Verontrustende berichten

Curatorium

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Curatorium »

Is een mooie ontwikkeling. Gebeurt echt niet alleen in de PKN, ook HHK en GG (maar dan geen broeders en zusters).
Mara

Bericht door Mara »

CvdW schreef:Dat schijnt in te zijn bij PKN-gemeenten. Komt ouderling van dienst binnen bij aanvang en zegt: "Goedemorgen broeders en zusters". Daarna de mededelingen enz.
Bij ons ook hoor.
En dan lees ik in een interview met ds. Nico ter Linden dit:
Eerbied, eerbied, eerbied hebben we nodig. Vooral in de eredienst. Natuurlijk moet het niet onbegrijpelijk worden, maar een kerkdienst moet niet beginnen met ”Goedemorgen, gemeente”. Er gaat veel verloren als je al te gewoon en toegankelijk wilt zijn. Zeker wat de Bijbel betreft.

Vond ik toch wel opmerkelijk.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
parsifal

Bericht door parsifal »

Mara schreef:
CvdW schreef:Dat schijnt in te zijn bij PKN-gemeenten. Komt ouderling van dienst binnen bij aanvang en zegt: "Goedemorgen broeders en zusters". Daarna de mededelingen enz.
Bij ons ook hoor.
Eerbied, eerbied, eerbied hebben we nodig. Vooral in de eredienst. Natuurlijk moet het niet onbegrijpelijk worden, maar een kerkdienst moet niet beginnen met ”Goedemorgen, gemeente”. Er gaat veel verloren als je al te gewoon en toegankelijk wilt zijn. Zeker wat de Bijbel betreft.

Meestal vallen de mededelingen van de ouderling buiten de eredienst. Wat betreft het aanspreken van de gemeente, daarvoor kunnen we veel van de aanhef van Paulus' brieven leren.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Curatorium

Bericht door Curatorium »

Mara schreef:
Bij ons ook hoor.

Mededelingen vinden in de meeste gemeenten, om de reden: eerbied, plaats voor het votum.
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Het is heel normaal dat de gemeente goedemorgen en welkom geheten word.
Waar dat niet gedaan word is het meestal een kille bedoening.
Niet alleen vanuit de voorganger maar veel gemeenten missen naastenliefde!
De hoofdsom van de wet word er vaak ook niet voorgelezen misschien is dat al een teken
In sommige gemeenten voel ik me ook beslist niet welkom, ik vind dat heel erg maar misschien is dat de bedoeling?!

Ps: ik ben steentjes in de vijver aan het gooien
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
huisman

Bericht door huisman »

Orchidee schreef:Het is heel normaal dat de gemeente goedemorgen en welkom geheten word.
De hoofdsom van de wet word er vaak ook niet voorgelezen misschien is dat al een tekenAfbeelding
In sommige gemeenten voel ik me ook beslist niet welkom, ik vind dat heel erg maar misschien is dat de bedoeling?!

Ps: ik ben steentjes in de vijver aan het gooienAfbeelding
Mijn vijver raakt door jouw steentjes aardig in beroering :huhu

Inhoudelijk ben ik het zeer oneens met jou. Votum en groet is zo wezenlijk omdat de HEERE daarmee zelf Zijn gemeente laat groeten. Daar moet een ouderling niet doorheen praten met zijn platte "Goedemorgen,welkom"
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Jeremiah

Bericht door Jeremiah »

parsifal schreef:
Mara schreef:
Bij ons ook hoor.

Meestal vallen de mededelingen van de ouderling buiten de eredienst. Wat betreft het aanspreken van de gemeente, daarvoor kunnen we veel van de aanhef van Paulus' brieven leren.
Dat lijkt me niet, Paulus' brieven zijn bijna altijd gericht tot Gods kinderen. Dus als je de gehele gemeente zo gaat aanspreken krijg je verwarring.
ejvl schreef:Met goedemorgen beginnen is soms ook nogal ingewikkeld
Idd. Kan een morgen goed zijn als 95% van de gemeente onbekeerd is?
DDD

Bericht door DDD »

Het is eerder de vraag of de preken goed zijn als 95 procent van de gemeente onbekeerd is.

