reactie op 007

Plaats reactie
007

reactie op 007

Bericht door 007 »

En weer halen ze er een Luther bij of een andere figuur en de waarheid wordt weer lekker vertekend.
Gewoon doorgaan op deze manier, zo komt er alleen maar sneller een eind aan.

Laat alle kinderen tot Mij komen, behalve die geen belijdenis in de kerk hebben gedaan? pfff


007 Al is eerder aangegeven als je niet bereidt bent om op een REFORMATISCHE SITE te discussieren over zaken die heel duidelijk uit de reformatie komen. zoals Luther ook komt dan moet je hier niet komen !!!



[Aangepast op 17/3/03 door Admin]
Robert
Berichten: 1424
Lid geworden op: 28 nov 2002, 10:29
Locatie: Delft

Bericht door Robert »

In reactie op Admin's edit van 007's post:

als je de gereformeerde leer bediscusseerd (en dat doen we toch in dit onderwerp) is het logisch dat je met bijbelse argumente komt, en niet met gereformeerde argumenten van de founders van de reformatie. Het is logisch dat Luther zijn eigen leer onderschrijft.

Buiten dat moet ik zeggen dat ik het ietswat shockerend vind dat je kennelijk geen gesprek wilt voeren met christenen uit andere stromingen, behalve op je eigen voorwaarden.

Zo zou je ook nooit met katholieken kunnen praten, want zei hebben de onfeilbare woorden van de paus.

Als christenen wereldwijd hebben we 1 ondergrond: De Bijbel.
Je moet je geloof en je geloofsleven daarop bouwen!
En natuurlijk kunnen tradities daarbij zeer goed helpen! Ik ben er dan ook zeker niet voor om, zoals eerder gezegd in dit onderwerp, alle kerkelijke regels ed. af te schaffen.

Over het avondmaal,
wat Paulus schreef was tegen een gemeente die misbruik maakte van het avondmaal door:
1. dronken te worden tijdens het avondmaal.
2. de rijken aten het brood op voor de armen kwamen.

DAT is jezelf een oordeel eten. De reformatorische leer zoals die in sommige kerken wordt bediend (want ook daarin is verschil) koppeld dit 'beproeven' van jezelf aan een contra-remonstrands denken. (zoals veel aan contra-remonstrands denken wordt gekoppeld)

Dan ben ik er nog steeds niet voor om kinderen aan het avondmaal toe te laten.
Ik ben er voor om christenen aan het avondmaal toe te laten.

Als een kind een eerlijk en zuiver geloof heeft zou het moeten kunnen, maar ik denk dat er niets mis is met de ordening zoals we hem hebben in onze kerk. Er zitten veel haken en ogen aan 'kinderen aan het avondmaal' dus ik denk dat deze afspraken wijs en verstandig zijn.

Verder moet je in je gedachten houden dat de meeste mensen die met een hardgrondig "NEEN" komen op deze vraag vaak komen uit gemeenten waar het zelfs voor volwassenen haast onmogelijk is om naar het avondmaal te gaan.

Ik denk dat je deze discussie met dat gegeven in je achterhoofd moet voeren.

De vraag is natuurlijk: "Wat is het avondmaal", volgens mij is het het gedenken van het lijden en sterven van Jezus. Iets wat bij elk brood dat je eet en elke beker wijn die je drinkt moet gebeuren!

Het avondmaal is echter een manier om dat als gemeente te herdenken, met elkaar. vaak beleven mensen het avondmaal als individuen, met het hoofd naar beneden. Het avondmaal is juist de gelegenheid om met geloofsgenoten samen het sterven van Christus te overdenken. Om er samen over te zingen en Bijbel te lezen.

Wat dat betreft misschien wel zo praktisch om er geen kinderen bij te hebben. Eigenlijk zou er helemaal geen ongelovigen bij moeten zijn.

Wat dat betreft wel jammer dat het avondmaal zo vaak verliturgiseerd is.
Carpe Diem tamen Memento Mori
007

Bericht door 007 »

En weer halen ze er een Luther bij of een andere figuur en de waarheid wordt weer lekker vertekend.
Gewoon doorgaan op deze manier, zo komt er alleen maar sneller een eind aan.

