Presidentsverkiezingen USA 2016

huisman

Re: Presidentsverkiezingen USA 2016

Bericht door huisman »

parsifal schreef:Ik denk dat het deels te maken heeft met de versplinterde informatie nu. Veel mensen verdiepen zich niet meer in de consistentie van een programma of de mogelijkheden of gaan af op soundbites: Trump is tegen abortus, Clinton is voor, vergeten dat Trump waarschijnlijk ook niet al te veel voor elkaar krijgt om het moeilijker te maken (en ik me sterk afvraag of hij zich er echt voor wil inzetten) terwijl verhoging van het minimumloon waar Clinton voor staat, de vraag zomaar kan verminderen. (Zelf zie ik liever strengere wetten en maatregelen die de vraag verminderen, maar als je dan toch moet kiezen liever eerst wat aan de vraag doen.)

De tijd dat mensen zich door het lezen van een goede krant of boek in politieke ideeën verdiepten ligt blijkbaar achter ons. Nu wordt het als een goed argument gezien dat iemand een vrouw of zwart is, of dat iemand tegen de elite is.
Je gaat voorbij aan het grootste probleem. De elite in de USA (New York en California) bepalen zo sterk en luid het beeld dat de gewone amerikaan niet meer gehoord wordt.
De economie van heel veel huisgezinnen in Amerika is zeer slecht.Armoede die door de elite niet erkent is.
Dus krijg je proteststemmen waar de elite nu eens met verstand op moet reageren. Ik zag net de reactie van Pechtold en Klaver die opnieuw lieten zien er niets van te begrijpen. Ik hou mijn hart vast hoe groot Wilders gaat worden dankzij de onnozele Pechtolds en Klavers.

Nederlands voorbeeld? De "zwarte pieten" discussie is bewezen een grachtengordel discussie maar zo prominent in de media dat iedereen de feiten kwijt is.
Van de 223 onderzochte gemeenten zijn er maar 2 gemeenten (Amsterdam en Heemstede) die de zwarte piet hebben afgeschaft. Minimaal dus......
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

parsifal schreef:
Wim Anker schreef:
parsifal schreef:Ik denk dat het deels te maken heeft met de versplinterde informatie nu. Veel mensen verdiepen zich niet meer in de consistentie van een programma of de mogelijkheden of gaan af op soundbites: Trump is tegen abortus, Clinton is voor, vergeten dat Trump waarschijnlijk ook niet al te veel voor elkaar krijgt om het moeilijker te maken (en ik me sterk afvraag of hij zich er echt voor wil inzetten) terwijl verhoging van het minimumloon waar Clinton voor staat, de vraag zomaar kan verminderen. (Zelf zie ik liever strengere wetten en maatregelen die de vraag verminderen, maar als je dan toch moet kiezen liever eerst wat aan de vraag doen.)

De tijd dat mensen zich door het lezen van een goede krant of boek in politieke ideeën verdiepten ligt blijkbaar achter ons. Nu wordt het als een goed argument gezien dat iemand een vrouw of zwart is, of dat iemand tegen de elite is.
Wat een ontzettende arrogantie spreekt er hier weer uit.
Vreselijk he?
Yep. Want hierdoor wordt Wilders ook hier de grootste.
Spons

Bericht door Spons »

Als iemand deel uitmaakt van de elite, dan is het Trump wel.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Desiree schreef:Hopelijk leest hij ook refoforum :)
Ik heb even gekeken, maar ik denk het niet, want ik kan zijn mailadres niet vinden in de gebruikersdatabase.
parsifal

Bericht door parsifal »

huisman schreef:

Je gaat voorbij aan het grootste probleem. De elite in de USA (New York en California) bepalen zo sterk en luid het beeld dat de gewone amerikaan niet meer gehoord wordt.
De economie van heel veel huisgezinnen in Amerika is zeer slecht.Armoede die door de elite niet erkent is.
Dus krijg je proteststemmen waar de elite nu eens met verstand op moet reageren. Ik zag net de reactie van Pechtold en Klaver die opnieuw lieten zien er niets van te begrijpen. Ik hou mijn hart vast hoe groot Wilders gaat worden dankzij de onnozele Pechtolds en Klavers.

Nederlands voorbeeld? De "zwarte pieten" discussie is bewezen een grachtengordel discussie maar zo prominent in de media dat iedereen de feiten kwijt is.
Van de 223 onderzochte gemeenten zijn er maar 2 gemeenten (Amsterdam en Heemstede) die de zwarte piet hebben afgeschaft. Minimaal dus......
Dat is niet waar, juist de elite zoals Clinton staat voor verhoging van het minimumloon, voor toegankelijker onderwijs etc. Ja men staat soms ver af van de mensen in "the midwest" en de zuidelijke staten, maar de armoedeproblemen worden juist wel erkend. Vergeet verder niet dat Bush uit Texas kwam en niet bepaald New York/New England of California was. Er moet veel gebeuren. Het is ernstig dat zoveel geld in Clinton is gestopt en dat de financiers er waarschijnlijk veel voor terugwillen. In dat opzicht hoop ik dat er meer mensen met een visie op het grote geld als die van Sanders of Warren opstaan. Proteststemmen kan ik wel begrijpen, maar ik denk dat ze pas te rechtvaardigen zijn als je weet waar partijen voor staan.

