Wat doen we vandaag?

emigrant
Verbannen

Re: Wat doen we vandaag ? [9]

Bericht door emigrant »

Ja die mars ik heb het idee dat die buiten christelijk Nederland weinig het nieuws heeft gehaald. Ik denk dat zoiets zijn doel voorbij schiet als het alleen "onder ons" blijft.
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
huisman

Bericht door huisman »

emigrant schreef:Ja die mars ik heb het idee dat die buiten christelijk Nederland weinig het nieuws heeft gehaald. Ik denk dat zoiets zijn doel voorbij schiet als het alleen "onder ons" blijft.
Ik hoop volgend jaar ook mee te lopen. Dit schiet zijn doel niet voorbij maar laat zien dat een deel van onze bevolking het doden van ongeboren leven afschuwelijk vind.
Dat het de seculiere nieuwsberichten niet haalt is vanwege vijandschap van de wereld.

Ik ben dankbaarheid verschuldigd aan alle mensen die vandaag hebben meegelopen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
helma

Bericht door helma »

Simco (en Annet) vertelden hun verhaal tijdens de bijeenkomst. Zij
Ieten bijna 30 jaar gelden twee keer een abortus doen. Ze vertelden wat dat met hen deed, en hoe ze vergeving kochten ontvangen. Simco is nu hulpverlener voor mannen bij Schreeuw om Leven. Lees dit bijzondere verhaal van Schreeuw om Leven n.a.v hun getuigenis:
Bijzondere ontmoeting van Simco (getuigenis op de Mars van twee abortussen) en Annet na de Mars op weg naar huis met mensen van de Pro choice betoging.

"Na de mars voor het leven liepen we richting de trein maar deze was net vertrokken. We besloten om even op te warmen en een kopje thee te drinken in de ‘huiskamer van het station’. Ik had mijn ‘Life’ sticker nog op mijn jas en werd opgemerkt door een man en een vrouw. Zij kwamen even later heel ongedwongen naar ons toe en vroegen of wij mee hadden gelopen met de mars voor leven. Toen wij dit bevestigden vroegen ze wat onze beweegredenen waren, want zo zeiden ze, wij zijn namelijk van de ‘pro-choice’ beweging die een tegengeluid heeft gegeven (later bleek dat de vrouw zelfs een initiatiefneemster was). Ze gaven direct toe dat de mars toch wel een indrukwekkende stoet van mensen was, waarbij sommige vriendelijk naar hun zwaaiden, enkele afkeurend naar het hoofd wezen en ook nog iemand naar het groepje toe was gekomen (was een journalist die meeliep...). We nodigden hun uit om met ons een kopje thee te drinken. Uiteindelijk hebben we een uur lang met hun mogen spreken. Ze waren echt geïnteresseerd, stelden open vragen en luisterden aandachtig naar wat wij zeiden. Er was geen discussie, we konden ingaan op allerlei vragen die ze hadden m.b.t. eigen keuze, vrijheid, het ongeboren leven enz. We konden onbevangen onze eigen getuigenis geven met wedervragen zoals: wat is vrije keuze als je niet weet wat de gevolgen van een keuze zijn? 
Er kwam meer en meer begrip. Ik vroeg naar hun namen en hun hun leeftijd: hij was 36, zij 27. Ik zei spontaan: jullie hadden onze kinderen kunnen zijn. Aan het eind bedankten ze ons voor het gesprek.
Het was heel bijzonder om te zien dat we zoveel konden vertellen en ook nog het Evangelie mochten delen en dat dit hun zo raakten. God zij dank, wij geloven echt dat het hun zienswijze heeft veranderd. Het was een bekroning op de middag".
Desiree

Bericht door Desiree »

De Heilige Geest in jullie.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry

-DIA-

Bericht door -DIA- »

Toch komen wat vragen naar boven, als ik denk aan een Mars voor het leven.
Kan iemand dat begrijpen?

Ik las het RD-commentaar, en daar miste ik ook wel een aspect.

Op de voorpagina zie ik
OPKOMST BIJ MARS VOOR HET LEVEN HAD VEEL GROTER KUNNEN ZIJN

Dan in het commentaar zelf.
Er wordt een en ander gezegd. O.a. dat men wel weet dat CU en SGP tegen abortus zijn.
Het is geen nieuws meer. Tja, als Geert W. nu meegelopen zou hebben, dan zouden de
cameraploegen zich ongetwijfeld verdrongen hebben.

Ik geloof dat er toch een belangrijk aspect in de mist is verdwenen.
Christenen, zeker reformatorische christenen, gaan niet snel de straat op.
De macht van het getal heeft bij ons nooit betekenis gehad om indruk te maken op
de buitenwereld.

