Zijn wij Individu of Gemeenschap?

Plaats reactie
Christina

Zijn wij Individu of Gemeenschap?

Bericht door Christina »

Hoe moeten wij onszelf zien? Hoe ziet God ons? Als individuen, een voor een, of als gemeenschap waartoe we behoren, tenzij wij onszelf er buiten plaatsen?

Dit naar aanleiding van een post van Parsifal onder Doopformulier, maar een beetje off-topic raakt:

"Ik denk dat wij niet alleen in ons doopdenken het geindividualiseerde af moeten wijzen. Ik betrek dit ook op avondmaal en andere aangelegenheden die met de kerk van doen hebben. Maar ook op de hele samenleving als zodanig. Wij blijven een huis, wel is waar met individuele verantwoordelijkheden. Zoals we ons door ongeloof buiten het Christelijke huis kunnen plaatsen, kunnen we ons door sommige daden buiten het huis plaatsen in de wereldse zin. Maar we moeten als een huis een eenheid zijn. En ook in rechtelijke zin mogen we bijvoorbeeld ouders als verantwoordelijk voor de daden van hun kinderen zien. Of een land als verantwoordelijk voor de daden van haar regering. (Ik ben ook verantwoordelijk voor het abortus-beleid en euthenasie beleid van de Nederlandse regering, hoewel ik er persoonlijk op tegen ben)."

Mijn vragen zijn: Geloof je echt dat God jou persoonlijk veantwoordelijk stelt voor het beleid van de Nederlandse regering? Zo ja, hoe kun je daarmee leven? Ik denk dat ik me verplicht zou voelen om te gaan verhuizen of zo...Is het dan ook zo dat als je niets doet, je automatisch bij de groep hoort waarin je geboren bent- of gelovig, of niet? Met alle gevolgen van dien? Het heeft iets heel aantrekkelijk want het gaat tegen de cultuur waarin wij ons bevinden, al steiger ik een beetje bij zulke uitspraken juist omdat het geloof zo vanzelfsprekend wordt. Maar wat belangrijk is: Is het werkelijk zo, in God's ogen?
Em.

Bericht door Em. »

Moeilijke vragen, ik kan natuurlijk niet voor God denken, dus ik weet niet of ik het juist heb.
In ieder geval over je verantwoordelijkheid voor het beleid van de Nederlandse regering. Ik denk dat je als individu tot op zekere hoogte hier verantwoordelijk voor bent.
Wanneer je bijvoorbeeld in de bijbel naar Daniel kijkt, dan zie je dat hij vergeving vraagt voor de zonden van een heel volk, terwijl hij deze zonde zelf niet heeft begaan. Ik denk dus zeker dat je je tegenover God mag/moet verootmoedigen. Aan de andere kant: als jij schuld belijdt zal God je dat ook niet aanrekenen. Verder moeten we zoveel mogelijk 'heilig' leven en dat uitdragen in de samenleving. (neem als voorbeeld weer Daniel!).
Ik geloof niet dat één bepaalde persoon verantwoordelijk is voor het hele beleid. Je bent wel medeverantwoordelijk.
roseline

Bericht door roseline »

Hoi Christina,
Hoe moeten wij onszelf zien? Hoe ziet God ons? Als individuen, een voor een, of als gemeenschap waartoe we behoren, tenzij wij onszelf er buiten plaatsen.
Hoe ziet God ons?
Als zijn kinderen. 1 Joh. 3:1-10.
En dat zíjn we ook.

Mijn ouders hebben veel kinderen. Met als gevolg dat men zegt: "Ja, jouw ouders kunnen nooit alle kinderen evenveel aandacht geven, al die kinderen eisen aandacht en hebben liefde nodig, en dat kunnen ze nooit bij een ieder van jullie in gelijke mate geven etc."

Ik weet wel beter. Ja, ik ben onderdeel van een gemeenschap - een gezin - maar mijn vader ziet mij als een individu. Ik ben anders dan mijn broertje of mijn zusje. Bij de één moeten de teugels soms wat strakker gehouden worden, bij de ander wat losser. De één krijgt regelmatig te horen: praat niet zoveel, de ander: zeg, vertel eens wat over je werk... Maar een ieder krijgt de aandacht en de liefde die hij of zij nodig heeft om op te groeien tot mensen die die liefde en aandacht door kunnen geven aan anderen in hun omgeving.
Zó ziet God ons. De hemelse Vader. Dat geloof ik.

En zijn Woord spreekt tot mij persoonlijk. Tot een ieder, een iegelijk van ons persoonlijk.

