Wat u nu zegt, meen ik, had ik ook al gezegd op de opmerking van DGG... Of niet?CvdW schreef:Als men altijd maar ongerust blijft, en nooit zekerheid kent, dan klopt er iets in het geestelijke niet, hoeveel oudvaders en hoeveel men (verstandelijk) van de 'oude zuivere leer' dan ook kent... Vergeet toch alstublieft niet dat, hoewel de oudvaders ons gouden schatten hebben achtergelaten, er ook nu nog door álle predikanten van uw kerkverband een zuivere leer verkondigd wordt, door ieder op zijn eigen manier. De één preekt meer vanuit de Wet en de ander meer vanuit het Evangelie, maar toch zijn zij allen dienstknechten Gods en als we kritiek hebben op of het een voorwerpelijke prediking is, of als men kritiek heeft op het feit dat de bevinding gemist, wordt, dan moet men eerst en alleen naar zichzelf kijken, of men zelf de bevinding niet mist, want Gods Woord zegt in Zachería 2 vers 8: Want zo zegt de HEERE der heirscharen: Naar de heerlijkheid over u, heeft Hij mij gezonden tot die heidenen, die ulieden beroofd hebben; want die ulieden aanraakt, die raakt Zijn oogappel aan. (einde citaat)
Gods Woord en oudvaders leren juist de zekerheid van het geloof. Heden ten dage wordt de onzekerheid van het gevoel gepredikt.
Wanneer er een predikant is (ook al is het er maar één) die leert dat Zacharias en Elizabeth (rechtvaardig voor God) Christus niet kennen dan is er iets grondigs mis met de leer.
Verder verwijs ik graag naar Openbaring 22:18,19
Daarin ben ik het dus wel met u eens. Toch zou iets voorzichtiger willen zijn. Toen Filippus van onder de vijgenboom werd geroepen, kende hij toen Christus? En Johannes getuigt, hoewel al levend gemaakt van 's moeders lijf aan: Ik kende Hem niet... Zo zouden veel meer voorbeelden te noemen zijn. Het blijft waar: Buiten Jezus is geen leven, maar begint het met het kennen van Jezus? Ik dacht het niet.
Een ander gevaar is om op een gevoel te drijven, en (heimelijk) hopen en denken, wat God begonnen is zal Hij ook voleinden. En dan zo gerust voortleven, dat kan ook niet.