Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Ad Anker
Moderator

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Ad Anker »

Orchidee schreef:
Ad Anker schreef:
Orchidee schreef:Wij hebben geen doordeweekse diensten.
Als anderen doordeweekse diensten willen bezoeken; prima!
Vergeet niet dat het ook menselijke inzettingen zijn en je zeker niet verplicht bent om een doordeweekse dienst te bezoeken!
Triest is het als je alleen in een kerkdienst de HEERE kan ontmoeten Afbeelding
Hele trieste reactie. Onbegrijpelijk. In de trant van: doe wat je leuk vindt maar voel je vooral niet verplicht. De boze fluistert wat smoezen in om ons gedrag te rechtvaardigen.
Dit is pas een trieste reactie!
Je kent me niet en naar smoezen om mijn gedrag te rechtvaardigen hoef je niet te luisteren!
Wij hebben geen weekdiensten en ik ben zeker niet verplicht om weekdiensten elders te bezoeken!
Het mag wel, het moet niet :nonnon
Ik luister persoonlijk regelmatig online naar een preek of meditatie, soms is dat zelfs waardevoller dan een dienst te bezoeken, je word veel minder afgeleid is mijn ervaring.
En weekdiensten in eigen gemeente, zijn die ook vrijblijvend?
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Ik denk van wel.
Als het "zo zou horen" zouden er in alle reformatorische kerken wel weekdiensten gehouden worden.

Ik verbaas mij echt over het feit dat een doordeweekse kerkdienst zo zwaar weegt maar dat er vaak in diezelfde gemeenten en uit diezelfde mensen niets van naastenliefde en zorg te bespeuren is, er geen bijbelstudies, verenigingen of gebedskringen zijn.
Weet je hoe belangrijk dat is!?
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
De Haas

Bericht door De Haas »

Orchidee schreef:niets van naastenliefde en zorg te bespeuren
:quoi :quoi :quoi
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Orchidee schreef:Ik denk van wel.
Als het "zo zou horen" zouden er in alle reformatorische kerken wel weekdiensten gehouden worden.

Ik verbaas mij echt over het feit dat een doordeweekse kerkdienst zo zwaar weegt maar dat er vaak in diezelfde gemeenten en uit diezelfde mensen niets van naastenliefde en zorg te bespeuren is, er geen bijbelstudies, verenigingen of gebedskringen zijn.
Ik herken deze karikatuur niet. Terwijl ik wel mijn leven lang in zo'n gemeente verkeer. Maar je punt is helder. JWG en Samanthi legden je namelijk wat anders in de mond.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Ad Anker schreef:
Orchidee schreef:Ik denk van wel.

Ik herken deze karikatuur niet. Terwijl ik wel mijn leven lang in zo'n gemeente verkeer. Maar je punt is helder. JWG en Samanthi legden je namelijk wat anders in de mond.
Ik zie ook wel dat dit puur een karikatuur is. Hier komt toch wel iets openbaar wat men niet met zoveel woorden zegt.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Niemand heeft me wat in de mond gelegd, , ik constateer iets uit hedendaagse praktijk.
Het is beslist geen karikatuur :nonnon
Ik overdrijf niet en humoristisch is het in geen geval!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Orchidee schreef:Niemand heeft me wat in de mond gelegd, , ik constateer iets uit hedendaagse praktijk.
Natuurlijk wel. Genoemde personen dachten dat jij het had over diensten buiten de eigen gemeente.
Dat blijkt dus niet zo te zijn.
Terri

Bericht door Terri »

Ad Anker schreef:
Orchidee schreef:Niemand heeft me wat in de mond gelegd, , ik constateer iets uit hedendaagse praktijk.
Natuurlijk wel. Genoemde personen dachten dat jij het had over diensten buiten de eigen gemeente.
Wel toch?
Ze zegt dat er in haar kerk geen weekdiensten zijn en dat ze zich dan niet verplicht voelt om elders een weekdienst te gaan bezoeken.
samanthi

Bericht door samanthi »

Ad Anker schreef:Er zijn andere kanalen om jeugdtrauma's te delen, dunkt me. Ik ben mijn hele jeugd ook verplicht weekdiensten te bezoeken, jarenlang in het winterseizoen maar soms de hele zomer door hield onze dominee bijbellezingen. Ook ik heb een leeftijd gehad dat ik er geen zin in had. Toch wil ik mijn kinderen ook meenemen als het enigszins kan. Ik zag gisteren in mijn gemeente ook veel kinderen. Mooi dat dat nog gebeurt.
Eerlijk gezegd vind ik deze opmerking ook verre van liefdevol!
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Mara

