Beroepingswerk discussie [2]

Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door Sheba »

Wim Anker schreef:
Posthoorn schreef:Toch vraag ik me af of je het zo scherp moet stellen als Wim Anker doet. Als er op een bepaalde plaats op een bepaald moment niet goed gepreekt wordt, niet 'naar het Woord', is daarmee zo'n gemeente meteen 'valse kerk', om nog maar niet te spreken over het hele kerkverband?
Toch kun je onder zo'n prediking feitelijk niet (goed) opgaan.
In zo'n geval is het meteen breken met een kerkverband m.i. echter een te 'zware' maatregel. Anderzijds ben ik van mening dat je niet verplicht onder een dergelijke prediking (trouw) op te gaan.
Dus kom je dan in een soort compromissituatie terecht.
Ik weet dat mensen als Wim Anker hier niet mee leven kunnen, maar in de praktijk is het niet altijd zo zwart-wit.
Waarom wordt e.e.a. v.w.b.t. de echtscheiding dan wel zo scherp gesteld? Is dan ons gevoel of zijn de heersende gebruiken bepalend hoe wij de geboden interpreteren? Wat is het principiële onderscheid tussen: "Gij zult niet echtbreken" en "Gij zult de Heere uw eden houden"?
Als kinderen "tekort" komen omdat vader of moeder psychisch ziek is is dat toch geen legitimatie om te scheiden? En als de man of de vrouw zich niet gedraagt zoals het huwelijksformulier voorschrijft (Niet naar het Woord) geeft dat toch geen recht een ander te nemen? Waarom worden dan de kinderen wel aangevoerd als reden om van kerkverband te wisselen?

ik denk niet zwart wit, ik heb oog voor de problemen. Net zoals ik ook oog heb voor grote problemen die in huwelijken plaats kunnen hebben. Maar de norm, de niet te overschrijden grens, is de Schrift.

Overigens heb ik niet beweerd dat er altijd trouw moet worden opgegaan, analoog met het huwelijk (waar b.v. ook een scheiding van tafel en bed ingesteld kan worden) kunnen er maatregelen worden genomen.
Dan ga ik het nog anders stellen... In veel reformatorische kerken leg je belijdenis van de leer af.... Die alhier geleerd wordt ( daar wordt toch min of meer ook het kerkverband mee bedoeld, waarbij de gemeente is aangesloten)
Er wordt nog wel aangedrongen tot een persoonlijk geloof. Maar de belijdenis mag als je conform de regels leeft en de leer belijdt... En dat is toch een stap die je niet zomaar zet toch?
Even heel cru gezegd.


Hoe kan het dan dat diezelfde mensen binnen X aantal jaren daar anders tegenaan kijken? ( uitgaande dat de prediking niet verandert)

Nu kan er blijkbaar heel gemakkelijk overgegaan worden naar een ander kerkverband. ( let op; ik zeg niet altijd) Terwijl de reden valse leer etc. nog steeds de reden is om te verwisselen.... En niet of er wel of geen tussenzang, wel of niet lang gepreekt, wel of niet ritmisch gezongen wordt, ruzie binnen een gemeente( bijvoorbeeld)


1 ) Als de plaatselijke gemeente verandert qua prediking, verandert dan het hele kerkverband? Dan kan er toch nog steeds een naburige plaatselijke gemeente gezocht worden die onder hetzelfde verband valt? De leer van de landelijke kerk is toch niet anders? Waarom is de eerste stap vaak direct een ander verband? ( concluderend uit de hoeveelheid mutaties)

Wat is de reden dat men dat doet?

2 ) Moet het landelijk kerkverband dan niet de plaatselijke gemeente corrigeren wanneer er inderdaad sprake is van een valse leer?

Overigens hoe vaak wordt er met het huidige verband echt hierover gesproken? Of is de beslissing dan allang genomen en/of is het gemeentelid zelf aan het schuiven?

3 ) als 2 niet gebeurt, kan dat 2 dingen betekenen ; er is niets aan de hand.
Of de tucht wordt niet naar behoren uitgevoerd.
Of zie ik iets over het hoofd?

