In de e-reader?-DIA- schreef:De vraag stelde ik eigenlijk voor een vriendin die op bed geen zwaar boek meer kan lezen.helma schreef:@Dia:Het zien op Jezus is de titel van het bekende standaardwerk van Isaac Ambrosius (1604-1664). Voor velen geldt het motto: veel geprezen, maar weinig gelezen. Dat heeft wellicht te maken met de omvang, maar ongetwijfeld ook met het verouderde taalgebruik. Om het geheel toegankelijk te maken is daarom een selectie uit dit handboek gemaakt, geschikt voor dagboekgebruik. J.M. Vermeulen, bekend van zijn biografi eën over predikanten, heeft op zorgvuldige wijze, met behoud van de oorspronkelijke opzet, een bijzonder fraai dagboek samengesteld. De tekst is geredigeerd, zinnen zijn ingekort, verouderde woorden zijn vervangen, zonder de oorspronkelijke auteur te kort te doen.
Ambrosius beschrijft het borgwerk van Christus in tien onderdelen, uitgewerkt in tachtig thema's, die in vervolgseries aan de orde komen. Deze volgorde wordt ook in het dagboek aangehouden. Elk dagboekstukje heeft een eigen kern en afsluiting. Per dag is een bijbeltekst afgedrukt uit de geselecteerde tekst. De te lezen schriftgedeelten zijn zo uitgekozen dat zoveel mogelijk bijbelgedeelten uit het Oude en Nieuwe Testament aan bod komen. Een bijzonder dagboek, over een thema dat de moeite waard is een jaar lang te overdenken.
J.M. Vermeulen, bekend publicist, redacteur en biograaf, heeft na eerdere geliefde (dag)boeken, ook nu weer een belangrijk theologisch werk voor een breed publiek toegankelijk gemaakt.
Nu heeft ze een zogenaamde e-reader, waar de tekst van dit boek in staat.
Ze kan zich niet aan de indruk ontworstelen dat er modernere theologische gedachten zijn
ingeslopen.
Dagboeken
Re: Dagboeken
Re: Dagboeken
Ik denk dat je vriendin steeds strikter is geworden. De reformatorische kerken hebben die neiging namelijk.-DIA- schreef:De vraag stelde ik eigenlijk voor een vriendin die op bed geen zwaar boek meer kan lezen.helma schreef:@Dia:Het zien op Jezus is de titel van het bekende standaardwerk van Isaac Ambrosius (1604-1664). Voor velen geldt het motto: veel geprezen, maar weinig gelezen. Dat heeft wellicht te maken met de omvang, maar ongetwijfeld ook met het verouderde taalgebruik. Om het geheel toegankelijk te maken is daarom een selectie uit dit handboek gemaakt, geschikt voor dagboekgebruik. J.M. Vermeulen, bekend van zijn biografi eën over predikanten, heeft op zorgvuldige wijze, met behoud van de oorspronkelijke opzet, een bijzonder fraai dagboek samengesteld. De tekst is geredigeerd, zinnen zijn ingekort, verouderde woorden zijn vervangen, zonder de oorspronkelijke auteur te kort te doen.
Ambrosius beschrijft het borgwerk van Christus in tien onderdelen, uitgewerkt in tachtig thema's, die in vervolgseries aan de orde komen. Deze volgorde wordt ook in het dagboek aangehouden. Elk dagboekstukje heeft een eigen kern en afsluiting. Per dag is een bijbeltekst afgedrukt uit de geselecteerde tekst. De te lezen schriftgedeelten zijn zo uitgekozen dat zoveel mogelijk bijbelgedeelten uit het Oude en Nieuwe Testament aan bod komen. Een bijzonder dagboek, over een thema dat de moeite waard is een jaar lang te overdenken.
J.M. Vermeulen, bekend publicist, redacteur en biograaf, heeft na eerdere geliefde (dag)boeken, ook nu weer een belangrijk theologisch werk voor een breed publiek toegankelijk gemaakt.
Nu heeft ze een zogenaamde e-reader, waar de tekst van dit boek in staat.
Ze kan zich niet aan de indruk ontworstelen dat er modernere theologische gedachten zijn
ingeslopen.
Re: Dagboeken
of ze mist het verouderde taalgebruik.
Re: Dagboeken
Mister schreef:In de e-reader?-DIA- schreef: Nu heeft ze een zogenaamde e-reader, waar de tekst van dit boek in staat.
Ze kan zich niet aan de indruk ontworstelen dat er modernere theologische gedachten zijn
ingeslopen.
