Verontrustende berichten

-DIA-
Berichten: 32875
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Verontrustende berichten

Bericht door -DIA- »

parsifal schreef:
-DIA- schreef:
parsifal schreef:
-DIA- schreef:Ik hoor net dat er weer een aanslag is gepleegd in Frankrijk.
Een derde aanslag in Frankrijk in anderhalf jaar tijd.
En de hoeveelste al in de 21e eeuw?
We hoeven het geen vreemde zaak te vinden als we zien hoe ernstig er gewaarschuwd is vanaf de kansels.
Meerdere predikanten hebben een zicht gehad hoe de wereld als in een hel zal veranderen.
Dan is dit nog maar een beginsel der smarten.
Het is vreselijk inderdaad. Maar besef ook dat het 100 jaar geleden in Frankrijk erger was dan nu. Gisteren was het een nationale feestdag in Frankrijk omdat meer dan 200 jaar geleden een stap werd gezet in een erg bloedige revolutie. De afgelopen weken zijn er in het Midden-Oosten veel meer doden gevallen dan gisteren in Frankrijk. 98 jaar geleden raasde 1 van de dodelijkste ziekten uit de wereldgeschiedenis over de aardbol.

Ja we kunnen vragen of onze zonden tot de rampen hebben geleid. Die vraag is goed, maar hoeft niet noodzakelijk met ja te worden beantwoord. De smarten zijn eerder begonnen en in Europa leven we nu in een relatief vredige tijd en daar mogen we God ook voor danken. Terwijl we ook met het verdriet naar de Heere kunnen gaan.
We moeten vanzelf wel alles in het licht van de tijd zien. 100 jaar geleden waren er veel minder 'verontrustende zaken' van een omvang zoals de laatste jaren. We hebben, naar mijn overtuiging de tekenen der tijden waar te nemen. Zie wat er speelt op kerkelijk gebied, op politiek gebied, milieurampen en natuurrampen moeten we in dit geheel plaatsen denk ik.
100 jaar geleden sneuvelden er 1000en jonge mannen in de loopgraven. 100 jaar geleden stond men aan de vooravond van de Russische revolutie. 100 jaar geleden was er wel aandacht voor het brengen van het Evangelie maar niet zoveel als nu. (Hoeveel hebben de zo hoog-gewaardeerde oudvaders geschreven of gepreekt over het evangelie brengen aan de miljoenen mensen in Nederlands Indie?) Nu is er veel mis en we moeten dat niet goedpraten met dat het vroeger ook mis was. We moeten echter ook het verleden niet gaan verheerlijken en zeker niet de ogen sluiten voor de zegeningen die er nu ook zijn.
Wat is honderd jaren? Ook toen waren we in "het laatste der dagen", en hoe kort is dat in feite? Hoe lang heeft Noach aan de ark gebouwd? En ze geloofden hem niet hoe dichter het oordeel nabij kwam. En ben ik nu als jokkende in uw ogen? Ik merk dat deze zaken vrijwel geheel onbespreekbaar zijn. Begint men over wat dieper en ernstige zaken dan is het altijd (een enkele uitgezonderd) het was toen ook al zo. Alsof ik hoor zeggen: Waar blijft de belofte Zijner toekomst? Van dat de vaderen ontslapen zijn blijven alle dingen zo... Is dat niet nu ook geval? Luister een om je heen, met aandacht, met opmerking. Is het dan waar dat alle dingen hetzelfde blijven? Het is anders niet vreemd, want dit is waar de mens wel het laatste aan wil denken. Daarom wordt het verdrongen. Ik geloof zeker dat er ook nog in jongerenharten veel omgaat aangaande de tijd waarin we leven. Wellicht laten ze dat niet merken. En wellicht zijn juist kinderen hierin nog ontvankelijker dan ouderen. Ik spreek nu uit ervaring, want ook ik wordt omringd (al zijn het er niet veel) door mensen die de kerk verlaten, die niets meer geloven, en mensen die wel geloven, maar dan op een eigen individuele manier. Zegt het ons nu werkelijk niets meer wat er gaande is? De geest des diepen slaaps? Nee, als we slapen merken we niet, en dat was ook zo in de gelijkenis van de 10 maagden. Laten we proberen op te merken wat er in de wereld gaande is. Ook de farizeeën en Schriftgeleerden wisten alles tot in de puntje, zelfs de plek waar de Christus zou geboren worden, maar... de tekenen der tijden verstonden ze niet... of beter, ze wilden daar niet op merken.

