GGBeroopingswerk schreef:
In Romeinen 9 gaat het over Gods verborgen wil, terwijl ik spreek over Gods geopenbaarde wil. Gods verborgen wil is een realiteit, maar mag geen uitgangspunt zijn voor de prediking. Wat er in de DL staat, is in overeenstemming met wat ik over Gods wil heb gezegd. Lees vooral de dikgedrukte citaten (ze gaan over iedereen!) en pas op met het trekken van lijnen vanuit Romeinen 9 naar het aanbod van genade. Wij moeten Gods geopenbaarde wil verkondigen en niet Gods verborgen wil. Als wij verloren gaan is dat omdat wij God rijke nodiging in de wind hebben geslagen en niet omdat God ons niet zalig wilde maken. Lees de DL hierboven goed!
Je zegt: "als God wil dat iedereen zalig wordt, wordt iedereen zalig." Dit is een levensgevaarlijke uitspraak. Dit zei Steenblok exact hetzelfde (op grond van zijn logisch denken) en daartegen ageerde Verhagen. Gods eensluidende wil heeft 2 kanten, zo zegt de Schrift.
Matthéüs 23:37
Jeruzalem, Jeruzalem! gij, die de profeten doodt, en stenigt, die tot u gezonden zijn! hoe menigmaal heb Ik uw kinderen willen bijeenvergaderen, gelijkerwijs een hen haar kiekens bijeenvergadert onder de vleugels; en gijlieden hebt niet gewild.
Dat is, gij hebt zulks altijd gezocht te verhinderen, zie vers 13, en nochtans heeft Christus huns ondanks al de Zijnen uit hen vergaderd, Jes. 1:8. Rom. 9:29.
God wil dat iedere gedoopte zalig wordt.
De gedoopten willen niet.
Desondanks breekt God de onwil van de Zijnen.
Ten eerste, waar lezen we in de Schrift dat de uitverkiezing niet gepredikt mag worden? Dat wouden de arminianen ook... Niet dat we van de uitverkiezing uit gaan, maar de uitverkiezing heeft wel degelijk plaats in de prediking. Zonder uitverkiezing zou onze zaligheid helemaal onmogelijk zijn.
Waarom vinden we dan telkens weer in de Schrift de uitverkiezing? Zoals dit: "2 Kor 2:15 Want wij zijn Gode een goede reuk van Christus, in degenen, die zalig worden, en in degenen, die verloren gaan;"
16 Dezen wel een reuk des doods ten dode; maar genen een reuk des levens ten leven. En wie is tot deze dingen bekwaam?
17 Want wij dragen niet, gelijk velen, het Woord Gods te koop, maar als uit oprechtheid, maar als uit God, in de tegenwoordigheid Gods, spreken wij het in Christus.
Zoals Jesaja preekt, het hart van het volk vet te maken, zodat ze zich niet zullen bekeren? Zoals Christus zellf in Zijn omwandeling, dat Hij niet gekomen is om rechtvaardigen te bekeren, maar zondaren. Zoals Hij zegt, dat Hij niet bid voor allen, maar alleen voor die Hem van de Vader gegeven zijn. enz, enz, enz...
Maar dat neemt des mensen's verantwoordelijkheid niet weg. Wij zijn verantwoordelijk om acht te geven op Gods Woord, en ons te bekeren. Kunnen we dat? Nooit en te nimmer. Maar God werkt in ons hart het willen en het werken, door Zijn Woord.
Ten andere, door Gods geopenbaarde wil tegen Gods verborgen wil tegen over elkaar te zetten, doe je hetzelfde wat Arminius ook deed. Lees hierover even het boek van de Boer, Duplex Amor Dei.
http://www.tua.nl/index.php?item=artike ... rtikelID=5
Lees ook over dit onderwerp eens Luthers boek over de gebonden wil, kan zo gauw niet op de nederlandse titel komen, maar in het engels, The Bondage of the Wil.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.