Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Ad Anker
Moderator

Re: RE: Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Ad Anker »

Orchidee schreef:
Ad Anker schreef:
Terri schreef:
Wel toch?
Ze zegt dat er in haar kerk geen weekdiensten zijn en dat ze zich dan niet verplicht voelt om elders een weekdienst te gaan bezoeken.
Lezen Terri. Lezen...
@Terri heeft het goed gelezen idd.
Precies. Orchidee zou zich wel verplicht voelen om in de eigen gemeente de doordeweekse diensten te bezoeken, als die gehouden zouden worden.
DDD

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door DDD »

Wat mij betreft zijn doordeweekse diensten overbodig. Ik voel mij ook niet geroepen om deze te bezoeken. Maar zondagse kanselruil als kerkelijke eenheid van onderop zou ik in principe wel goed vinden. Nu organiseert de GBS in de rechterflank van de GG allerhande kerkdienstachtige bijeenkomsten zonder dat de sprekers deugdelijk voor de classis zijn geweest. Ondertussen zie ik CGK-middendominees nooit in de GG op de kansel. Terwijl andere leden van de GG dat ook wel fijn zouden vinden.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:Wat mij betreft zijn doordeweekse diensten overbodig. Ik voel mij ook niet geroepen om deze te bezoeken. Maar zondagse kanselruil als kerkelijke eenheid van onderop zou ik in principe wel goed vinden. Nu organiseert de GBS in de rechterflank van de GG allerhande kerkdienstachtige bijeenkomsten zonder dat de sprekers deugdelijk voor de classis zijn geweest. Ondertussen zie ik CGK-middendominees nooit in de GG op de kansel. Terwijl andere leden van de GG dat ook wel fijn zouden vinden.
Misschien dat er nog sommige zijn die geestelijk voedsel van node hebben.
Wie hier buiten kan leeft niet gezond.
Dat is niet een gedachte of veronderstelling, maar een feit.
Wie zonder het levende Woord kan, de samenkomsten, betoont niet zo veel
zin te hebben in het geestelijk voedsel.
Nu kan ik dat wel begrijpen als een dominee geen geestelijk voedsel zou geven.
Dan ligt de zaak anders.

Zijn er hier ook nog voor wie het elke dag wel kerk mocht zijn?
Die elke dag verblijd zouden zijn als men hen opwekte: We gaan naar Gods huis?
Ik verwacht hier niet dadelijk een rechtstreeks antwoord op, ik snijd het maar
even aan, wellicht dat sommigen er door ontwaken mochten.
Ik geloof zeker dat we in de tijd leven waarin de wijze maagden en de dwaze maagden
samen in slaap zijn gevallen. Dan gaat er niemand vrijuit.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
DDD

Bericht door DDD »

Het is maar zeer de vraag of geestelijk voedsel nu vooral uit de prediking zou moeten komen. Gemiddeld genomen is dat maar een mager dieet.

Maar goed. Ik zou ook op een gezonder dieet kunnen leven. Ik leef ook vaak teveel in de drukte van alledag. Dus ik zal mijzelf niet ten voorbeeld stellen. Maar ik denk dat gemiddelde kerkleden meer aanvulling hebben in een goede bijbelstudie dan in een volgende preek.

Maar mijn voornaamste bezwaar is, dat doordeweekse diensten nog meer afdoen aan de kwaliteit van de zondagse prediking. En als die al regelmatig de sporen van haastwerk draagt, zie ik geen enkele reden om door de weeks nogmaals te gaan luisteren.
helma

Bericht door helma »

Ik ben er inmiddels wel achter dat de definitie 'geestelijk voedsel' ook nog wel eens heel verschillend ingevuld wordt. Bij sommigen betekent het niet meer dan een goed gevoel krijgen. Gele vla glijdt makkelijker naar binnen en is 'lekkerder' dan boerenkool. Toch denk ik dat op geestelijk gebied sommige mensen liever gele vla willen eten dan moeite willen doen om voedzame boerenkool te kauwen.
merel

Bericht door merel »

Wat voor de een gele vla is, kan voor de ander boerenkool zijn en andersom ( om maar in die termen te blijven). Ik ken mensen die door een andere prediking meer gevoed worden en dat dit meer doorwerkt in hun hele leven. Ik weet zeker dat die prediking door sommigen als gele vla gezien worden. Dus laten wij verre blijven van het beoordelen van de preken naar onze menselijke maatstaf.