Zie net ook een bericht van huisman.
© -DIA- 18-05-2024: 32800
zonnebloem96
Berichten: 78
Lid geworden op: 25 feb 2016, 16:24

Re: Verontrustende berichten

Bericht door zonnebloem96 »

@DIA

Als het laatste der tijden 100 jaar geleden begonnen is, kan het ook nog gerust 100 jaar duren. Al is dat niet te hopen.
Wat is uw enige troost, beide in leven en in sterven?
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17588
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Verontrustende berichten

Bericht door huisman »

Staatsgreep of poging tot in Turkije.

http://nos.nl/artikel/2117873-militaire ... nomen.html
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1478
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Jeremiah »

huisman schreef:Staatsgreep of poging tot in Turkije.

http://nos.nl/artikel/2117873-militaire ... nomen.html
Politieagenten worden gevangen genomen. Het Turkse leger heeft de wettelijke plicht om de grondwet te verdedigen indien nodig.
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2481
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Bonny »

Als ze een beetje doorzetten, is Erdogan exit. Good riddance.
The Groom's still waiting at the altar
Martijn
Berichten: 733
Lid geworden op: 20 mar 2012, 21:34

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Martijn »

parsifal schreef:
-DIA- schreef:
parsifal schreef:
-DIA- schreef:Ik hoor net dat er weer een aanslag is gepleegd in Frankrijk.
Een derde aanslag in Frankrijk in anderhalf jaar tijd.
En de hoeveelste al in de 21e eeuw?
We hoeven het geen vreemde zaak te vinden als we zien hoe ernstig er gewaarschuwd is vanaf de kansels.
Meerdere predikanten hebben een zicht gehad hoe de wereld als in een hel zal veranderen.
Dan is dit nog maar een beginsel der smarten.
Het is vreselijk inderdaad. Maar besef ook dat het 100 jaar geleden in Frankrijk erger was dan nu. Gisteren was het een nationale feestdag in Frankrijk omdat meer dan 200 jaar geleden een stap werd gezet in een erg bloedige revolutie. De afgelopen weken zijn er in het Midden-Oosten veel meer doden gevallen dan gisteren in Frankrijk. 98 jaar geleden raasde 1 van de dodelijkste ziekten uit de wereldgeschiedenis over de aardbol.

Ja we kunnen vragen of onze zonden tot de rampen hebben geleid. Die vraag is goed, maar hoeft niet noodzakelijk met ja te worden beantwoord. De smarten zijn eerder begonnen en in Europa leven we nu in een relatief vredige tijd en daar mogen we God ook voor danken. Terwijl we ook met het verdriet naar de Heere kunnen gaan.
We moeten vanzelf wel alles in het licht van de tijd zien. 100 jaar geleden waren er veel minder 'verontrustende zaken' van een omvang zoals de laatste jaren. We hebben, naar mijn overtuiging de tekenen der tijden waar te nemen. Zie wat er speelt op kerkelijk gebied, op politiek gebied, milieurampen en natuurrampen moeten we in dit geheel plaatsen denk ik.
100 jaar geleden sneuvelden er 1000en jonge mannen in de loopgraven. 100 jaar geleden stond men aan de vooravond van de Russische revolutie. 100 jaar geleden was er wel aandacht voor het brengen van het Evangelie maar niet zoveel als nu. (Hoeveel hebben de zo hoog-gewaardeerde oudvaders geschreven of gepreekt over het evangelie brengen aan de miljoenen mensen in Nederlands Indie?) Nu is er veel mis en we moeten dat niet goedpraten met dat het vroeger ook mis was. We moeten echter ook het verleden niet gaan verheerlijken en zeker niet de ogen sluiten voor de zegeningen die er nu ook zijn.
Goed punt van de evangelisatie. In het verleden had je von Zinzendorf die een verlangen had om zending en evangelisatie te bedrijven. In Nederland is hij verketterd door de theologen die discussieerden tot achter de komma van de komma....
-DIA-
Berichten: 32875
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Verontrustende berichten

