Afscheid en intrede

johannes123

Re: Afscheid en intrede

Bericht door johannes123 »

Ad Anker schreef:In Randburg kun je gewoon in het Nederlands preken. Da's makkelijker. Wordt Randburg veel bezocht? Ik heb er geen idee van.
Ik denk het wel, onze dominee is er vorig jaar ook voor twee weken geweest, pas geleden is er ook een dominee uit de Ger Gem. geweest om de gemeente daar te dienen.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Ds. A. Schreuder nam afscheid van Rijssen-Zuid

RIJSSEN - Vanavond nam ds. A. Schreuder, na bijna zestien jaren, afscheid van de Gereformeerde Gemeente van Rijssen-Zuid.
Al ben ik nu lid in Noord, toch is het een moment dat er voor de gereformeerde gemeenten van Rijssen veel veranderd. Dat voel ik wel. De gemeenten zijn dan wel sinds 2000 gesplitst, maar daar wordt in de praktijk niet zo veel van gemerkt. Ik geloof ook dat dit één voelen bij velen is gebleven na de splitsing. Zo zijn de verenigingen enz. niet gesplitst en ook de Bijbellezingen zijn nog gezamenlijk. Ik zal een korte weergave geven van wat ds. Schreuder in zijn voorwoord sprak. Soms kan ik dat niet woordelijk omdat ik niet de gave heb om snel mee te schrijven. Toch heb ik wat punten op papier gezet.

Veel lief en leed in vreugde en verdriet. We mochten vele kaarten en brieven ontvangen,
Er waren vele dingen waar ik niet meer aan toe ben gekomen. We hebben u gediend met het Woord van God.
Het Woord is gezaaid is ook gezegend.
We nemen vanavond afscheid. Het doet me veel. Maar als de Heere het hart neigt is dan is volgen niet moeilijk. Maar dat wil niet zeggen dat scheiden geen pijn doet. Ik laat hier veel achter. Ik heb mijn vrouw hier begraven.
Straks is de pastorie hier leeg. Toch is het maar een huis van steen. De dierbaarste stenen zijn kostbaarder dan die stenen.
Vergeet dat niet, kinderen, al gaat dan jullie vader weg.
Ik moet verhuizen, maar mijn vrouw hoeft nooit meer te verhuizen.
Broeders kerkenraad, ik heb jullie al wel bedankt, maar nu wil ik het nog eens in het openbaar doen.
Koster, koren, ambtsdragers, we gaan afscheid nemen, maar we blijven wel in de classis.
Burgemeester, fijn dat u er ook bent. Er is altijd een goede band geweest.
De medebroeders van Noord en West. Wij verschillen alle drie veel, maar we mogen toch op hetzelfde aambeeld slaan.
We denken ook aan broeder Karels, die nu met ons mee luistert.
Wat is er veel gebeurt in de pastorie aan de Karel Doormanstraat. Toen ik hier kwam had ik nog geen kleinkinderen. Lieve kleinkinderen, we denken ook aan jullie oma. De Heere had meer recht op haar dan jullie opa. Vraag of je die God leert kennen.
De scholen en de broeders uit de andere kerken, de broeders kerkenraad van Noord en West. We hebben in uw midden ons thuis gevoeld.
Toen ik in Rijssen kwam was de gemeente net gesplitst, maar broeder van Dieren we mochten gezamenlijk optrekken. Hartelijk dank voor de oprechte liefde, ook bij de ziekte en het overlijden van mijn vrouw.
Ook broeder van Laar werd hartelijk bedankt.

Ds. had als tekst voor deze afscheidsdienst 1 Petrus 1:19, waar staat:
En wij hebben het profetische Woord, dat zeer vast is, en gij doet wel, dat gij daarop acht hebt, als op een licht schijnende in een duistere plaats, totdat de dag aanlichte en de Morgenster opga in uw harten.

Ds. noemde als thema:
HET BESCHREVEN WOORD
en stond stil bij drie punten:
a. Een waardevaste Schat
b. die moet onderzocht worden
c. en brengt door de Geest bij Christus

Na de preek werd ds. Schreuder hartelijk toegesproken door ds. van Dieren namens de plaatselijke Gereformeerde Gemeenten en de classis. Dan door Burgemeester Arco Hofland van Rijssen-Holten, en tenslotte door ouderling H. Nijsink. De laatste liet de scheidende predikant toezingen uit Psalm 131 vers 4 en Psalm 121 vers 4.

