Met schrik in de hemel vallen

Refojongere

Bericht door Refojongere »

Beste ndonselaar,

Je citeert een mooi stuk om te laten zien wat het verschil is tussen een algemene overtuiging en een zaligmakende overtuiging. De laatste loopt onherroepelijk uit op het aannemen van Christus. Maar ik zie nergens het verband tussen geloof en zekerheid, en zeker niet de mate van zekerheid!

Dan je andere posting eronder.
Je zei:
Aan de andere kant waardeer ik je stukje wel, want je schrijft ‘ze hebben Hem liefgekregen’. Als dat Hem is die alle lof, eer en dankzegging waard is. Als dat Hem is, in Wien alle beloften ja, en amen zijn, dan moeten we de ruis wegnemen RJ.
Het bekommerde volk kan niemand anders zijn dan dat volk dat door het geloof gerechtvaardigd is en dat het geloofsleven oefent. Het bekommerde volk kan zich nooit bevinden vóór de enge poort!
Zeker, maar voor het volk kan het voelen dat ze zich nog voor de enge poort bevinden. Waarom? Omdat ze nog de verzekering van hun staat missen, ze durven het er nog niet voor te houden dat ze wederom geboren zien, ook al wordt het hen misschien van alle kanten toegeschreeuwd: Je gelooft toch!
Luther zegt van de tollenaar achter in de tempel dat toen hij het gebed uitsprak: Wees mij, de zondaar, genadig...al gerechtvaardigd was. Voor eigen beleving? Nee toch zeker!
Of denk aan de moordenaar aan het kruis: "Gedenk mijner", meer durfde hij niet vragen aan de Heere Jezus. Maar op dat moment was hij gerechtvaardigd, hoewel hij het er zelf zeker niet voor hield. Hij had bij zichzelf niet zoiets van: En nu kies ik ervoor. Er viel niets te kiezen, hij kon enkel naar Jezus toe!

Nu, dat zijn enkel bekommerden, gerechtvaardigd, maar niet in eigen oog! "Gedenk mijner!" is een 'misschien', maar wel een totale overgave aan Jezus Christus, en dat is de zaak waar het om gaat!
En die moordenaar kreeg direct antwoord. Saulus na drie dagen. Dat meisje na 17 jaar. De Heere is niet aan tijd gebonden. Wij weten niet altijd Zijn redenen.
Tenslotte je opmerking over ‘Heere wat wilt Gij dat ik doen zal’ maar die nog niet gerechtvaardigd zijn. Als deze vraag vanuit het hart door het geloof geslaakt wordt zijn ze gerechtvaardigd. Hier is nu het geloof in oefening wat alleen zijn vertrouwen (geloof) op de Heere stelt. Het vraagt toch ‘wat wilt Gij’.
Mee eens.
Met de rechtvaardiging bedoel je RJ de ‘gevoelige zekerheid’, oftewel wat de Erskine’s noemden de zekerheid van het gevoel. Dat is nooit de rechtvaardigmaking. Dit misverstand heeft de grote verwarring doen ontstaan in het huidige kerkelijk klimaat. Een verschuiving van de zekerheid van het gevoel als was dat de rechtvaardigmaking heeft veel mensen opgebouwd in hun veronderstelde bekering.
Het spijt me voor het verkeerde gebruik, maar dat bedoelde ik inderdaad.
Ds. A. vd. Voorden heeft daar gesproken van een ‘schuldbrief’, het inleven van de ellende, ja het diep inleven’. Voor die mag de Zaligmaker gepredikt worden. Als dat zo is dan wordt niet de goddeloze door het geloof gerechtvaardigd, maar de boetvaardige.
Lees je eigen citaat van Van der Groe nog maar eens na. Een mens moet eerst ontdekt worden aan de zonde van ongeloof.
"Dies is het dan nu volstrekt noodzakelijk, dat zo een van deze zijn ongelovigheid eerst nog grondig overtuigd moet worden door de Heilige Geest, indien zijn overtuiging volkomen en zaligmakend zal zijn om hem eens gelovig tot Christus te leiden."
Wil Christus een volkomen Zaligmaker zijn, dan moet een mens zich volkomen schuldig verklaren voor Gods ogen. Hoe zal hij anders om genade en geen recht smeken?


