Verontrustende berichten

ejvl

Re: Verontrustende berichten

Bericht door ejvl »

eilander schreef:Dit komt in de richting van het oude ideaal (openbare school met de Bijbel). Ik ben er echter toch huiverig voor. De gedachte dat ook de ouders van de niet-christelijke kinderen in het bestuur vertegenwoordigd moeten worden, is natuurlijk heel dichtbij - en ook wel logisch te noemen. Eerst misschien nog in de ouderraad, enzovoorts. Of zie jij dit niet als gevaar?
Als we niet waken voor de identiteit van onze scholen, is dat het begin van het einde.
Ik denk dat er inderdaad wel een gevaar aanwezig is aangaande de door jou genoemde zaken, immers iedereen wil vertegenwoordigd worden.
Als ik echter kijk naar de school waar ik op gezeten heb, ruim 20 jaar geleden, uitgaande van de Herv kerk (GB), en hoe deze school er nu bijstaat, is het precies hetzelfde met dezelfde identiteit als toen, met een open toelatingsbeleid. Maar dat heeft misschien ook te maken met een behoudend stukje Veluwe waar zulke zaken veel minder snel aan de orde zijn dan bijvoorbeeld in de grote steden.
parsifal

Bericht door parsifal »

eilander schreef:
ejvl schreef:Wat ik weet van enkele christelijke scholen:
Ieder kind is welkom, echter wordt er van de kinderen en de ouders verwacht dat ze meedoen met de christelijke identiteit.
Dat houdt in dat kinderen psalmen/liederen moeten leren, verplicht meedoen met de christelijke feesten zoals de kerstviering, meedoen met de bijbelverhalen en de gebeden, christelijke lectuur en dergelijke zaken.
Deze identiteit is vastgelegd en kan niet ter discussie worden gesteld, behalve door het bestuur uiteraard, maar deze bestaat uiteraard uit mensen die de identiteit ten volle onderschrijven.
Op zich is zoiets positief te noemen toch? Ook kinderen die totaal onbekend zijn met het christelijke geloof komen zo in aanmerking met het evangelie, zoals Modesto al eerder schreef.
Dit komt in de richting van het oude ideaal (openbare school met de Bijbel). Ik ben er echter toch huiverig voor. De gedachte dat ook de ouders van de niet-christelijke kinderen in het bestuur vertegenwoordigd moeten worden, is natuurlijk heel dichtbij - en ook wel logisch te noemen. Eerst misschien nog in de ouderraad, enzovoorts. Of zie jij dit niet als gevaar?
Als we niet waken voor de identiteit van onze scholen, is dat het begin van het einde.
Ik zie het gevaar. Al zal het waarschijnlijk kruipend gaan. Mensen met een vijandige houding zullen niet eerst hun kinderen op de scholen laten gaan, om op den duur in het bestuur te gaan en de richting van de school te gaan sturen. Waarschijnlijk zal het wel gebeuren dat er Christenen zijn die minder vast in de zuil staan, nog wel dicht bij de reformatische richting, maar niet meer er in die kleine verschuivingen zullen veroorzaken. Dat hoeft op zich niet verkeerd te zijn (ik zou zeggen in tegendeel), maar weer een paar jaar later kan de verschuiving doorzetten. De identiteit moet heel vast staan en je kunt vastleggen dat er heel frequent godsdienstlessen zijn en gebed bij bestuursvergaderingen etc. Eer een bestuur dat verandert moeten heel veel niet-Christelijke ouders, lang hun kinderen op school gehad hebben.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
-DIA-

