Is het niet juist een mogelijkheid om wat rustiger in het ambt te groeien?Jan Vogel schreef:Ik keek eerst ook op van deze actie. Een late actie van Veenendaal Pniel, een grote gemeente.
Ds. Klomp gaat in D.V. januari met emeritaat. De kerkenraad is daarom bezig met het zoeken van een opvolger.
Twee weken geleden heeft kand. Mulder gepreekt in Veenendaal. Als een gemeente niet vacant is, dan is de kans kleiner dat studenten en kandidaten komen preken. Zij preken veel meer in vacante gemeenten, omdat daar de 'preekvoorzienings-nood' groter is.
Het gebeurt vaker dat er wederzijds een 'klik' is en dat er dan snel gehandeld wordt.
Kandidaat Mulder heeft nog een week om te beslissen. Deze komende week zal het hem duidelijk worden of de weg gaat naar een van de kleine gemeentes of de grote gemeente -die last-minute- een beroep op hem uit gaat brengen (of niet, en dan wordt het voor hem ook duidelijk). Ik wens kandidaat Mulder sterkte en de nabijheid van de Heere toe, in het nemen van de beslissing.
De gemeente Veenendaal (Pniël) heeft zo'n 1200 leden, als jonge kandidaat sta je er niet alleen voor: er staat een ervaren predikant naast je. Verder preek je er afwisselend, dat betekent dat je gemiddeld één preek per week moet maken. Lijkt me voor een kandidaat ook ontlastend.
In die zin is een kleinere gemeente misschien wel veel zwaarder: kleinere kerkenraad om op terug te vallen, hoger verwachtingspatroon dan in een grote gemeente, 8 vrije zondagen dus zo'n 90 nieuwe preken per jaar, etc.