Beroepingswerk discussie [2]

DDD

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door DDD »

Ik zie het wonderlijke er niet zo van in. Maar misschien ben ik daar iets te rationeel voor.
Nipo

Bericht door Nipo »

In beginsel was er geen termijn waarbinnen een kandidaat een beroep moest aannemen.
Gewoonlijk nam een beroepen kandidaat een beroep aan na twee of drie weken. Uitzondering was J.W. Kersten in de jaren '50, hij nam pas na twee jaar een beroep aan.
In de jaren '80 gebeurde hetzelfde met kandidaat B.: na zo'n twee jaar nam hij een beroep aan, maar door allerlei omstandigheden is hij nooit bevestigd als predikant.
In reactie hierop bepaalde de synode een termijn waarbinnen een kandidaat een beroep moest aannemen,
Het is mij opgevallen dat sindsdien de kandidaten in het algemeen zeer snel een beroep aannamen, meestal binnen een week, soms zelfs na 2 dagen.
Het doet weldadig aan dat er nu een kandidaat is die gewoon de tijd neemt;
en nog altijd geldt: het is nog steeds aanmerkelijk sneller dan voorheen, en dan heb ik het over tot de jaren '80 der 20e eeuw.

Volgens mij was de hijgerigheid waarmede Refoforum dit alles volgt ook in de vorige eeuw nog niet zo aanwezig, maar dat is een ander verhaal..... ;-)
Laat uw woorden weinig zijn - Pred. 5 : 1
Rick23

Bericht door Rick23 »

Bijzonder dat een Gemeente na 62 Jaren Vacant nog een Kandidaat mag krijgen.
freek

Bericht door freek »

DDD schreef:Ik zie het wonderlijke er niet zo van in. Maar misschien ben ik daar iets te rationeel voor.
Ik ook (niet).
Behalve dan dat het getalsmatig minder logisch is dat een predikant naar een kleine gemeente gaat. Uiteindelijk is het voor een kerkverband het best dat zoveel mogelijk grote gemeenten een eigen dominee hebben. Omdat daarmee het minste aantal leden van het kerkverband zonder dominee zitten.
2011

Bericht door 2011 »

:humhihi
emigrant schreef:Brakel is middelgroot - rond de 400 mensen.
Volgens mij noem je dit middel klein :jongle
DDD

Bericht door DDD »

freek schreef:
DDD schreef:Ik zie het wonderlijke er niet zo van in. Maar misschien ben ik daar iets te rationeel voor.
Ik ook (niet).
Behalve dan dat het getalsmatig minder logisch is dat een predikant naar een kleine gemeente gaat. Uiteindelijk is het voor een kerkverband het best dat zoveel mogelijk grote gemeenten een eigen dominee hebben. Omdat daarmee het minste aantal leden van het kerkverband zonder dominee zitten.
Nou, ik zou als dominee een voorkeur hebben voor een kleine gemeente. Anders stimuleer je alleen maar dat mensen verhuizen naar een al grote gemeente en vervolgens de kleine gemeenten kleiner worden. Dat heeft mijns inziens meer nadelen dan voordelen. Dus volgens mij is het voor het kerkverband het beste als dominees kiezen voor kleine gemeenten.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:
freek schreef:
Ik ook (niet).
Nou, ik zou als dominee een voorkeur hebben voor een kleine gemeente. Anders stimuleer je alleen maar dat mensen verhuizen naar een al grote gemeente en vervolgens de kleine gemeenten kleiner worden. Dat heeft mijns inziens meer nadelen dan voordelen. Dus volgens mij is het voor het kerkverband het beste als dominees kiezen voor kleine gemeenten.
Toen ds. van Dieren het beroep naar Stolwijk moest aannemen was het (menselijk gezien) nog maar de vraag of zo'n kleine gemeente een eigen dominee kon onderhouden. Toch heeft hij nooit tekort gehad, en heb ook wel gehoord dat hij er niet zonder zegen heeft gestaan.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
coco

Bericht door coco »

DDD schreef:
freek schreef:
Ik ook (niet).
Op deze manier wordt het een soort menselijke keus! Ik denk toch niet dat dat nu de bedoeling is bij het aannemen van een beroep..