4) Als 3b waar is dan is dat een reden om van verband te wisselen. (Kenmerk valse kerk)
Maar hoe kan dan ooit een ander verband zich dan van harte verbonden weten met dat verband dat geen tucht uitoefent?

Hoe kunnen predikanten gebroederlijk naast elkaar op conferentie zus en zo zitten terwijl hun eigen kerkenraad waar zij deel vanuit maken min of meer erkent dat het andere kerkverband niet de Bijbelse leer predikt, geen tucht uitoefent en daarom het lid dat aanklopt ontvangt? Of wordt het nieuwe lid op onterechte gronden ontvangen?

Hoe kunnen , als de grond terecht is, dan die verschillende kerkverbanden gebroederlijk vertegenwoordigt zijn in diverse stichtingen en onderwijsinstellingen? Klopt dat dan wel?

Ik besef dat ik het misschien wat cru zeg.

Ik ben wel nieuwsgierig hoe jullie e.a. hier tegenaan kijken...

Overigens zie je regelmatig dat als mensen eenmaal verwisselen zij steeds gemakkelijker verwissellen, of dat kinderen weer wisselen... Wat zegt ons dat?


Ps misschien dat de moderator vindt dat er een nieuw topic geopend moet worden? Over bijvoorbeeld het verwisselen van kerkverband?
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 24610
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door refo »

Ik heb het al eerder gemeld:
Opgegroeid als kleine jongen onder ds H Rijksen
Daarna catechisatie van ds Vreugdenhil
Vervolgens kwam ds Van Gelder
In de vacante periode daarna (beliijdenis)catechisatie onder ds F Harinck
Daarna ds Moerkerken.
Nu hebben we ds Clements en alleen die maakt in 16 jaar een 'ontwikkeling' door.
Van welke kerk ben ik nu lid geworden?

Als ik zogenaamd aan mijn 'eed' gehouden wordt, waarom verandert mijn kerk zelf dan zo?
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door Sheba »

refo schreef:Ik heb het al eerder gemeld:
Opgegroeid als kleine jongen onder ds H Rijksen
Daarna catechisatie van ds Vreugdenhil
Vervolgens kwam ds Van Gelder
In de vacante periode daarna (beliijdenis)catechisatie onder ds F Harinck
Daarna ds Moerkerken.
Nu hebben we ds Clements en alleen die maakt in 16 jaar een 'ontwikkeling' door.
Van welke kerk ben ik nu lid geworden?

Als ik zogenaamd aan mijn 'eed' gehouden wordt, waarom verandert mijn kerk zelf dan zo?
Als je spreekt over accent verschillen maakt dat niet uit ( ik ken deze predikanten niet goed genoeg :) )
En kan je dan zeggen dat je kerk zo verandert?

Als de verschillen dieper liggen, fundamenteel anders zijn dan wat de Schrift ons verkondigt, hoort de tucht uitgeoefend te worden ( Als dat terecht is)
En zolang dat gebeurt, blijf je nog steeds in dit geval Gergem, toch?
Dan hoeft een ander kerkverband toch niet in eerste instantie aan de orde te zijn?
Jan Vogel
Berichten: 138
Lid geworden op: 08 mei 2013, 12:57

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door Jan Vogel »

Even terug naar:
Zijn dat niet twee verschillende problemen?
Er lijkt sprake van een tekort aan predikanten voor de meer gematigde stroming binnen de CGK. De linkerflank heeft véél meer vacante plaatsen. Er is inderdaad een groot tekort in de middengemeentes en wat meer vooruitstrevende gemeentes. Voor de BHP gemeenten komen de komende jaren genoeg kandidaten af.
En daarnaast speelt de kerkordelijke weg, waarbinnen zo'n (toezegging van) beroep misschien voorbarig is (dat weet ik niet). De stemgerechtigde gemeenteleden stemmen altijd in de CGK. Meestal wordt een enkelvoudige kandidaatstelling of een tweetal niet zover van tevoren bekend gemaakt, dus ook niet voor de beroepbaarstelling.
Op de kaart zetten is niet zo moeilijk, toch? Gewoon een paar keer ergens gaan preken.Klopt inderdaad, dat werkt goed... Ik weet alleen dat studenten met preekconsent door een soort student-preekvoorziener worden ingedeeld in de vacante gemeentes. Je hebt als student dus niet zoveel invloed hoe vaak je in een gemeente preekt. Pas als je beroepbaar bent, mag je zelf je preekrooster maken (dacht ik).