Voorbijganger,

Jij gaat gewoon door. Je stelt alsof de persoon in kwestie zeventien jaar lang in ongeloof en niet in de vreze des Heeren heeft geleefd, enkel omdat ze niet zeker was over haar staat.
Ik snap niet waar je het vandaan haalt om daar zo over te oordelen.

Een vreemde redenering: ‘misschientjes’ zijn kleintjes in de genade, en daarom mag je ze niet neersabelen. Maar ‘mischientjes’ staan buiten de genade en daarom mag men ze geen rust laten.

Niets geen 'maar', dat is nu juist de grote fout die je maakt!

Niet een ieder in gelijke mate, maar de zekerheid is er.

Juist, niet een ieder in gelijke mate. Zowel groten, die bevestigd zijn, als de kleinen in de genade, die nog zo vaak twijfelen.

Moet je eens indenken: 17 jaar buiten de gemeenschap van God!

Niet waar!

Een schande is het om de suggestie te wekken dat het 17 jaar aan God heeft gelegen dat iemand geen zekerheid van het geloof heeft ontvangen!

Een schande is het die suggestie in mijn posting te lezen. Als ik zeg dat God iemand na 80 jaar bekeerd heeft, dan kan ik wellicht de suggestie wekken dat het aan God lag dat die persoon onbekeerd was. Of ik kan de suggestie wekken dat het juist Gods onverdiende welbehagen is dat die persoon toch nog tot bekering is gekomen. Welnu, zo ligt het ook met de zekerheid!

[Aangepast op 1/5/03 door Refojongere]
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Luther zegt van de tollenaar achter in de tempel dat toen hij het gebed uitsprak: Wees mij, de zondaar, genadig...al gerechtvaardigd was. Voor eigen beleving? Nee toch zeker!
Of denk aan de moordenaar aan het kruis: "Gedenk mijner", meer durfde hij niet vragen aan de Heere Jezus. Maar op dat moment was hij gerechtvaardigd, hoewel hij het er zelf zeker niet voor hield. Hij had bij zichzelf niet zoiets van: En nu kies ik ervoor. Er viel niets te kiezen, hij kon enkel naar Jezus toe!


Beste RJ, je geeft het zelf ook aan in je vervolgstuk dat ze gerechtvaardigd zijn? Waarom? Ze oefenen het geloof. Ursinus zegt hiervan dat de dadelijke rechtvaardigmaking (in de hemelhof) gelijktijdig plaatsvind met de lijdelijke rechtvaardigmaking (in het hart van de zondaar door het geloof).
Echter we moeten elkaar niet misverstaan op de geloofszekerheid oftewel de zekerheid van het gevoel. Deze gevoelszekerheid kan zo kostelijk geoefend worden als het geloof geoefend wordt. Hierin ligt zeker onderscheid, maar dit laat géén ruimte voor een in Christus zijn voor de rechtvaardigmaking! Het beeld wat hiervoor soms wordt gebruikt is dat van de man die 38 jaar krank was. Hij had 38 jaar gehongert en gedorst voordat Christus hem genas. Wij zijn helaas in Nederland het juiste zicht op de heilsorde kwijt. Hadden de Nadere Reformatoren nog het onderscheid tussen de rechtvaardigmaking (enge poort) en de gevoelige zekerheid (bij het kruis). In de hedendaagse theologie is de rechtvaardigmaking verplaatst naar de stad verderf en de rechtvaardigmaking naar de enge poort. Zoals het duidelijk was bij de NR dat niet iedereen die ervaring bij het kruis beleefde heeft men vervolgens tegenwoordig de lijn doorgetrokken naar de rechtvaardigmaking, niet iedereen beleeft haar of zijn rechtvaardigmaking.