Bericht door Mara »

CvdW schreef: Ik begrijp u uw gezichtsveld enigszins beperkt is.
Vroeger was er in een plaats op de Veluwe elke week kerk. De vader was ambtsdrager en moeder zat met meerdere kleine kinderen thuis. Begrijpt u het? Het werd een last de wekelijkse dienst.
Ik begrijp dat wel. En buiten de kerkdiensten waren er ook nog k.r.vergaderingen etc.(?)
Ad Anker schreef:Er zijn andere kanalen om jeugdtrauma's te delen, dunkt me. Ik ben mijn hele jeugd ook verplicht weekdiensten te bezoeken, jarenlang in het winterseizoen maar soms de hele zomer door hield onze dominee bijbellezingen. Ook ik heb een leeftijd gehad dat ik er geen zin in had. Toch wil ik mijn kinderen ook meenemen als het enigszins kan. Ik zag gisteren in mijn gemeente ook veel kinderen. Mooi dat dat nog gebeurt.
Wie heeft het nu over jeugdtrauma's? Van mij is het geen trauma. Maar gewoon zoals je het als kind beleeft.
Een bijbellezing is nog iets anders dan een gehele dienst. En wat gebeurde er toen je die leeftijd had en er geen zin in had?
Als wij een avonddienst hebben, begint die om half 8, bijv bid- en dankdagen, dat vind ik veel te laat voor jongere kinderen, eer ze dan in bed liggen.
Pubers hebben hun wekelijkse catechisatieavond, studieclub/jv, je kunt het ook te overgeestelijk maken als je dwang uitoefent. Als ze meewillen, prima. Maar ik zet er geen dwang achter. Uitzondering vind ik de gewone diensten zoals ik net noemde en Goede Vrijdagavond, oudjaarsavond.
Orchidee schreef:Als het "zo zou horen" zouden er in alle reformatorische kerken wel weekdiensten gehouden worden.
En dat is niet zo, soms inmiddels afgeschaft omdat er behalve een paar oudere mensen niemand op afkwam.
Als er werkelijk zo'n grote behoefte is, zouden al die kerken toch wel vol zitten?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Auto

Bericht door Auto »

samanthi schreef:
Eerlijk gezegd vind ik deze opmerking ook verre van liefdevol!
Het hele topic is verre van liefdevol. Velen hebben hun mond vol met kritiek over de kerken, maar de oproep van ds Egas wordt evenzo afgeschoten en wordt met negativiteit gevuld.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Jongere schreef:Om iets meer on-topic te gaan. Ik zat wat na te denken over het (op zich sympathieke) voorstel van ds. Egas. Met name het voorstel dat hij noemt als de synode een te 'hoge' weg is, namelijk de classis. Ben ik nu te negatief als ik daarbij niet zo goed inzie hoe dat eenheid zou bevorderen? Sterker nog, ik vind het niet denkbeeldig dat een gemeente een verzoek zou indienen voor een predikant, die vervolgens na de 'proefpreek' door de classis niet toegelaten wordt. Verschillende gemeenten binnen classes zouden verschillende 'voorkeuren' hebben voor predikanten uit andere verbanden. Hoe dient zo'n systeem de kerkelijke eenheid? Of zie ik iets over het hoofd?
Dit lijkt op koudwatervrees. Het kan gewoon goed uitpakken. Er zijn namelijk altijd al verschillen in een classis en 'in het algemeen' wordt gepoogd die verschillen te overbruggen. Daarvoor zit je bij elkaar.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Is er eigenlijk wel een probleem? m.i. niet voor de (doordeweekse) dienst bezoeker. Die kan overal naar toe. Welk probleem moet nu eigenlijk worden opgelost?
Laatst gewijzigd door Wim Anker op 26 okt 2016, 15:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Terri schreef:
Ad Anker schreef:
Wel toch?
Ze zegt dat er in haar kerk geen weekdiensten zijn en dat ze zich dan niet verplicht voelt om elders een weekdienst te gaan bezoeken.
Lezen Terri. Lezen...
ZWP

Bericht door ZWP »

Wim Anker schreef:Is er eigenlijk wel een probleem? m.i. niet voor de (doordeweekse) dienst bezoeker. Die kan overal naar toe. Welk probleem moet nu eigenlijk worden opgelost?
Is kerkelijke verdeeldheid dan geen probleem volgens jou? :bobo
Plaats reactie