Bericht door -DIA- »

parsifal schreef:
eilander schreef:
ejvl schreef:Wat ik weet van enkele christelijke scholen:
Ieder kind is welkom, echter wordt er van de kinderen en de ouders verwacht dat ze meedoen met de christelijke identiteit.
Dat houdt in dat kinderen psalmen/liederen moeten leren, verplicht meedoen met de christelijke feesten zoals de kerstviering, meedoen met de bijbelverhalen en de gebeden, christelijke lectuur en dergelijke zaken.
Deze identiteit is vastgelegd en kan niet ter discussie worden gesteld, behalve door het bestuur uiteraard, maar deze bestaat uiteraard uit mensen die de identiteit ten volle onderschrijven.
Op zich is zoiets positief te noemen toch? Ook kinderen die totaal onbekend zijn met het christelijke geloof komen zo in aanmerking met het evangelie, zoals Modesto al eerder schreef.
Dit komt in de richting van het oude ideaal (openbare school met de Bijbel). Ik ben er echter toch huiverig voor. De gedachte dat ook de ouders van de niet-christelijke kinderen in het bestuur vertegenwoordigd moeten worden, is natuurlijk heel dichtbij - en ook wel logisch te noemen. Eerst misschien nog in de ouderraad, enzovoorts. Of zie jij dit niet als gevaar?
Ik zie het gevaar. Al zal het waarschijnlijk kruipend gaan. Mensen met een vijandige houding zullen niet eerst hun kinderen op de scholen laten gaan, om op den duur in het bestuur te gaan en de richting van de school te gaan sturen. Waarschijnlijk zal het wel gebeuren dat er Christenen zijn die minder vast in de zuil staan, nog wel dicht bij de reformatische richting, maar niet meer er in die kleine verschuivingen zullen veroorzaken. Dat hoeft op zich niet verkeerd te zijn (ik zou zeggen in tegendeel), maar weer een paar jaar later kan de verschuiving doorzetten. De identiteit moet heel vast staan en je kunt vastleggen dat er heel frequent godsdienstlessen zijn en gebed bij bestuursvergaderingen etc. Eer een bestuur dat verandert moeten heel veel niet-Christelijke ouders, lang hun kinderen op school gehad hebben.
"Kruipend" kan ook sneller dan men denkt. Ik neem een voorbeeld. Toen er bij de SGP plek kwam (door gemor van buiten en een beetje van binnen) voor een vrouw op de kieslijst dacht men: Dat zal nog niet zo'n vaart lopen. Maar veel sneller dan men dacht was daar die vrouw in Middelburg.... Dàt had men toch niet zo snel verwacht...
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
CvdW

Bericht door CvdW »

Wellicht wordt Vlissingen bedoeld.
Kent u de situatie? Er waren geen mannen die plaats wilden nemen in de gemeenteraad. Zodoende kwam de dochter van SGP-raadslid in beeld. Ik denk dat ze wel weet waar ze over praat.
Uiteraard ben ik het niet eens dat een vrouw namens SGP in de raad zit.
samanthi

Bericht door samanthi »

Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:Of... Gij moogt het reformatorisch onderwijs te strak vinden, een harnas waarin ge u niet kunt bewegen?
Ik signaleer slechts feiten. Tussen de jaren "90 en nu zijn er ontegenzeglijk dingen veranderd, en dan niet bepaald verruimd, onder invloed van de GGiN. Jij hebt geen kinderen op die scholen gehad, ik wel.
Ik heb het al eerder geschreven, mijn oudste kinderen zaten op een ref school, drie ervan op speciaal ref onderwijs, van die school heb ik niets dan lof, een goede Bijbelse boodschap, normen en waarden werden nageleefd, maar die gewone basisschool daar waren veel zaken die niet strookte met de Bijbelse boodschap, de ene leerkracht of de andere dat scheelde was een wereld van verschil, dat kwam ook uit in de onderlinge samenwerking en het wantrouwen naar elkaar. Er werden weinig of geen normen en waarden aangeleerd er waren geen duidelijke regels.
Vooral de laatste jaren voor hun sluiting niet.
De ene leerkracht droeg het gereformeerde gedachtegoed uit, de andere juist niet (dit fenomeen zie ik helaas ook op het vo terug) kinderen zijn kwetsbaar, zij voelen aan dat het echt is of dat het een hol vat is. Wat alleen vrome woorden zijn of wat echt is.
Dat brengt meer schade dan een openbare school. Ik ken veel volwassenen die trauma's van deze school hebben.
Als je niet precies in het straatje van bepaalde leerkrachten paste dan had je een slecht jaar en soms ook de pech dat je die leerkracht twee jaar voor je klas had.

