Wat is/zijn je laatste/nieuwste aanwinst(en)?

gallio

Re: Wat is/zijn je laatste/nieuwste aanwinst(en)? [8]

Bericht door gallio »

emigrant schreef:
gallio schreef:
refo schreef:Onrust veroorzaken is goed voor de verkoop. Dat is al langer bekend.
De wereld telt 7 miljard mensen. Liefst hebben die allemaal voldoende te eten. Dat kan ook met behulp van veredeling en verbetering. Door bestrijding en preventie van ziekten. Heerlijk toch?

Maar wat gebeurt? We gaan zeuren dat het vroeger beter, lekkerder, voedzamer, gezonder was. Als we terug willen worden de opbrengsten per ha te laag. Want, inderdaad, het gaat om de winst. Wordt die niet gemaakt dan zijn er geen boeren meer. En geen eten.
Precies. En er wordt veel veredeld omdat bepaalde bestrijdings middelen niet meer gebruikt mogen worden. Dan moet de landbouw een andere manier uitdenken om toch een gewas te kunnen telen zonder dat onkruid of schimmels het hele gewas om zeep helpen. Daar komt nog bij dat de regering (van onze provincie iig) heel kritisch is wat gespoten mag worden, maar in de winkels liggen groente en fruit uit California of Zuid Amerika waar 10 keer zoveel chemicals op gespoten is. Probeer dan als agrarier om nog winst te maken.
Vroeger zag je in elk geval op het boerenland het hele jaar door een sliert arbeiders lopen te vroeten en werken, op dezelfde manier als wanneer je zelf een groentetuintje hebt. Altijd wat te doen.
Fiets nu eens door de polder. Geen arbeider of boer meer te zien. Een verlaten hectare grond. Even met een drone gif spuiten en klaar weer voor de dag.
Nou, als je zo je eigen eten wil gaan verbouwen hou ik je niet tegen. Je kan wat mij betreft geitenwollen sokken dragen en brood eten dat je zelf gebakken hebt van graansoorten van 3000 jaar geleden. Allemaal prima wat mij betreft.

Maar om dat op commerciele schaal te gaan doen heb je dus een 'sliert arbeiders' nodig, en die zal je uit Bulgarije of Bangladesh moeten halen.
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

emigrant schreef:
gallio schreef:
refo schreef:Onrust veroorzaken is goed voor de verkoop. Dat is al langer bekend.
De wereld telt 7 miljard mensen. Liefst hebben die allemaal voldoende te eten. Dat kan ook met behulp van veredeling en verbetering. Door bestrijding en preventie van ziekten. Heerlijk toch?

Maar wat gebeurt? We gaan zeuren dat het vroeger beter, lekkerder, voedzamer, gezonder was. Als we terug willen worden de opbrengsten per ha te laag. Want, inderdaad, het gaat om de winst. Wordt die niet gemaakt dan zijn er geen boeren meer. En geen eten.
Precies. En er wordt veel veredeld omdat bepaalde bestrijdings middelen niet meer gebruikt mogen worden. Dan moet de landbouw een andere manier uitdenken om toch een gewas te kunnen telen zonder dat onkruid of schimmels het hele gewas om zeep helpen. Daar komt nog bij dat de regering (van onze provincie iig) heel kritisch is wat gespoten mag worden, maar in de winkels liggen groente en fruit uit California of Zuid Amerika waar 10 keer zoveel chemicals op gespoten is. Probeer dan als agrarier om nog winst te maken.
Vroeger zag je in elk geval op het boerenland het hele jaar door een sliert arbeiders lopen te vroeten en werken, op dezelfde manier als wanneer je zelf een groentetuintje hebt. Altijd wat te doen.
Fiets nu eens door de polder. Geen arbeider of boer meer te zien. Een verlaten hectare grond. Even met een drone gif spuiten en klaar weer voor de dag.
Precies ja. Alle boeren die ik ken zijn eigenlijk het hele jaar met vakantie. De drone doet het werk, bij problemen gooien ze er een plens gif overheen en de winst is gigantisch :bobo
refo

Bericht door refo »

En als brood bakken een hele nacht MOET duren komt er hongersnood. Er zijn nu al nauwelijks bakkers te vinden die hun sociale leven aan hun product willen offeren.
Maar gelukkig maakt het niets uit of je 1 brood of 2000 broden tegelijk bakt. Het enige verschil is de romantiek. Verder zijn de grondstoffen hetzelfde, net als de hitte en de voedingswaarde.
helma

Bericht door helma »

Wat kneuzingen aan mezelf en aan mijn fiets....aangereden door auto. Je kan gauw wat hebben. Goed om weer eens bij stil te staan.
Mara

Bericht door Mara »

helma schreef:Wat kneuzingen aan mezelf en aan mijn fiets....aangereden door auto. Je kan gauw wat hebben. Goed om weer eens bij stil te staan.
Poe, schrikken Helma. :sweat
Moest je nog onderzocht worden door een arts?
Sterkte en beterschap :fleur
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
helma

Bericht door helma »

Nee, de auto trok net op, dus stond vrij snel stil. Denk niet dat ik een dokter nodig heb. Beetje stijf en pijnlijke knie. En mijn nek.
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

helma schreef:Nee, de auto trok net op, dus stond vrij snel stil. Denk niet dat ik een dokter nodig heb. Beetje stijf en pijnlijke knie. En mijn nek.
Sterkte, toch schrikken!
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
helma

Bericht door helma »

Bedankt! Werd net een mega bos bloemen bezorgd met sorry-kaartje. Leuk!
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Een broodbakworkshop samen met schoonzus bij www.eenvoudigleven.nl
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Mara

Bericht door Mara »

Orchidee schreef:Een broodbakworkshop samen met schoonzus bij http://www.eenvoudigleven.nlAfbeelding
Weet je zeker dat dit een goede link is? Bedoel jij niet Teunie?
Ik kom nl op een hele vage site terecht. :?
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Sorry!
eenvoudigleven.blogspot.com
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Dodo

Bericht door Dodo »

Ik word aan het werk gezet: ik heb dit boek gekregen. Er staan leuke dingen in, ik heb echt zin om een en ander te gaan proberen. Ik vind alleen de titel grof, daar stoor ik me toch wel aan, hoewel ik de woordspeling wel waardeer.

Afbeelding
helma

Bericht door helma »

Ah, dat heb ik aan mijn schoondochter voor haar verjaardag gegeven. ( inderdaad met een verontschuldiging voor de titel).
Mara

Bericht door Mara »

Kadootje van een lieve vriendin, een Pom shawl. Een simpel truitje fleurt er helemaal van op.
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Wat een lieve vriendin.
Ik vind die pom capes ook erg leuk maar daar laat ik het dan ook bij
Plaats reactie