Bij mijn citaat van v.d. Groe bedoelde ik in principe hetzelfde als hierboven. Zeker wordt een mens ontdekt aan zijn ellendige staat voor God. Echter als deze inleving doet vluchten naar het Voorwerp van het geloof mogen we dat een ware ellendekennis noemen. We missen echter bij deze mensen de wetsprediking! Wel spreken ze over wat een mens moet beleven en inleven, maar dat moet gebeuren door de prediking van de Wet, verstaat men niet meer. Juist door die ontdekkende prediking van de Wet, wordt een mens uitgedreven naar het Evangelie. Dat is bij deze predikers echter precies hetzelfde, wel dat een mens dit en dat moet beleven, maar dat het Evangelie gepredikt moet worden door het Woord, want Hij kom tot ons in het gewaad van Zijn Woord, verstaat men ook helaas niet meer.

Dan nog richting RJ betreffende de posting van Voorbijganger. Hier is sprake van misverstaan RJ. Voorbijganger doelt op hetgeen ik aanhaalde van de man die 38 jaar krank was. Ook gebeurt dat men een beroep doet op Psalm 68 ‘ zelfs bij het naad’ren van de dood, volkomen uitkomst geven’. Hiermee wordt echt niet anders bedoeld dat men jaren in Christus kan zijn, het niet weet en tenslotte bij de dood volkomen zekerheid verkrijgt. Voor diegenen die dat niet verkrijgen heeft men de term bedacht ‘met schrik in de hemel vallen’. Over dat laatste wil ik wel kwijt dat het zeker een eeuwig wonder is om het Aangezicht van de Bruidegom te mogen aanschouwen. Dan zal er geen geloof meer zijn, nee dan zal het een eeuwig aanschouwen zijn, daarom schreef Paulus ‘de meeste van die is de liefde’. Dat blijft dan over, de liefde. Hier in beginsel wel eens ‘krank van liefde’. Daar tot in alle eeuwigheid verbonden door de liefde met de Bruidegom.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9203
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Bericht door parsifal »

Voorbijganger,

Allereerst heb ik me verkeerd uitgedrukt. Alle heiliging is in Christus. Al moeten wij niet de waarschuwing om de Geest uit te blussen relativeren. Wat ik wilde zeggen is dat de uitverkiezing niet alleen betrekking heeft op het leven na dit leven, maar ook op het leven hier en nu. Daarom is het niet om het even of wij de zekerheid krijgen en hebben nu of over twintig jaar.
Ik ben het eens met je oproep om te wijzen op de noodzaak toevlucht te nemen tot God, Toch mis ik in jouw reactie de warmte die ik bijvoorbeeld lees in artikel 16 van Deel 1 van de Dordtse Leerregels. Volgens mij gaat het hier om mensen die geen geloofszekerheid kennen, die in ieder geval twijfelen of ze tot de uitverkorenen behoren. De twijfel wordt hier niet goed gepraat, maar de twijfelaar wordt met liefde benadert niet met oordeel.

God wacht met Zijn belofte dat is geen spotten. Lees Genesis 20:20 en vers 26 eens. Zo lang zit er tussen de belofte en de verhoring en het daadwerkelijk bezitten van de inhoud van de belofte. Ik vind in dit opzicht de Geschiedenis van Esther en Mordechai mooi. Mordechai wist dat God zou helpen en dat Israel niet uitgeroeid zou worden. Maar hij wist ook dat ze nog niets hadden en dat zijn geliefde nicht haar leven moest wagen om aan de dood voor het volk te ontkomen. En ook hier duurde de zekerheid wel even. Heb dan ook de warmte voor mensen die zo mooi in de Dordtse Leerregels tot uiting komt.

Met je laatste alinea kan ik het alleen maar eens zijn. Het gaat om Christus en wat Hij heeft gedaan. En Wie Hij nog steeds is. De Voorbidder voor de troon. Hij Leeft.

Vaya con Dios,

parsifal
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Het lastige met deze onderwerpen dat nooit de persoon en de zaak gescheiden schijnt te kunnen worden. De vriendin van Manninne is blijkbaar een lief mens en 'als je eens wist hoe ze was en is', schrijft iemand. Laten we nu zaak en persoon eens even scheiden.

