Beroepingswerk discussie [2]

CvdW

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door CvdW »

GG Hendrik Ido Ambacht beriep 6x per jaar in 2014 en 2015.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

CvdW schreef:GG Hendrik Ido Ambacht beriep 6x per jaar in 2014 en 2015.
Dat is best veel ja, voor een gemeente met een eigen predikant.
CvdW

Bericht door CvdW »

Ik ben mis met de jaren, moet zijn 2004 en 2005.
DGG
Verbannen

Bericht door DGG »

Er zijn inderdaad uitzonderingen. De gemeente van Rijssen-Zuid bracht in 1997, 1999 en 2000 6 keer en in 1998 8 keer een beroep uit.
(Op)recht(heid) moet zegevieren!

Te allen tijd moet er inhoudelijk een reactie gegeven worden op de tekst die in de post wordt weergegeven. Mensen die niet (inhoudelijk) reageren of rond de vraag en/of opmerking heendraaien, wíllen de (reactie in de) post nooit en te nimmer begrijpen!
-DIA-

Bericht door -DIA- »

DGG schreef:Er zijn inderdaad uitzonderingen. De gemeente van Rijssen-Zuid bracht in 1997, 1999 en 2000 6 keer en in 1998 8 keer een beroep uit.
Dat was de langste vacante periode van Rijssen ooit. Toen was er nog één gemeente met één kerkenraad.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
DGG
Verbannen

Bericht door DGG »

-DIA- schreef:
DGG schreef:Er zijn inderdaad uitzonderingen. De gemeente van Rijssen-Zuid bracht in 1997, 1999 en 2000 6 keer en in 1998 8 keer een beroep uit.
Dat was de langste vacante periode van Rijssen ooit. Toen was er nog één gemeente met één kerkenraad.
Rijssen-Noord bestond toch ook al? Dus er waren dan toch wel twee gemeenten/kerken (met één kerkenraad)?
(Op)recht(heid) moet zegevieren!

Te allen tijd moet er inhoudelijk een reactie gegeven worden op de tekst die in de post wordt weergegeven. Mensen die niet (inhoudelijk) reageren of rond de vraag en/of opmerking heendraaien, wíllen de (reactie in de) post nooit en te nimmer begrijpen!
-DIA-

Bericht door -DIA- »

DGG schreef:
-DIA- schreef:
Rijssen-Noord bestond toch ook al? Dus er waren dan toch wel twee gemeenten/kerken (met één kerkenraad)?
Rijssen-Noord is de moederkerk, daar kwam (wegens plaatsgebrek) in 1969 (meen ik) de Zuiderkerk bij, en rond de eeuwwisseling werd Rijssen-West geïnstrueerd (weer omdat beide kerken de mensen niet konden bergen). De gemeenten vormden tot 2000 één gemeente, met één kerkenraad.
Vóór de Zuiderkerk er was hadden we al een poosje 2 dominees in Noord. Dat was uniek in de Gereformeerde Gemeenten. Helaas moest niet zo lang na de komst van ds. Bregman ds. Van Haaren een beroep aannemen naar Amersfoort. Daarna is er niet meer beroepen (voor zover ik weet) voor een 2e predikant totdat de Zuiderkerk werd geopend. West heeft niet zo langt deel uitgemaakt van de éne gemeente, want (zoals ik al zei) zijn de gemeenten in 2000 om praktische redenen gesplist, en kregen we ineens 3 zelfstandige gemeenten. Overigens fungeren in de praktijk de drie gemeenten vaak nog wel als één gemeente. Zo zijn de verenigingen niet gesplitst, en we hebbn gezamenlijke Bijbellezingen. In de praktijk merk je nauwelijks dat de gemeenten verzelfstandigd zijn, alleen dan nu in het beroepen van een predikant en het verkiezen van ambtsdragers.
Curatorium

Bericht door Curatorium »