Enkele punten die ik zou willen noemen:
a. Het past niet in de reformatorische traditie
b. Belangrijker is dat het 'actievoeren' via de Vakbeweging --> EO --> nu terecht lijkt te komen bij
orthodoxe christenen.
c. Vroeger hadden we bezinningssamenkomsten. Gebedssamenkomsten, Boetedagen, en die
hielpen niet. Vraag: Hoe kwam dat toch?
d. Is daarom de binnenkamer (het gebed) maar op de achtergrond geraakt? In heel het Commentaar
lees ik geen woord over de kracht van het gebed van een rechtvaardige. Past dat niet meer in deze
tijd? Moet de buitenwereld zo nodig alles ZIEN?
Ik denk dat men veel meer zou ZIEN als ieder zou even naar Gods Wet.
Dan zou het wel een veracht hoopje zijn. Maar toch lijkt me deze weg uitnemender dan het belangrijkste
maar te verzwijgen en alleen op de grootheid van het Getal en het Zichtbare af te gaan.
Het gebed eens rechtvaardigen vermag veel. Meer dan alle actie die indruk en aandacht moeten geven.
Denk ik toch?

Laten we ook bedenken: Het mag toch duidelijk zijn: God heeft een twist met Nederland.
Het staat er veel ernstiger voor als we wel denken. Hoe ernstiger de tijd wordt, hoe meer we
eraan gewend raken als er opgemerkt wordt dat Gods oordelen laag over Nederland, Europa en
de wereld hangen.
En als er eens een verdwaalde prediker het in zijn hoofd haalt om met de Biddag en de Dankdag
een boete- en oordeelsprediking te houden, dan is het, zo merk je ook wel, ook weer niet goed.
Dat is immers veel te zwaar? We moeten toch op de Dankdag danken?

Zouden de oordelen dan niet meer af te bidden zijn? Ik denk dat we daar wel eens meer voor mochten
vrezen. Maar het grote punt is: we vrezen niet, en raken gewend aan wat er om ons heen gebeurt.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Curatorium

Bericht door Curatorium »

-DIA- schreef:Het gebed eens rechtvaardigen vermag veel. Meer dan alle actie die indruk en aandacht moeten geven.
Denk ik toch?
Nogmaals, net als bij de kaarsjes: het is bid en werkt. Niet bidden en daarna passief afwachten om vervolgens te klagen hoe slecht Nederland er voor staat.
-DIA- schreef:Dat is immers veel te zwaar? We moeten toch op de Dankdag danken?
Waar is de dankdag volgens jouw voor bedoeld dan?
-DIA- schreef: Zouden de oordelen dan niet meer af te bidden zijn? Ik denk dat we daar wel eens meer voor mochten
vrezen. Maar het grote punt is: we vrezen niet, en raken gewend aan wat er om ons heen gebeurt.
Wat wil je nou zeggen? De mensen die meeliepen in de Mars zijn blijkbaar niet gewend aan wat er om ons heen gebeurt.
helma

Bericht door helma »

-DIA-

Bericht door -DIA- »

Ds. Sonneveld zegt heel veel goeds. Toch kan wat actievoeren niet met hem mee.
Misschien is een jongere generatie intussen wel zover, want alles schuift.
Zie ook de opmerking hierboven.
helma

Bericht door helma »

Is het actievoeren? Het is eigenlijk een lange begrafenisstoet, voor 30.000 vermoorde kinderen per jaar in ons land.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

helma schreef:Is het actievoeren? Het is eigenlijk een lange begrafenisstoet, voor 30.000 vermoorde kinderen per jaar in ons land.
`
Het is een actie ja, evenals een gebed en verootmoediging in de binnenkamer.
Er onderscheid: Een actie als genoemd kunnen we maken.
Gebed moet geschonken worden, want dat is er van en uit onszelf niet. Althans een Gode welbehagelijk gebed.
Zie Heidelberger Catechismus over het gebed. Een gebed kan ook toegesloten worden, afgesneden.
Actie als boven genoemd was nooit een middel dat wij hanteerden, maar dit is uit de evangelische beweging overgenomen. Denk ook aan de acties van Schreeuw om leven. Op zich een voortreffelijke zaak, daar niet
van.
Desiree

Bericht door Desiree »

Ik vond het commentaar ook niet zo geweldig. Je moet mensen niet dwingen... het gaat er om dat je iets met je hart mag doen. Dat gaat niet buiten het gebed om, daar begint het mee. En dan vraag je of je er op de een of andere manier handen en voeten aan mag geven. De een voelt zich verbonden en geroepen om in spijkerbroek in Amsterdam koffie te schenken en de ander is veel bezig voor Ethiopië, Jemen, Syrië. Nou ja, ga zo maar door.

Maar abortus is zo onzichtbaar maar ook zo in en intriest en dat het zichtbaar wordt door een mars, dat is denk ik misschien wel goed. En als je dan leest van Helma en dat gesprek, zo eenvoudig eigenlijk, dan weet je niet wat het nog uit mag werken.

Maar goed, het is wel goed om elkaar tot nadenken te zetten hoe dan ook.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,

Matthew Henry

helma

Bericht door helma »

Dat gesprek was niet met mij....
Desiree

Bericht door Desiree »

Sorry, jouw citaat.

Matthew Henry

Desiree

Bericht door Desiree »

Ik heb niet zo veel tijd meer voor het forum... dus dan lees je te snel en dan krijg je dit soort fouten.

Feitelijk moet je niet reageren...

Matthew Henry

helma

Bericht door helma »

Geeft niet hoor, maar ik wilde niet dat je dacht ik dat goede gesprek had gevoerd ;-)
Plaats reactie