Het klopt dat onze ecologische voetstap voor een ieder te groot is, maar vliegen schijnt met stip op 1 te staan qua vervuiling. Daarom probeer ik dat met voeding zoveel mogelijk te voorkomen en eet daarom alleen seizoensgroente, gaan nooit vliegen, gaan naar het werk met openbaarvervoer of werken thuis en doen veel op de fiets. Gas gebruiken wij ook nietMara schreef:merel schreef: Idem met de aardappelen. Hoe kan je nu eeOp zondag wil ik niet altijd kool spruitjes of witlof op tafel zetten.merel schreef:Dat komt ook omdat wij vooral seizoensgroente eten en ik geen snijbonen in januari eet.
Er komen weinig andere groenten in de winter uit Nederland.
Ik zie in de winter sperzie- en snijboontjes als een "luxe groente" die we dan weleens op zondag bij een kippetje of varkenshaasje of biefstukje eten.
Wij eten helemaal geen tropisch fruit, alleen af en toe een banaantje voor het sporten, dus dat heft elkaar dan mooi op.
Mensen die dit zeggen crossen vaak dagelijks rond in een auto en boeken een vliegreis (of twee). Ik denk dat we ons allemaal schuldig maken aan een te grote ecologische voetafdruk.merel schreef:Ik heb daqar in het kader van rentmeesterschap over de aarde ook wat moeite mee.
De kleding die je draagt komt van ver, de benzine die je in de auto gooit, het gas komt uit Rusland heb ik begrepen, want Groningen raakt op.

In de winter eten wij inderdaad veel kolen, peulvruchten, stoofschotels, en winterspelen. Ook op zondag kan je zo eindeloos variëren. Zomergroente, (sla, sperziebonen, andijvie, spinazie etcetera. ) eet ik alleen als het de tijd ervoor is.
Vandaag gekookte prei gegeten met kip uit de oven. Morgen rode kool met zelfgemaakte appelmoes en sukadelappen. Overmorgen maak ik een vegetarische chili. Zondag erwtensoep en maandag koolraapjes.