Ds. eindigde met een dankwoord en legde toen voor de laatste maal als herder en leraar de zegen op de gemeente.
Na de dienst was er nog gelegenheid tot het drinken van een kopje koffie en ds. de hand te schudden.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
huisman

Bericht door huisman »

-DIA- schreef:Ds. A. Schreuder nam afscheid van Rijssen-Zuid

RIJSSEN - Vanavond nam ds. A. Schreuder, na bijna zestien jaren, afscheid van de Gereformeerde Gemeente van Rijssen-Zuid.
Al ben ik nu lid in Noord, toch is het een moment dat er voor de gereformeerde gemeenten van Rijssen veel veranderd. Dat voel ik wel. De gemeenten zijn dan wel sinds 2000 gesplitst, maar daar wordt in de praktijk niet zo veel van gemerkt. Ik geloof ook dat dit één voelen bij velen is gebleven na de splitsing. Zo zijn de verenigingen enz. niet gesplitst en ook de Bijbellezingen zijn nog gezamenlijk. Ik zal een korte weergave geven van wat ds. Schreuder in zijn voorwoord sprak. Soms kan ik dat niet woordelijk omdat ik niet de gave heb om snel mee te schrijven. Toch heb ik wat punten op papier gezet.

Veel lief en leed in vreugde en verdriet. We mochten vele kaarten en brieven ontvangen,
Er waren vele dingen waar ik niet meer aan toe ben gekomen. We hebben u gediend met het Woord van God.
Het Woord is gezaaid is ook gezegend.
We nemen vanavond afscheid. Het doet me veel. Maar als de Heere het hart neigt is dan is volgen niet moeilijk. Maar dat wil niet zeggen dat scheiden geen pijn doet. Ik laat hier veel achter. Ik heb mijn vrouw hier begraven.
Straks is de pastorie hier leeg. Toch is het maar een huis van steen. De dierbaarste stenen zijn kostbaarder dan die stenen.
Vergeet dat niet, kinderen, al gaat dan jullie vader weg.
Ik moet verhuizen, maar mijn vrouw hoeft nooit meer te verhuizen.
Broeders kerkenraad, ik heb jullie al wel bedankt, maar nu wil ik het nog eens in het openbaar doen.
Koster, koren, ambtsdragers, we gaan afscheid nemen, maar we blijven wel in de classis.
Burgemeester, fijn dat u er ook bent. Er is altijd een goede band geweest.
De medebroeders van Noord en West. Wij verschillen alle drie veel, maar we mogen toch op hetzelfde aambeeld slaan.
We denken ook aan broeder Karels, die nu met ons mee luistert.
Wat is er veel gebeurt in de pastorie aan de Karel Doormanstraat. Toen ik hier kwam had ik nog geen kleinkinderen. Lieve kleinkinderen, we denken ook aan jullie oma. De Heere had meer recht op haar dan jullie opa. Vraag of je die God leert kennen.
De scholen en de broeders uit de andere kerken, de broeders kerkenraad van Noord en West. We hebben in uw midden ons thuis gevoeld.
Toen ik in Rijssen kwam was de gemeente net gesplitst, maar broeder van Dieren we mochten gezamenlijk optrekken. Hartelijk dank voor de oprechte liefde, ook bij de ziekte en het overlijden van mijn vrouw.
Ook broeder van Laar werd hartelijk bedankt.

Ds. had als tekst voor deze afscheidsdienst 1 Petrus 1:19, waar staat:
En wij hebben het profetische Woord, dat zeer vast is, en gij doet wel, dat gij daarop acht hebt, als op een licht schijnende in een duistere plaats, totdat de dag aanlichte en de Morgenster opga in uw harten.

Ds. noemde als thema:
HET BESCHREVEN WOORD
en stond stil bij drie punten:
a. Een waardevaste Schat
b. die moet onderzocht worden
c. en brengt door de Geest bij Christus

Na de preek werd ds. Schreuder hartelijk toegesproken door ds. van Dieren namens de plaatselijke Gereformeerde Gemeenten en de classis. Dan door Burgemeester Arco Hofland van Rijssen-Holten, en tenslotte door ouderling H. Nijsink. De laatste liet de scheidende predikant toezingen uit Psalm 131 vers 4 en Psalm 121 vers 4.

Ds. eindigde met een dankwoord en legde toen voor de laatste maal als herder en leraar de zegen op de gemeente.
Na de dienst was er nog gelegenheid tot het drinken van een kopje koffie en ds. de hand te schudden.
Erg mooie samenvatting DIA. Het raakte mij op één of andere manier.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Het RD is een stukje zakelijker.... afstandelijker...