Als ik zie dat iemand in het jaar 1986 uit de stad Verderf vertrekt en pas in het jaar 2003 aan het kruis komt, dan denk ik echt: klopt dit nou wel? Is het echt bestaanbaar dat God Zijn Volk 17 jaar in de poel wankelmoedigheid laat? Ik geloof daar helemaal niks van. Bovendien kreeg Christen nog op z'n kop: had hij die stenen(beloften) niet gezien? Het was dus een zondige toestand waarin hij terecht was gekomen. Daarna poogt hij nog zijn pak kwijt te raken aan de Sinaï en ook dat lukt niet. En ook daarover wordt hij berispt. Kortom: volgens Bunyan leeft deze man nog voor eigen rekening, ondanks de angst en vrees die hij heeft door zijn zondebesef. Pas bij het Kruis valt zijn pak af en ontvangt hij de rol (zekerheid).
Hoe pastoraal er ook over de periode voor het Kruis gepraat kan worden: voor die tijd is er de doodstaat.



[Aangepast op 2/5/03 door refo]
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Beste Voorbijganger,
Het is me onduidelijk waar mijn denkfout ligt. In je laatste antwoord geef je toe dat er zekerheid is. Indien er zekerheid is (al dan niet aangevochten) dan weet je. Daar is geen plaats meer voor misschien.
Waarin ligt dan het verschil tussen een sterk en zwak geloof? Dat is toch in de mate van de zekerheid? Als iemand nu weinig zekerheid heeft, en dikwijls heen en weer geslingerd wordt ziende op de grootheid van de zaak en het zelfbedrog, dan kan zo iemand hoogstens zeggen: Ik weet niet of ik geloof of bekeerd ben, maar een ding heeft zo'n iemand wel: hartelijke liefde tot Christus, Hem kan hij niet missen, ook al zal zo'n persoon dat waarschijnlijk niet met zekerheid durven zeggen om allerlei oorzaken.
Dus is er plaats voor 'misschien', en altijd hangt het weer af wie het zegt. Het kan een huichelaar buiten Christus zijn, of een bekommerde in Christus. Net zoals iemand zegt: "Ik kan me niet bekeren", dat kan evengoed een uitspraak van een huichelaar als van een die bevindelijk zijn onmacht als schuld heeft leren zien.
Misschien bestaat niet in het Christelijk geloof. Geloof zonder zekerheid is geen geloof. “Ik vertrouw U Heereâ€
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Beste refo,
Als ik zie dat iemand in het jaar 1986 uit de stad Verderf vertrekt en pas in het jaar 2003 aan het kruis komt, dan denk ik echt: klopt dit nou wel? Is het echt bestaanbaar dat God Zijn Volk 17 jaar in de poel wankelmoedigheid laat? Ik geloof daar helemaal niks van.
Waarom geloof je daar niets van? Een mens kan een hele lange weg doorlopen en een ander doet dat in een dag. Tegelijkertijd is het de schuld van hemzelf als hij in de poel wankelmoedigheid terecht komt.

Met jouw redenering kan ik ook zeggen: Is het wel bestaanbaar dat God uberhaupt Zijn volk in de poel wankelmoedigheid doet komen?
Of anders: Is het wel bestaanbaar dat God iemand die uit de Stad Verderf is gevlucht alsnog in de poel Wankelmoedigheid doet omkomen en zo weer laat terugkeren? (Want dat gebeurt ook in 'Eens Christens Reize' ).
Pas bij het Kruis valt zijn pak af en ontvangt hij de rol (zekerheid).
Hoe pastoraal er ook over de periode voor het Kruis gepraat kan worden: voor die tijd is er de doodstaat.
Waarom moet het nu per se weer zo? Ik wil helemaal geen mensen zaligspreken die geen weet hebben van Christus in hun leven of van het pak der zonde dat ze bij Hem hebben mogen achterlaten.