Bericht door -DIA- »

zonnebloem96 schreef:@DIA

Als het laatste der tijden 100 jaar geleden begonnen is, kan het ook nog gerust 100 jaar duren. Al is dat niet te hopen.
Maar u moet evenals ik, altijd bereid zijn, en niet denken "het zal mijn tijd wel duren".
Dit is onbijbels denken. Immers het kan morgen bij wijze van spreken ook?
Mag het zo noemen, dat het niet van wijsheid getuigd als we niet waakzaam zijn?
Als we zo spreken verraden we ergens onszelf, hoe wij in het leven staan.
En de laatste 100 jaar heb ik niet gezegd, ik heb enkel een voorbeeld genoemd:
kijk eens 100 jaar terug. Ik zou ook kunnen zeggen kijk eens 16 jaar terug. Toen
was (om wat te noemen) het ongekende fenomeen van aanslagen zoals we die nu
beleven bijna niet in beeld.
© -DIA- 18-05-2024: 32800
zonnebloem96
Berichten: 78
Lid geworden op: 25 feb 2016, 16:24

Re: Verontrustende berichten

Bericht door zonnebloem96 »

-DIA- schreef:
zonnebloem96 schreef:@DIA

Als het laatste der tijden 100 jaar geleden begonnen is, kan het ook nog gerust 100 jaar duren. Al is dat niet te hopen.
Maar u moet evenals ik, altijd bereid zijn, en niet denken "het zal mijn tijd wel duren".
Dit is onbijbels denken. Immers het kan morgen bij wijze van spreken ook?
Mag het zo noemen, dat het niet van wijsheid getuigd als we niet waakzaam zijn?
Als we zo spreken verraden we ergens onszelf, hoe wij in het leven staan.
En de laatste 100 jaar heb ik niet gezegd, ik heb enkel een voorbeeld genoemd:
kijk eens 100 jaar terug. Ik zou ook kunnen zeggen kijk eens 16 jaar terug. Toen
was (om wat te noemen) het ongekende fenomeen van aanslagen zoals we die nu
beleven bijna niet in beeld.
Waakzaam moeten we altijd zijn. Want ook al zou de wederkomst nog lang duren, het einde van het eigen leven kan elk moment daar zijn.
Maar wat ik bedoel is dat er al jaren (eeuwen) gezegd wordt dat we in het einde der tijden leven. Dat waren ook zeer bloedige tijden. Wat dat betreft zie ik niet waarom het nu zoveel erger is. We krijgen misschien meer mee via de media. Aanslagen komen nu ook dichter bij ons. Maar zijn toch niet nieuw, hebben wel meer impact door de ontwikkeling van wapens e.d. En staatsgrepen zoals die in Turkije kwamen in de Bijbel al voor, denk aan koning Zimri e.d.
Ik zeg dit alles niet om mezelf moed in te praten dat het wel meevalt, want, zoals ik al zei, ik hoop dat het eerder komt, maar m.i. zijn er geen heel duidelijke aanwijzingen dat we in het einde der tijden leven. Hoewel Christus desondanks als een dief in de nacht komen kan.
Wat is uw enige troost, beide in leven en in sterven?
-DIA-
Berichten: 32875
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Verontrustende berichten

Bericht door -DIA- »