Ik heb lang nagedacht over een antwoord op de eerste vraag, daar kom ik niet uit DDD.
Gelukkig krijgen een aantal van de 7 beroepbare CGK kandidaten ook een beroep. Kand. Hofland heeft er nu 3 en staat bij 2 gemeenten enkelvoudig kandidaat. Kand. Voorwinden staat in 1 gemeente enkelvoudig kandidaat en in 1 gemeente samen met Kand. de Boer op tweetal. Kand. Mulder heeft uitzicht op een beroep van twee samenwerkende (kleine) gemeentes.
Gelukkig gaat hierdoor niet alle aandacht uit naar de nog jonge kandidaat Hofland.
Hendrien
Berichten: 1428
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door Hendrien »

Toch vind ik de vergelijking met een huwelijk te ver gaan. Maar omdat de Heere nu juist werkt door de prediking, is dit echt bijzonder belangrijk! Paulus wist niets anders dan Jezus Christus en Dien gekruisigd! Zijn brieven zijn vol van Hem. Helaas is Hij in heel veel preken niet te vinden of alleen voor de uitverkorenen.
Laatst gewijzigd door Hendrien op 14 sep 2016, 14:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Paal
Berichten: 196
Lid geworden op: 26 jan 2015, 19:08

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door Paal »

Sheba schreef:
Wim Anker schreef:
Posthoorn schreef:Toch vraag ik me af of je het zo scherp moet stellen als Wim Anker doet. Als er op een bepaalde plaats op een bepaald moment niet goed gepreekt wordt, niet 'naar het Woord', is daarmee zo'n gemeente meteen 'valse kerk', om nog maar niet te spreken over het hele kerkverband?
Toch kun je onder zo'n prediking feitelijk niet (goed) opgaan.
In zo'n geval is het meteen breken met een kerkverband m.i. echter een te 'zware' maatregel. Anderzijds ben ik van mening dat je niet verplicht onder een dergelijke prediking (trouw) op te gaan.
Dus kom je dan in een soort compromissituatie terecht.
Ik weet dat mensen als Wim Anker hier niet mee leven kunnen, maar in de praktijk is het niet altijd zo zwart-wit.
Waarom wordt e.e.a. v.w.b.t. de echtscheiding dan wel zo scherp gesteld? Is dan ons gevoel of zijn de heersende gebruiken bepalend hoe wij de geboden interpreteren? Wat is het principiële onderscheid tussen: "Gij zult niet echtbreken" en "Gij zult de Heere uw eden houden"?
Als kinderen "tekort" komen omdat vader of moeder psychisch ziek is is dat toch geen legitimatie om te scheiden? En als de man of de vrouw zich niet gedraagt zoals het huwelijksformulier voorschrijft (Niet naar het Woord) geeft dat toch geen recht een ander te nemen? Waarom worden dan de kinderen wel aangevoerd als reden om van kerkverband te wisselen?

ik denk niet zwart wit, ik heb oog voor de problemen. Net zoals ik ook oog heb voor grote problemen die in huwelijken plaats kunnen hebben. Maar de norm, de niet te overschrijden grens, is de Schrift.

Overigens heb ik niet beweerd dat er altijd trouw moet worden opgegaan, analoog met het huwelijk (waar b.v. ook een scheiding van tafel en bed ingesteld kan worden) kunnen er maatregelen worden genomen.
Dan ga ik het nog anders stellen... In veel reformatorische kerken leg je belijdenis van de leer af.... Die alhier geleerd wordt ( daar wordt toch min of meer ook het kerkverband mee bedoeld, waarbij de gemeente is aangesloten)
Er wordt nog wel aangedrongen tot een persoonlijk geloof. Maar de belijdenis mag als je conform de regels leeft en de leer belijdt... En dat is toch een stap die je niet zomaar zet toch?
Even heel cru gezegd.