Ik ben zelf een groot voorstander van kanselruil en dan ook in de volledige breedte van de gereformeerde kerken.
FlyingEagle

Bericht door FlyingEagle »

Ik zie ook regelmatig (vaak dezelfde) GG dominees op oudgereformeerde kansels staan hoe moet ik dat zien dan? Waarom mag dat wel? Is geen kanselruil want die gemeenten hebben geen predikant
CvdW

Bericht door CvdW »

GG heeft correspondentieband met OGG (niet met ds. A. Kort)
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

FlyingEagle schreef:Ik zie ook regelmatig (vaak dezelfde) GG dominees op oudgereformeerde kansels staan hoe moet ik dat zien dan? Waarom mag dat wel? Is geen kanselruil want die gemeenten hebben geen predikant
Vanuit OGG-zijde is dat eenvoudig: er zijn over het algemeen weinig diensten met een predikant. Een extra dienst, waarbij vaak voor een bijzonder doel wordt gecollecteerd, is dan welkom. In de OGG wordt daarover niet zo moeilijk gedaan. En ik neem aan dat er vanuit de GG ook niemand bezwaren heeft dat een predikant dit zo nu en dan doet.
Dan heb ik het nog niet over GBS-diensten en SGP-tijdredes, omdat die door een comité resp. kiesvereniging worden georganiseerd.

Er is dus geen enkel probleem, mijns inziens. Terwijl ik uit ervaring weet dat dit door OGG-gemeenteleden over het algemeen erg gewaardeerd wordt.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

CvdW schreef:GG heeft correspondentieband met OGG.
Correspondentie is iets anders dan kanselruil.
FlyingEagle

Bericht door FlyingEagle »

eilander schreef:
FlyingEagle schreef:Ik zie ook regelmatig (vaak dezelfde) GG dominees op oudgereformeerde kansels staan hoe moet ik dat zien dan? Waarom mag dat wel? Is geen kanselruil want die gemeenten hebben geen predikant
Vanuit OGG-zijde is dat eenvoudig: er zijn over het algemeen weinig diensten met een predikant. Een extra dienst, waarbij vaak voor een bijzonder doel wordt gecollecteerd, is dan welkom. In de OGG wordt daarover niet zo moeilijk gedaan. En ik neem aan dat er vanuit de GG ook niemand bezwaren heeft dat een predikant dit zo nu en dan doet.
Dan heb ik het nog niet over GBS-diensten en SGP-tijdredes, omdat die door een comité resp. kiesvereniging worden georganiseerd.

Er is dus geen enkel probleem, mijns inziens. Terwijl ik uit ervaring weet dat dit door OGG-gemeenteleden over het algemeen erg gewaardeerd wordt.
Wat mij betreft is dat ook helemaal geen probleem maar vind het wel vreemd wanneer men dit in de GG wil er gelijk allerlei bezwaren tevoorschijn komen.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

FlyingEagle schreef:
eilander schreef:Vanuit OGG-zijde is dat eenvoudig: er zijn over het algemeen weinig diensten met een predikant. Een extra dienst, waarbij vaak voor een bijzonder doel wordt gecollecteerd, is dan welkom. In de OGG wordt daarover niet zo moeilijk gedaan. En ik neem aan dat er vanuit de GG ook niemand bezwaren heeft dat een predikant dit zo nu en dan doet.

Wat mij betreft is dat ook helemaal geen probleem maar vind het wel vreemd wanneer men dit in de GG wil er gelijk allerlei bezwaren tevoorschijn komen.
Omdat alles daar gewoon anders werkt. In de OGGiN bedenkt een kerkenraad zoiets gewoon zelf, en ze vragen een GG- of CGK-predikant. Zo eenvoudig is dat.
Bij een kerkvisitatie wordt dan gevraagd:
- gaan er wel eens predikanten uit andere kerkverbanden voor?
- ja zeker, ds. X, Y en Z
- geen probleem
Vorst
Verbannen

Bericht door Vorst »

Het probleem zit er meer in dat de betreffende GG-dominees óf 'nee' moeten zeggen of over moeten gaan naar dat kerkverband. daar passen ze ook beter.
DDD

Bericht door DDD »

eilander schreef:

Natuurlijk zijn er wel mensen die daartegen bezwaar hebben. Vooral omdat die mogelijkheid andersom met bijvoorbeeld de CGK door een belangrijk deel van dezelfde predikanten niet wordt gewaardeerd.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Vorst schreef:Het probleem zit er meer in dat de betreffende GG-dominees óf 'nee' moeten zeggen of over moeten gaan naar dat kerkverband. daar passen ze ook beter.
Dit vind ik echt heel vreemd. Nu maak je een probleem wat er helemaal niet is.
Plaats reactie