Toch lijkt het erop dat je in je eerdere posting hier juist niet uitgaat van tweeërlei kinderen. Daar zeg je dat iedereen welkom is in het verbond, gedoopt of ongedoopt, christelijke of heidense ouders, en dat je pas in het verbond bent als je behouden bent.Posthoorn schreef:Toch is dat nu precies het punt waar het om gaat: de ongelovige 'is' uiteindelijk niet 'in het verbond'. Immers, "die zijn niet allen Israël, die uit Israël zijn". Dus die zijn ten diepste geen Israël, geen deelgenoot van het verbond! Vandaar: tweeërlei kinderen, echte en zij die het slechts uitwendig zijn.huisman schreef:Weet ik oprecht niet. Wel weet ik vanuit Gods Woord dat er tweeërlei kinderen des verbonds zijn. Dat wil ik altijd voorop stellen. De conclusie dat dit hetzelfde is als het onderscheid uitwendig/inwendig kan ik niet maken.
De HEERE blijft alle bondelingen aanspreken op hun "zijn" in het verbond. Zie Zijn handelen met Israël.
Waar is in die visie plaats voor uitwendig in het verbond zijn, met het teken van de doop wat daarbij hoort?
Ik vind dat overigens ook een heel ongebruikelijke terminologie: "welkom zijn in een verbond". Volgens mij wordt je in het verbond geboren, en is de doop daarvan een verzegeling. En juist een verbondskind moet wederom geboren worden!