Het is wel zo dat mensen veel mondiger zijn geworden, dat komt ook door alle informatie die direct beschikbaar is.-DIA- schreef:Ik meen (hoor het ook) dat kerkenraden het lastig en moeilijk wordt gemaakt door kritische mensen. Men mag kritisch zijn, maar laat het dan opbouwend zijn, en zo nodig terechtwijzend. Mensen van nu onderwerpen zich niet meer zo aan degenen die over hen gesteld zijn. Zinnen als: "Ik vind..." en "naar mijn mening" of "ik zie het toch anders" schijnen veel vaker voor te komen, en men ergert zich aan de leer (soms denigrerend genoemd 'regeltjes van de gereformeerde gemeenten'). Ik moet helaas uit de praktijk spreken.
Als je als kerkenraad goed de standpunten kunt verdedigen die zijn innemen, is er meestal weinig aan de hand. Enkele drammers uitgezonderd.
Als je als kerkenraad echter iets ten stelligste afkeurt als zonde, en als argument geeft: "we zijn het altijd zo gewend", zonder bijbelse onderbouwing (soms is deze er ook gewoon niet), is het logisch dat mensen kritisch zijn.