Nou, als je zo je eigen eten wil gaan verbouwen hou ik je niet tegen. Je kan wat mij betreft geitenwollen sokken dragen en brood eten dat je zelf gebakken hebt van graansoorten van 3000 jaar geleden. Allemaal prima wat mij betreft.emigrant schreef:Vroeger zag je in elk geval op het boerenland het hele jaar door een sliert arbeiders lopen te vroeten en werken, op dezelfde manier als wanneer je zelf een groentetuintje hebt. Altijd wat te doen.gallio schreef:Precies. En er wordt veel veredeld omdat bepaalde bestrijdings middelen niet meer gebruikt mogen worden. Dan moet de landbouw een andere manier uitdenken om toch een gewas te kunnen telen zonder dat onkruid of schimmels het hele gewas om zeep helpen. Daar komt nog bij dat de regering (van onze provincie iig) heel kritisch is wat gespoten mag worden, maar in de winkels liggen groente en fruit uit California of Zuid Amerika waar 10 keer zoveel chemicals op gespoten is. Probeer dan als agrarier om nog winst te maken.refo schreef:Onrust veroorzaken is goed voor de verkoop. Dat is al langer bekend.
De wereld telt 7 miljard mensen. Liefst hebben die allemaal voldoende te eten. Dat kan ook met behulp van veredeling en verbetering. Door bestrijding en preventie van ziekten. Heerlijk toch?
Maar wat gebeurt? We gaan zeuren dat het vroeger beter, lekkerder, voedzamer, gezonder was. Als we terug willen worden de opbrengsten per ha te laag. Want, inderdaad, het gaat om de winst. Wordt die niet gemaakt dan zijn er geen boeren meer. En geen eten.
Fiets nu eens door de polder. Geen arbeider of boer meer te zien. Een verlaten hectare grond. Even met een drone gif spuiten en klaar weer voor de dag.
Maar om dat op commerciele schaal te gaan doen heb je dus een 'sliert arbeiders' nodig, en die zal je uit Bulgarije of Bangladesh moeten halen.