Volgens mij heeft de eerdere studie van ds. Golverdingen aangetoond dat je redenering onjuist is. Ik denk dat je dan even eenzijdig formuleert als je eerder Eveline hebt verweten. Ds. Kok had vanwege zijn prediking niet geschorst mogen worden. Er had destijds zorgvuldiger geluisterd én gesproken moeten worden (ook door ds. Kok overigens).Ad Anker schreef:Is er wel een lijn? Als we in het kader van deze topic kijken dan is de lijn ds. R. Kok niet de lijn van de GG. Hij is er immers uitgezet.
De lijn van dr. Steenblok is wel de lijn van de GG. Hij is van zijn docentschap ontheven terwijl de wens er wel was 'dat hij voor de gemeenten behouden bleef'. Dat de GGiN de breuk later bestempelde als zijnde vanwege de leer doet daar niets aan af. Ik hoor in de GG over het algemeen preken in de lijn van dr. Steenblok.
Verder zit ik in hetzelfde kerkverband als jij, maar hoor ik over het algemeen geen preken in de lijn van dr. Steenblok. Tenminste, als ik er even van uitga dat je het "eigene" daarvan bedoelt, ik denk dan aan de beloften en het aanbod van genade. Daarmee ontken ik natuurlijk niet dat jij die prediking wel hoort (ik ken onze kerk wel een beetje), maar eenvoudig dat er verschillen zijn.
Volgens mij moeten we de 'lijnen' vooral niet zo tegen elkaar uit willen spelen. Ik denk dat dát nu juist de waarde is van beide studies van ds. Golverdingen. We hoeven niet te doen alsof er geen inhoudelijk verschil is. Maar tegelijk zou voor beide lijnen ruimte moeten zijn in de gereformeerde gemeenten. En vooral een open gesprek daarover. Helaas ontbreekt dat vaak nog steeds en wordt ook nog steeds op een tegenstelling aangestuurd. Hoezeer ik persoonlijk ook een voorstander ben van het aanbod van genade, zoals je weet, volgens mij is zo'n tegenstelling niet nodig.