Ad Anker schreef:Dit is natuurlijk een mooi onderwerp voor een forum als deze. Je anoniem negatief uitlaten over een artikel van een predikant die het aandurft een gevoelig onderwerp Bijbels onderbouwd toe te lichten is voor sommigen hier heel gewoon, lijkt het.
Ik doe een paar suggesties:
1. Het is niet toegestaan om hier anoniem kritiek te leveren. Dat is wel lekker makkelijk. Graag met eigen naam en eigenlijk liefst in een gesprek met ds. Schot of met je eigen kerkenraad.
2. Als lid van een gemeente stel je jezelf onder ambtelijk gezag. Het is dan toch niet meer dan logisch dat samenkomsten die gericht zijn op het bestuderen van Gods Woord onder ambtelijk toezicht staan? Ik zie hieronder een reactie van iemand uit de PKN waar dat ook gebruikelijk is.
3. Ds. Schot heeft zijn artikel uitvoerig Bijbels onderbouwd. Ik zie daarop geen inhoudelijke reacties. Het is een beetje 'zielig' om zo'n artikel af te doen als frustratie van de schrijver of geschreven vanuit de wens dat mensen niet zelfstandig tot een mening mogen komen. Dan weet je echt niets te zeggen over de inhoud, dunkt me.
Eens!
Verder: denk eens even na allen, waarom er een kerkenraad is, met het stukje van ds. Schot als uitgangspunt...
OM DE GEMEENTE DE BIJBELSE LEER VOOR TE HOUDEN EN OM DE GEMEENTE TE BEHOEDEN VOOR DWAALLERINGEN. En als je boos wordt en zegt dat ds. Schot boos reageert (Curatorium); ook nog beweert dat ik niet inhoudelijk ben, dan moet je maar eens kijken naar je eigen reactie. Daar staat alleen maar in: 'ik vind', 'ik vind' en 'ik denk'. Dus dat is ook niet (Bijbels) beargumenteert.
Ik ben het geheel eens met ds. Schot en wat hij zegt. Lees nog maar eens na over de wolven in schaapskleren; dat zegt hijzelf ook hoor!
Ik weet dat er kringen zijn, o.a. in mijn gemeente ook, die voor een dusdanige tweespalt in de gemeente zorgen, qua leer en leven, dat men, als kringlid zijnde, álles wat een afsnijdende prediking, waar de mens in vernedert wordt en God in verhoogt, afkraakt. Het moet alleen maar 'God is liefde!' zijn, en remonstrantse ideeën, zoals: 'God stierf voor de hele wereld; geloof het en je bent zalig.' als waarheid worden verkondigt. Dit komt regelrecht door de bijbelkringen zonder ambtelijke verantwoording en controle (waar een kerkenraad voor is aangesteld). Door de vele kringavonden (Jij daar! kun je daar ook onder scharen...) is er een uitholling in de reformatorische gezindte aan de gang, waar velen hier, absoluut niet aan willen. Men wordt boos, zoals ds. Schot ook schrijft, want de afsnijdende prediking is tegen het zere been. Daarom richt men eigen bijbelkringen op, met eigen gedachtespinsels. Daar waarschuwt ds. Schot voor. En niet onterecht, want het gebeurt heel veel; daardoor wordt de verdeeldheid steeds meer en krijg je op den duur een remonstrantse gezindte... Verder: op de verenigingen en koren in veel gemeentes kan op élke bijeenkomst een kerkenraadslid langskomen. Dit is dan onverwacht, zodat altijd álle verenigingen en koren hier rekening mee moeten houden.
Dia: de kerkenraad van Barneveld(-Zuid) heeft dit wel degelijk gedaan. Het lid was daar komen wonen; kreeg dezelfde week nog huisbezoek; en werd verboden aan het H.A. te gaan; dit terwijl hij in de andere gemeente een ware H.A.-ganger was. De kerkenraad wilde het eerst laten 'overwinteren'; want men 'kende' hem nog niet. Men trok het dus in twijfel... Ik weet dat het zeer gevoelig en ongelovig klinkt, maar toch; het is echt waar!