Ik denk dat het beter is als dominees niét kiezen.. Maar zich neerleggen bij de keuze die ze opgelegd krijgen van Hogerhand..
:hi
refo

Bericht door refo »

Maar wat hebben die kleine gemeenten dan misdaan dat ze zo zeldzaam gezegend worden. Terwijl grote soms al weer een ds hebben als de vorige ds nog in de pastorie huist?
Martijn

Re: RE: Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door Martijn »

refo schreef:Maar wat hebben die kleine gemeenten dan misdaan dat ze zo zeldzaam gezegend worden. Terwijl grote soms al weer een ds hebben als de vorige ds nog in de pastorie huist?
Vreemd is dan wel dat dit voornamelijk in de GG speelt....
DDD

Bericht door DDD »

Zo vreemd is dat mijns inziens niet. Gods spreken en onze eigen stem zijn soms moeilijk te onderscheiden. Daar heb ik zelf ook erg vaak last van.
Martijn

Bericht door Martijn »

DDD schreef:Zo vreemd is dat mijns inziens niet. Gods spreken en onze eigen stem zijn soms moeilijk te onderscheiden. Daar heb ik zelf ook erg vaak last van.
Daar gaat het niet om lijkt me. In andere kerkverbanden zoals HHK en PKN hebben kleine gemeenten (in de ogen van GG-ers dan) ook vaak een eigen predikant. Onlangs nog in Kruiningen HHK, sinds mei vacant. Eerst in combinatie met Tholen en nu op 370 personen zelfstandig een predikant.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Daar moet je ook niet te krampachtig over doen.
Paulus wilde graag naar plaatsen waar het Evangelie nog niet eerder was geweest, dat was blijkbaar een wens die hij gewoon mocht hebben en ook uit mocht spreken.
Op cruciale momenten werd hij door de Heilige Geest tegengehouden om naar plaatsen te gaan waar hij niet naar toe mocht.

Ik vind het een gezonde gedachte dat een predikant naar een wat grotere gemeente gaat omdat daar meer werk te doen is, en de nood dus groter zal zijn. Onder voorwaarde natuurlijk dat zo iemand het ook aankan.
Overigens realiseer ik me ook wel dat er ook een ongeoorloofde begeerte kan zijn om een grote gemeente te dienen. Ik wil alleen maar zeggen dat het niet negatief hoeft te zijn.
Jongere

Bericht door Jongere »

Martijn schreef:
DDD schreef:Zo vreemd is dat mijns inziens niet. Gods spreken en onze eigen stem zijn soms moeilijk te onderscheiden. Daar heb ik zelf ook erg vaak last van.
Daar gaat het niet om lijkt me. In andere kerkverbanden zoals HHK en PKN hebben kleine gemeenten (in de ogen van GG-ers dan) ook vaak een eigen predikant. Onlangs nog in Kruiningen HHK, sinds mei vacant. Eerst in combinatie met Tholen en nu op 370 personen zelfstandig een predikant.
Het antwoord is toch niet zo moeilijk? In de GG is een groot predikantentekort. Als je dat vergeet beland je in vreemde discussies. Alsof je afwegingen zou moeten maken tussen meer of minder mensen, grotere of minder grote nood, drukkere of minder drukke classes, langer of minder lang vacante gemeenten, etc. etc. Zo wordt het topic Beroepingswerkdiscussie snel gevuld: "Fijn voor die gemeente, maar jammer voor die andere gemeente die [vul maar in]..."
Je noemt de situatie van de HHK. Je weet zelf waarschijnlijk ook wel dat daar het predikantentekort niet op zo'n manier speelt. Bovendien mogen grote gemeenten daar geen kandidaten beroepen. Dan is het niet verwonderlijk dat een kandidaat naar een kleinere gemeente moet.
We (ik spreek even als GG-er) zouden meer in het oog moeten houden dat het tekort aan predikanten de werkelijke nood is. Dan hoeven we geen eindeloze bomen op te zetten over de keuze van een kandidaat of welke gemeente een groter wonder is. Er zijn zeker 40 gemeenten die weer een bedankje kregen in de afgelopen weken. Daar zou ons gebed (en niet ons gesprek) zich op moeten richten.
Waarbij ik het altijd als bemoedigend ervaar als ik hoor dat er over de kerkmuren heen ook wordt meegebeden voor deze specifieke nood in de GG. Het is altijd eenvoudig om als relatieve buitenstaander van een afstandje te spreken over deze "eigenaardigheid" van de GG. Ik maak me daar ook wel eens schuldig aan als het gaat over specifieke zorgen in andere kerkverbanden. Je kunt er ook voor kiezen dit stukje nood van een deel van de kerk in Nederland op je schouders te nemen in het gebed.
Vorst
Verbannen

Bericht door Vorst »

coco schreef:
DDD schreef:
freek schreef:
Ik ook (niet).
Op deze manier wordt het een soort menselijke keus! Ik denk toch niet dat dat nu de bedoeling is bij het aannemen van een beroep..

Ik denk dat het beter is als dominees niét kiezen.. Maar zich neerleggen bij de keuze die ze opgelegd krijgen van Hogerhand..
Ik denk dat het beter zou zijn als dominees niet zelf zouden kiezen. En ik weet wel zeker dat er dan meer dominees in kleine gemeenten en minder in grote zouden staan.
Gesloten