~~Soli Deo Gloria~~
Re: Dagboeken
Die gedachten komen meer voor bij mensen die oudvaders gaan lezen.-DIA- schreef:De vraag stelde ik eigenlijk voor een vriendin die op bed geen zwaar boek meer kan lezen.helma schreef:@Dia:Het zien op Jezus is de titel van het bekende standaardwerk van Isaac Ambrosius (1604-1664). Voor velen geldt het motto: veel geprezen, maar weinig gelezen. Dat heeft wellicht te maken met de omvang, maar ongetwijfeld ook met het verouderde taalgebruik. Om het geheel toegankelijk te maken is daarom een selectie uit dit handboek gemaakt, geschikt voor dagboekgebruik. J.M. Vermeulen, bekend van zijn biografi eën over predikanten, heeft op zorgvuldige wijze, met behoud van de oorspronkelijke opzet, een bijzonder fraai dagboek samengesteld. De tekst is geredigeerd, zinnen zijn ingekort, verouderde woorden zijn vervangen, zonder de oorspronkelijke auteur te kort te doen.
Ambrosius beschrijft het borgwerk van Christus in tien onderdelen, uitgewerkt in tachtig thema's, die in vervolgseries aan de orde komen. Deze volgorde wordt ook in het dagboek aangehouden. Elk dagboekstukje heeft een eigen kern en afsluiting. Per dag is een bijbeltekst afgedrukt uit de geselecteerde tekst. De te lezen schriftgedeelten zijn zo uitgekozen dat zoveel mogelijk bijbelgedeelten uit het Oude en Nieuwe Testament aan bod komen. Een bijzonder dagboek, over een thema dat de moeite waard is een jaar lang te overdenken.
J.M. Vermeulen, bekend publicist, redacteur en biograaf, heeft na eerdere geliefde (dag)boeken, ook nu weer een belangrijk theologisch werk voor een breed publiek toegankelijk gemaakt.
Nu heeft ze een zogenaamde e-reader, waar de tekst van dit boek in staat.
Ze kan zich niet aan de indruk ontworstelen dat er modernere theologische gedachten zijn
ingeslopen.
Re: Dagboeken
Ik vind het altijd erg moeilijk om mijn aandacht te houden bij de tekst van een dagboek. We lezen nu Smytegelt, dat is wel makkelijk te volgen, makkelijker dan dagboeken van recenter datum. 's Morgens lezen we een dagboekje voor kinderen van mw. Quist. Mijn vrouw en ik kwamen tot de conclusie dat zo'n dagboekje een verademing is, dat snappen we tenminste, en onze kinderen ook.
Omdat ik vrijwilliger ben van de jeugdbond kreeg ik een soort dagboek met citaten van oudvaders, Kohlbrugge, Luther, Calvijn, Ryle, Augustinus en nog wat onbekender namen. Korte stukjes voor stille tijd, dat is de bedoeling volgens de kaft. Erg mooi ook.
Al blijft Bijbellezen het belangrijkste. Dat moeten we niet laten ondersneeuwen door allerlei dagboekjes. De uitgaven van Vermeulen met dagboekstukjes uit Brakel, Ambrosius etc. vind ik niet zo'n succes. Maar dat zal wel aan mij liggen. Gelukkig is er voor ieder wat wils, tegenwoordig.
Omdat ik vrijwilliger ben van de jeugdbond kreeg ik een soort dagboek met citaten van oudvaders, Kohlbrugge, Luther, Calvijn, Ryle, Augustinus en nog wat onbekender namen. Korte stukjes voor stille tijd, dat is de bedoeling volgens de kaft. Erg mooi ook.
Al blijft Bijbellezen het belangrijkste. Dat moeten we niet laten ondersneeuwen door allerlei dagboekjes. De uitgaven van Vermeulen met dagboekstukjes uit Brakel, Ambrosius etc. vind ik niet zo'n succes. Maar dat zal wel aan mij liggen. Gelukkig is er voor ieder wat wils, tegenwoordig.
Re: Dagboeken
Ik vind dagboeken eigenlijk nooit zo'n succes. Ik lees liever gewoon bij stukken een pastoraal getint boek. Daar heb ik meer aan dan van die hapsnapstukjes waarbij iemand anders heeft bepaald dat ik nu wel weer voldoende voedsel voor dat moment heb gehad.Anker schreef:Ik vind het altijd erg moeilijk om mijn aandacht te houden bij de tekst van een dagboek. We lezen nu Smytegelt, dat is wel makkelijk te volgen, makkelijker dan dagboeken van recenter datum. 's Morgens lezen we een dagboekje voor kinderen van mw. Quist. Mijn vrouw en ik kwamen tot de conclusie dat zo'n dagboekje een verademing is, dat snappen we tenminste, en onze kinderen ook.
Omdat ik vrijwilliger ben van de jeugdbond kreeg ik een soort dagboek met citaten van oudvaders, Kohlbrugge, Luther, Calvijn, Ryle, Augustinus en nog wat onbekender namen. Korte stukjes voor stille tijd, dat is de bedoeling volgens de kaft. Erg mooi ook.