Hoe kan het dan dat diezelfde mensen binnen X aantal jaren daar anders tegenaan kijken? ( uitgaande dat de prediking niet verandert)

Nu kan er blijkbaar heel gemakkelijk overgegaan worden naar een ander kerkverband. ( let op; ik zeg niet altijd) Terwijl de reden valse leer etc. nog steeds de reden is om te verwisselen.... En niet of er wel of geen tussenzang, wel of niet lang gepreekt, wel of niet ritmisch gezongen wordt, ruzie binnen een gemeente( bijvoorbeeld)


1 ) Als de plaatselijke gemeente verandert qua prediking, verandert dan het hele kerkverband? Dan kan er toch nog steeds een naburige plaatselijke gemeente gezocht worden die onder hetzelfde verband valt? De leer van de landelijke kerk is toch niet anders? Waarom is de eerste stap vaak direct een ander verband? ( concluderend uit de hoeveelheid mutaties)

Wat is de reden dat men dat doet?

2 ) Moet het landelijk kerkverband dan niet de plaatselijke gemeente corrigeren wanneer er inderdaad sprake is van een valse leer?

Overigens hoe vaak wordt er met het huidige verband echt hierover gesproken? Of is de beslissing dan allang genomen en/of is het gemeentelid zelf aan het schuiven?

3 ) als 2 niet gebeurt, kan dat 2 dingen betekenen ; er is niets aan de hand.
Of de tucht wordt niet naar behoren uitgevoerd.
Of zie ik iets over het hoofd?

4) Als 3b waar is dan is dat een reden om van verband te wisselen. (Kenmerk valse kerk)
Maar hoe kan dan ooit een ander verband zich dan van harte verbonden weten met dat verband dat geen tucht uitoefent?

Hoe kunnen predikanten gebroederlijk naast elkaar op conferentie zus en zo zitten terwijl hun eigen kerkenraad waar zij deel vanuit maken min of meer erkent dat het andere kerkverband niet de Bijbelse leer predikt, geen tucht uitoefent en daarom het lid dat aanklopt ontvangt? Of wordt het nieuwe lid op onterechte gronden ontvangen?

Hoe kunnen , als de grond terecht is, dan die verschillende kerkverbanden gebroederlijk vertegenwoordigt zijn in diverse stichtingen en onderwijsinstellingen? Klopt dat dan wel?

Ik besef dat ik het misschien wat cru zeg.

Ik ben wel nieuwsgierig hoe jullie e.a. hier tegenaan kijken...

Overigens zie je regelmatig dat als mensen eenmaal verwisselen zij steeds gemakkelijker verwissellen, of dat kinderen weer wisselen... Wat zegt ons dat?


Ps misschien dat de moderator vindt dat er een nieuw topic geopend moet worden? Over bijvoorbeeld het verwisselen van kerkverband?
Ik kan ditmaal van harte staan achter de posting van Sheba.
DDD
Berichten: 32149
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door DDD »

Jan Vogel schreef:Even terug naar:
Zijn dat niet twee verschillende problemen?
Er lijkt sprake van een tekort aan predikanten voor de meer gematigde stroming binnen de CGK. De linkerflank heeft véél meer vacante plaatsen. Er is inderdaad een groot tekort in de middengemeentes en wat meer vooruitstrevende gemeentes. Voor de BHP gemeenten komen de komende jaren genoeg kandidaten af.
En daarnaast speelt de kerkordelijke weg, waarbinnen zo'n (toezegging van) beroep misschien voorbarig is (dat weet ik niet). De stemgerechtigde gemeenteleden stemmen altijd in de CGK. Meestal wordt een enkelvoudige kandidaatstelling of een tweetal niet zover van tevoren bekend gemaakt, dus ook niet voor de beroepbaarstelling.
Op de kaart zetten is niet zo moeilijk, toch? Gewoon een paar keer ergens gaan preken.Klopt inderdaad, dat werkt goed... Ik weet alleen dat studenten met preekconsent door een soort student-preekvoorziener worden ingedeeld in de vacante gemeentes. Je hebt als student dus niet zoveel invloed hoe vaak je in een gemeente preekt. Pas als je beroepbaar bent, mag je zelf je preekrooster maken (dacht ik).