Pas bij het Kruis valt het pak van de zonde eraf. Maar toen was de christen al door de Enge Poort!
Conclusie: het Kruis betekent de zekerheid van het gevoel! De rechtvaardigmaking in het geweten!

De mensen tussen de Enge Poort en het Kruis wil ik vertroosten. Deze mensen hebben geloofsoefeningen en geloven in de Borg tot zaligheid, maar missen de gevoelige zekerheid.

Laat ik ds. P. de Vries aanhalen in zijn boek over de "Orde van het heil bij John Bunyan":

"Aan de zondaar kan de gerechtigheid van Christus zijn toegerekend, terwijl hij persoonlijk de troost en de zekerheid daarvan mist. Ook al zoekt een zondaar al zijn zaligheid in Christus, dan wil dat nog niet zeggen dat hij bewust gevoelt dat zijn zonden zijn vergeven.
In 'The Pilgrim's Progress' wordt 'Christian' niet direct na het ingaan door de enge poort van zijn pak verlost. Zo heeft Bunyan op beeldende wijze aangegeven dat er naar zijn mening veelal een periode van kortere of langere tijd ligt tussen het komen tot Christus en het bezitten van de troost en zekerheid dat de zonden zijn vergeven.
In 'The Holy War' komen we hetzelfde tegen. Nadat de stad "Mansoul" door de troepen van "Emmanuel" ingenomen was, was er nog niet direct vreugde in de harten van de inwoners van "Mansoul".

Belangwekkende woorden!
Ik wil dus niemand vertroosten voor de 'Enge Poort', maar wel hen, die nog niet bewust weten met een zekerheid van het gevoel dat hun zonden vergeven zijn.

[Aangepast op 2/5/03 door Refojongere]
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Tegelijkertijd is het de schuld van hemzelf als hij in de poel wankelmoedigheid terecht komt.
Exact. Dus niet Gods werk, maar mensenwerk.
Met jouw redenering kan ik ook zeggen: Is het wel bestaanbaar dat God uberhaupt Zijn volk in de poel wankelmoedigheid doet komen?
Inderdaad, als het bestraffenswaardig is, zoals blijkt uit de Christenreis, is dat dus niet Gods werk.
Of anders: Is het wel bestaanbaar dat God iemand die uit de Stad Verderf is gevlucht alsnog in de poel Wankelmoedigheid doet omkomen en zo weer laat terugkeren? (Want dat gebeurt ook in 'Eens Christens Reize' ).
Inderdaad. In de poel kan het nog twee kanten uit.
Waarom moet het nu per se weer zo? Ik wil helemaal geen mensen zaligspreken die geen weet hebben van Christus in hun leven of van het pak der zonde dat ze bij Hem hebben mogen achterlaten.
Dat moet je ook niet doen.

[/quote]
Pas bij het Kruis valt het pak van de zonde eraf. Maar toen was de christen al door de Enge Poort!
Conclusie: het Kruis betekent de zekerheid van het gevoel! De rechtvaardigmaking in het geweten!
[/quote]

Verkeerde conclusie. Niet 'pas' bij het kruis, maar alleen bij het kruis. Het kruis had Bunyan bij de enge poort moeten plaatsen. Maar vertellende is het wel lastig dan. Christen zou tegelijk moeten meemaken 1. door de poort 2. in het huis van uitelgger 3. bij het kruis het pak verliezen. In de vertellen dus 3 momenten, in het echt 1 moment.
De mensen tussen de Enge Poort en het Kruis wil ik vertroosten. Deze mensen hebben geloofsoefeningen en geloven in de Borg tot zaligheid, maar missen de gevoelige zekerheid.
Dat is een verkeerde conclusie.
Laat ik ds. P. de Vries aanhalen in zijn boek over de "Orde van het heil bij John Bunyan":

"Aan de zondaar kan de gerechtigheid van Christus zijn toegerekend, terwijl hij persoonlijk de troost en de zekerheid daarvan mist.
Hoe komt zo'n man daarbij? Staat dat in de Bijbeldan?
Ook al zoekt een zondaar al zijn zaligheid in Christus, dan wil dat nog niet zeggen dat hij bewust gevoelt dat zijn zonden zijn vergeven.