Ik heb geen bezwaar tegen mededelingen voor de kerkdienst. En ik vind het heel raar als de ouderling van dienst daarbij geen goedemorgen zegt. Als je daarna een psalm zingt en vervolgens de kerkdienst begint, is het nadeel dat ds. Nico ter Linden noemt, al een stuk minder zwaarwegend.

Maar voor beide standpunten is mijns inziens iets te zeggen. De meeste mensen voelen zich meer welkom als ze ook door mensen vriendelijk worden gegroet. Beginnen met het votum heeft juist weer meer iets gewijds.

Mededelingen en een aanvangspsalm hebben als voordeel dat je wat extra kunt zingen als de gastpredikant daarop bezuinigt.
DGG
Verbannen

Bericht door DGG »

Zita schreef:
eilander schreef:
CvdW schreef:Als partij volg je een bepaalde koers. Bij de SGP is dit gegrond op Gods Woord.
Vrouw komt regeerambt niet toe. Dit betekent dat een SGP-vrouw niet in de gemeenteraad kan zitten.
SGP heeft z'n grond losgelaten. (men is gekomen tot andere inzichten??) Dus SGP is niet meer geloofwaardig.
Nee, dit klopt m.i. niet helemaal. De SGP heeft deze mening niet losgelaten. De rechter heeft uitgesproken dat het standpunt van de SGP niet toelaatbaar was. De SGP heeft daarop niet de grondslag of haar mening aangepast, maar wel de formele kant: formeel was het mogelijk om een vrouw op de lijst toe te laten.

Zoals DIA al aangaf had 'men' daarbij het idee dat het nog wel zou los lopen en dat het in de praktijk nog niet zo snel zou gebeuren. Dat is anders uitgepakt (helaas, vind ik).

Je zou het kunnen vergelijken met zoiets: wij vinden thuis dat er geen geweldsspelletjes op de computer gedaan mogen worden. Op dit moment komen deze ook niet door het internetfilter.
Formeel zouden we het filter kunnen weghalen (dan is het technisch mogelijk om deze spelletjes te doen). Ons standpunt blijft hetzelfde.

Sommigen noemen dit een zwaktebod en dat vind ik eigenlijk ook. Maar om te zeggen "de SGP heeft zijn grond losgelaten" gaat mij veel te ver.
Eilander, nu doe je wel alsof SGP Vlissingen geen SGP is.
SGP Vlissingen heeft de beslissing genomen om een vrouw op de kandidatenlijst te plaatsen. Daarmee heeft SGP Vlissingen naar mijn idee wel het principe dat de vrouw het regeerambt niet toekomt losgelaten.
Niets denigrerend over Vlissingen, maar als je zegt: 'Ger. Gem. Vlissingen', dan is, als je naar het (zeker het Veluwse!) gemiddelde bekijkt de Vlissingse Ger. Gem. ook het zwarte schaap van het kerkverband... Dus dat valt op wel meer dingen in Vlissingen toe te passen. Wellicht had men in Vlissingen beter CU kunnen worden i.p.v. SGP kunnen blijven.

Wel is het aan de andere kant zo, dat als mevr. Janse in Vlissingen van de SGP daar geen toestemming had gekregen, nadat zij zich beschikbaar stelde, zij hiervan een rechtszaak had kunnen maken en dan had ze alsnog op de lijst moeten komen. Want, doordat het van de rechter en de regering moest, heeft de SGP formeel toegestemd met de mogelijkheid dat een vrouw op de kieslijst kon. Als er dan vrouwen zich beschikbaar stellen, moet dit ook gehonoreerd worden. Want het Proefprocessenfonds Clara Wichmann, die daarvoor zorgde, heeft dit geëist bij de rechtbank. Als was gebleken dat de SGP het formeel beloofde, maar het 'stiekem' toch verbood, dan had men er alsnog opnieuw een zaak van kunnen maken. De SGP was, door de regering, gedwongen en genoodzaakt om dit standpunt ongeldig te verklaren. Zo simpel is het...
(Op)recht(heid) moet zegevieren!