Ik heb lang nagedacht over een antwoord op de eerste vraag, daar kom ik niet uit DDD.
Gelukkig krijgen een aantal van de 7 beroepbare CGK kandidaten ook een beroep. Kand. Hofland heeft er nu 3 en staat bij 2 gemeenten enkelvoudig kandidaat. Kand. Voorwinden staat in 1 gemeente enkelvoudig kandidaat en in 1 gemeente samen met Kand. de Boer op tweetal. Kand. Mulder heeft uitzicht op een beroep van twee samenwerkende (kleine) gemeentes.
Gelukkig gaat hierdoor niet alle aandacht uit naar de nog jonge kandidaat Hofland.
Ik blijf er vooralsnog bij dat er een geweldig tekort is aan predikanten voor links en midden CGK.
De Haas
Berichten: 78
Lid geworden op: 21 feb 2011, 11:37

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door De Haas »

DDD schreef:
Jan Vogel schreef:Even terug naar:
Zijn dat niet twee verschillende problemen?
Er lijkt sprake van een tekort aan predikanten voor de meer gematigde stroming binnen de CGK. De linkerflank heeft véél meer vacante plaatsen. Er is inderdaad een groot tekort in de middengemeentes en wat meer vooruitstrevende gemeentes. Voor de BHP gemeenten komen de komende jaren genoeg kandidaten af.
En daarnaast speelt de kerkordelijke weg, waarbinnen zo'n (toezegging van) beroep misschien voorbarig is (dat weet ik niet). De stemgerechtigde gemeenteleden stemmen altijd in de CGK. Meestal wordt een enkelvoudige kandidaatstelling of een tweetal niet zover van tevoren bekend gemaakt, dus ook niet voor de beroepbaarstelling.
Op de kaart zetten is niet zo moeilijk, toch? Gewoon een paar keer ergens gaan preken.Klopt inderdaad, dat werkt goed... Ik weet alleen dat studenten met preekconsent door een soort student-preekvoorziener worden ingedeeld in de vacante gemeentes. Je hebt als student dus niet zoveel invloed hoe vaak je in een gemeente preekt. Pas als je beroepbaar bent, mag je zelf je preekrooster maken (dacht ik).


Ik heb lang nagedacht over een antwoord op de eerste vraag, daar kom ik niet uit DDD.
Gelukkig krijgen een aantal van de 7 beroepbare CGK kandidaten ook een beroep. Kand. Hofland heeft er nu 3 en staat bij 2 gemeenten enkelvoudig kandidaat. Kand. Voorwinden staat in 1 gemeente enkelvoudig kandidaat en in 1 gemeente samen met Kand. de Boer op tweetal. Kand. Mulder heeft uitzicht op een beroep van twee samenwerkende (kleine) gemeentes.
Gelukkig gaat hierdoor niet alle aandacht uit naar de nog jonge kandidaat Hofland.
Ik blijf er vooralsnog bij dat er een geweldig tekort is aan predikanten voor links en midden CGK.
Los van de vraag hoe ik dat waardeer, is mijn inschatting inderdaad dat er relatief weinig predikanten zijn voor de linkerflank.
De flank wordt dan ook steeds groter (wat gemeenten betreft).
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door Mara »

De Haas schreef: Los van de vraag hoe ik dat waardeer, is mijn inschatting inderdaad dat er relatief weinig predikanten zijn voor de linkerflank.
De flank wordt dan ook steeds groter (wat gemeenten betreft)
Dan ben ik benieuwd wie jullie onder links scharen. Voor mij zijn het er eerder te veel.
@DDD bedoel je met rechts de BhP predikanten?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
DDD
Berichten: 32149
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door DDD »

Ja, over het algemeen genomen noemt men de BHP-gemeenten rechts, en de samenwerkingsgemeenten met de NGK in de CGK links.

