Heilige Geest

Plaats reactie
Madtice
Berichten: 1070
Lid geworden op: 06 sep 2002, 10:24

Heilige Geest

Bericht door Madtice »

Ik heb maar één vraag: hoe ziet de Gereformeerde gemeenschap de Heilige Geest en de werken/vruchten van de Heilige Geest?

Deze vraag uitgewerkt is dus
- Hoe ziet de Gereformeerde Gemeente de Heilige Geest functioneren binnen de gemeente?
- Hoe ziet de Gereformeerde Gemeente de Heilige Geest functioneren binnen het leven van de individuele christen?

Dit zijn geen kritische vragen, maar open vragen ;)

[Aangepast op 11/3/03 door Refojongere]
Kikker

Bericht door Kikker »

Ik kan je helaas geen antwoord geven want ik ben de Gereformeerde Gemeente niet. Nee ik ben benieuwd naar het antwoord.

Kwaak
kridje
Berichten: 1193
Lid geworden op: 07 mar 2002, 22:59
Locatie: Moerkapelle
Contacteer:

Bericht door kridje »

Ik zal proberen een poging te doen!

Het werk van de Heilige Geest leeft zeker ook onder de GG. Al spreek men zich er niet zo snel over uit. Het is ook per predikant verschillend. Al krijg denk ik wel de Heilige Geest minder aandacht dan God de Vader en God de Zoon. Dit kom denk ik door de 'meer' zichtbare van God en Christus.
Al erkennen we wel heel sterk dat zonder de Heilige Geest een mens niet wordt bekeerd! De Heilige Geest is onmisbaar!

Wat zijn de ervaringen van andere?
Robert
Berichten: 1424
Lid geworden op: 28 nov 2002, 10:29
Locatie: Delft

Bericht door Robert »

Wordt de Heilige Geest ook als 'levensheiliger' gezien in de GG?
Als dat zo is, hoe wordt daar praktisch mee omgesprongen?
Carpe Diem tamen Memento Mori
Mart01
Berichten: 160
Lid geworden op: 17 mar 2003, 10:13

Bericht door Mart01 »

Ik kan Kridje niet helemaal volgen. Het werk vn de HG is volgens mij zo nadrukkelijk aanwezig in het uiteenzetten van de ervaringen van de kinderen van God dat het verborgen karakter van de werking van de HG wel eens verdwijnt. (maar nu ben ik weer kritisch) Concreet ingaand op de vraag is binnen de GG de HG de toepasser van het heil. En worden de bevindingen van de kinderen van God, gewerkt door de HG uitvoerig behandeld, opdat mensen zich er in zouden herkennen en van de oprechtheid van hun geloof verzekerd zijn. (of dat daadwerkelijk als zodanig functioneert, is altijd maar weer de vraag,. maar nu ben ik wéér kritisch :! )

Kortom het werk van de HG is nadrukkelijk aanwezig!

Groet,

Martijn
Madtice
Berichten: 1070
Lid geworden op: 06 sep 2002, 10:24

Bericht door Madtice »

En hoe past de refo de Heilige Geest zoals Hij door Jezus beloofd is bij Zijn hemelvaart toe in zijn eigen leven? Of te wel: hoe betrek jij als gereformeerde de Heilige Geest binnen je eigen dagelijkse en geloofsleven?
limosa

Bericht door limosa »

hoe ziet de Gereformeerde gemeenschap de Heilige Geest en de werken/vruchten van de Heilige Geest?

Dit is natuurlijk een belangrijke vraag die dan ook in onze belijdenisgeschriften uitvoerig beantwoord is.

Zie bijvoorbeeld de Dordtse Leerregels:
5-11. Ondertussen getuigt de Schrift dat de gelovigen in dit leven tegen onderscheiden twijfelingen des vleses strijden, en in zware aanvechting gesteld zijnde, dit volle betrouwen des geloofs en deze zekerheid der volharding niet altijd gevoelen. Maar God, de Vader aller vertroosting, laat hen boven hetgeen zij vermogen niet verzocht worden, maar geeft met de verzoeking ook de uitkomst (1 Kor. 10:13); en wekt in hen de verzekerdheid der volharding door den Heiligen Geest wederom op.

En zo zijn er nog talloze andere artikelen te vinden.
Plaats reactie