Laat alle kinderen tot Mij komen, behalve die geen belijdenis in de kerk hebben gedaan? pfff


007 Al is eerder aangegeven als je niet bereidt bent om op een REFORMATISCHE SITE te discussieren over zaken die heel duidelijk uit de reformatie komen. zoals Luther ook komt dan moet je hier niet komen !!!



[Aangepast op 17/3/03 door Admin]

Mijn excuses voor mijn grof taalgebruik, het zat me echt tot hier.. .

Maar hier wordt je de deur gewezen. Net als in een kerk die door een reformatorische zonnebril naar Jezus kijkt.
Ikzelf samen met nog vele anderen hier op dit forum accepteren bepaalde reformatorische zienswijzen geheel niet.

Zeker om de voortgang van een christelijk forum te willen behouden, is het zeer belangrijk dat er ook andere christelijke "ingrediënten" hun frisse wind kunnen laten waaien. Anders blijft het een samenscholing van personen met een bepaalde blik op iets, gebaseerd op middeleeuwse veronderstellingen. Op die manier broeit het hier nog wel even door, totdat de zuurstof op is.
Maar goed sluit de kerkdeur van dit forum maar voor andere christelijke overtuigingen en blijf hier gerust kerkje spelen. Op die manier komter vanzelf een eind aan, jammer genoeg.
Robert
Berichten: 1424
Lid geworden op: 28 nov 2002, 10:29
Locatie: Delft

Bericht door Robert »

Oorspronkelijk gepost door Admin
Robert ik kan er heel kort in zijn
lees de regels van dit forum
als iemand zich daar niet in kan vinden dan moeten ze een ander forum opzoeken
de regel:
"OSW is een forum van en voor de Reformatorische achterban. Discussie die in deze rubrieken gevoerd kunnen worden heb dan ook alleen betrekking op de Gereformeerde leer zoals deze beschreven staat in de Bijbel en samengevat in de 3 forumlieren."

Dan blijft staan wat ik zei,
als we het dus over die gereformeerde leer hebben, en die 3 formulieren van enigheid, dan is het toch niet vreemd om te vragen hoe dat in de Bijbel verwoord staat? Iets wat ook volgens de regels een gezagdragend document is?

Of valt het buiten de regels om te vragen hoe de gereformeerde leer precies in de Bijbel wortelt?

Ik zie meer een 'paniek reactie'
Maaruh, geen paniek. Daar is geen reden voor. En wees niet bang om de Bijbel te citeren als daarom wordt gevraagd. Dag mag! Zelfs volgens de forumregels!

Maar goed, ik zal wel dezelfde niet-inhoudelijke reactie krijgen. :(

en de 'lelijke' woorden die 007 had geschreven heb ik niet gelezen.
Carpe Diem tamen Memento Mori
strik

Bericht door strik »

Oorspronkelijk gepost door 007
Maar goed sluit de kerkdeur van dit forum maar voor andere christelijke overtuigingen en blijf hier gerust kerkje spelen. Op die manier komter vanzelf een eind aan, jammer genoeg.
Beetje onsportief. Als je hier komt weet je wat de gemiddelde mening is van de mensen hier. Dat moet je accepteren! Dat je (we) het er lang niet altijd mee eens zijn en op die gronden het gesprek aangaan, dat maakt het juist zo interessant. Maar accepteer de uitgangspunten van dit forum wel!!
Doortje

Bericht door Doortje »

Oorspronkelijk gepost door Admin
007 niemand (althans ik niet )
beschuldigd je van grof taal gebruik

echter deze discussie is als is meer gevoerd. OSW is geen algemeen christelijke site. maar een reformatorische site. alle discussies die hier dus gevoerd worden zullen mede worden beargumenteerd vanuit de stellingname die onze voorouders hebben genomen in de tijd van de reformatie.