Ik was onlangs in een middengemeente als Ede, waar de dominee net zo goed in de GG had gepast, voor deze preek dan. Dat is toch opvallend?

Waarom zijn er dan zoveel linkse gemeenten vacant? En waaruit verklaar je dan het grote aantal beroepen als er eens een midden/linkse kandidaat afstudeert?
DGG
Verbannen
Berichten: 245
Lid geworden op: 01 mar 2016, 18:48

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door DGG »

Is er nog geen nieuws van de ledenvergadering van Middelharnis, waar ds. W.J. Karels (predikant te Hardinxveld-Giessendam) en ds. G. van Manen (predikant te Elspeet, en daarvoor oud-predikant ván Middelharnis zelf) op het tweetal stonden? Wellicht is het een fout van GerGemInfo en moet het een andere datum zijn.
(Op)recht(heid) moet zegevieren!

Te allen tijd moet er inhoudelijk een reactie gegeven worden op de tekst die in de post wordt weergegeven. Mensen die niet (inhoudelijk) reageren of rond de vraag en/of opmerking heendraaien, wíllen de (reactie in de) post nooit en te nimmer begrijpen!
HHKtE
Berichten: 1538
Lid geworden op: 17 feb 2006, 19:33
Locatie: Utrecht

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door HHKtE »

Beetje vreemde actie van CGK Veenendaal Pnielkerk om kand Mulder te willen beroepen
Kand Mulder heeft vier beroepen uit kleinere gemeenten en moest beslissen.
Nu op laatste moment wil Veenendaal als grote gemeente de jongeman van 26 jaar ook nog beroepen.
Ik vind het een vreemde gang van zaken eerlijk gezegd
Jan Vogel
Berichten: 138
Lid geworden op: 08 mei 2013, 12:57

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door Jan Vogel »

Ik keek eerst ook op van deze actie. Een late actie van Veenendaal Pniel, een grote gemeente.
Ds. Klomp gaat in D.V. januari met emeritaat. De kerkenraad is daarom bezig met het zoeken van een opvolger.
Twee weken geleden heeft kand. Mulder gepreekt in Veenendaal. Als een gemeente niet vacant is, dan is de kans kleiner dat studenten en kandidaten komen preken. Zij preken veel meer in vacante gemeenten, omdat daar de 'preekvoorzienings-nood' groter is.
Het gebeurt vaker dat er wederzijds een 'klik' is en dat er dan snel gehandeld wordt.
Kandidaat Mulder heeft nog een week om te beslissen. Deze komende week zal het hem duidelijk worden of de weg gaat naar een van de kleine gemeentes of de grote gemeente -die last-minute- een beroep op hem uit gaat brengen (of niet, en dan wordt het voor hem ook duidelijk). Ik wens kandidaat Mulder sterkte en de nabijheid van de Heere toe, in het nemen van de beslissing.
emigrant
Verbannen
Berichten: 895
Lid geworden op: 10 okt 2015, 21:49

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door emigrant »

Wel goed dat ze in Veenendaal eens die "hierarchie" in het beroepingswerk doorbreken.
Bij het presbyteriaanse kerkstelsel is immers elke gemeente, klein of groot, gelijk.
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
Jan Vogel
Berichten: 138
Lid geworden op: 08 mei 2013, 12:57

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door Jan Vogel »

Die hierarchie is al een aantal jaren aan het verdwijnen. Met name in de wat rechtsere gemeentes was die er nog wel (een beetje).
Een kandidaat wordt nu vaak op ligging (links-rechts-midden) beoordeeld en op grond daarvan beroepen. Een stukje levenservaring speelt voor een (grote) gemeente ook (vaak) mee. En... Soms speelt de achternaam ook een (kleine) rol... Al is dat bij kandidaat Mulder allemaal niet ter sprake.
Gesloten