Belangwekkende woorden!
Ik wil dus niemand vertroosten voor de 'Enge Poort', maar wel hen, die nog niet bewust weten met een zekerheid van het gevoel dat hun zonden vergeven zijn.
Het geloof weet: niet alleen voor anderen, maar ook voor mij! Dat belijden we toch? Waarom dan al die uitzonderingen?
Refojongere

Bericht door Refojongere »

refo,

Heel kort, het gaat er maar om dat een zondaar in de belofte van het Evangelie gelooft. De inhoud van dat geloof is het aannemen van de Persoon Jezus in Wie alle beloften ja en amen zijn.

Justus Vermeer schrijft: "Gij leest niet in het formulier (van het H.A.), of u zeker gelooft, dat al uw zonden vergeven zijn; maar of u de gewisse belofte Gods gelooft, welke belofte al die hoge, heerlijke en vaste zaken behelst, die daar genoemd worden.
Dus moet men hier onderscheid maken tussen de beloften Gods, die al deze grote dingen inhouden en tussen het geloof, waarmee die zekere en gewisse beloften worden aangenomen en toege-eigend. Er staat niet dat dit een verzekerd geloof moet zijn."

Dus deze grote beloften kunnen met een sterk en een zwak geloof met veel verzekerdheid of met veel twijfel worden aangenomen.


Verder heeft Bunyan expres het Kruis enige tijd na de Enge Poort geplaatst. Dit is geen theologische fout, maar bewust. De meerderheid van de puriteinen is het daarmee eens.

Voorbijganger,
Iemand die zich in die positie bevindt (zou niet mogen zijn, afkeurenswaardig) ga je die vertroosten omdat die persoon zich daarin heeft begeven, of richt de inspanning zich juist op het daaruit halen van die persoon?
Als ik jou zo lees, dan richt jij je op het eerste. Zelf richt ik op het tweede. Het spreekt daarbij vanzelf dat afhankelijk van deze uitgangspositie het (pastorale) vervolg heel verschillend uitpakt.
Ik ga ze niet gerust stellen met het feit dat ze twijfelen. Zo mag het niet zijn. We moeten ze juist, en dat gaat voornamelijk door de prediking, aansporen om zekerheid van hun staat te zoeken.

Aan de andere kant ga ik niet zeggen dat ze nog dood in zonden en misdaden zijn. Het kan wel, maar als men enigszins mag zeggen dat ze niet buiten Jezus kunnen en niets liever zouden willen dan gemeenschap met God oefenen, dan ga ik ze dus niet de grond in trappen zo van: Met een misschientje wordt je niet zalig. Of: Wie gerechtvaardigd is, weet dat klaar en duidelijk!

Wel zeggen: Wees niet tevreden, zoek de versterking, in de sacramenten, in de prediking. Daarom waren de oudvaders (Smytegelt en Vermeer o.a.) ook zo ruim in hun nodiging!
Ga aan de andere kant niet alles afbreken.
Gerrie

Bericht door Gerrie »

Oorspronkelijk gepost door Refojongere
Wel zeggen: Wees niet tevreden, zoek de versterking, in de sacramenten, in de prediking. Daarom waren de oudvaders (Smytegelt en Vermeer o.a.) ook zo ruim in hun nodiging!
Refojongere,
Bedoel je, dat je bij twijfel en onzekerheid het Avondmaal moet gebruiken om tot zekerheid te komen?
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Precies Gerrie,

Lees maar in het formulier:
"En opdat wij vastelijk zouden geloven, dat wij tot dit genadeverbond behoren, nam de Heere Jezus in Zijn laatste Avondmaal het brood, en als Hij gedankt had, brak Hij het en gaf het Zijn discipelen..."

En verderop:
"Dat is: zo dikwijls als gij van dit brood eet, en van deze beker drinkt, zult gij daardoor, als door een gewisse gedachtenis en pand, vermaand en verzekerd worden van deze Mijn hartelijke liefde en trouw jegens u..."