zonnebloem96 schreef:
-DIA- schreef:
zonnebloem96 schreef:@DIA

Als het laatste der tijden 100 jaar geleden begonnen is, kan het ook nog gerust 100 jaar duren. Al is dat niet te hopen.
Maar u moet evenals ik, altijd bereid zijn, en niet denken "het zal mijn tijd wel duren".
Dit is onbijbels denken. Immers het kan morgen bij wijze van spreken ook?
Mag het zo noemen, dat het niet van wijsheid getuigd als we niet waakzaam zijn?
Als we zo spreken verraden we ergens onszelf, hoe wij in het leven staan.
En de laatste 100 jaar heb ik niet gezegd, ik heb enkel een voorbeeld genoemd:
kijk eens 100 jaar terug. Ik zou ook kunnen zeggen kijk eens 16 jaar terug. Toen
was (om wat te noemen) het ongekende fenomeen van aanslagen zoals we die nu
beleven bijna niet in beeld.
Waakzaam moeten we altijd zijn. Want ook al zou de wederkomst nog lang duren, het einde van het eigen leven kan elk moment daar zijn.
Maar wat ik bedoel is dat er al jaren (eeuwen) gezegd wordt dat we in het einde der tijden leven. Dat waren ook zeer bloedige tijden. Wat dat betreft zie ik niet waarom het nu zoveel erger is. We krijgen misschien meer mee via de media. Aanslagen komen nu ook dichter bij ons. Maar zijn toch niet nieuw, hebben wel meer impact door de ontwikkeling van wapens e.d. En staatsgrepen zoals die in Turkije kwamen in de Bijbel al voor, denk aan koning Zimri e.d.
Ik zeg dit alles niet om mezelf moed in te praten dat het wel meevalt, want, zoals ik al zei, ik hoop dat het eerder komt, maar m.i. zijn er geen heel duidelijke aanwijzingen dat we in het einde der tijden leven. Hoewel Christus desondanks als een dief in de nacht komen kan.
Juist dat dit al jaren wordt gezegd doet er ons aan wennen, en maken onszelf wijs dat het nog wel lang kan duren. Toch, als we op de tekenen letten merken we wel wat op. Neen nu eens niet de dingen die om de kerk heen gebeuren maan in de kerken zelf.
Is er ooit een tijd geweest de ene na de andere kerk moest sluiten? En laten we ons niet verkijken op veel nieuwe die nog gebouwd worden, want ook in onze gezindte wordt de kerkgang lauw, en zie je dat de avonddiensten soms aanmerkelijk minder bezocht worden. Een schril contrast met de tijd van (laat ik ds. E. Fransen noemen), 19e eeuw dus. Toen er een honger was naar het Woord hoewel de mensen op veel plaatsen al stenen voor brood kregen. Wat hadden die mensen er voor over om onder een bevindelijke preek te komen. Lees eens wat ds. Fransen zegt, hoe mensen uit de Gelderse Achterhoek lange voettochten maakten over slecht begaanbare wegen naar Rijssen, omdat het Woord in de Achterhoek nergens meer werd gehoord. Denk ook aan de provincie Drenthe, en de Groningen, waar ooit wel de Afscheiding plaatsvond, maar waar men nu geen notie meer heeft van wat de Afgescheidenen bewoog. In Ulrum werd bij een herdenking van de Afscheiding een soort werelds feest gehouden, totaal niet in de geest van de Afscheiding. De meeste mensen in Ulrum weten niet meer wat de Afscheiding in feite was. De kennis is zover weg, dat men er trots op is dat de Hervormde kerk en de Gereformeerde kerk weer een zijn. Er is daar nog een kleine Chr. Geref. Kerk die ook de ware nood van de Afscheiding niet meer kent, want het is intussen een kerk geworden als de doorsnee kerken van voor de Afscheiding.
En zullen we verhalen van de verkilling der liefde, de geruchten van oorlogen, de ongekende tekenen in de natuur, de vervolging van de kerken wereldwijd en zo veel andere zaken, dan zouden toch niet onverschillig moeten zeggen: Er is altijd wel iets geweest of met woorden: Waar blijft de toekomst des Heeren? Verder: Elk van Gods kinderen voelt dat we aan het einde van het laatste der dagen leven. Er zijn er, ik ken er nog, die met zulk een kracht de laaghangende oordelen voelden, alsof ze de oordelen tasten konden. Dit met een grote ernst en gevoel van het Goddelijke ongenoegen. En wat is het lot van die mensen? Ze worden bespot. En dat is naar het Woord: Ze zullen bespot worden als Noach en Lot. Er wordt om gelachen, mensen geloven het gewoon niet. Dat is op zich ook een teken: De dodelijke gerustheid, en onbezorgdheid, en de meer en meer opkomende haat tegen de kerken waar de bevindelijke waarheid nog wordt gepreekt. Er is HIER op DIT forum verschillende malen tegen mij gezegd: Je zit in de verkeerde kerk. En dat noemt zich reformatorisch? Beseffen die mensen wat ze zeggen?
Ik denk het niet.
© -DIA- 18-05-2024: 32800
zonnebloem96
Berichten: 78
Lid geworden op: 25 feb 2016, 16:24

Re: Verontrustende berichten

Bericht door zonnebloem96 »