-DIA- schreef:Zo zijn de verenigingen niet gesplitst, en we hebbn gezamenlijke Bijbellezingen. In de praktijk merk je nauwelijks dat de gemeenten verzelfstandigd zijn, alleen dan nu in het beroepen van een predikant en het verkiezen van ambtsdragers.
Ik zie op de site dat er 4 jeugdverenigingen zijn (-12, +12, +16, +19) voor de +- 6500 leden. Dan komen er wel een paar vragen bij mij op: is er zo weinig jeugd in de gemeenten? Of is het onderling weer opgedeeld? Of; zitten ze daar met 100 kinderen op een avond?
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Curatorium schreef:
-DIA- schreef:Zo zijn de verenigingen niet gesplitst, en we hebbn gezamenlijke Bijbellezingen. In de praktijk merk je nauwelijks dat de gemeenten verzelfstandigd zijn, alleen dan nu in het beroepen van een predikant en het verkiezen van ambtsdragers.
Ik zie op de site dat er 4 jeugdverenigingen zijn (-12, +12, +16, +19) voor de +- 6500 leden. Dan komen er wel een paar vragen bij mij op: is er zo weinig jeugd in de gemeenten? Of is het onderling weer opgedeeld? Of; zitten ze daar met 100 kinderen op een avond?
Er is niet zo weinig jeugd, maar velen (van nature wij allen) vinden de ´wereld´ boeiender dan het verenigingswerk. Ik denk dat dit ook landelijk wel speelt, in de ene gemeente meer dan de andere. Naast jeugdverenigingen is er ook een volwassenvereniging waarvan ik al jarenlang lid ben.
johannes123

Bericht door johannes123 »

Wat mij bijzonder opvalt is het feit dat de Ger. Gem. van Uddel na het vertrek van ds Mouw geen beroepen uitbrengt. Weet iemand de rede hiervan? De gemeente is niet klein o.i.d.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

johannes123 schreef:Wat mij bijzonder opvalt is het feit dat de Ger. Gem. van Uddel na het vertrek van ds Mouw geen beroepen uitbrengt. Weet iemand de rede hiervan? De gemeente is niet klein o.i.d.
Voor de hand ligt toch:
Het is een vrij kleine gemeente.
En wellicht vindt de kerkenraad het nog niet zo nodig.
Er zijn ook niet veel predikanten die 'de kleur' van ds. Mouw hebben, dat kan ook meespelen.
Orchidee

Bericht door Orchidee »

De verhouding was 30 jaar geleden ook al laag.
De jeugdvereniging waar ik op zat ging uit van een gemeente met 2000 leden en er zaten max 30 jongeren op.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Reiziger

Bericht door Reiziger »

-DIA- schreef:
johannes123 schreef:Wat mij bijzonder opvalt is het feit dat de Ger. Gem. van Uddel na het vertrek van ds Mouw geen beroepen uitbrengt. Weet iemand de rede hiervan? De gemeente is niet klein o.i.d.
Voor de hand ligt toch:
Er zijn ook niet veel predikanten die 'de kleur' van ds. Mouw hebben, dat kan ook meespelen.
Beetje vreemd.
Met ruim 500 (doop)leden zou dat makkelijk moeten kunnen.
Verder kan ik genoeg predikanten bedenken die de 'kleur' van ds. Mouw hebben en in de gemeente Uddel passen.
Maar goed, de kerkenraad zal ongetwijfeld een goede reden hebben.
GGBeroopingswerk

Bericht door GGBeroopingswerk »

Forummer schreef:
-DIA- schreef:
Voor de hand ligt toch:
Beetje vreemd.
Met ruim 500 (doop)leden zou dat makkelijk moeten kunnen.
Verder kan ik genoeg predikanten bedenken die de 'kleur' van ds. Mouw hebben en in de gemeente Uddel passen.
Maar goed, de kerkenraad zal ongetwijfeld een goede reden hebben.
Ze wachten op de beroepbaarstelling van student Mouw.
Tom

Bericht door Tom »

Ds. B. van der Heiden gaat op 31 jan. met emeritaat. Alblasserdam heeft na het afscheid minder vaak leesdienst vergeleken met de situatie dat men nog een predikant had. Soms kan je net zo goed vacant zijn blijkbaar.
Gesloten