Mattheus 7 8 Want een iegelijk, die bidt, die ontvangt; en die zoekt, die vindt; en die klopt, dien zal opengedaan worden.
Mattheus 7 21 Niet een iegelijk, die tot Mij zegt: Heere, Heere! zal ingaan in het Koninkrijk der hemelen, maar die daar doet den wil Mijns Vaders, Die in de hemelen is.
Mattheus 10 32 Een iegelijk dan, die Mij belijden zal voor de mensen, dien zal Ik ook belijden voor Mijn Vader, Die in de hemelen is.
Johannes 12 46 Ik ben een Licht, in de wereld gekomen, opdat een iegelijk, die in Mij gelooft, in de duisternis niet blijve.
Mattheus 16 27 Want de Zoon des mensen zal komen in de heerlijkheid Zijns Vaders, met Zijn engelen, en alsdan zal Hij een iegelijk vergelden naar zijn doen.

Een iegelijk vergelden naar zijn doen!
Ben ik verantwoordelijk voor de beslissingen van de overheid? Wel, in zoverre, dat ik behoor te bidden voor de overheid, zoals vermaand wordt.
Ben ik verantwoordelijk voor de daden van mijn broertjes en zusjes? Wel, in zoverre, dat ik moet toezien op mijzelf en op de leer, en dat ik een goed voorbeeld ben die niet tot zonde verleid.
Ben ik verantwoordelijk voor het geheiligd zijn van mijn - eventueel toekomstige - kinderen? Ja, want ik behoor te geloven, opdat zij in mij geheiligd zouden zijn.

Openbaring 22 12 En zie, Ik kom haastiglijk en Mijn loon is met Mij, om een iegelijk te vergelden, gelijk zijn werk zal zijn.
1 Johannes 3 3 En een iegelijk, die deze hoop op Hem heeft, die reinigt zichzelven, gelijk Hij rein is.

Gods gemeente, het Lichaam van Christus, bestaat uit degenen die dat "een iegelijk" ter harte hebben genomen en er mee aan het werk zijn gegaan.

Colossenzen 1 28 Denwelken wij verkondigen, vermanende een iegelijk mens, en lerende een iegelijk mens in alle wijsheid, opdat wij zouden een iegelijk mens volmaakt stellen in Christus Jezus;

Ieder mens zal volmaakt zijn in Christus, daartoe vermaant en leert Paulus aan een ieder.

2 Corinthiers 5 10 Want wij allen moeten geopenbaard worden voor den rechterstoel van Christus, opdat een iegelijk wegdrage, hetgeen door het lichaam geschiedt, naardat hij gedaan heeft, hetzij goed, hetzij kwaad.
Galaten 6 4 Maar een iegelijk beproeve zijn eigen werk; en alsdan zal hij aan zichzelven alleen roem hebben, en niet aan een anderen.
Galaten 6 5 Want een iegelijk zal zijn eigen pak dragen.

We kunnen niet op andersmans werk 'meeliften' naar de hemel. Evenmin naar de hel. Een ieder moet zijn eigen pak dragen...

Efeze 4 16 Uit Welken het gehele lichaam bekwamelijk samengevoegd en samen vastgemaakt zijnde, door alle voegselen der toebrenging, naar de werking van een iegelijk deel in zijn maat, den wasdom des lichaams bekomt, tot zijns zelfs opbouwing in de liefde

Die naar de werking die elk lid op zijn wijze oefent staat er in de NBG-vertaling. En elk lid behoort ook toe te groeien naar het Hoofd, Christus.

1 Corinthiers 7 17 Doch gelijk God aan een iegelijk heeft uitgedeeld, gelijk de Heere een iegelijk geroepen heeft, dat hij alzo wandele; en alzo verordene ik in al de Gemeenten.

God heeft ons - een iegelijk - geroepen om een kind van Hem te worden, uit Hem geboren te worden.
Samen vormen die kinderen van God het Lichaam van Christus, bestaande uit vele leden, waarin elk lid op zijn eigen wijze een taak verricht die God hem in het bijzonder heeft toebedeeld...

En Hij spreekt tot een ieder persoonlijk, dat blijkt uit bovenstaande teksten.

Groeten, Rose.

[Aangepast op 6/5/03 door roseline]
roseline

Bericht door roseline »

Goed, ik ben een dwaallicht.

Maar Christina en andere lezers, toets alsjeblieft alles aan Gods Woord (zowel dat van mij als dat van anderen).
En dit dwaallicht is altijd bereid om vragen proberen te beantwoorden... En daarbij de bijbel als uitgangspunt te nemen.

Groeten, Rose.
Plaats reactie