ejvl schreef:Mara schreef:
maar de vraag was, moet je die naar binnenhalen met dezelfde tierelantijnen en oppervlakkigheden waarmee de wereld de kerstdagen opleukt?
Als de kerstnachtdienst zou worden ingevuld met een eenvoudige meditatie/toegankelijke preek e.e.a. omringd door een paar kerstliederen, zeg ik volmondig JA en kom zeker ook.
Maar de protestantse diensten waar ik de uitnodigingen van kreeg, zijn ronduit rooms. Wat erger is, oppervlakkig en bezijden de ware kerstboodschap.
Dat ligt eraan wat je onder tierelantijnen en oppervlakkigheden verstaat. Als er een kaars brand, een koor zingt, een orkest speelt, heb ik daar geen moeite mee, mits het wel samengaat met de evangelieverkondiging en niet blijft hangen op de buitenkant.
Maar jij, en anderen, hebben al eens eerder gezegd dat dit zelden samengaat

De fout zit hem dan echter niet in de tierelantijnen, maar ik de verkondiger.
Voorbeeldje:? Willekeurig gekozen uit een eerdere dienst:
In een donkere wereld komt iets van God aan het Licht.
Het woord is vlees geworden, lazen we bij Lucas in het kerstevangelie.
God is in de war, Hij denkt dat hij Pieter is, of Annelies of jou, misschien denkt God wel dat hij Kermit de kikker is. Wie weet.
God is bedelaar.
God is zwerver.
God is topsporter.
God is een Marokkaanse jongere.
God is ook een arme depressieve vrouw.
En Jezus van Nazareth is het geheim van het Woord dat vlees werd.
Zijn geboorte is het feest van het licht zelf.
In deze onzekere tijden, ons pessimisme over 2014 volgens de krant van vanmorgen, in deze onzekere tijden moeten we sterk zijn.
We moeten ons niet in een oorlog laten lokken.
We moeten ons niet door terrorisme laten meesleuren in onverdraagzaamheid.
Onze Redder is de liefde die van God komt, genoemd Jahweh of Allah of Iets.
God is in de war
ejvl, als ik bij zo'n verkondiging "toevallig" terecht was gekomen, dan was ik stante pede opgestapt, als ik dit zou horen.
Of ik moet de strekking ervan niet begrijpen.
En een soortgelijke liturgie staat er ook in die brochures die ik hier kreeg.
De fout zit m inderdaad niet in de tierelantijnen, die kunnen er ook niets aan doen.
Maar het heeft niets, maar dan ook niets met het kerstevangelie te maken!