Te allen tijd moet er inhoudelijk een reactie gegeven worden op de tekst die in de post wordt weergegeven. Mensen die niet (inhoudelijk) reageren of rond de vraag en/of opmerking heendraaien, wíllen de (reactie in de) post nooit en te nimmer begrijpen!
Auto

Bericht door Auto »

DGG schreef:
Niets denigrerend over Vlissingen, maar als je zegt: 'Ger. Gem. Vlissingen', dan is, als je naar het (zeker het Veluwse!) gemiddelde bekijkt de Vlissingse Ger. Gem. ook het zwarte schaap van het kerkverband... Dus dat valt op wel meer dingen in Vlissingen toe te passen. Wellicht had men in Vlissingen beter CU kunnen worden i.p.v. SGP kunnen blijven.

Wel is het aan de andere kant zo, dat als mevr. Janse in Vlissingen van de SGP daar geen toestemming had gekregen, nadat zij zich beschikbaar stelde, zij hiervan een rechtszaak had kunnen maken en dan had ze alsnog op de lijst moeten komen. Want, doordat het van de rechter en de regering moest, heeft de SGP formeel toegestemd met de mogelijkheid dat een vrouw op de kieslijst kon. Als er dan vrouwen zich beschikbaar stellen, moet dit ook gehonoreerd worden. Want het Proefprocessenfonds Clara Wichmann, die daarvoor zorgde, heeft dit geëist bij de rechtbank. Als was gebleken dat de SGP het formeel beloofde, maar het 'stiekem' toch verbood, dan had men er alsnog opnieuw een zaak van kunnen maken. De SGP was, door de regering, gedwongen en genoodzaakt om dit standpunt ongeldig te verklaren. Zo simpel is het...
Als de mannen daar hun verantwoording hadden genomen dan was er helemaal geen probleem geweest.
Orchidee

Re: RE: Re: Verontrustende berichten

Bericht door Orchidee »

huisman schreef:
Orchidee schreef:Het is heel normaal dat de gemeente goedemorgen en welkom geheten word.
De hoofdsom van de wet word er vaak ook niet voorgelezen misschien is dat al een tekenAfbeelding

Inhoudelijk ben ik het zeer oneens met jou. Votum en groet is zo wezenlijk omdat de HEERE daarmee zelf Zijn gemeente laat groeten. Daar moet een ouderling niet doorheen praten met zijn platte "Goedemorgen,welkom"
Onze predikant heet iedereen welkom, doet daarna de mededelingen en daarna spreekt hij het votum en de zegen uit.
Er komt geen ouderling aan te pasAfbeelding
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Paal

Bericht door Paal »

Orchidee schreef:
huisman schreef:

Onze predikant heet iedereen welkom, doet daarna de mededelingen en daarna spreekt hij het votum en de zegen uit.
Wat een onzin
refo

Bericht door refo »

Als het bij ons leesdienst is worden we gegroet noch gezegend.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Paal schreef:
Orchidee schreef: Onze predikant heet iedereen welkom, doet daarna de mededelingen en daarna spreekt hij het votum en de zegen uit.
Wat een onzin
Wat is onzin?
~~Soli Deo Gloria~~
Paal

Bericht door Paal »

Hendrikus schreef:
Paal schreef:
Orchidee schreef: Onze predikant heet iedereen welkom, doet daarna de mededelingen en daarna spreekt hij het votum en de zegen uit.
Wat een onzin
Wat is onzin?
Om het menselijke voor Gods Woord te laten spreken.
Gesloten