-DIA- schreef:
zonnebloem96 schreef:
-DIA- schreef:
zonnebloem96 schreef:@DIA

Als het laatste der tijden 100 jaar geleden begonnen is, kan het ook nog gerust 100 jaar duren. Al is dat niet te hopen.
Maar u moet evenals ik, altijd bereid zijn, en niet denken "het zal mijn tijd wel duren".
Dit is onbijbels denken. Immers het kan morgen bij wijze van spreken ook?
Mag het zo noemen, dat het niet van wijsheid getuigd als we niet waakzaam zijn?
Als we zo spreken verraden we ergens onszelf, hoe wij in het leven staan.
En de laatste 100 jaar heb ik niet gezegd, ik heb enkel een voorbeeld genoemd:
kijk eens 100 jaar terug. Ik zou ook kunnen zeggen kijk eens 16 jaar terug. Toen
was (om wat te noemen) het ongekende fenomeen van aanslagen zoals we die nu
beleven bijna niet in beeld.
Waakzaam moeten we altijd zijn. Want ook al zou de wederkomst nog lang duren, het einde van het eigen leven kan elk moment daar zijn.
Maar wat ik bedoel is dat er al jaren (eeuwen) gezegd wordt dat we in het einde der tijden leven. Dat waren ook zeer bloedige tijden. Wat dat betreft zie ik niet waarom het nu zoveel erger is. We krijgen misschien meer mee via de media. Aanslagen komen nu ook dichter bij ons. Maar zijn toch niet nieuw, hebben wel meer impact door de ontwikkeling van wapens e.d. En staatsgrepen zoals die in Turkije kwamen in de Bijbel al voor, denk aan koning Zimri e.d.
Ik zeg dit alles niet om mezelf moed in te praten dat het wel meevalt, want, zoals ik al zei, ik hoop dat het eerder komt, maar m.i. zijn er geen heel duidelijke aanwijzingen dat we in het einde der tijden leven. Hoewel Christus desondanks als een dief in de nacht komen kan.
Juist dat dit al jaren wordt gezegd doet er ons aan wennen, en maken onszelf wijs dat het nog wel lang kan duren. Toch, als we op de tekenen letten merken we wel wat op. Neen nu eens niet de dingen die om de kerk heen gebeuren maan in de kerken zelf.
Is er ooit een tijd geweest de ene na de andere kerk moest sluiten? En laten we ons niet verkijken op veel nieuwe die nog gebouwd worden, want ook in onze gezindte wordt de kerkgang lauw, en zie je dat de avonddiensten soms aanmerkelijk minder bezocht worden. Een schril contrast met de tijd van (laat ik ds. E. Fransen noemen), 19e eeuw dus. Toen er een honger was naar het Woord hoewel de mensen op veel plaatsen al stenen voor brood kregen. Wat hadden die mensen er voor over om onder een bevindelijke preek te komen. Lees eens wat ds. Fransen zegt, hoe mensen uit de Gelderse Achterhoek lange voettochten maakten over slecht begaanbare wegen naar Rijssen, omdat het Woord in de Achterhoek nergens meer werd gehoord. Denk ook aan de provincie Drenthe, en de Groningen, waar ooit wel de Afscheiding plaatsvond, maar waar men nu geen notie meer heeft van wat de Afgescheidenen bewoog. In Ulrum werd bij een herdenking van de Afscheiding een soort werelds feest gehouden, totaal niet in de geest van de Afscheiding. De meeste mensen in Ulrum weten niet meer wat de Afscheiding in feite was. De kennis is zover weg, dat men er trots op is dat de Hervormde kerk en de Gereformeerde kerk weer een zijn. Er is daar nog een kleine Chr. Geref. Kerk die ook de ware nood van de Afscheiding niet meer kent, want het is intussen een kerk geworden als de doorsnee kerken van voor de Afscheiding.
En zullen we verhalen van de verkilling der liefde, de geruchten van oorlogen, de ongekende tekenen in de natuur, de vervolging van de kerken wereldwijd en zo veel andere zaken, dan zouden toch niet onverschillig moeten zeggen: Er is altijd wel iets geweest of met woorden: Waar blijft de toekomst des Heeren? Verder: Elk van Gods kinderen voelt dat we aan het einde van het laatste der dagen leven. Er zijn er, ik ken er nog, die met zulk een kracht de laaghangende oordelen voelden, alsof ze de oordelen tasten konden. Dit met een grote ernst en gevoel van het Goddelijke ongenoegen. En wat is het lot van die mensen? Ze worden bespot. En dat is naar het Woord: Ze zullen bespot worden als Noach en Lot. Er wordt om gelachen, mensen geloven het gewoon niet. Dat is op zich ook een teken: De dodelijke gerustheid, en onbezorgdheid, en de meer en meer opkomende haat tegen de kerken waar de bevindelijke waarheid nog wordt gepreekt. Er is HIER op DIT forum verschillende malen tegen mij gezegd: Je zit in de verkeerde kerk. En dat noemt zich reformatorisch? Beseffen die mensen wat ze zeggen?
Ik denk het niet.
Ho ho, spotten en haten is iets heel anders. Dat doe ik volgens mij niet.
En elk van Gods kinderen voelt het aan? Ben benieuwd waar u dat op baseert. Als het goed is, is het wel hun verzuchting.
Wat de lauwheid der tijden betreft: in de tijd zo net vòòr de Afscheiding was het net zo, tenminste ik heb er onlangs een boek over gelezen en daarin verzuchtten Gods kinderen ook over de geesteloosheid en lauwheid in die tijd. Ook al is de Afscheiding wel gevolgd. Maar een dergelijke opwekking zou ook hier nog plaats kunnen vinden.
Hoe dan ook, in dezen zijn we het niet met elkaar eens.
Wat is uw enige troost, beide in leven en in sterven?
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10473
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Orchidee »

