Verontrustende berichten

eilander
Moderator

Re: Verontrustende berichten

Bericht door eilander »

DIA heeft natuurlijk wel degelijk gelijk. Het is verontrustend dat iemand straffeloos mag spreken over christenhonden en weet-ik-niet-wat verder - en dat iemand dat ook wil, terwijl men doodsbang is voor wraak van moslims.

Gelukkig is het zo dat columnisten niet bang zijn voor christenen, laat dat ook zo blijven. Ik voel ook de minste behoefte niet om zo'n columnist aan te gaan klagen, laat staan dat je iets gewelddadigs zou willen ondernemen.

Dat neemt niet weg dat ik het verontrustend vind dat we blijkbaar zover gekomen zijn: zolang je niet werkelijk bedreigd wordt, kun je heerlijk met God, met Zijn Woord en met degenen die Hem dienen, spotten. Geen enkel probleem.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Zita schreef:
-DIA- schreef:
Zita schreef:
-DIA- schreef:Zijn dit hierboven eigenlijk wel echt veronteustende berichten...

Ik dacht meer in de richting van "Rechter veroordeelt columnist niet"

En dan het slot van het bericht: "Opmerkelijk: arabist Jan Jaap de Ruiter mag geen columns meer schrijven voor de Turks-Nederlandse krant Zaman-Vandaag. Zijn artikel over homoseksualiteit in de islam zou beledigend zijn voor de profeet Mohammed." Tot zover citaat Reformatorisch Dagblad.
Weer een geval dat men blijkbaar meer eerbied heeft voor de Islam dan voor het Christendom. Of... zijn ze toch een beetje bang voor de gevolgen... En ja, Christenen lijken dan een schietschijf die men ongestraft kan beschieten, beschimpen en beledigen. Men is blijkbaar banger voor Mohamed dan voor de Eeuwige en Heilige God Die ook Zijn vijanden nog de adem geeft.
Dat is niet het besluit van een rechter, maar gewoon het besluit van de krant zelf.
Ja maar het mag dus gewoon? Is niet verontrustend?
Tja, het is een Turks-Nederlandse krant, die dus duidelijk van islamitische signatuur is. Dan snap ik wel dat ze een columnist die schopt tegen de waarden en normen van de Islam niet langer in dienst willen hebben. Ik heb het artikel in het RD verder niet gelezen, alleen de berichtgeving in andere kranten.
Maar is het gewenst dat het RD als Christelijke krant erop los mag schelden en moslims op het diepst beledigen? Sorry, maar ik kan er echt niets aan doen, maar ik acht het zeer ongepast en wel het opmerken waard. Ik vrees dat we wel eens te tolerant worden naar andersgelovigen. Opmerken is immers wel gewenst?

We mogen, nee moeten onze ogen open houden
voor wat om ons heen gebeurt,
en daarvoor had ik in feiten dit topic bedoelt.
Elkaar wakker proberen te houden.
Wat gebeurt er?
Wat heeft ons dat te zeggen?
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Paal

Bericht door Paal »

Hendrikus schreef:We zijn tegen gezangen, dus als er rond Hervormingsdag "Een vaste burcht" of rond Koningsdag het Wilhelmus moet worden gezongen, doen we dat ná de zegen. Want dan is de kerkdienst eigenlijk al afgelopen. Vinden we allemaal heel normaal.
Maar als er vóór votum en groet, dus vóór het ambtelijk begin van de dienst, een ouderling is -of een dominee- die de mensen vriendelijk begroet en wat mededelingen doet, is dat opeens onzin en heel erg fout. Leg het maar eens uit aan je kinderen, deze logica.
Appels#peren
Gezangzingen1xperjaar#begroetingiederezondag
Voordedienst#nadedienst
Recalcitranteouders#allesbegrijpendekinderen
mcgk

Bericht door mcgk »

Paal schreef: Appels#peren
Voordedienst#nadedienst
1. Hashtags zet je voor een woord, niet tussen.
2. Slechte argumentatie, als refo's zijn we als het goed is principieel. We doen iets wel of we doen iets niet. Of je iets nou iedere eredienst doet, of slechts enkele erediensten: dat maakt niets uit. Het is een mooie ontwikkeling dat in BHP gemeenten, Gergemeenten en HHkerken de gemeente en de gasten (en allen die thuis meeluisteren;)) hartelijk welkom worden geheten.
Wat ik wel echt erg vind: gemeenten die Gods woord opendoen (schriftlezing) voordat de eredienst begint, ik kan daar droevig van worden en zo is een eredienst niet bedoeld.
Bonny
Contacteer:

Bericht door Bonny »