Brakel schrijft ergens:
"Zo verzegelen het brood en de wijn de gelovigen hun deel aan Christus, en aan al Zijn verdiensten, door Zijn lijden en dood verworven, en zijn geen tekenen alleen van de gemeenschap der gelovigen met elkaar (...) Dat is de goedheid Gods, dat Hij aan de gelovigen niet alleen belooft de vergeving der zonden, dat Hij niet alleen afbeeldt, door Wie, en waardoor zij vergeving der zonden ontvangen, maar dat Hij hun bovendien nog pand en zegel geeft, om hun immers te doen geloven, dat Hij hun een verzoend God en Vader is in Christus, en dat Hij het eeuwig zal blijven, opdat zij daardoor getroost en vrolijk zouden leven; omdat het de Heere Jezus tot verzegeling heeft ingesteld, zo moeten de gelovigen het ook zo gebruiken."
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9203
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Bericht door parsifal »

Wat wordt verstaan onder zekerheid? Op wie wordt gedoeld in artikel 16 van deel 1 van de DL?

Ik denk dat er mensen zijn die Christen zijn en twijfelen of ze naar de hemel zullen gaan. Net plaatste ik op een ander forum dat ik het volgende lied van Caedmon's Call mooi vond en helaas herkende:

Sometimes I fear maybe I'm not chosen
You've hardened my heart like Pharaoh
That would explain why life is so hard for me

And I am sad Esau hated
Crying against what's fated
Saying father, please, is there any left for me

Cast out my doubts, please prove me wrong
'Cause these deamons can be so headstrong
Make my walls fall, please prove me wrong
'Cause this resentment's been building
Burn them up with your fire so strong
If you can before I bail, please prove me wrong

I fear maybe this is all just a game
Our friends and our families all play too
Harness the young and give some comfort to the old

Don't let my doubts prove true
Draw me close and hold me near to you
Keep me still until the day you...

Begrijp me niet verkeerd, dit is niet de juiste plaats om te zijn. Maar een Christen kan diep in de duisternis zijn. Ik denk dat we hier mogen verwijzen naar die gebeurtenissen in het Oude Testament waar God het gebed al verhoort heeft, maar de vervulling nog niet heeft gegeven. Voor de laatste aankondiging van de geboorte van Izak was God 13 jaar niet bij Abraham geweest. Het duurde 20 jaar voor Izak echt kinderen kreeg. Mordechai wist van de redding die zou komen, maar hij wist ook dat hij nog niets had. Hij gedroeg zich als in de volle rouw. Hij wist op geen enkele manier dat hij zelf ook behouden werd.

Trouwens moeten wij mensen die zo in twijfel zijn dringen tot Christus te gaan? Dat moet altijd. Maar ik denk soms dat de Bijbel goed uitleggen, de beloften duidelijk maken meer effect heeft. Lees bijvoorbeeld "alle dingen ten goede" van Thomas Watson. Dit is een verklaring van Romeinen 8:28 Hierin kunnen mensen gigantisch getroost worden. Veel twijfel over behoud komt voort uit een gebrek aan kennis. Laat dan de Bijbel zelf maar spreken.

Vaya con Dios,

parsifal
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Beste Voorbijganger,

Denk even met me mee. In dit citaat staat: Je kunt zeggen dat ze dood in zonden en misdaden zijn, maar dat doe ik niet! Met andere woorden ook jijzelf ziet in dat we te maken hebben met mensen die nog niet uit hun staat in Adam zijn overgegaan in Christus!

Nee, je citeert me helaas maar half. Ik heb gezegd dat als ik ook maar enige ware liefde tot Christus en honger en dorst naar de gerechtigheid bespeur, oftewel: kenmerken van de verkiezing, dan ga ik ze niet zeggen: met een misschientje word je niet zalig, of: wie gerechtvaardigd is weet dat. Nee, dan zeg ik tegen hun: Zoek verzekerd te worden, zodat je veel meer vruchten voort mag brengen! Zoek verzekerd te worden om God te verheerlijken.

