In ons of bij ons?

Plaats reactie
Matthijs
Berichten: 2050
Lid geworden op: 07 okt 2002, 21:03

In ons of bij ons?

Bericht door Matthijs »

In een Jongbloed Bijbel staat in het doopformulier, dat de Heilige Geest bij ons wonen wil.
In een GBS Bijbel staat in het doopformulier, dat de Heilige Geest in ons wonen wil.

Ik vind het nogal een groot verschil. Of toch niet?

In de oude Jongbloed Bijbels staat wel, dat de Heilige Geest in ons wonen wil, maar in de nieuwe Bijbels niet meer.
england

Bericht door england »

Volgens mij inderdaad nogal een verschil! Als het 'in' ons is, dat is toch dichterbij dan alleen maar 'bij' ons... Wel een trieste verschuiving zou ik zeggen!
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Ds. H. van den Belt schreef heel kort hierover in het boekje "Waarom ben jij gedoopt?"

"Zo staat het ook in het formulier: daarmee betuigt en verzegelt ons de Heilige Geest, dat Hij in ons wonen wil; in sommige uitgaven staat 'bij ons wonen' maar dat is een drukfout, oorspronkelijk is het 'inwonen'. Als de Heilige Geest deze doopbelofte vervult, dan wordt jouw lichaam daarmee een tempel van God."

In mijn eigen Jongbloedbijbel staat het trouwens ook fout.
Hulde aan het GBS ditmaal zou ik zeggen.

Trouwens, ik heb in een oud bijbeltje van de Gebr. Zomer en Keuning te Wageningen ook 'in ons' zien staan. En hoe ouder, hoe oorspronkelijker!
strik

Bericht door strik »

Oorspronkelijk gepost door Refojongere
En hoe ouder, hoe oorspronkelijker!
Precies! En dat heet Traditie.
roseline

Bericht door roseline »

Doch gijlieden zijt niet in het vlees, maar in den Geest, zo anders de Geest Gods in u woont. Maar zo iemand den Geest van Christus niet heeft, die komt Hem niet toe. Rom 8:9.
Plaats reactie