Het gezeur tegen de elite kan ik niet zoveel mee, zolang de elite iets onduidelijks is. Ik heb graag mensen in regeringsposities die aangetoond hebben wat te kunnen (en in dat opzicht heeft Pechtold net zo weinig laten zien als Wilders) en met verstand van zaken. Het is toch ook in Nederland een schande dat de regering en kamer zo vaak post terugkrijgen van de Raad van State omdat dingen juridisch niet goed zitten. Af en toe een outsider is goed (ik schat bijvoorbeeld Bill Gates niet erg slecht in als het om een invloedrijke positie gaat), maar laat het niet de president zijn.

De zwarte pieten discussie is nu juist zo'n voorbeeld waar politici zich niet al te veel mee moeten bemoeien. Laat die discussie in diepte gevoerd worden, maar niet op regeringsniveau.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
parsifal

Bericht door parsifal »

Wim Anker schreef:
parsifal schreef:
Vreselijk he?
Yep. Want hierdoor wordt Wilders ook hier de grootste.
Mensen die op iemand stemmen, omdat anderen iets te arrogant zijn, moeten denk ik ook eens hard bekritiseerd worden en inderdaad zich eens verdiepen in politieke ideologieen en partijprogrammas (want ook veel partijen hebben de ideologieen achter zich gelaten). Als die kritiek als arrogant wordt gezien dan is dat maar zo.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Neem de oproep van @Huisman eens serieus i.p.v. deze mensen (de trump stemmers) even als dom weg te zetten of als figuren die geen goed boek lezen.
parsifal

Bericht door parsifal »

Wim Anker schreef:Neem de oproep van @Huisman eens serieus i.p.v. deze mensen (de trump stemmers) even als dom weg te zetten of als figuren die geen goed boek lezen.
Die kritiek neem ik serieus. Echter ik claim dat met Sanders en Warren (maar ook met Hillary Clinton) er wel degelijk oog is voor de armsten en juist dat de verhoging van het minimumloon (en het toegankelijker maken van het onderwijs) een discussiepunt is bij de Democraten zou daarop moeten wijzen. En ik heb geen mensen als dom weggezet.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Misschien kunnen er gewoon wat concrete dingen genoemd worden die bv. Clinton had moeten doen. "Luisteren naar de bevolking" klinkt goed, maar dat zegt elke politicus.
Spons

Bericht door Spons »

Ik las een paar jaar geleden eens een theorie in de krant die stelde dat kiezers in crisistijd langer en rationeler nadenken over hun stem dan bij economische voorspoed en dat daarom 'populistische' (wat dat ook precies moge zijn) partijen het bij hoogconjunctuur beter doen dan in een crisis.

Wellicht dat deze theorie deels kan verklaren waarom in het dieptepunt van de crisis verschillende kandidaten en partijen van traditionele en gevestigde partijen wonnen en werden herkozen (Obama in 2012, Rutte/Samsom in 2012, Merkel in 2013) en nu het weer beter gaat de populisten de ene na de andere verkiezing of referendum winnen.
refo

Bericht door refo »

De crisis was in 2012 alweer op z'n retour.
huisman

Bericht door huisman »

refo schreef:De crisis was in 2012 alweer op z'n retour.
Makro wel maar niet voor ontzettend veel mensen in de USA. Ben toch wel benieuwd hoe Trump deze ontevreden kiezers gaat bedienen. Hij kan zich iig niet verschuilen. Zijn partij heeft meerderheden in het congres en de senaat.
Trump moet nu leveren waar zijn kiezers op wachten. Banen,economische groei die zich doorvertaald in hogere lonen enz.

@Parsifal jij probeert het met redelijke argumenten maar daarmee toon jij aan deze beweging in het politieke landschap niet te begrijpen.

Mijn oplossing tegen populisme? Algemeen kiesrecht afschaffen en alleen mensen laten stemmen met een iq van huisman of hoger. Gaat het tellen van die 5 stemmen ook sneller. :OO3
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Werkloosheid ligt op 5%, als ik pas. Dat is lager dan in Nederland.
huisman

Bericht door huisman »

eilander schreef:Werkloosheid ligt op 5%, als ik pas. Dat is lager dan in Nederland.
Geregisteerde werkloosheid en dat is een groot verschil. Veel gewone amerikanen hebben per persoon minimaal 2 banen nodig om niet in armoede te vervallen.
ZWP

Bericht door ZWP »

huisman schreef:
refo schreef:De crisis was in 2012 alweer op z'n retour.
Makro wel maar niet voor ontzettend veel mensen in de USA. Ben toch wel benieuwd hoe Trump deze ontevreden kiezers gaat bedienen. Hij kan zich iig niet verschuilen. Zijn partij heeft meerderheden in het congres en de senaat.
Trump moet nu leveren waar zijn kiezers op wachten. Banen,economische groei die zich doorvertaald in hogere lonen enz.
En dat leveren zal niet meevallen...
In een verkiezingscampagne klinkt het allemaal mooi (alhoewel... :?), maar om dit om te zetten in daadwerkelijk beleid wat werkt? Dat zal niet meevallen. USA is wel groot, maar toch onderdeel van een sterk veranderende wereldeconomie.
Plaats reactie