Ik wil een paar dingen opmerken:Refiosi schreef:Heb je de catechismusverklaring van ds. Verhagen weleens gelezen? Ik kan je verklappen dat jij je daar niet bij thuis zou voelen.Eveline de Pater schreef:...Ik denk ook dat veel GG-predikanten in lijn preken met dr. Steenblok en niet in lijn met ds. Verhagen. Ik hoop dat het boek van ds. Harinck de visie van ds. Verhagen weer helder voor het voetlicht brengt als zijnde de Bijbelse visie.
Het is opvallend dat je ds. Procee in één adem noemt met ds. Harinck. In feite is de theologie van ds. Harinck de Chri. Gereformeerde verbondstheologie (althans in de uitwerking, in naam heeft ds. Harinck het over twee verbonden). Overigens zegt ds. Harinck dingen die in nogal schril contrast staan met de theologische visie van ds. Kersten. Erg jammer dat hij zich zo meent te moeten profileren. Alsof er al niet verwarring genoeg is!Ds. Harinck beantwoordde afgelopen zaterdag een vraag op Refoweb en daarin zegt hij het volgende:Vooral de laatste zin is toch wel een hele duidelijke stellingname van ds. Harinck. Het is mijns inziens een voorbode van wat hij in zijn boek gaat schrijven. Ik zie naar zijn boek uit omdat ik hoop dat zo duidelijk wordt wat de Bijbelse lijn van aanbod van genade en beloftenprediking is. Het vorig jaar verschenen boek van ds. Procee over de doop was op dit punt heel duidelijk en mijns inziens Bijbels. Wat evenwichtig!Ds. C. Harinck schreef:In de Herv. kerk is onder de zogeheten ‘bonders’ altijd de lijn van Calvijn aangehouden. Hij leerde dat alle gedoopten met God in een verbond staan en hun de beloften toekomen, maar dat in de praktijk zichtbaar wordt dat er twee soorten verbondskinderen zijn. Kinderen die zich bekeren en geloven en kinderen die dit niet doen. Denk aan Jakob en Ezau, ranken die vrucht dragen en ranken die geen vrucht dragen. De laatste mening leeft ook in de Ger. Gemeente. Echter helaas met weglating dat al de gedoopten Gods beloften toekomen.
Het is triest dat deze man zo ver losgekomen is van zijn wortels. Volgens hem heeft het reformatorisch onderwijs een verkeerd beeld van kinderen en zouden ze niet moeten zeggen dat ze bekeerd moeten worden. Want ze zijn toch verbondskinderen! Hoe droevig! Precies de reden waarom ds. Kersten geen leraar meer kon zijn én de ontstaansreden van het reformatorisch onderwijs. De nuances die Dijkgraaf aanbrengt, worden - als hij zijn zin zou krijgen - over 10 jaar niet meer gehoord.Het artikel van dr. Henk Dijkgraaf in het RD van gisteren ging ook een beetje in die richting. Hij geeft mijns inziens een hele terechte analyse van het beeld van veel mensen van God hebben: http://www.rd.nl/opinie/alleen-verbonds ... -1.1363592.
Vooral dit citaat:Kinderen ervaren God niet als betrouwbaar, omdat hun geleerd wordt dat ze er niet van uit kunnen gaan dat de beloften van God ook op hen van toepassing zijn. De vraag of het heil ook voor hen bedoeld is, blijft voor hen onbeantwoordbaar.
1) Nee, ik heb de catechismusverklaring van ds. Verhagen niet gelezen, maar weet vanuit het boek van dr. Golverdingen en de preken van hem, die ik wel gehoord heb, dat hij niets moest hebben van het beperken van de beloften tot de uitverkorenen. Ik verwacht dat zijn catechismusverklaring niet ineens heel anders zal zijn. Maar misschien lees je het bet een bepaalde bril, dat zou ook nog kunnen.
2) Wat betreft ds. Procee: hij is een CGK'er, maar hij leert de twee verbonden. In het door mij aangehaalde boek baseert hij zijn verbondsvisie mede op de dogmatiek van ds. Kersten. Ds. Procee spreekt over tweeërlei kinderen van het verbond. Zijn boek is een uitwerking van proefschrift in Canada over verbond, doop en beloften. Zeer lezenswaardig. Het feit dat je alle CGK'ers over één kam lijkt te willen scheren, toont wat mij betreft aan dat je de CGK niet echt kent en laat staan ds. Procee recht doet.
3) Ik ga toch een lans breken voor dr. Henk Dijkgraaf en ds. Harinck. Beide mannen (en zeker van ds. Harinck is dat bekend) zijn bezorgd over sommige theologische uitspattingen, die de toets van Gods Woord niet kunnen doorstaan. Ze voelen een liefde voor de GG en willen hun verband bewaren (en terugbrengen) bij Gods Woord. Het heeft dus niets met profileren te maken en ik vind het jammer dat je deze mannen zo wegzet. Volgens mij lees jij dingen in het artikel van Dijkgraaf, die hij niet zegt.
Twee vragen voor jou:
1) Heb je het boek van ds. Procee gelezen?
2) Ken je de boeken van ds. Harinck?