Al blijft Bijbellezen het belangrijkste. Dat moeten we niet laten ondersneeuwen door allerlei dagboekjes. De uitgaven van Vermeulen met dagboekstukjes uit Brakel, Ambrosius etc. vind ik niet zo'n succes. Maar dat zal wel aan mij liggen. Gelukkig is er voor ieder wat wils, tegenwoordig.
Re: Dagboeken
Ben ik wel met je eens, ja. Al is dat bijv. met het dagboek van Smytegelt anders, dat zijn volgens mij gewoon geknipte preken of langere teksten. Daardoor sta je langer stil bij eenzelfde tekst. Maar ja, tegenwoordig zijn dagboeken in. Een soort 'je moet toch wat' gehalte, alleen een stuk uit de Bijbel lezen is te kaal misschien.Zita schreef:Ik vind dagboeken eigenlijk nooit zo'n succes. Ik lees liever gewoon bij stukken een pastoraal getint boek. Daar heb ik meer aan dan van die hapsnapstukjes waarbij iemand anders heeft bepaald dat ik nu wel weer voldoende voedsel voor dat moment heb gehad.Anker schreef:Ik vind het altijd erg moeilijk om mijn aandacht te houden bij de tekst van een dagboek. We lezen nu Smytegelt, dat is wel makkelijk te volgen, makkelijker dan dagboeken van recenter datum. 's Morgens lezen we een dagboekje voor kinderen van mw. Quist. Mijn vrouw en ik kwamen tot de conclusie dat zo'n dagboekje een verademing is, dat snappen we tenminste, en onze kinderen ook.
Omdat ik vrijwilliger ben van de jeugdbond kreeg ik een soort dagboek met citaten van oudvaders, Kohlbrugge, Luther, Calvijn, Ryle, Augustinus en nog wat onbekender namen. Korte stukjes voor stille tijd, dat is de bedoeling volgens de kaft. Erg mooi ook.
Al blijft Bijbellezen het belangrijkste. Dat moeten we niet laten ondersneeuwen door allerlei dagboekjes. De uitgaven van Vermeulen met dagboekstukjes uit Brakel, Ambrosius etc. vind ik niet zo'n succes. Maar dat zal wel aan mij liggen. Gelukkig is er voor ieder wat wils, tegenwoordig.
Re: Dagboeken
Of je leest een stuk uit de HSV jongerenbijbel met de uitlegstukjes erbijAnker schreef:Ben ik wel met je eens, ja. Al is dat bijv. met het dagboek van Smytegelt anders, dat zijn volgens mij gewoon geknipte preken of langere teksten. Daardoor sta je langer stil bij eenzelfde tekst. Maar ja, tegenwoordig zijn dagboeken in. Een soort 'je moet toch wat' gehalte, alleen een stuk uit de Bijbel lezen is te kaal misschien.
Re: Dagboeken
Engerd...ejvl schreef:Of je leest een stuk uit de HSV jongerenbijbel met de uitlegstukjes erbijAnker schreef:Ben ik wel met je eens, ja. Al is dat bijv. met het dagboek van Smytegelt anders, dat zijn volgens mij gewoon geknipte preken of langere teksten. Daardoor sta je langer stil bij eenzelfde tekst. Maar ja, tegenwoordig zijn dagboeken in. Een soort 'je moet toch wat' gehalte, alleen een stuk uit de Bijbel lezen is te kaal misschien.
Re: Dagboeken
Dagboeken zijn fijn op het moment dat je zelf even een "dip" hebt. Beter is gedegen bijbelstudie, maar ik moet erkennen dat dat niet altijd goed werkt omdat ik de neiging heb om te "feitelijk" te studeren en geen "toepassing" maak voor mezelf. Een dagboek kan dan helpen, of natuurlijk gewoon een hoofdstuk uit een theologisch werk.
- MarthaMartha
- Berichten: 13043
- Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
- Locatie: Linquenda
Re: Dagboeken
de dagboeken "morgengedachten" en "avondgedachten" van Octavius Winslow blijven mijn meest gewaardeerde dagboeken denk ik. Ze zijn ook als dagboeken geschreven, dus geen uit het verband gerukte stukjes enzo.
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
- JolandaOudshoorn
- Berichten: 11271
- Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
- Locatie: Groot Ammers
Re: Dagboeken
Morgengedachten is heel mooi. Heb daar delen van gelezen (in het Engels)MarthaMartha schreef:de dagboeken "morgengedachten" en "avondgedachten" van Octavius Winslow blijven mijn meest gewaardeerde dagboeken denk ik. Ze zijn ook als dagboeken geschreven, dus geen uit het verband gerukte stukjes enzo.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Re: Dagboeken
Zijn er hier die ervaring hebben met een dagboek van Jos Douma?
Vertel
Vertel
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Re: Dagboeken
Ik ken het dagboek niet, maar ik verwacht dat het erg aan te bevelen is. Je kunt eens op zijn website kijken voor een indruk van zijn werk.