Kosmos = wereld

jacob

Bericht door jacob »

Beste alverzoeners,

Ik snap jullie niet hoor. Als God werkelijk wilde dat iedereen zalig zou worden dan zou dat gewoon gebeuren.

De praktijk bewijst dat er een verkiezing is. Dus teksten moeten ook niet worden uitgelegd met een alverzoening als achtergrond.
Robert
Berichten: 1424
Lid geworden op: 28 nov 2002, 10:29
Locatie: Delft

Bericht door Robert »

Nu even de oogkleppen af en herlezen.

Alverzoening betekent dat iedereen door het bloed van Christus verzoend is.
Dat is niet het geval, alleen zij die gedoopt zijn en geloofd hebben zullen zalig worden. (dus door verzoening)

Je simpele 'als God het wil dan.......' redenering impliceerd dat God het niet wil, en dat God dus niet goed is.

Het spijt me dat de keuze niet zo simpel is, en er gekozen kan worden uit "totale uitverkiezing" enerzijds en "totale eigen verantwoordelijkheid" anderzijds.

Het is beide.
Dus wordt je opgeroepen om God te volgen, en weten we direct dat we alleen door God's Geest daar gehoor aan kunnen geven.

maar nu zul je me wel weer remonstrants gaan noemen, want voor sommige mensen is het simpeler om direct met hokjes te komen dan eens concreet na te denken.

[Aangepast op 20/6/03 door Admin]
Carpe Diem tamen Memento Mori
PeterB

Bericht door PeterB »

dus als men niet gedoopt is kan met niet zalig worden? lees ik dat goed?

Beste Robert, als God iets wil dan wil dat niet direct zeggen dat het niet goed is.
Als je het met me eens ben dat God van eeuwigheid af een kerk verkoren heeft (uitverkiezing) dan kun je absoluut niet ontkennen dat alles wat niet in de uitverkiezing voorkomt, in de tegenzije voorkomt: de verwerping.
De predestinatie betekend niet uitverkiezing. Dat betekend dat er vooraf een plaats bepaald is voor jou en mij.

Ben je het niet eens met de predestinatie van eeuwigheid, dan moet je de Bijbel nog maar eens goed doorlezen. En de 3 formulieren.

Het is Gods wil geweest dat het zo zou gaan. En het zal allemaal tot Zijn eer zijn, wat we nooit zullen begrijpen.

Laten we de uitverkiezing en de verantwoordelijkheid naast elkaar bekijken. Men kan er niet tussen kiezen en het alles ook niet als een excuus gebruiken, want daar waren we goed voor geschapen, maar we moeten het allebei aanhalen. En als dan het stukje van de uitverkiezing aangehaald wordt dan moeten we daar niet direct het onderwerp van proberen af te halen door ineens met de verantwoordelijkheid te komen.
Het is zelfs belangrijk door het stuk goed te overdenken en er toch zeker even bij stil te staan.
Waarom?
Wel kijk naar alle sekten die ontstaan zijn binnen en buiten het christendam: ze beginnen allemaal bij iemand of een groep die zich niet kunnen vinden in 1. de verdoemenis en 2. de predestinatieleer.
Dit zegt al genoeg waarom het zulk een belangrijk onderwerp is om vast te houden. En niet te lichtvaardig overheen te lopen.

Godsdienst is geen rekensommetje:
Dus God wilde de zondeval?
Dus God wilde de zonden?
Dus God wil dat mensen verloren gaan?
Dus God is niet goed?
Pied
Berichten: 915
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:36

Bericht door Pied »

Maar natuurlijk is dat remonstrants, Robert. Wat zou remonstrants anders zijn, dan? Over oogkleppen gesproken!
limosa

Bericht door limosa »

Pied,

“Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeftâ€
Plaats reactie