn ongeloof te hulp", kun je eerlijk ja zeggen.

Pim,

Inderdaad wordt er in de Hervormde Kerk vaak een ander (Hervormd) formulier gebruikt.

Maar ik heb geen belijdenis gedaan van de Hervormde Kerk, maar van het geloof.
Het was weliswaar in een Hervormd gebouw, maar het had ook in een GerGem dienst gekunt.

Het lijkt me helemaal niet goed dat je belijdenis doet van slechts één deel van de ware Kerk.

Je belijdt toch in gemeenschap met de kerk der vaderen.
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Doe je belijdenis van de waarheid, van je geloof, van je bekering, van je kerk? Waar doe je nu belijdenis van?

Volgens mij stem je met een gelovig hart Gods waarheid zoals die in de Ned. Herv. Kerk wordt geleerd toe. Je belooft trouw aan God en aan Zijn kerk, dat doe je.
En ook zij die nog strijden om in te gaan mogen belijdenis doen, daarbij smekend om de toepassing van die waarheid aan het hart, dat je mag geloven: Ook voor mij, want over de Heilige Geest kunnen we niet beschikken, Die is soeverein. Daarom moeten we ook zeer veel bidden om bekeerd te worden.
Refojongere

Ik wil alleen zeggen: Sluit die Godzoekers niet uit, sluit die zuchters om genade niet uit, die nog in een bekommerde staat leven.

[Aangepast op 6/4/04 door Refojongere]
Refojongere

Denk je dat die zuchters om genade en die Godzoekers de Heere Jezus Christus niet hoogachten en dat ze er naar uitzien of Hij ook in hun hart eens geopenbaard zou worden? Is dat geen eenzijdig Godswerk dan? Ze hebben de Heere Jezus zeker wel lief, kunnen alleen niet met vrijmoedigheid getuigen dat ze een waar geloof bezitten, het zou toch eens eigen werk kunnen zijn. Ja, in Gods kerk zijn meer bekommerden dan verzekerden.
Refojongere

"We lijken weer op een oude discussie terecht te komen over de tijdsspanne tussen levendmaking, geloof in Christus en rechtvaardiging."

Nee hoor, dat is geen discussie, anders zouden we buiten de Drie Formulieren treden. De discussie, het feit zou ik willen zeggen, is dat Gods volk zich niet alles tegelijk bewust wordt en hijgt naar de verzekering en bevestiging van het zwakke geloof.
Refojongere

Geestelijk leven = geloof = wedergeboorte = gerechtvaardigd enz.

"Onbewust geloof in Christus lijkt mij niet mogelijk."

Nee, ik spreek dan ook niet over onbewust en bewust geloven. Maar over zwak geloof dat de zekerheid dat hij / zij een kind van God is mist. En een bevestigd geloof dat overtuigd is van zijn zaak en het mag uitroepen dat hij is verlost.
Gerrie

Bericht door Gerrie »

Oorspronkelijk gepost door Refojongere
Ik wil alleen zeggen: Sluit die Godzoekers niet uit, sluit die zuchters om genade niet uit, die nog in een bekommerde staat leven.
Belijdenisvraag nr. 3 is speciaal voor hen.
Daarop kunnen ze ja zeggen, lijkt mij.

En als ze ook nog in Jezus Christus, de enige Zaligmaker hun leven zoeken (vraag 2),

dan mogen ze toch belijdenis doen.

En belijdenis doen van de Ned. herv. Kerk?
Er was toen bij ons in de groep een meisje, die zei: ik wil gaan trouwen en mijn vriend is Christelijke gereformeerd.
Daarom heb ik moeite met een "hervormd" formulier.
Daarom is er door de kerkeraad, in overleg met ons gekozen voor dit formulier.
Het is al een oud formulier, wat in sommige oude psalmboekjes nog wel te vinden is.
En ik vind het mooier, dan het Hervormde formulier.

Kan een GerGemmer ook eens de belijdenisvragen van zijn/haar kerkverband plaatsen?
AV

Bericht door AV »

Hallo,

Ik lees hier van een aantal mensen die net als ik er van overtuigd zijn dat je bekeerd moet zijn om belijdenis van je geloof af te kunnen leggen.

Ik zit nu met een probleem en wil graag weten hoe mensen die net als ik over de belijdenis denken hier mee omgaan.

Mijn vriend en ik hebben trouwplannen. Nu blijkt dat het bij ons in de kerk (Ger. gem.) verplicht is om belijdenis te doen voor het trouwen, of direct het jaar nadat je getrouwd bent.
Het komt er bij ons in de kerk op neer dat, wanneer je geen belijdenis wilt doen, je niet in de kerk kunt trouwen.

Graag zou ik wat reacties horen van mensen die ook met dit probleem te maken hebben gehad of er binnenkort mee te maken krijgen, hoe ze dit aanpakken.
Het is voor ons namelijk een groot probleem.

Heb ik nog een ander vraagje.
Ik las van een aantal mensen dat ze wel vinden dat je bekeerd moet zijn om belijdenis van je geloof af te kunnen leggen, maar dat de kinderdoop wel mag (ookal ben je als ouders zijnde onbekeerd). Hoe zien die mensen dit? Immers, wanneer je geen belijdenis hebt afgelegd mag je ook je kinderen niet dopen.
jacob

Bericht door jacob »

Als je vind dat je bekeerd moet zijn om belijdenis te doen, wat op zich niet raar is hoor, kan je ook niet onbekeerd het ja woord geven.

Het is huwelijk is namelijk net zo goed onmogelijk zonder God als belijdenis doen, je kind dopen etc.

Lees de vragen bij het huwelijksformulier en de vragen van Voetsius.
Plaats reactie