Afscheid en intrede
Re: Afscheid en intrede
Is de gergem in H I Ambacht groter dan de gergem in ned in Alblasserdam?
Of is er een andere reden voor?
Het komt mij vreemd over als een ds of kandidaat niet bevestigd word in zijn toekomstige gemeente en woonplaats.
Het komt mij vreemd over als een ds of kandidaat niet bevestigd word in zijn toekomstige gemeente en woonplaats.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Hendrik-Ido-AmbachtOrchidee schreef:Is de gergem in H I Ambacht groter dan de gergem in ned in Alblasserdam?
1116 leden
1021 doopleden
Alblasserdam
718 leden
706 doopleden
Hier in Rijssen is wel eens een afscheidsdienst gehouden van de (vrije) oud ger. gem.
Ds. A. Kot nam afscheid van zijn gemeente in de Zuiderkerk van de Geref. Gem.
Dat was omdat het kerkgebouw van de (V)OGG wat krap was.
En ook omdat de predikant een grote plaats innam in de plaatselijke reformatorische kerken.
Dan is er vaak nogal wat volk te verwachten.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Klopt. De bevestiging vindt plaats in de GG van Hendrik-Ido-Ambacht. De reden is dat die kerk groter is dan de eigen kerk in AlblasserdamLoïs schreef:Er wordt vast bedoeld dat de diensten plaats vinden in het kerkgebouw van de GG te Hendrik-Ido-Ambacht.gallio schreef:GGN Alblasserdam ???2011 schreef:31-08-'16 (14:00 uur) Bevestiging kand. O.M. van der Tang door ds. J. Roos Gereformeerde Gemeente te Hendrik-Ido-Ambacht
31-08-'16 (19:00 uur) Intrede ds. O.M. van der Tang Gereformeerde Gemeente te Hendrik-Ido-Ambacht
Zoiets gebeurt toch zo veel. Een paar die ik me zo snel herinner:
Van Middelharnis (GG, ds Maljaars) een aantal jaren geleden week men uit naar Dirksland (GG). Vanuit Oosterland (GG, ds. van Belzen) naar Bruinisse (GGiN). Van Rhenen (GGiN, ds. Schultink) naar Rhenen (GG). Het is makkelijk als het gebouw wat groter is dan normaliter.
En dit zal met nog vele voorbeelden uit te breiden zijn.
Van Middelharnis (GG, ds Maljaars) een aantal jaren geleden week men uit naar Dirksland (GG). Vanuit Oosterland (GG, ds. van Belzen) naar Bruinisse (GGiN). Van Rhenen (GGiN, ds. Schultink) naar Rhenen (GG). Het is makkelijk als het gebouw wat groter is dan normaliter.
En dit zal met nog vele voorbeelden uit te breiden zijn.
Doe zoveel mogelijk niet meer mee / ben aan het afbouwen naar inactief
En nog steeds is het aantal zitplaatsen krap zat.. Er wordt zelfs gewerkt met toegangskaarten om de eigen gemeente leden een zitplaats te garanderen. Komt wat krampachtig over vind ik.. Maar wel begrijpelijk om het ordelijk te laten verlopen.

In Gergems en Hhk's komen er vaak wat kerkenraden uit de classis, wat collega predikanten (lang niet allemaal) en nog belangstellenden.Orchidee schreef:Is de gergem in H I Ambacht groter dan de gergem in ned in Alblasserdam?
In de Gergeminned kan het voorkomen dat elke kerkenraad wil komen kijken. Tel daar nog eens alle mensen bij op die graag naar de dienst komen (want zo vaak hoort men geen dominee) terwijl ze niets met Alblasserdam hebben, dat zijn er nog al wat. dan heb je al heel snel een groter gebouw nodig
Het is vaker voorgekomen dat een predikant in een ander kerkgebouw - soms zelfs van een ander kerkverband - wordt bevestigd, dan huurt de k.r. gewoon het kerkgebouw.Orchidee schreef:Is de gergem in H I Ambacht groter dan de gergem in ned in Alblasserdam?
Soms heeft een kleine/middel gemeente het voorrecht om een "aansprekende" predikant te krijgen en daar komen mensen op af.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Ik begrijp het inmiddels 

Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
-
Prop. A. v/d Stoep uit Nieuw Lekkerland zal op dv. Zondag 18 september 2016 bevestigd worden en intrede doen in de Hervormde gemeente van Nieuwland en Oosterwijk
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
-
Gereformeerde Gemeenten
Bevestiging en intrede te Brakel van kand. M.T. Al-Chalabi door ds. A. Moerkeren in Werkendam op 28 september 2016.
Bevestiging en intrede te Brakel van kand. M.T. Al-Chalabi door ds. A. Moerkeren in Werkendam op 28 september 2016.
-
Vanmiddag om 14.00 hoopt dhr Romkes intrede te doen in de Oud Ger Gem te Rouveen (de dienst wordt gehouden in de HHK Staphorst) en is te beluisteren via http://www.hhkstaphorst.nl/index.php/ke ... -luisteren Hij is vanochtend bevestigd door Ds. Klok.
Ik heb de dienst beluisterd.Reforummer schreef:Vanmiddag om 14.00 hoopt dhr Romkes intrede te doen in de Oud Ger Gem te Rouveen (de dienst wordt gehouden in de HHK Staphorst) en is te beluisteren via http://www.hhkstaphorst.nl/index.php/ke ... -luisteren Hij is vanochtend bevestigd door Ds. Klok.
Dhr. Romkes verbond zich aan de gemeente van Rouveen met de test uit Kolossenzen 4 vers 2 en 3.
Houdt sterk aan in het gebed, en waakt in hetzelve met dankzegging; biddende meteen ook voor ons
dat God ons de deur des Woords opene, om te spreken de verborgenheid van Christus, om welke ik
ook gebonden ben.
Dhr. Romkes sprak over een ernstig verzoek van de apostel Paulus, en hij verdeelde zijn preek
in drie hoofdgedachten:
1. Het verzoek van het gebed
2. Het doel van het gebed
3. De uitkomst op het gebed.
Na de preek werd dhr. Romkes achtereenvolgens toegesproken door:
ds. Gerritsen namens het kerkverband
Ds. Diepenbroek namens de plaatselijke kerken
Ouderling de Boer uit Urk
De burgemeester van Staphorst (waar Rouveen onder valt)
en tenslotte door ouderling Dijke (als ik het goed verstond) namens
de Oud Gereformeerde Gemeente van Rouveen.
Opmerkelijk is wel dat deze gemeente maar liefst 86 jaar vacant was geweest.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Kan de dienst van dhr. Romkes niet meer vinden.
Wie nog wel?
Zou het graag willen luisteren.
Wie nog wel?
- Johann Gottfried Walther
Werd alleen live uitgezonden toch...mark85 schreef:Kan de dienst van dhr. Romkes niet meer vinden.
Wie nog wel?
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
-
Ds. A. J. Mensink uit Krimpen a/d IJssel zal hem in de morgendienst(9.30) bevestigen.aggieoudje schreef:Prop. A. v/d Stoep uit Nieuw Lekkerland zal op dv. Zondag 18 september 2016 bevestigd worden en intrede doen in de Hervormde gemeente van Nieuwland en Oosterwijk
Om 14.30 preekt Ds. A. v/d Stoep dan intrede
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)