Verontrustend!
De lappen tekst hier op het forum
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17588
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Verontrustende berichten

Bericht door huisman »

..............en gelijk de dagen van Noach waren.( Mattheus 24:37-39)
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Martijn
Berichten: 733
Lid geworden op: 20 mar 2012, 21:34

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Martijn »

-DIA- schreef:
zonnebloem96 schreef:
-DIA- schreef:
zonnebloem96 schreef:@DIA

Als het laatste der tijden 100 jaar geleden begonnen is, kan het ook nog gerust 100 jaar duren. Al is dat niet te hopen.
Maar u moet evenals ik, altijd bereid zijn, en niet denken "het zal mijn tijd wel duren".
Dit is onbijbels denken. Immers het kan morgen bij wijze van spreken ook?
Mag het zo noemen, dat het niet van wijsheid getuigd als we niet waakzaam zijn?
Als we zo spreken verraden we ergens onszelf, hoe wij in het leven staan.
En de laatste 100 jaar heb ik niet gezegd, ik heb enkel een voorbeeld genoemd:
kijk eens 100 jaar terug. Ik zou ook kunnen zeggen kijk eens 16 jaar terug. Toen
was (om wat te noemen) het ongekende fenomeen van aanslagen zoals we die nu
beleven bijna niet in beeld.
Waakzaam moeten we altijd zijn. Want ook al zou de wederkomst nog lang duren, het einde van het eigen leven kan elk moment daar zijn.
Maar wat ik bedoel is dat er al jaren (eeuwen) gezegd wordt dat we in het einde der tijden leven. Dat waren ook zeer bloedige tijden. Wat dat betreft zie ik niet waarom het nu zoveel erger is. We krijgen misschien meer mee via de media. Aanslagen komen nu ook dichter bij ons. Maar zijn toch niet nieuw, hebben wel meer impact door de ontwikkeling van wapens e.d. En staatsgrepen zoals die in Turkije kwamen in de Bijbel al voor, denk aan koning Zimri e.d.
Ik zeg dit alles niet om mezelf moed in te praten dat het wel meevalt, want, zoals ik al zei, ik hoop dat het eerder komt, maar m.i. zijn er geen heel duidelijke aanwijzingen dat we in het einde der tijden leven. Hoewel Christus desondanks als een dief in de nacht komen kan.
Juist dat dit al jaren wordt gezegd doet er ons aan wennen, en maken onszelf wijs dat het nog wel lang kan duren. Toch, als we op de tekenen letten merken we wel wat op. Neen nu eens niet de dingen die om de kerk heen gebeuren maan in de kerken zelf.
Is er ooit een tijd geweest de ene na de andere kerk moest sluiten? En laten we ons niet verkijken op veel nieuwe die nog gebouwd worden, want ook in onze gezindte wordt de kerkgang lauw, en zie je dat de avonddiensten soms aanmerkelijk minder bezocht worden. Een schril contrast met de tijd van (laat ik ds. E. Fransen noemen), 19e eeuw dus. Toen er een honger was naar het Woord hoewel de mensen op veel plaatsen al stenen voor brood kregen. Wat hadden die mensen er voor over om onder een bevindelijke preek te komen. Lees eens wat ds. Fransen zegt, hoe mensen uit de Gelderse Achterhoek lange voettochten maakten over slecht begaanbare wegen naar Rijssen, omdat het Woord in de Achterhoek nergens meer werd gehoord. Denk ook aan de provincie Drenthe, en de Groningen, waar ooit wel de Afscheiding plaatsvond, maar waar men nu geen notie meer heeft van wat de Afgescheidenen bewoog. In Ulrum werd bij een herdenking van de Afscheiding een soort werelds feest gehouden, totaal niet in de geest van de Afscheiding. De meeste mensen in Ulrum weten niet meer wat de Afscheiding in feite was. De kennis is zover weg, dat men er trots op is dat de Hervormde kerk en de Gereformeerde kerk weer een zijn. Er is daar nog een kleine Chr. Geref. Kerk die ook de ware nood van de Afscheiding niet meer kent, want het is intussen een kerk geworden als de doorsnee kerken van voor de Afscheiding.
En zullen we verhalen van de verkilling der liefde, de geruchten van oorlogen, de ongekende tekenen in de natuur, de vervolging van de kerken wereldwijd en zo veel andere zaken, dan zouden toch niet onverschillig moeten zeggen: Er is altijd wel iets geweest of met woorden: Waar blijft de toekomst des Heeren? Verder: Elk van Gods kinderen voelt dat we aan het einde van het laatste der dagen leven. Er zijn er, ik ken er nog, die met zulk een kracht de laaghangende oordelen voelden, alsof ze de oordelen tasten konden. Dit met een grote ernst en gevoel van het Goddelijke ongenoegen. En wat is het lot van die mensen? Ze worden bespot. En dat is naar het Woord: Ze zullen bespot worden als Noach en Lot. Er wordt om gelachen, mensen geloven het gewoon niet. Dat is op zich ook een teken: De dodelijke gerustheid, en onbezorgdheid, en de meer en meer opkomende haat tegen de kerken waar de bevindelijke waarheid nog wordt gepreekt. Er is HIER op DIT forum verschillende malen tegen mij gezegd: Je zit in de verkeerde kerk. En dat noemt zich reformatorisch? Beseffen die mensen wat ze zeggen?
Ik denk het niet.
Waar baseer jij op dat er geen honger meer is naar het Woord? En dan heb ik het niet over de mensen van buiten de kerk, dat weten we allemaal. Hoeveel moeite het kost om deze nog te bereiken met het evangelie. Er zijn er velen die juist wel honger hebben naar het Woord, vooral onder jongeren zie je dat ze veel meer bezig zijn daarmee. Meer dan de generatie voor hen!
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9336
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Verontrustende berichten