Als men zich daar niet in kan vinden moet iemand een forum op zoeken waar ze die ruimte wel willen geven. OSW is er primair voor de reformatorische achterban.
En iedereen die kan posten op dit forum is met deze regels accoord gegaan !
Dat laatste waarschijnlijk omdat iedere druif kan klikken op: ja, ik ga akkoord met de voorwaarden.....
Het is dan misschien wel primair een reformatorische site, maar mij lijkt dat, indien er ook andersdenkenden op rondlopen we elkaar moeten respecteren zoals dat een christen betaamt. Of zit ik nu verkeerd?
007

Bericht door 007 »

Oorspronkelijk gepost door Admin
007 niemand (althans ik niet )
beschuldigd je van grof taal gebruik

echter deze discussie is als is meer gevoerd. OSW is geen algemeen christelijke site. maar een reformatorische site. alle discussies die hier dus gevoerd worden zullen mede worden beargumenteerd vanuit de stellingname die onze voorouders hebben genomen in de tijd van de reformatie.

Als men zich daar niet in kan vinden moet iemand een forum op zoeken waar ze die ruimte wel willen geven. OSW is er primair voor de reformatorische achterban.
En iedereen die kan posten op dit forum is met deze regels accoord gegaan !
strik schreef: Beetje onsportief. Als je hier komt weet je wat de gemiddelde mening is van de mensen hier. Dat moet je accepteren! Dat je (we) het er lang niet altijd mee eens zijn en op die gronden het gesprek aangaan, dat maakt het juist zo interessant. Maar accepteer de uitgangspunten van dit forum wel!!

Ik accepteer de mensen hier zeker. Ik ben niet reformatorisch en daardoor sta ik eigenlijk op dit forum tegen de muur. Ik kan eigenlijk niet mijn mening geven, ik kan niet een andere christelijke visie plaatsen of een reformatorische leer wordt er waarheid claimend tegenover gezet. Wat doe ik dan hier inderdaad, want wat kan de discussie dan nog interessant maken?
Doortje

Bericht door Doortje »

Ik zeg ook niet dat ik daar niet over in discussie wil, bedoel alleen maar dat wanneer mensen niet vanuit die basis redeneren ook respect moeten krijgen voor hun mening.
Doortje

Bericht door Doortje »

Oorspronkelijk gepost door Admin
007 ik denk dat je gevoel dat je tegen de muur staat niet de bedoeling is. Maar binnen de reformatorische (gereformeerde leer) is al eeuwen lang over de leer gediscussierd en zijn er tegen vele (in onze ogen) dwalingen stellingen genomen, dus in zaken die jij / en of andere naar voren brengt kan je het risico lopen dat het binnen onze kringen al van onder en boven bediscussieerd en over geschreven is. en dus voor vele uit onze achterban makkelijk om dan via zo'n oudvader te citeren.

Ps: daarmee zeg ik niet dat wij voor 100% de waarheid hebben. zie alleen al de verdeeldheid in de gereformeerde gezindte.
Maar een vraag die dan meteen bij mij rijst: geven mensen dan wel hun eigen visie op zaken of citeren ze enkel en alleen maar zo'n oudvader?
Doortje

Bericht door Doortje »

Oorspronkelijk gepost door voorbijganger
Oorspronkelijk gepost door Doortje
Maar een vraag die dan meteen bij mij rijst: geven mensen dan wel hun eigen visie op zaken of citeren ze enkel en alleen maar zo'n oudvader?
Die mensen geven zeker een eigen visie. Een oud vader leeft immers niet in het hier en nu. Het betekent dat het geheel benaderd wordt vanuit een vaste dogmatiek. Daarbinnen wordt een weg gezocht.
En in het voeren van de discussies wordt verwacht dat de deelnemers zich inderdaad binnen die grens bewegen.

M.a.w. vanuit en binnen het geloofsbeginsel wordt discussie gevoerd. Daarbuiten, met alle respect, dus niet. Daarom hoef je niet weg en sta je nog minder met de rug tegen de muur.
Het volgen van dergelijke discussies kan heel leerzaam zijn. En door middel van vragen en onderzoek van de logica en de toepasbaarheid van standpunten, kun je ook heel goed meedoen.
Het geloofsbeginsel is voor mij nog altijd de bijbel, iets wat we allemaal gemeen hebben..... En dus niet alleen reformatorische overtuigingen....

[Aangepast op 18/3/03 door Doortje]
Plaats reactie