Waarom vind je dat erg?
The Groom's still waiting at the altar
Paal

Bericht door Paal »

mcgk schreef:
Voordedienst#nadedienst
2. Slechte argumentatie, als refo's zijn we als het goed is principieel. We doen iets wel of we doen iets niet. Of je iets nou iedere eredienst doet, of slechts enkele erediensten: dat maakt niets uit. Het is een mooie ontwikkeling dat in BHP gemeenten, Gergemeenten en HHkerken de gemeente en de gasten (en allen die thuis meeluisteren;)) hartelijk welkom worden geheten.
Wat ik wel echt erg vind: gemeenten die Gods woord opendoen (schriftlezing) voordat de eredienst begint, ik kan daar droevig van worden en zo is een eredienst niet bedoeld.
1. Oké, als maar helder is wat ik bedoel.
2 Wanneer noem je iets een ontwikkeling? Noem mij eens 5 BWP gemeenten, 5 hhk gemeenten en 5 GG gemeenten waar deze fratsen wekelijks gebeuren?
Panny

Bericht door Panny »

Paal schreef: 2 Wanneer noem je iets een ontwikkeling? Noem mij eens 5 BWP gemeenten, 5 hhk gemeenten en 5 GG gemeenten waar deze fratsen wekelijks gebeuren?
Waarom zijn zulke grote woorden ("fratsen") nodig?
Kunnen we niet een beetje in liefde met elkaar omgaan?
We hoeven toch niet over van alles en nog wat veroordelingen uit te spreken?
Ik vind het allemaal nogal liefdeloos en nutteloos.
Zijn dit echt de belangrijke dingen van het christelijke geloof?
Jongere

Bericht door Jongere »

Panny schreef:
Paal schreef: 2 Wanneer noem je iets een ontwikkeling? Noem mij eens 5 BWP gemeenten, 5 hhk gemeenten en 5 GG gemeenten waar deze fratsen wekelijks gebeuren?
Helemaal mee eens. Als we verschillen op dit niveau al niet meer weten te accepteren (zelfs al zouden we zelf beargumenteerd een andere liturgische keuze maken), dan zijn we ver weg.
Auto

Bericht door Auto »

Jongere schreef:
Panny schreef:
Helemaal mee eens. Als we verschillen op dit niveau al niet meer weten te accepteren (zelfs al zouden we zelf beargumenteerd een andere liturgische keuze maken), dan zijn we ver weg.
Hebben jullie wel helder over welke indeling van liturgie het gaat?
samanthi

Bericht door samanthi »

mcgk schreef:
Voordedienst#nadedienst
Ik begrijp niet wat je hiermee bedoeld.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
DDD

Bericht door DDD »

@Samanthi:

In sommige GG leest de ouderling voordat de kerkdienst begint alvast uit de bijbel voor. Of, klinken votum en groet ergens na dat de kerkdienst al lang begonnen is. Ik weet niet hoe het zit, maar in ieder geval zullen de meeste kerkgangers het op de laatste manier beleven.

@Paal: ik heb het in ieder geval in twee GG meegemaakt en ik ben misschien in vijftien GG geweest. En ik vind je vraagstelling tamelijk suggestief, alsof er iets mis mee zou zijn als de gemeenteleden vriendelijk welkom worden geheten in de kerk.
Curatorium

Bericht door Curatorium »

Fratsen? Trieste discussie begint dit te worden.
DDD schreef:@Samanthi:
In sommige GG leest de ouderling voordat de kerkdienst begint alvast uit de bijbel voor. Of, klinken votum en groet ergens na dat de kerkdienst al lang begonnen is. Ik weet niet hoe het zit, maar in ieder geval zullen de meeste kerkgangers het op de laatste manier beleven.
Volgens mij gebeurt dit alleen in GGiN en OGG. De dienst begint daar met de schriftlezing van de ouderling + zingen, daarna pas het votum (dus dan is de aanvang van de eredienst) door de predikant, die gelijk vervolgt met het 'grote gebed'.
DDD

Bericht door DDD »

Ik heb dat ook in GG meegemaakt hoor.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

http://www.trouw.nl/tr/nl/4512/Cultuur/ ... erde.dhtml

Er valt nog heel wat huiswerk te doen.
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:http://www.trouw.nl/tr/nl/4512/Cultuur/ ... erde.dhtml

Er valt nog heel wat huiswerk te doen.
Ik denk dat er misschien nog een rijke toekomst is voor liturgie.
Dat doet het altijd nog wel.

Voor het Woord zie ik het somberder en meet verontrustend in.
Niet voor Gods Kerk, dat niet. Maat wel voor de levende kerk in dit land.
Juist dit verontrust me, dat bijna niemand dit opmerkt.

Ik weet dat men het hoofd over me gaat schudden.
Het zou veel vreemder zijn als men dat niet deed.
Anderzijds zou er een teken van hoop kunnen zijn....

En nu niet denken dat ik het beter weet of beter wil weten.
Verre van daar!
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Gesloten