Bericht door parsifal »

Begrijp me niet verkeerd. Ik ben ook ongerust als ik zie hoe snel het Westen seculariseert. Zweden ligt wat dat betreft nog wel een paar stappen voor op Nederland. Maar het is ook goed om verder te kijken. Meer mensen worden met het Evangelie bereikt dan ooit tevoren. Er zijn ook redenen voor dankbaarheid en die moeten we niet vergeten en ook het verleden niet verheerlijken. In het verleden was er niet altijd oog voor sociale gerechtigheid, veel kerken hielden zich stil toen de Belgische koning in de Congo huis hield. We waren zelf niet al te best bezig in Indie (en zeker niet met het brengen van het Evangelie).

Misschien is de wederkomst op handen. Laten we er om bidden, maar laat ons ook niet vergeten te danken voor de gaven die we hier al ontvangen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Isala »

parsifal schreef:Misschien is de wederkomst op handen. Laten we er om bidden, maar laat ons ook niet vergeten te danken voor de gaven die we hier al ontvangen.
Het bidden van Gods kinderen om de wederkomst van Christus is omdat de zonde en de zondige atmosfeer steeds meer verstikkend en ondraaglijk wordt.
Materieel hebben we het idd goed, daar moeten we inderdaad voor danken. Maar waar brengt dat ons?
Elke tijd heeft zijn uitwassen, zijn grote misstappen, oorlogen, ziektes e.d.
Christus vergelijkt de eindtijd als de weeen van een barende vrouw.
Alle begin van weeën worden als pijnlijk ervaren, Je kunt al denken dat het heel erg is, maar naarmate de tijd verstrijkt worden ze heftiger en volgt het elkaar steeds sneller op.
De weeën culmineren, dat zie je goed in onze tijd terug, en het zal uiteindelijk de wederkomt van Christus baren.
Hora est!
Gesloten