Voor mij geen loftrompet op alle refo onderwijs, we leven in een gebroken wereld ook bij refo scholen zijn misstanden, er zijn goede met een goed pedagogisch klimaat er zijn minder goede en zelf slechte scholen, het wordt bestuurd door gevallen adamskinderen.

Ik weet dat er veel pijn is in deze, dus wees voorzichtig in uitspraken en loftuitingen!
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
-DIA-

Bericht door -DIA- »

CvdW schreef:Wellicht wordt Vlissingen bedoeld.
Kent u de situatie? Er waren geen mannen die plaats wilden nemen in de gemeenteraad. Zodoende kwam de dochter van SGP-raadslid in beeld. Ik denk dat ze wel weet waar ze over praat.
Uiteraard ben ik het niet eens dat een vrouw namens SGP in de raad zit.
Ja ik bedoelde Vlissingen en ik ken de omstandigheden. Maar wij konden dat niet vooruit bekijken, en dachten dat het zo'n vaart niet zou lopen. Als we gaan slibberen, dan kan het wel eens harder gaan als we met onze berekeningen hadden berekend. Ik geloof dat we het veiligst gaan als we ons aan het oude beproefde geloof, normen en waarden vasthouden.

Hebben we trouwens gisteren in het RD gezien dat er een gedegen onderzoek is geweest (arme mensen toch, die zo nodig een bewijs willen) naar de plaats van de vrouw. Het gaat hier weliswaar om de vrouw in de gemeente, maar is er veel verschil met 'leren' en 'regeren'? Het bleek, zo lazen we, dat het een 'probleem' is dat pas in de 20e eeuw ontstond in de steeds meer seculiere westerse wereld. Opmerkelijk!
CvdW

Bericht door CvdW »

http://vlissingen.sgp.nl/Fractie

Voor diegenen die de situatie niet kennen.

Eens met @Dia. SGP is niet geloofwaardig meer. Moet ik dan maar niet meer stemmen?
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

CvdW schreef:http://vlissingen.sgp.nl/Fractie

Eens met @Dia. SGP is niet geloofwaardig meer. Moet ik dan maar niet meer stemmen?
Waarom is de SGP niet meer geloofwaardig?
-DIA-

Bericht door -DIA- »

eilander schreef:
CvdW schreef:http://vlissingen.sgp.nl/Fractie

Waarom is de SGP niet meer geloofwaardig?
Is zoverre, er is een knieval gedaan... en dat is door het behoudende deel van de achterban niet gewaardeerd.
CvdW

Bericht door CvdW »

Als partij volg je een bepaalde koers. Bij de SGP is dit gegrond op Gods Woord.
Vrouw komt regeerambt niet toe. Dit betekent dat een SGP-vrouw niet in de gemeenteraad kan zitten.
SGP heeft z'n grond losgelaten. (men is gekomen tot andere inzichten??) Dus SGP is niet meer geloofwaardig.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

CvdW schreef:Als partij volg je een bepaalde koers. Bij de SGP is dit gegrond op Gods Woord.
Vrouw komt regeerambt niet toe. Dit betekent dat een SGP-vrouw niet in de gemeenteraad kan zitten.
SGP heeft z'n grond losgelaten. (men is gekomen tot andere inzichten??) Dus SGP is niet meer geloofwaardig.
Nee, dit klopt m.i. niet helemaal. De SGP heeft deze mening niet losgelaten. De rechter heeft uitgesproken dat het standpunt van de SGP niet toelaatbaar was. De SGP heeft daarop niet de grondslag of haar mening aangepast, maar wel de formele kant: formeel was het mogelijk om een vrouw op de lijst toe te laten.