Ik ga nog met je mee, dat die persoon ook nog meent in oprechtheid God te zoeken.

Zou het dan eerlijk zijn? Zou het oprecht zijn zo iemand de suggestie mee te geven dat hij niet langer in een doodsstaat verkeert?


Als het over iemand gaat die nog nooit zich heeft overgegeven aan Christus, dan praten we niet eens over 'verzekerd' worden, dan praten we over 'geloof in Hem'.
Ik ga hem niet zeggen: Oh, je zoekt God, dan zul je Hem vast vinden. Of andere beloften van zaligheid. Nee, daar heeft zo iemand niet eens behoefte aan, dat weet ik zeker.

Het geloof heeft altijd zekerheid, want Christus is een en al zekerheid, Hij is volkomen betrouwbaar. Daarom...in het geloof is altijd zekerheid. Dat hoeft echter nog niet te betekenen dat elk gelovige voor zichzelf zeker weet dat hij vergeving der zonden heeft ontvangen. Ja, hij kan wel concluderen misschien, maar daar wordt hij toch zeker niet mee bevredigd. Nee, hij moet het van God Zelf horen, de Heilige Geest moet de belofte aan het hart toepassen.

Er is toch altijd verschil gemaakt tussen wat we noemen een 'toevluchtnemend' en een 'verzekerd' geloof? Tussen een 'zwak' en 'sterk' geloof.

Of wat ds. H. Paul daarover schreef: "De Bijbel zelf onderscheidt zwak geloof en sterk geloof. Dat is ook de ervaring van Gods kinderen de eeuwen door. Alle gelovigen zijn zonder meer zeker van Christus, Wie Hij is en wat Hij werkt, dat Hij de Christus der Schriften is, anders zouden ze zich met hun hele zaak niet aan Hem durven toevertrouwen. Maar niet ieder is even krachtig verzekerd van zijn aandeel aan Christus (tot een misschien aan toe, RJ)

Hij haalt ook ds. G.H. Kersten aan:
"Of zelfs, zo Christus Zich aan de zondaar heeft geopenbaard in Zijn genoegdoening aan het recht van God, blijft menigwerf de toe-eigening van het geloof nog zo zwak, dat het aan de ziel schijnt alsof, alsof de schuld bij God nog openstaat. En zij stemt ten volle toe dat het offer in Christus, door Hem gebracht, voor al Gods kinderen volle genoegdoening schonk, maar de bange strijd gaat er over, of zij aan het offer deel heeft."

Al met al ben ik er sterk voor dat de zekerheid van Christus en Gods beloften niet op een hoop gegooid worden met de zekerheid van ons aandeel in Christus, wat vrucht is van het geloof.

In de Redelijke Godsdienst wordt dat ook zo gezegd: "Geloven dat Christus mijn Zaligmaker is, is verzekering, welke een vrucht is des geloofs, die meer of minder kan zijn, ja geheel weg zijn, blijvende het ware geloof, en hij een waar gelovige" (pag. 782).

En wordt er op de juiste pastorale wijze op ingegaan (deel I, 811, 834,835)

[Aangepast op 6/5/03 door Refojongere]
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Ja, die dominees zijn het wel met je eens. Daarom citeer je die ook. Maar wat zegt de Schrift?
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Doordat sommigen tegenwoordig het totale zicht op de heilsorde kwijt zijn en anderen die dat juist wel hebben maar waarschijnlijk met deze materie diplomatiek moeten omgaan, is er geen vruchtbaar klimaat aanwezig om hier over van gedachten te wisselen. Ook niet tussen predikanten onderling. Hoewel ik het lang niet altijd met de Nadere Reformatoren eens ben, kom ik daar juist wél de pastorale toon tegen. Want wat is nu geloof? Hoe ben ik nu verzekerd van mijn aandeel in Christus? Welnu, geloof je dat Hij is een volkomen Zaligmaker. Geloof je met je ganse hart dat zaligheid alleen in Hem is? Wel, dan zijt ge zalig!
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Plaats reactie