Ds. Schreuder neemt afscheid van gg Rijssen-Zuid

Afbeelding
Ds. A. Schreuder heeft woensdagavond afscheid genomen van de gereformeerde gemeente (gg) Rijssen-Zuid. Hij diende de gemeente sinds februari 2001.

De scheidende predikant bediende het Woord uit 2 Petrus 1:19: „En wij hebben het profetische Woord, dat zeer vast is, en gij doet wel dat gij daarop acht hebt, als op een licht schijnende in een duistere plaats, totdat de dag aanlichte en de Morgenster opga in uw harten.”

Na de dienst werd ds. Schreuder toegesproken door ds. C. A. van Dieren namens de plaatselijke gereformeerde gemeenten en de classis Rijssen en door burgemeester A. C. Hofland namens de burgerlijke gemeente. Tot slot sprak ouderling H. Nijsink namens de kerkenraad en gemeente. De gemeente zong de vertrekkende predikant Psalm 131:4 en Psalm 121:4 toe.

Vervolgens sprak ds. Schreuder een dankwoord uit.

De predikant vertrekt naar Beekbergen, waar hij op 18 januari intrede doet.
claus

Bericht door claus »

Inmiddels zijn we gekomen tot 16 januari 2017, ietsje over de helft van de maand januari. Is nu nog steeds niets bekend over wanneer ds. G.M. de Leeuw afscheid zal preken in Opheusden? Wie weet daar iets meer van?
refo

Bericht door refo »

claus schreef:Inmiddels zijn we gekomen tot 16 januari 2017, ietsje over de helft van de maand januari. Is nu nog steeds niets bekend over wanneer ds. G.M. de Leeuw afscheid zal preken in Opheusden? Wie weet daar iets meer van?
De mensen die het aanbelangt zullen wel op tijd op de hoogte gesteld worden of al zijn.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

claus schreef:Inmiddels zijn we gekomen tot 16 januari 2017, ietsje over de helft van de maand januari. Is nu nog steeds niets bekend over wanneer ds. G.M. de Leeuw afscheid zal preken in Opheusden? Wie weet daar iets meer van?
Tjonge, heb je daar nou nog steeds geen bericht over gehad?
~~Soli Deo Gloria~~
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

1 febr. 2017
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Volgens mij is de intrededienst van ds. Schreuder hier live te volgen...?

In de Grote Kerk te Apeldoorn, de Lookerk?
https://www.kerkomroep.nl/#kerk.php?mp=11414
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Ik zie dat de bevestigingsdienst door ds. van Dieren van vanmiddag is ook nog is te beluisteren.
mulder

Bericht door mulder »

Het gebeurt niet zo vaak dat de bevestigingsdienst zoveel langer duurt dan de ernavolgende installatiedienst
manuitzeist

Bericht door manuitzeist »

Ik luister naar de middagdienst. De inhoud van de dienst is niets mis mee, maar waarom hoort bij een conservatieve toon ook nog de stijl en spreektoon van voor de Tweede Wereldoorlog? Je kunt toch prima je boodschap vertellen op een normale spreektoon, of maak ik nu een rare opmerking?
Refiosi

Bericht door Refiosi »

manuitzeist schreef:Ik luister naar de middagdienst. De inhoud van de dienst is niets mis mee, maar waarom hoort bij een conservatieve toon ook nog de stijl en spreektoon van voor de Tweede Wereldoorlog? Je kunt toch prima je boodschap vertellen op een normale spreektoon, of maak ik nu een rare opmerking?
Je zegt het zelf al.
ejvl

Bericht door ejvl »

manuitzeist schreef:Ik luister naar de middagdienst. De inhoud van de dienst is niets mis mee, maar waarom hoort bij een conservatieve toon ook nog de stijl en spreektoon van voor de Tweede Wereldoorlog? Je kunt toch prima je boodschap vertellen op een normale spreektoon, of maak ik nu een rare opmerking?
Het is een bepaalde stijl, een gewoonte, zonder enige functionaliteit. Net als het overvloedige gebruik van een vibrerende stem. Maar niet teveel gewicht aan hangen, of er aan storen.
De Tuinier (GG) heeft er een keer iets over geschreven.
http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/243 ... preektoon/
CvdW

Bericht door CvdW »

Wellicht moet er wat (meer) aandacht komen voor een stukje retroriek (positieve zin).
Is echtgenote niet de eerst aangewezen persoon om tegen haar man te zeggen dat hij op de preekstoel hetzelfde moet spreken als onder de spreekstoel.
Gesloten