Zoals DIA al aangaf had 'men' daarbij het idee dat het nog wel zou los lopen en dat het in de praktijk nog niet zo snel zou gebeuren. Dat is anders uitgepakt (helaas, vind ik).

Je zou het kunnen vergelijken met zoiets: wij vinden thuis dat er geen geweldsspelletjes op de computer gedaan mogen worden. Op dit moment komen deze ook niet door het internetfilter.
Formeel zouden we het filter kunnen weghalen (dan is het technisch mogelijk om deze spelletjes te doen). Ons standpunt blijft hetzelfde.

Sommigen noemen dit een zwaktebod en dat vind ik eigenlijk ook. Maar om te zeggen "de SGP heeft zijn grond losgelaten" gaat mij veel te ver.
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

eilander schreef:
CvdW schreef:Als partij volg je een bepaalde koers. Bij de SGP is dit gegrond op Gods Woord.
Nee, dit klopt m.i. niet helemaal. De SGP heeft deze mening niet losgelaten. De rechter heeft uitgesproken dat het standpunt van de SGP niet toelaatbaar was. De SGP heeft daarop niet de grondslag of haar mening aangepast, maar wel de formele kant: formeel was het mogelijk om een vrouw op de lijst toe te laten.

Zoals DIA al aangaf had 'men' daarbij het idee dat het nog wel zou los lopen en dat het in de praktijk nog niet zo snel zou gebeuren. Dat is anders uitgepakt (helaas, vind ik).

Je zou het kunnen vergelijken met zoiets: wij vinden thuis dat er geen geweldsspelletjes op de computer gedaan mogen worden. Op dit moment komen deze ook niet door het internetfilter.
Formeel zouden we het filter kunnen weghalen (dan is het technisch mogelijk om deze spelletjes te doen). Ons standpunt blijft hetzelfde.

Sommigen noemen dit een zwaktebod en dat vind ik eigenlijk ook. Maar om te zeggen "de SGP heeft zijn grond losgelaten" gaat mij veel te ver.
Eilander, nu doe je wel alsof SGP Vlissingen geen SGP is.
SGP Vlissingen heeft de beslissing genomen om een vrouw op de kandidatenlijst te plaatsen. Daarmee heeft SGP Vlissingen naar mijn idee wel het principe dat de vrouw het regeerambt niet toekomt losgelaten.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

@Zita, daar heb je gelijk in. Ik heb "de SGP" eigenlijk direct gelezen als de landelijke SGP, of de SGP als geheel.
De vraag of je nog wel SGP moet stemmen vind ik landelijk en plaatselijk bij ons geen vraag. Mogelijk ligt dat anders als je in Vlissingen woont.
Ik kan niet zoveel sympathie voor het standpunt van de kiesvereniging opbrengen, eerlijk gezegd. Ik denk echter dat ik in die situatie wel zou stemmen omdat dit niet zoveel te maken heeft met de politieke standpunten naar buiten toe; ik zou wel op een man stemmen trouwens...
CvdW

Bericht door CvdW »

Je kunt landelijke SGP niet geheel loskoppelen van plaatselijke SGP.
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

CvdW schreef:Je kunt landelijke SGP niet geheel loskoppelen van plaatselijke SGP.
Ik geloof dat ik dat in dit geval toch maar doe.
Ik vind de hele actie in Vlissingen raar, terwijl ik de SGP in het algemeen helemaal niet raar vind. Een vrouwelijke krantenbezorgster zou de best gekwalificeerde kandidaat voor de SGP zijn? De dochter van de chef wordt lijsttrekker? Ik vind het onwenselijke omstandigheden om een fundamentele wijziging als een vrouw op de kieslijst door te voeren. Alle SGP-mannen lieten het afweten? Dan moeten die mannen zich geweldig gaan zitten schamen.
Gesloten